Gå til innhold

Billigste bil jeg kan ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nyutdannet, med mye gjeld som jeg må betale ned. Bor i Oslo, har jobb der jeg må ha bil. Så må ha en billig bil. Får jo kjøregodtgjørelse, men må av ulike årsaker reise ca annenhver helg i 3 timer til en annen by og må da betale bompenger og drivstoff for det fra egen lomme selvsagt. 

Noen som har tips til det billigste jeg kan ha i min situasjon? Skriv veldig gjerne hvorfor, med alle faktorene en bør ta hensyn til i et slikt valg av bil. 

Anonymkode: b79cd...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mercedes A-klasse bensin fra 2013 er gode biler som bruker lite drivstoff. Riktignok en del bomutgifter, men vet ikke om elbil er greia å kjøpe i dag slik de holder på nå. I morgen kan de være like ubrukelige som fossilbilene. 

Ellers kan du jo sikkert gå for noen gamlere og veldig billige biler da med de farer det innebærer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lademuligheter for elbil hjemme eller på jobb? 
Jeg har a-klasse fra 2014, og er fornøyd. Men det er ikke akkurat den billigste bilen i innkjøp. 

Anonymkode: 4c90c...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Mercedes A-klasse bensin fra 2013 er gode biler som bruker lite drivstoff. Riktignok en del bomutgifter, men vet ikke om elbil er greia å kjøpe i dag slik de holder på nå. I morgen kan de være like ubrukelige som fossilbilene. 

Ellers kan du jo sikkert gå for noen gamlere og veldig billige biler da med de farer det innebærer. 

Takk for svar! Men 110 000,- er det virkelig det billigste jeg kan få? Hvordan er de bilene med tanke på utgifter til service? Hva kan jeg regne med at jeg må betale i utgifter til bensin når jeg må betale selv til sammen ca 22-24 timer med bilkjøring i måneden? Og hvor mye tror du bomutgiftene kommer på? (Gitt at jeg reiser ut og inn av Oslo ca 2 ganger i måneden) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lademuligheter for elbil hjemme eller på jobb? 
Jeg har a-klasse fra 2014, og er fornøyd. Men det er ikke akkurat den billigste bilen i innkjøp. 

A-klasse, det er også Mercedes du mener her? 

Vet ikke med lademuligheter hjemme eller på jobb, men tror ikke det. Vil jo selvsagt sjekke det ut før bilkjøp da men tviler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men 110 000,- er det virkelig det billigste jeg kan få? Hvordan er de bilene med tanke på utgifter til service? Hva kan jeg regne med at jeg må betale i utgifter til bensin når jeg må betale selv til sammen ca 22-24 timer med bilkjøring i måneden? Og hvor mye tror du bomutgiftene kommer på? (Gitt at jeg reiser ut og inn av Oslo ca 2 ganger i måneden) 

De er regnet som "billig" til MB slik at servicekostnader er billigere enn på f.eks. E-klasse.

Alle biler koster penger på service. 

Kjøper du elbil blir servicekostnadene billigere, men du får noe usikkerhet med på kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det billigste med tanke på innkjøp, drivstoffutgifter, vedlikehold og miljø er en gammel Toyota Starlet, Suzuki Swift eller lignende. 

Anonymkode: 3ef3e...6c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

De er regnet som "billig" til MB slik at servicekostnader er billigere enn på f.eks. E-klasse.

Alle biler koster penger på service. 

Kjøper du elbil blir servicekostnadene billigere, men du får noe usikkerhet med på kjøpet. 

Men jeg må ha en bil som er billig sammenlignet med alle andre merker, ikke bare sammenlignet med andre Mercedes-modeller. Jeg bryr meg ingenting om bilmerke. 

Hvilken usikkerhet tenker du på da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22-24 timer? Antall kjørte km er mer interessant, og om det er i kø eller på landevei.  Bompriser klarer du sikkert å Google selv. Vegvesen.no kan du legge inn kjørerute og få opp kostnader til bom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22-24 timer? Antall kjørte km er mer interessant, og om det er i kø eller på landevei.  Bompriser klarer du sikkert å Google selv. Vegvesen.no kan du legge inn kjørerute og få opp kostnader til bom. 

Ca 1300 km i mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en bil til 10.000 risikerer du at den må på verksted i ett kjør. Det er ikke gratis. 
Virker ikke som du interesserer deg eller har peiling på bil, så da vil jeg anbefale en nyere velholdt bruktbil, gjerne med garanti igjen. Feks en Kia. Små biler er ofte billigere enn større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Hva slags usikkerhet? 

Anonymkode: 12504...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du en bil til 10.000 risikerer du at den må på verksted i ett kjør. Det er ikke gratis. 
Virker ikke som du interesserer deg eller har peiling på bil, så da vil jeg anbefale en nyere velholdt bruktbil, gjerne med garanti igjen. Feks en Kia. Små biler er ofte billigere enn større. 

Nei det stemmer, lite peiling på bil. Men vet alt dette med at billig bil i innkjøp ikke er synonymt med billig bil i drift, så er derfor jeg gjerne vil ha forklaringer på hvorfor de bilene dere foreslår faktisk er billige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det billigste med tanke på innkjøp, drivstoffutgifter, vedlikehold og miljø er en gammel Toyota Starlet, Suzuki Swift eller lignende. 

Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billigste bil: en gammel Nissan Leaf.

Hvordan tenker du at den er billigst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billigste bil: en gammel Nissan Leaf.

Den må lades tre ganger når jeg skal kjøre de 3 timene.... Så det er ikke aktuelt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags usikkerhet? 

Om du får solgt bilen igjen og ting rundt avgifter på elbil. De vil stige ganske mye om ett år. Da er fritaket borte og de må bidra like mye som en fossilbil. Kommer Støre til makta igjen vet jeg faktisk ikke hva skjer. Den dagen blir mørk er jeg redd ihvertfall for dem som ikke har så veldig mye å rutte med og er avhengig av bil i byene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden har ett fornuftig svar som alle her ignorerer. Skal du ha billig bil, glem prestisje. Kjøp en 10-12 år gammel småbil av et merke som kan slikt. Toyota Starlet/Yaris, Suzuki Swift og Honda Jazz er de tre som gir mening for deg. 15000 kr gir deg en brukbar bil, sett av like mye til årlig vedlikehold (altså dekk, slitedeler, evtl reparasjoner). Du må da for all del ikke kjøpe Mercedes for å spare penger...og Leafen er ikke en "kjøre 3t" bil.

Kom an, Kvinneguiden, gi råd som hjelper, ikke råd som provoserer!

Anonymkode: 735cc...2bd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden har ett fornuftig svar som alle her ignorerer. Skal du ha billig bil, glem prestisje. Kjøp en 10-12 år gammel småbil av et merke som kan slikt. Toyota Starlet/Yaris, Suzuki Swift og Honda Jazz er de tre som gir mening for deg. 15000 kr gir deg en brukbar bil, sett av like mye til årlig vedlikehold (altså dekk, slitedeler, evtl reparasjoner). Du må da for all del ikke kjøpe Mercedes for å spare penger...og Leafen er ikke en "kjøre 3t" bil.

Kom an, Kvinneguiden, gi råd som hjelper, ikke råd som provoserer!

Anonymkode: 735cc...2bd

Enig i dette. Min første bil var en Peugeot 206 som jeg betalte 20k for. 2001 mod som hadde kjørt 60k. Super førstebil som jeg hadde i 2 år før jeg solgte den for 18 000 kr. Så billige biler taper seg ikke så voldsomt i verdi så lenge de er godt vedlikeholdte. Bare husk å sjekke at registerreim er byttet i henhold til antall kjørte km. 

Anonymkode: 6e436...5e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...