Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Gjest Mattie16

Kongeparet er sikkert blitt betrygget med at alle de skal ha kontakt med er testet osv, og at det står et apparat klart om de skulle bli syke osv! Og hva med resten av oss?? Så mye ressurser brukt på de to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mattie16

En ting er at vår unge minister reiser, men disse to er virkelig i en risikogruppe. Jeg blir provosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mattie16 said:

Nå har dumskapen nådd nye høyder! Kongeparet skal på utenlandsreise til Jordan! De er begge i 80-årene med diverse helseproblemer. For ikke å snakke om Mette Marit som har en alvorlig lungesykdom! Altså, hvorfor skal man ta noenting seriøst lenger? Hvis disse blir smittet, skal de da oppta en hel sykefløy med spesialitdannede, fordi de er kongelige? Tror de at de er immune mot sykdom? Er mektig provosert.

Så langt er ingen smittetilfeller registrert i Jordan. Hvorfor skulle de ikke reise, når en tur til Ullevål hadde vært farligere?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet FHI både på tlf og mail for 2 uker siden, og spurte hvordan jeg skulle forholde meg til meslingesmitten i barnehagen til sønnen min. Eneste beskjeden jeg hadde fått fra barnehagen og smittvernslegen i bydelen var at han ikke kunne gå i barnehagen en hel uke.  Siden han var potensiell smittebærer av en av de mest smittsomme sykdommene man kjenner til, og fordi ca 4% av byens befolkning ikke er vaksinert,  så trodde jeg at vi måtte være i hjemmekarantene. 

Men neida, utbruddsgruppa i FHI svarte kun at det var barnehagen som hadde ansvaret for å informere oss om smittevern osv.  Ringte da styrer i barnehage,  og hun kunne bare uttale seg som privatperson,  og mente at å gå i butikk og ta buss osv var ok, men ikke gå på babykino liksom. 

Nå ble heldigvis ingen fler små barn som ikke hadde rukket å ta MMR vaksinen smittet av meslinger denne gangen, men etter å ha møtt en vegg av motstand når jeg søkte informasjon om smittevern fra FHI har jeg null tiltro til denne helseinstitusjonen! Meslinger??? Neida, ingenting å bry seg om for babyer.....Corona virus??? Neida, vi later som det ikke allerede er en pågående smitte i Norge nå.....

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
3 minutter siden, brainstorm skrev:

Så langt er ingen smittetilfeller registrert i Jordan. Hvorfor skulle de ikke reise, når en tur til Ullevål hadde vært farligere?

Det har du rett i, men muligens endrer det seg etter dette besøket. Samtid er poenget mitt at helseressurser nå blir brukt på dem, det kan du være sikker på. Jeg er heller ikke overbevist om at det er null smittede i Jordan per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattie16
16 minutter siden, blasfeminist skrev:

Panikken i denne tråden er fantastisk underholdning!

Jeg har ikke panikk, men jeg er provosert over at en risikogruppe som krever store helseressurser, og andre ressurser, frivillig reiser avgårde. Og evt tar med seg litt smitte på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ForumBrukeren skrev:

Myndigheter ønsker selvsagt å dempe frykt for å holde økonomien oppe, og unngå panikk.

Media derimot skulle hatt et incentiv til å hause opp dette fordi det skaper mye klikk og dermed mye inntekter til dem. Akkurat som du ser generelt sett med clickbait artikkler med "du vill ikke tro hva", eller sex overskrifter. Men det gjør de altså ikke. Istedenfor så følger de myndighetenes linje med nedeskaleeing og propaganda om at dette er ikke noe farlig. Media går altså stikk motsatt vei enn deres økonomiske insentiver tilsier. Og stikk motsatt vei av deres vanlige strategi med sensjasjolistisk clickbait overskrifter.

Om dette er pga direkte instrukser fra myndighetene, eller om det er bare at medienes og myndighetenes interesser er sammenfallende er uviktig. Det viser i begge tilfeller at media ikke er kritisk til myndighetene ihverfall når det gjelder viktige saker.

Unnskyld meg, men norsk media har knapt skrevet om annet de siste ukene. Dette argumentet faller på sin egen urimelighet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mattie16 said:

Det har du rett i, men muligens endrer det seg etter dette besøket. Samtid er poenget mitt at helseressurser nå blir brukt på dem, det kan du være sikker på. Jeg er heller ikke overbevist om at det er null smittede i Jordan per dags dato.

Så fordi en tilfeldig person på kg ikke er overbevist, så kan ikke kongeparet gjøre jobben sin og dra på statsbesøk fra et land med en del smittetilfeller, til et land så langt uten? Jeg er glad vi har et kongepar som går foran med et godt eksempel, følger offisielle anbefalinger og ellers lever normalt. Det er nok et langt større problem for dem generelt at de møter og håndhilser på et stort antall mennesker jevnlig. Egentlig synes jeg håndhilsing er en uskikk, så om det kunne komme noe godt ut av all denne galskapen måtte det være at folk slutter med det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rainstorm skrev:

Du får ikke poeng for å være ekkel. Hvorfor svarer du meg sånn egentlig?

Jeg tenker at når frykt får store konsekvenser for økonomien (som du påpeker) som igjen vil slå dårlig ut på folks sikkerhet så er det ikke rart om myndighetene styrer og begrenser hva media skal skrive om. Ikke gjennom tvang, men mediehusene kan jo tenke selv og være enig med den linja. 

Synes ytringene dine er ganske motstridende. Det ville jo i følge dine utsagn være lurt å dysse ned i media, slik kan jeg også tenke. Likevel latterliggjør du tanken om at myndighetene kan be media være edruelige i sin dekning av saken og ikke bare tenke klikk (dommedag og hysteri genererer nok mer klikk enn dagshoroskop). 

Jeg svarer på konspirasjonsteorier med en ironisk tone, fordi det er de er verdt. 

Det er sjelden jeg ser at så mange urimelige anklager får stå uimotsagt på dette forumet, men det handler vel om at folk ikke orker å blande seg inn i debatten. Hvert innlegg jeg selv skriver her får rimelig mange svar.  

Det begynner å ligne et ekkokammer dette her, hvor konspirasjonsteoriene flyter fritt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Nederland stengt et helt sykehus, ingen får komme inn eller gå ut. Dette pga en person har fått påvist Coronavirus... En dame som var innlagt på intensiv avdelingen. Sammenlign dette med Norges måte å håndtere det her på. 😬 Litt forskjell på å stenge et helt sykehus og en del av en avdeling. Å den smittede i Norge var jo i tillegg en lege, så tror han har beveget seg flere steder på sykehuset. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Example said:

Jeg svarer på konspirasjonsteorier med en ironisk tone, fordi det er de er verdt. 

Det er sjelden jeg ser at så mange urimelige anklager får stå uimotsagt på dette forumet, men det handler vel om at folk ikke orker å blande seg inn i debatten. Hvert innlegg jeg selv skriver her får rimelig mange svar.  

Det begynner å ligne et ekkokammer dette her, hvor konspirasjonsteoriene flyter fritt. 

Hvilke konspirasjonsteorier er det du mener florerer her inne da? Jeg ser en ganske bred debatt som er kritisk til måten myndighetene håndterer dette nasjonalt som en krise. I et land med svært mange eldre og et land der mange mennesker har et nedsatt immunforsvar og dermed er mer sårbare. Så vær snill og fortell meg konkret hva det er vi har lov å debattere og hva du mener er konspirasjonsteorier er du snill. Jeg mistenker at du er hvit mann 50+ og forventer å bli hørt hver gang du åpner munnene. Så nå lytter jeg til

Fyll inn dine konkrete eksempler ! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Example skrev:

Konspirasjonsteorier, eller forklaringsmodeller omhandler en overbevisning om at alt som er galt i verden skyldes mektige grupper som sammensverger seg for å fremme en skjult agenda. Så hvilken type konspirasjonsteorier ser du for deg her? Barkun, statsviter deler disse teoriene inn i 3 typer med ulike fokus.. 

Endret av Agatha Spinatha
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vinterferien slutt i store deler av Vestlandet. Bergen har hatt vinterferie denne uken og i morgen starter skole og jobb for de som har hatt ferie. 

I BT opplyses det om at Vestland fylkeskommunen har sendt ut melding til elever og ansatte og ber de holde seg hjemmekarantene om de har vært i områdene med stor smittespredning, her står det ingenting om at det gjelder bare om man  har symptom. Bra!

"Vestland fylkeskommune sendte søndag ut melding til alle elever i videregående og bad de bli hjemme hvis de den siste tiden har vært i område med korona-smitte, eller har vært i kontakt med noen som var smittet og selv har symptom"

Helse Bergen tar også forholdsregler, men det sies ikke spesifikt hva dette er:

"Ansatte i Helse Bergen som har vært på vinterferie i land med korona-smitte, må ta kontakt med smitteverntjenesten ved sykehuset via sentralbordet før de kan komme tilbake på jobb". 

Kilde: https://www.bt.no/innenriks/i/3Jd0RL/koronautbruddet-direkte

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, missmcbeal skrev:

Familie i karentene på hotell i Geilo, Vestlia Resort:
https://www.bt.no/innenriks/i/3Jd0RL/koronautbruddet-direkte

Regner med at hotellet har vært fullt med tanke på at det har vært vinterferie denne uken. Når viruset blir spredd på selv norske hotell allerede - det er dårlig dårlig nytt.

Ja, omfanget er større enn vi tror. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, Elida88 skrev:

Nå har Nederland stengt et helt sykehus, ingen får komme inn eller gå ut. Dette pga en person har fått påvist Coronavirus... En dame som var innlagt på intensiv avdelingen. Sammenlign dette med Norges måte å håndtere det her på. 😬 Litt forskjell på å stenge et helt sykehus og en del av en avdeling. Å den smittede i Norge var jo i tillegg en lege, så tror han har beveget seg flere steder på sykehuset. 

Ja, det er meget rart å observere hvordan norske myndigheter håndter dette med tanke på resten av verden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Ja, omfanget er større enn vi tror. 

Jeg satt faktisk på toget som kom fra Oslo og Geilo og som reiste til Bergen på fredag. Det gjør meg en smule betenkt 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Ja, det er meget rart å observere hvordan norske myndigheter håndter dette med tanke på resten av verden. 

Vel, det er i alle fall bedre enn Indonesia. Leste at de hadde ingen tilfeller fordi de var beskyttet av Gud. Så det så.  *feieunderteppet* 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg satt faktisk på toget som kom fra Oslo og Geilo og som reiste til Bergen på fredag. Det gjør meg en smule betenkt 🙃

Ja, har vært ute på tur i vinterferien jeg også.. Er betenkt selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...