ForumBrukeren Skrevet 1. mars 2020 #981 Del Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, Example skrev: Ja, det er rimelig åpenbart at myndighetene ved FHI styrer norsk media. Redaktører som bryter tausheten blir kidnappet og får en sprøyte med viruset satt i kroppen.. For det er norsk media kjent for, nemlig det å ikke ønske å kritisere myndighetene, og særlig ikke en blå regjering! Når det kommer til frykt og virus satt opp mot hverandre, så kan faktisk frykten være verre. En økonomisk kollaps i Norge vil ha et potensielt større tap i menneskeliv enn viruset i seg selv. Som igjen gjør at det blir mindre penger til å behandle langt dødeligere sykdommer. Myndigheter ønsker selvsagt å dempe frykt for å holde økonomien oppe, og unngå panikk. Media derimot skulle hatt et incentiv til å hause opp dette fordi det skaper mye klikk og dermed mye inntekter til dem. Akkurat som du ser generelt sett med clickbait artikkler med "du vill ikke tro hva", eller sex overskrifter. Men det gjør de altså ikke. Istedenfor så følger de myndighetenes linje med nedeskaleeing og propaganda om at dette er ikke noe farlig. Media går altså stikk motsatt vei enn deres økonomiske insentiver tilsier. Og stikk motsatt vei av deres vanlige strategi med sensjasjolistisk clickbait overskrifter. Om dette er pga direkte instrukser fra myndighetene, eller om det er bare at medienes og myndighetenes interesser er sammenfallende er uviktig. Det viser i begge tilfeller at media ikke er kritisk til myndighetene ihverfall når det gjelder viktige saker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mentor`n Skrevet 1. mars 2020 #982 Del Skrevet 1. mars 2020 En ting forstår jeg ikke. Hvorfor blir det meldt om 3 nye tilfeller i Enebakk men antallet skal fortsatt være 17? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lavurit Skrevet 1. mars 2020 #983 Del Skrevet 1. mars 2020 Fascinerende å se hvor mange som fortsatt ikke tar viruset seriøst. Igjen så handler det ikke om dødeligheten av viruset med kapasiteten til sykehuset når for eksempel en stor andel av befolkningen trenger respiratorer eller lege hjelp samtidig. Det kommer til å bli kaos. I Wuhan har millioner av mennesker vært i karantene for at europeiske land skal ha tid til å forberede seg. Anbefaler denne videoen: Har fulgt med på han her en måneds tid. Veldig god informasjon som både er realistisk og profesjonell. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 1. mars 2020 #984 Del Skrevet 1. mars 2020 Hvor mange sitter egentlig i hjemmekarantene nå? Og blir disse testet, eller skal de bare sitte hjemme i fjorten dager? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 1. mars 2020 #985 Del Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, mentor`n skrev: En ting forstår jeg ikke. Hvorfor blir det meldt om 3 nye tilfeller i Enebakk men antallet skal fortsatt være 17? Fordi de tre inngår i de 15 det har vært snakk om. Derfor er det slik sett to nye tilfeller vi ikke har hørt om før. Måtte gå inn på enebakk sine sider å sjekke, og der sto det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 1. mars 2020 #986 Del Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, mentor`n skrev: En ting forstår jeg ikke. Hvorfor blir det meldt om 3 nye tilfeller i Enebakk men antallet skal fortsatt være 17? Det er visst ikke nye tilfeller, men blant de 17 smittede og nye som kom frem i går 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mentor`n Skrevet 1. mars 2020 #987 Del Skrevet 1. mars 2020 Tror det må være mange. Hører stadig om nye. 20-40 i Bergen, 28 i sammenheng med Ullevål, en familie her og der. Ville tro at det er rundt 100 i hvertfall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 1. mars 2020 #988 Del Skrevet 1. mars 2020 4 minutter siden, pop up bruker skrev: Hvor mange sitter egentlig i hjemmekarantene nå? Og blir disse testet, eller skal de bare sitte hjemme i fjorten dager? Alle som har vært i nærkontakt med den smitta i Oslo testes i hvert fall, slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 1. mars 2020 #989 Del Skrevet 1. mars 2020 1 hour ago, Rainstorm said: NRK som er den nasjonale nyhetskanalen har en nyhet om at de har sjekket dagshoroskop i 6 mnd og funnet over 800 like utsagn... Jeg sjekket datoen for å se om det var 1.april. Scroller man nedover er det en del sportsnyheter, nyheter om kjendiser, knapt en notis om flyktningutviklingen i Tyrkia. Jeg frykter ikke corona, men da jeg leste at horoskopet mitt kanskje er copy paste merket jeg at panikken grep meg. 😲 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mentor`n Skrevet 1. mars 2020 #990 Del Skrevet 1. mars 2020 Ja, leste det selv nå også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 1. mars 2020 #991 Del Skrevet 1. mars 2020 8 minutter siden, ForumBrukeren skrev: Myndigheter ønsker selvsagt å dempe frykt for å holde økonomien oppe, og unngå panikk. Media derimot skulle hatt et incentiv til å hause opp dette fordi det skaper mye klikk og dermed mye inntekter til dem. Akkurat som du ser generelt sett med clickbait artikkler med "du vill ikke tro hva", eller sex overskrifter. Men det gjør de altså ikke. Istedenfor så følger de myndighetenes linje med nedeskaleeing og propaganda om at dette er ikke noe farlig. Media går altså stikk motsatt vei enn deres økonomiske insentiver tilsier. Og stikk motsatt vei av deres vanlige strategi med sensjasjolistisk clickbait overskrifter. Om dette er pga direkte instrukser fra myndighetene, eller om det er bare at medienes og myndighetenes interesser er sammenfallende er uviktig. Det viser i begge tilfeller at media ikke er kritisk til myndighetene ihverfall når det gjelder viktige saker. Gjør de det? Var det derfor de tegnet skrekkscenarioet 13000 døde i 2009? Og 32 døde i virkeligheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 1. mars 2020 #992 Del Skrevet 1. mars 2020 54 minutter siden, Rainstorm skrev: Det jeg lurer på er, hvis det er så mange sånne eksperter i f.eks epidemologi som vet bedre, hvorfor skiver de innlegg om det i lukka vennegrupper og ikke i offentligheten? Mange er vel redd for å bli kneblet og sensurert, eller bli kalt en løgner, hysteriker osv. Jeg fikk beskjed om tilfellet i Tromsø 1 dag før det ble kjent for offentligheten Og da hadde mine kilder allerede visst om det i ett par dager. Jeg fikk egentlig bare beskjed om å handle inn litt ekstra og ta ut litt ekstra medisiner (risikogruppe). For det var bare snakk om tid før det kom hvor jeg bor, er ikke noe nytt med eleven her nede enda heller, får vel vite til uka Men som jeg sier til min kilde og venner, jaja. Nå har kjøpt inn ekstra av diverse mat og medisiner, forsvinner viruset plutselig, så slipper jeg å kjøpe medisiner neste måned og slipper å bruke penger på mat de neste 3 ukene. Så, det er jo ikke så ille uansett Pengene hadde jo uansett gått til mat og medisin liksom 😜 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 1. mars 2020 #993 Del Skrevet 1. mars 2020 21 minutter siden, pop up bruker skrev: Hvor mange sitter egentlig i hjemmekarantene nå? Og blir disse testet, eller skal de bare sitte hjemme i fjorten dager? De blir vel testet hvis de utvikler symptomer. Det kan ta en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForumBrukeren Skrevet 1. mars 2020 #994 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) 1 time siden, Rainstorm skrev: Å tenke økonomi handler ofte også om å redde liv. Kanskje økonomer og andre smarte folk vurderer det dithen at det er bedre at de som skal dø av viruset gjør det enn å rævkjøre økonomien slik at blant annet velferdsstaten vil bli ødelagt. At folk f.eks slutter å reise for en periode vil være kjempepositivt både mtp smitte og klima, men mange vil miste jobbene sine, og det vil bli mer uro i landet/verden. (Jeg har ikke noe særlig kunnskap om dette, bare refleksjoner jeg har gjort meg), tror ikke de som tenker økonomi gjør det fordi de driter i folks ve og vel, men de tenker på langsiktige konsekvenser. Det er en ballansekunst. Blir mange syke så går det dårlig med økonomien. Men blir det stor panikk (kanskje uten grunn) så går det også dårlig med økonomien. Men generelt så havner myndigheter i alle land på den linja at man forsøker å dempe situajonen mest mulig i slike akkutte tilfeller som her. Men på den annen side når det kommer til usikre klima spådommer 100 år frem i tid så har de ingen problem med å krisemaksimere mest mulig. Men det er vel fordi det får andre konsekvenser i befolkningen, og ikke en økonomisk og resursmessig krise. Endret 1. mars 2020 av ForumBrukeren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2020 #995 Del Skrevet 1. mars 2020 3 timer siden, Hatsumomo skrev: Den som må stilles til ansvar her er den bakvakten som mente det ikke var nødvendig å teste. Legen gjorde jo riktig i å oppsøke og spørre etter test sånn sett. Tenk å være personen som i sin mening tar den avgjørelsen om å ikke teste og nå ser resultatet av denne tåpelige avgjørelsen. Den personen kan ikke ha det mye godt med seg selv akkurat nå. Det er FHI som har "lurt" befolkningen (og helsevesenet) til å tro at dette bare er litt snue og at de har stålkontroll og at det ikke smitter før man eventuelt hoster opp lungene etc. De siste jeg hører fra Sverige (FHI der, håper ikke det er sant, men det ble sagt av en svensk person) er at barn ikke kan være smittebærere 🙄 Bra vi har et godt samarbeid med dem! Jeg synes alle de som er direkte involverte burde klare å tenke litt selv, men til syvende og sist er det FHI som har feilinformert og som. De som har utarbeidet retningslinjer og kaller seg "eksperter" er de som har mest skyld synes jeg. Alle de under skal tross alt gjøre en jobb og forholde seg til retningslinjer og kunne stole på at de er fornuftige. Selvfølgelig kunne enten lege eller bakvakt "nektet" å høre på FHI og brukt litt sunn fornuft, men det er helt klart de som har "håndtert" dette på toppnivå som burde blitt stilt til ansvar... I Norge får slikt dessverre sjelden noen konsekvenser, og da blir det ikke bedre heller. Hadde de stått i fare for å miste millionlønningene sine eller verre, så hadde de kanskje tatt dette litt på alvor. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 1. mars 2020 #996 Del Skrevet 1. mars 2020 3 timer siden, Hatsumomo skrev: Den som må stilles til ansvar her er den bakvakten som mente det ikke var nødvendig å teste. Legen gjorde jo riktig i å oppsøke og spørre etter test sånn sett. Tenk å være personen som i sin mening tar den avgjørelsen om å ikke teste og nå ser resultatet av denne tåpelige avgjørelsen. Den personen kan ikke ha det mye godt med seg selv akkurat nå. Nå skyver de ansvaret over på den stakkars legen. «Legen burde holdt seg hjemme hvis hen følte seg dårlig» - nei, her er det de overordnede som har ansvar for å ha bæsja på leggen. Og «Vi beklager at du følte det sånn», er som vi vet ingen beklagelse. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2020 #997 Del Skrevet 1. mars 2020 2 timer siden, Rainstorm skrev: Det jeg lurer på er, hvis det er så mange sånne eksperter i f.eks epidemologi som vet bedre, hvorfor skiver de innlegg om det i lukka vennegrupper og ikke i offentligheten? Han jeg kjenner (professor i mikrobiologi og jobber på toppnivå med "kommende zootopiske sykdommer", altså SARS, ebola og alt det der) jobber for en stat og kan ikke gå ut offentlig med sine personlige meninger, i alle fall ikke med fullt navn. Selv om vi bor i "frie" land, så er man fortsatt ganske bundet i slike situasjoner dersom man har en annen mening enn den offisielle. Så vidt jeg vet uttaler de seg ikke noe særlig i det hele tatt, annet enn til "byråkratiet". Han har også valgt å dele en tekst med venner og familie "lukket". Nå er ikke han spesialist på epidemologi og å modellere sykdomsutbrudd og dødelighet, men på virus og sykdommer, så han driver ikke med f.eks. beregning av CFR på "makronivå" men går ut fra hvordan viruset fungerer, hvordan det undertrykker immunforsvaret etc. Det også veldig vanskelig å si noe sikkert om dødelighet så tidlig... dette er en veldig "treg" sykdom. F.eks. hadde Thailand sitt første dødsfall i dag, en 35 år gammel mann som har vært innlagt på sykehus siden 27. januar og døde i dag av multiorgansvikt. Han hadde riktig nok dengue-feber på toppen av det hele, men det varer typisk 5-14 dager så her har vi noen har vært veldig syk veldig lenge før han til slutt døde. Med tanke på hvor mange som er på sykehus i alvorlig tilstand er det nok mange som vil ende opp med et dårlig utfall til slutt. Det er en sykdom som tar tid, og lengre tid jo yngre og friskere man er, i alle fall om man får god hjelp med intubering etc. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mattie16 Skrevet 1. mars 2020 #998 Del Skrevet 1. mars 2020 Nå har dumskapen nådd nye høyder! Kongeparet skal på utenlandsreise til Jordan! De er begge i 80-årene med diverse helseproblemer. For ikke å snakke om Mette Marit som har en alvorlig lungesykdom! Altså, hvorfor skal man ta noenting seriøst lenger? Hvis disse blir smittet, skal de da oppta en hel sykefløy med spesialitdannede, fordi de er kongelige? Tror de at de er immune mot sykdom? Er mektig provosert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 1. mars 2020 #999 Del Skrevet 1. mars 2020 9 minutter siden, Mattie16 said: Nå har dumskapen nådd nye høyder! Kongeparet skal på utenlandsreise til Jordan! De er begge i 80-årene med diverse helseproblemer. For ikke å snakke om Mette Marit som har en alvorlig lungesykdom! Altså, hvorfor skal man ta noenting seriøst lenger? Hvis disse blir smittet, skal de da oppta en hel sykefløy med spesialitdannede, fordi de er kongelige? Tror de at de er immune mot sykdom? Er mektig provosert. Paven er visstnok smittet uten at jeg har sikre kilder på det, så da burde man kanskje ha lært litt ..... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 1. mars 2020 #1000 Del Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, Rullerusk skrev: Paven er visstnok smittet uten at jeg har sikre kilder på det, så da burde man kanskje ha lært litt ..... Mm. Nyhetskanaler melder at han er syk, uten at de vil gå ut med noe mer info enn det. 😕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg