AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #1 Del Skrevet 24. januar 2020 Jeg har fått påvist pcos for en stund siden. Noen som har det og vil fortelle om veien mot å bli gravid. Evt hvordan det påvirket under svangerskapet. Anonymkode: 261a2...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deseo Skrevet 24. januar 2020 #2 Del Skrevet 24. januar 2020 Jeg har hatt pcos så lenge jeg kan huske. Veldig uregelmessig mens og ingen eggløsning. Fikk noen piller for noen år siden som skulle hjelpe med eggløsningen. Skjedde ikke noe etter flere måneder. Fikk så hormonspøyter som skulle fremkalle eggløsning. Ingen forsøk der heller. Etter flere år ble vi henvist til ivf. Har hatt 1 uttak. 6 befruktet embryo. 1 ble satt inn 5 på frys. Ferskforsøk-1 egg inn - negativt 1.fryseforsøk - 2 egg inn-gravid - sa uke 6 2. Fryseforsøk--2 egg inn- gravid- sa uke 7 Tok en utredning etter siste sa og fikk påvist insulinresistens som kunne være årsaken til sa'ene. Legen sa det kunne være vanlig med pcos Må ned i vekt, men med min pcos så går jeg ned 10gr i uka 😞😞 med andre ord : helt umulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deseo Skrevet 24. januar 2020 #3 Del Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, Deseo skrev: Jeg har hatt pcos så lenge jeg kan huske. Veldig uregelmessig mens og ingen eggløsning. Fikk noen piller for noen år siden som skulle hjelpe med eggløsningen. Skjedde ikke noe etter flere måneder. Fikk så hormonspøyter som skulle fremkalle eggløsning. Ingen forsøk der heller. Etter flere år ble vi henvist til ivf. Har hatt 1 uttak. 6 befruktet embryo. 1 ble satt inn 5 på frys. Ferskforsøk-1 egg inn - negativt 1.fryseforsøk - 2 egg inn-gravid - sa uke 6 2. Fryseforsøk--2 egg inn- gravid- sa uke 7 Tok en utredning etter siste sa og fikk påvist insulinresistens som kunne være årsaken til sa'ene. Legen sa det kunne være vanlig med pcos Må ned i vekt, men med min pcos så går jeg ned 10gr i uka 😞😞 med andre ord : helt umulig. Men dette betyr ikke at dette blir veien din! 😊 Lest om mange som har pcos som har blitt gravide kun ved hjelp av pillene jeg fikk i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #4 Del Skrevet 24. januar 2020 Første graviditet: gravid med dobbel dose pergotime på siste kur, hadde den runden vært negativ ville neste steg bli ivf (pergotime ble brukt max 6 mnd, nå brukes Letrozol/femar og ikke pergotime). andre graviditet: uplanlagt på prevensjon (minipiller). ikke noe preget av pcos ila graviditetene (utover plager jeg har til vanlig med økt hårvekst visse steder på kroppen og uren hud), noe spesielt du tenker at pcos skal påvirke når du først er gravid? Anonymkode: 3d0e9...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #5 Del Skrevet 25. januar 2020 9 timer siden, Deseo skrev: Jeg har hatt pcos så lenge jeg kan huske. Veldig uregelmessig mens og ingen eggløsning. Fikk noen piller for noen år siden som skulle hjelpe med eggløsningen. Skjedde ikke noe etter flere måneder. Fikk så hormonspøyter som skulle fremkalle eggløsning. Ingen forsøk der heller. Etter flere år ble vi henvist til ivf. Har hatt 1 uttak. 6 befruktet embryo. 1 ble satt inn 5 på frys. Ferskforsøk-1 egg inn - negativt 1.fryseforsøk - 2 egg inn-gravid - sa uke 6 2. Fryseforsøk--2 egg inn- gravid- sa uke 7 Tok en utredning etter siste sa og fikk påvist insulinresistens som kunne være årsaken til sa'ene. Legen sa det kunne være vanlig med pcos Må ned i vekt, men med min pcos så går jeg ned 10gr i uka 😞😞 med andre ord : helt umulig. Har du prøvd metformin? Går ikke du ned med det heller? Kan jeg spør hvor mye du må ned i vekt? Anonymkode: 52f9a...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #6 Del Skrevet 25. januar 2020 Først fikk jeg metformin og beskjed om å gå ned i vekt. Gikk ned til normalvekt og fikk tabletter for å sette i gang eggløsning. Det hjalp ikke, jeg fikk aldri eggløsning. Så ble jeg henvist til IVF. Første forsøk ble avbrutt pga overstimulering, andre forsøk totalfrys pga overstimulering. Ble gravid på andre fryseforsøk. Jeg tror ikke det påvirket svangerskapet, alt gikk i alle fall som det skulle. Følte kroppen min endelig fungerte til noe. Både svangerskap og fødsel gikk helt normalt. Jeg var litt bekymret for å ikke få til ammingen, siden jeg hadde lest at det kunne være problematisk med PCOS, men det gikk som en lek det også. Anonymkode: 2591b...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deseo Skrevet 25. januar 2020 #7 Del Skrevet 25. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd metformin? Går ikke du ned med det heller? Kan jeg spør hvor mye du må ned i vekt? Anonymkode: 52f9a...883 Jo fikk metformin. Glemte å nevne det. 😜 Har gått på metformin i 6 måneder ca og gått ned 1 kilo. Wooohooo! 🎉 Prøvd noen dietter i tillegg, men vekta sitter støpt. Legen anbefalte ca 10 kilo, men vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #8 Del Skrevet 25. januar 2020 Jeg gikk på metformin i ca 4 år, ganske lav dose 500 mg. Var mest for å prøve å gå ned i vekt med det hjalp ikke. Prøvde å bli gravid i 5-6 mnd, ikke veldig aktiv prøving men brukte ikke prevensjon. Ble gravid uten noe mer hjelp enn metformin. Var redd for å miste i svangerskapet men det gikk fint. Hadde et normalt svangerskap. Fikk ikke noe melkeproduksjon, leste først i etterkant at det kunne ha noe med pcos å gjøre. Anonymkode: 5a41e...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. januar 2020 #9 Del Skrevet 26. januar 2020 Jeg ble gravid på første forsøk etter at jeg begynte med metformin. Tok det frem til sv.uke 12. Ingen problemer i svangerskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #10 Del Skrevet 26. januar 2020 Hva gjør metformin for at man skal bli lettere gravid? Anonymkode: 1b0dd...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. januar 2020 #11 Del Skrevet 26. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør metformin for at man skal bli lettere gravid? Anonymkode: 1b0dd...553 "Metformin bidra til kontroll av menstruasjonen og redusere uønsket hårvekst. Metformin brukes vanligvis mot diabetes. Det reduserer blodsukkeret, men det synes også å hjelpe noen kvinner med PCOS. Du får trolig mer regelmessige menstruasjoner hvis du tar metformin." Kilde: helsebiblioteket.no Det har vært mye forskning når det gjelder metformin og graviditet. For kvinner med hormonkrøll, så kan metformin hjelpe til å stabilisere dèt. Og får man kontroll over hormonene (eggløsning + mensen) så er miljøet for å bli gravid mye mer tilstede. Jeg hadde over 1 år med mye hormonkrøll. Lege ga meg forskjellige ting, bl.a pergotime. Men eggløsningen uteble. Tok kontakt med en fertilitetsekspert etter 1 år som prøver, og etter èn undersøkelse bestemte han at jeg skulle få metformin. Fikk eggløsning etter 2 uker på medisinen, og 2 uker etter det igjen hadde jeg positiv test Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #12 Del Skrevet 26. januar 2020 På 25.1.2020 den 10.24, Deseo skrev: Jo fikk metformin. Glemte å nevne det. 😜 Har gått på metformin i 6 måneder ca og gått ned 1 kilo. Wooohooo! 🎉 Prøvd noen dietter i tillegg, men vekta sitter støpt. Legen anbefalte ca 10 kilo, men vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette Du halverer porsjonene du spiser nå. Selv spiste jeg ett knekkebrød til frokost, ingen lunsj, middag var f.eks en halv potet og en kjøttkake. Og så ett knekkebrød til kvelds. Anonymkode: 25127...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. januar 2020 #13 Del Skrevet 26. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du halverer porsjonene du spiser nå. Selv spiste jeg ett knekkebrød til frokost, ingen lunsj, middag var f.eks en halv potet og en kjøttkake. Og så ett knekkebrød til kvelds. Anonymkode: 25127...b33 Med så lite mat kan kroppen gå i sparemodus, og dermed klamre til seg kiloene. Og om man klarer å miste noe vekt så er det via muskler i såfall, og ikke fett... Det man må gjøre er å fylle ut info på denne siden her. Da finner man energibehovet ved hvile. Jeg tok regnestykket 1. januar, og har spist nøyaktig det kaloriforslaget som kommer opp da. Har gått ned nesten 3 kilo siden da. Trygg og sunn vektnedgang. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #14 Del Skrevet 26. januar 2020 Mamma har PCOS, og har fått tre barn naturlig. Anonymkode: 0818f...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #15 Del Skrevet 26. januar 2020 4 timer siden, Amatariel skrev: Med så lite mat kan kroppen gå i sparemodus, og dermed klamre til seg kiloene. Og om man klarer å miste noe vekt så er det via muskler i såfall, og ikke fett... Det man må gjøre er å fylle ut info på denne siden her. Da finner man energibehovet ved hvile. Jeg tok regnestykket 1. januar, og har spist nøyaktig det kaloriforslaget som kommer opp da. Har gått ned nesten 3 kilo siden da. Trygg og sunn vektnedgang. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Hadde jeg fulgt den nettsiden hadde jeg gått opp i vekt. Men nå står jeg på prednisolon i tillegg. Må ha ekstremt lite for å ikke gå opp i vekt. Anonymkode: 25127...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #16 Del Skrevet 26. januar 2020 7 timer siden, Amatariel skrev: Jeg ble gravid på første forsøk etter at jeg begynte med metformin. Tok det frem til sv.uke 12. Ingen problemer i svangerskapet. Jeg leste at det hadde kommet en ny studie fra st.olav, om at det ble anbefalt å bruke metformin under svangerskapet ved pcos. Hvorfor tok du det frem til uke 12? Anonymkode: 261a2...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. januar 2020 #17 Del Skrevet 26. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste at det hadde kommet en ny studie fra st.olav, om at det ble anbefalt å bruke metformin under svangerskapet ved pcos. Hvorfor tok du det frem til uke 12? Anonymkode: 261a2...c57 Den studien har jeg faktisk deltatt i. Den gangen jeg gikk på metformin første gang gikk jeg til uke 12 på det, fordi det var det legen min ved Medicus sa da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #18 Del Skrevet 27. januar 2020 2 timer siden, Amatariel skrev: Den studien har jeg faktisk deltatt i. Den gangen jeg gikk på metformin første gang gikk jeg til uke 12 på det, fordi det var det legen min ved Medicus sa da. Se der. Kom tilfeldigvis over den studien. Fikk beskjed av gynekologen om å slutte på dem hvis jeg ble gravid. Hun hadde ikke hørt om det. Men etter å ha søkt litt rundt, så virker det som om det er det som er anbefalt nå. Heldigvis skulle gynekologen ta tak i det for meg. Anonymkode: 261a2...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginger83 Skrevet 12. mars 2022 #19 Del Skrevet 12. mars 2022 Deseo skrev (På 25.1.2020 den 10.24): Jo fikk metformin. Glemte å nevne det. 😜 Har gått på metformin i 6 måneder ca og gått ned 1 kilo. Wooohooo! 🎉 Prøvd noen dietter i tillegg, men vekta sitter støpt. Legen anbefalte ca 10 kilo, men vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette Vil bare si at jeg skjønner det er kjipt men ketose diett (streng lavkarbo ) fungerer for meg og jeg har bittelitt pcos. For eksempel går du garantert ned i vekt om du kun spiser rent kjøtt med majones til. For eksempel. Og kuttet ut melkeprodukter. Det har funket for meg. Kjedelig ja, men funker. For eksempel spise kokt skinke med majones på. Rull det til en pølse og spise. Spis kun rent kjøtt , egg og smør og majones i to uker og jeg garanterer omtrent du går ned. Litt kun grønn salat til kan du ta også. Det Funker! Du blir litt klein i starten på lavkarbo, men det går over og går over til at du nesten aldri føler deg sulten. Anbefales å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Del Skrevet 13. mars 2022 pco og endometriose, legene hadde store problemer med å sette diagnose da jeg var 162 høy og veide 40 kg (de mente at de som hadde pco og endometiose var større enn meg), jeg hadde heller ikke uttalt hårvekst, gikk en stund på medisiner uten åbli gravid, jeg å mannen forsøkte ivf uten å lykkes, endte med at vi gikk hver for oss, å vi begge fikk barn samme mnd (hver for oss) han tvillinger og jeg ei nydelig jente Anonymkode: 93198...490 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå