Gå til innhold

AS og eiere, hva er reglene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og relevansen er? Man må ikke ha regnskapsfører til info. Og rådene her er at det er en dårlig ide men ikke hvorfor. Lite matnyttig det for å si det mildt. 

Anonymkode: 1b7bd...bc0

Om man ikke må ha regnskapsfører så er det nå nyttig for meg i hvert fall. Det er som jeg ser flere konkrete svar tidligere i tråden her. Blant annet om arbeidsgiveravgift som dere uansett vil ha en utfordring med  hvis AS'et er den eneste oppdragsgiveren til ENK.

Anonymkode: 1c528...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og relevansen er? Man må ikke ha regnskapsfører til info. Og rådene her er at det er en dårlig ide men ikke hvorfor. Lite matnyttig det for å si det mildt. 

Anonymkode: 1b7bd...bc0

Og et lite tips er at dere bør snakke med en regnskapsfører siden dere tydelig ikke har så stor kunnskap om dette ved å opprette denne tråden for et relativt enkelt spørsmål. Det er ingen skam å innrømme man ikke er kompetent på regnskap så jeg skjønner ikke problemet eller hvorfor du har alle piggene ute.

Anonymkode: 1c528...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 1.09, AnonymBruker skrev:

Han har ENK per idag, men ønsker å være ansatt i AS for å kunne få rettigheter på dagpenger/sykepenger. ENK krever ikke regnskap på samme måte som et AS. Planen er å sette av penger til AS som dekker opp lønn+arbeidsgiveravgift tilsvarende 6 G. Men han ønsker å tjene resten av pengene gjennom ENK. 

Anonymkode: 1b7bd...bc0

Jeg skjønner ikke hvorfor han skal ha begge deler. Han får opprette et AS og ta alt gjennom det. Ta ut lønn til 7,1G og resten som utbytte. Hva skulle et ENK i tillegg gi ham annet enn ekstra administrasjon, og personlig risiko?

Anonymkode: c083c...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og et lite tips er at dere bør snakke med en regnskapsfører siden dere tydelig ikke har så stor kunnskap om dette ved å opprette denne tråden for et relativt enkelt spørsmål. Det er ingen skam å innrømme man ikke er kompetent på regnskap så jeg skjønner ikke problemet eller hvorfor du har alle piggene ute.

Anonymkode: 1c528...7a3

haha, der var du faktisk spot on. Regnskap er virkelig ikke mannen min sin sterkeste side. Men han har definitiv et problem med ENK når det gjelder sykepenger og dagpenger. Og slik kan vi ikke ha det lenger. Han har en 50 prosent stilling ved siden av ENK i kommunen, men hvis han jobber fullt i AS så vil det krasje med denne kontrakten.

Anonymkode: 1b7bd...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...