AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #21 Skrevet 26. januar 2020 Eksen min kjøpte en brukt bmw e36 stasjonsvogn til 7 000. Den funka helt supert. Anonymkode: b9729...8c9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #22 Skrevet 26. januar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden har ett fornuftig svar som alle her ignorerer. Skal du ha billig bil, glem prestisje. Kjøp en 10-12 år gammel småbil av et merke som kan slikt. Toyota Starlet/Yaris, Suzuki Swift og Honda Jazz er de tre som gir mening for deg. 15000 kr gir deg en brukbar bil, sett av like mye til årlig vedlikehold (altså dekk, slitedeler, evtl reparasjoner). Du må da for all del ikke kjøpe Mercedes for å spare penger...og Leafen er ikke en "kjøre 3t" bil. Kom an, Kvinneguiden, gi råd som hjelper, ikke råd som provoserer! Anonymkode: 735cc...2bd Jeg ignorerte ikke det svaret. Men takk for ytterligere tips. - TS Anonymkode: b79cd...18c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #23 Skrevet 26. januar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette. Min første bil var en Peugeot 206 som jeg betalte 20k for. 2001 mod som hadde kjørt 60k. Super førstebil som jeg hadde i 2 år før jeg solgte den for 18 000 kr. Så billige biler taper seg ikke så voldsomt i verdi så lenge de er godt vedlikeholdte. Bare husk å sjekke at registerreim er byttet i henhold til antall kjørte km. Anonymkode: 6e436...5e7 Hvor mye brukte du på vedlikehold årlig? Og hvordan gjorde du det, hadde du satt opp avtaler med verkstedet på forhånd? Anonymkode: b79cd...18c
Fantorang1 Skrevet 27. januar 2020 #24 Skrevet 27. januar 2020 Har selv "billigbil"; det eneste som holder utgiftene i sjakk er små biler som er godt vedlikeholdt. Best om du evner å gjøre grunnleggende vedlikehold selv; bytte dekk, olje og bremsedeler er overkommelig for de fleste, kanskje med litt hjelp første gangen. Biler eldre enn 12 år har billig omregistering; ca 1600,- og normalt billig forsikring. Du trenger bare ansvar og delkasko på en billigbil, påslaget for delkasko er lite for brann, tyveri og glassforsikring, det er bulkeskader som koster mye, og er lite relevant på billigbiler. Bensin er billigere å vedlikeholde, og motorer med nylig byttet regreim er å foretrekke alternativt biler med registerkjede - som har lang levetid, det er en kostbar reparasjon. Samme med turbobytte, som ikke er uvanlig på en dieselbil. Biler med lite utstyr er mindre som kan feile på, så gå for en enkel bil og påse at alt virker før du betaler. Små biler er også fornuftige med drivstoff-forbruk, en bil på 1000 kg bruker neppe over 0.6 på langkjøring om den ikke er feil på bilen eller veteran. De er heller ikke spesielt populære på bruktmarkedet, så en 2000-2009 Polo, Jazz, Fiesta, 206, Yaris, Corsa m.fl. er fornuftige valg, best om den er nylig EU-godkjent, da er det aller verste allerede utbedret og du har bil inntil to år med litt flaks. Lavt prisede biler selges ofte med elendige dekk, eksos og bremser, så ha et lite budsjett til dekkfornyelse og vedlikehold og ikke forvent super driftsikkerhet på biler under 30.000,- da må du opp i pris for å kjøre mere trygt. Bruker selv brukte dekk/felger fra finn.no, og satt inn deler som er brukte (dynamo). Har du venner som skrur bil og får litt hjelp, kan du få grei bil for en beskjeden pengesum, men forvent legge inn litt egeninnsats for å holde kjøpesummen og kostnadene lave. Vedlikeholdet på bilen er viktigere enn km stand på velbrukte biler, heller en godt vedlikeholdt bil som har mange km, enn en nedkjørt med lav km. Ikke kjøp biler med fast lysende varsellamper og nært forestående EU kontroll om du ikke kan skru bil, det er en grunn til at de selges. Men mange kjøper El-bil om dagen, så det gjør at det er mange fine bruktbiler for oss som ikke har nok midler til en nyere bruktbil. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #25 Skrevet 27. januar 2020 Toyota Yaris. Ville holdt meg unna franske biler. Anonymkode: 37513...404
Illuminatum Skrevet 27. januar 2020 #26 Skrevet 27. januar 2020 På 26.1.2020 den 9.53, Hr. Aktiv skrev: Om du får solgt bilen igjen og ting rundt avgifter på elbil. De vil stige ganske mye om ett år. Da er fritaket borte og de må bidra like mye som en fossilbil. Kommer Støre til makta igjen vet jeg faktisk ikke hva skjer. Den dagen blir mørk er jeg redd ihvertfall for dem som ikke har så veldig mye å rutte med og er avhengig av bil i byene. Blir mva fritaket borte til neste år er det jo kjempebutikk å kjøpe elbil nå. Så lenge en kan lade billig hjemme skal det ganske store økninger i utgifter til for at det ikke blir lønnsomt. 1
Castor Troy Skrevet 27. januar 2020 #27 Skrevet 27. januar 2020 Jeg ville anbefalt en liten bil, fra en stabil bilprodusent. Jeg hadde min første toyota yaris som alltid startet og aldri sviktet meg. Ikke spesielt fancy eller morsom å kjøre men den var trofast.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #28 Skrevet 27. januar 2020 På 26.1.2020 den 1.52, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du at den er billigst? Anonymkode: b79cd...18c Driftssikker, Lave driftskostnader, forholdsvis billig i innkjøp, minst halv pris i bomringen, nesten gratis drivstoff. Anonymkode: 12504...ff8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #29 Skrevet 27. januar 2020 På 26.1.2020 den 9.53, Hr. Aktiv skrev: Om du får solgt bilen igjen og ting rundt avgifter på elbil. De vil stige ganske mye om ett år. Da er fritaket borte og de må bidra like mye som en fossilbil. Kommer Støre til makta igjen vet jeg faktisk ikke hva skjer. Den dagen blir mørk er jeg redd ihvertfall for dem som ikke har så veldig mye å rutte med og er avhengig av bil i byene. Du har et veldig rart forhold til risiko. Hvis man tror det kommer mva på elbiler til neste år bør man jo løpe og kjøpe elbil i år.. Og hvis du frykter at Støre (eller Lan) skal skru igjen enda mer i forhold til diesel i byen bør man jo også tenke seg 10 ganger om før man kjøper en bil som du risikerer at i praksis ikke blir tillatt innenfor bygrensen. Anonymkode: 12504...ff8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #30 Skrevet 27. januar 2020 Vi hadde en 2011 mod golf blue motion. Brukte 0,34liter diesel på mila!! Var en superbillig bil å ha!!! Anonymkode: b549e...d64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå