Sinsiew Skrevet 1. mars 2020 #941 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, likestilling skrev: 37.5 er innenfor normal, men det er store svingninger mellom individer, noen ligger på 36.5 til vanlig og da er 38 ganske mye opp og 37.99 er ikke "feberfri" Det er ikke høy feber heller, så i den konteksten kan man kanskje kalle det feberfri... Huh, takk! Da lærte jeg noe nytt 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #942 Del Skrevet 1. mars 2020 9 minutter siden, likestilling skrev: Nåh, tro ikke det. Se andre tråder, så ser du at flertallet i folket vet omtrent ingenting, annet enn i beste fall en oppsummering av det FHI sier. Jeg ser det også andre steder.... Men ja, du har delvis riktig. Jeg har inntrykket av at en god andel av de som bruker litt tid på dette sitter med mer kunnskap om dette enn myndighetene selv... og apropos: 1300 med symptomer: 87.5% corona 600 UTEN symptomer: 70% corona DET er snedige tall. Og ikke minst ekstremt skumle, og helt sikkert noe FHI ikke har hørt om, og i alle fall ikke at disse kan smitte. Det er en utrolig slu sykdom.... mange får ikke symptomer før etter at karantenen er over. Noen får ikke symptomer i det hele tatt (kanskje annet enn litt lungeinfiltrater som de ikke merker) Ja, er enig med deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #943 Del Skrevet 1. mars 2020 2 minutter siden, likestilling skrev: 37.5 er innenfor normal, men det er store svingninger mellom individer, noen ligger på 36.5 til vanlig og da er 38 ganske mye opp og 37.99 er ikke "feberfri" Det er ikke høy feber heller, så i den konteksten kan man kanskje kalle det feberfri... Edit: 1 grad over normal er feber, og i snitt er det 37 (i realiteten litt lavere) så da blir det greit i den konteksten å si at 38 er feberfri, selv om det kanskje ikke er heeelt riktig. 36, 4 er gjennomsnittet når det gjelder kroppstemperatur. På individnivå er det noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #944 Del Skrevet 1. mars 2020 13 minutter siden, Expandable86 skrev: Kan jo være man får 37,5 i feber, og det skal man ikke kimse av! Det kan være at du får pusteproblemer og må legges i respirator. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 1. mars 2020 #945 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev: Det kan være at du får pusteproblemer og må legges i respirator. Et lite avbrekk fra samfunnets tjas og mas? Ja takk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 1. mars 2020 #946 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) 1 minutt siden, Expandable86 skrev: Et lite avbrekk fra samfunnets tjas og mas? Ja takk! Dette er faktisk ikke gøy. Noen av mine nærmeste har 43% lungekapasitet når hun er forkjølet pga skadd vev i den ene lungen. Med Corona vil hun dø. Endret 1. mars 2020 av MadameDeRosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2020 #947 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, Agatha Spinatha skrev: 36, 4 er gjennomsnittet når det gjelder kroppstemperatur. På individnivå er det noe annet. Er det så lavt nå? Det synker jo hele tiden... Jeg skal prøve å ikke gå mer off topic, men jeg vet at snittet er under 37, troddde det var 36.7 som var snittet nå. Likevel: The normal human body temperature is often stated as 36.5–37.5 °C (97.7–99.5 °F) Det er liksom 37 +/- 0.5 som er "normalen" man ofte regner med, selv om vi vet at det ikke er helt riktig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #948 Del Skrevet 1. mars 2020 14 minutter siden, Sinsiew skrev: 37.5 er normaltemperatur her om dagen 😂 Jeg er gravid og har liggi på rundt 37.0-37.5 siden jeg ble preggers 😝 Men regner de faktisk 37.5 som feber? Sist jeg var syk og innlagt på sykehus sa de jeg var feberfri når tempen viste under 38? 🤔 Jeg har også vært innlagt på sykehus der morgentemperatur ble målt til 37,5. For meg er dette feber da jeg har en lavere kroppstemp, ligger vanligvis på 36,3 om morgenen. Den øker selvfølgelig utover dagen men ligger alltid under 37 grader, ca 36,8. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 1. mars 2020 #949 Del Skrevet 1. mars 2020 Akkurat nå, Agatha Spinatha skrev: Jeg har også vært innlagt på sykehus der morgentemperatur ble målt til 37,5. For meg er dette feber da jeg har en lavere kroppstemp, ligger vanligvis på 36,3 om morgenen. Den øker selvfølgelig utover dagen men ligger alltid under 37 grader, ca 36,8. Hos meg tok de ingen hensyn til normal temp. Det fikk jeg aldri noen spm om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #950 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, likestilling skrev: Er det så lavt nå? Det synker jo hele tiden... Jeg skal prøve å ikke gå mer off topic, men jeg vet at snittet er under 37, troddde det var 36.7 som var snittet nå. Likevel: The normal human body temperature is often stated as 36.5–37.5 °C (97.7–99.5 °F) Det er liksom 37 +/- 0.5 som er "normalen" man ofte regner med, selv om vi vet at det ikke er helt riktig... Da det gamle gjennomsnittet ble målt var det mer vanlig å ha infeksjoner i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #951 Del Skrevet 1. mars 2020 Akkurat nå, Sinsiew skrev: Hos meg tok de ingen hensyn til normal temp. Det fikk jeg aldri noen spm om. De tok ikke hensyn til det hos meg heller men kjenner selv om jeg har feber eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #952 Del Skrevet 1. mars 2020 6 minutter siden, Expandable86 skrev: Et lite avbrekk fra samfunnets tjas og mas? Ja takk! Du har selv valgt å kommentere i en tråd der sykdommen blir diskutert men ønsker avbrekk fra samfunnets kjas og mas? Hva med å finne på noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 1. mars 2020 #953 Del Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Du har selv valgt å kommentere i en tråd der sykdommen blir diskutert men ønsker avbrekk fra samfunnets kjas og mas? Hva med å finne på noe annet? Har forsåvidt rett til min egen mening. Dette er så opphauset av media, barn får det med seg og blir redde. Dette er kun farlig for de som er i risikogruppene, i likhet med vanlig influensa. Dødeligheten er noe høyere, men mediedekningen rundt dette kontra vanlig influensa er ganske tåpelig. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 1. mars 2020 #954 Del Skrevet 1. mars 2020 2 hours ago, Camlon said: Jeg hørte fra mediene at grunnen til at de gjør få tester er fordi det kan gå tomt. Det lover ikke bra om det blir flere hundre smittete i Norge. Det er ingen skjult plan, bare ren inkompetanse. Men om man ikke tester alle, kan man iallefall sende de i hjemmekarantene. Ikke fortelle de at de er hysteriske og at de kan gå på jobb som før osv 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 1. mars 2020 #955 Del Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, Expandable86 skrev: Har forsåvidt rett til min egen mening. Dette er så opphauset av media, barn får det med seg og blir redde. Dette er kun farlig for de som er i risikogruppene, i likhet med vanlig influensa. Dødeligheten er noe høyere, men mediedekningen rundt dette kontra vanlig influensa er ganske tåpelig. Media har ikke opphauset noe, vi står ovenfor en mulig pandemi som er alvorlig. Ingen vet hvordan dette kommer til å ende og norske myndigheter står med nisseluen nede. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 1. mars 2020 #956 Del Skrevet 1. mars 2020 5 timer siden, Agatha Spinatha skrev: Norge skal ha en detaljert beredskapsplan når det gjelder pandemi og det å være i forkant for å beskytte befolkningen mot sykdom. Det ser jo ikke akkurat ut som denne planen er så veldig godt utarbeidet, Jeg las også igjennom beredskapsplanen, men synes den er usedvanlig dårlig (arbeider med risiko og beredskap, men ikke innen humanmedisin). Det er ikke definert konkret nok slik at det er rom for tolkning og menneskelige variasjoner. Snakket med en kar som arbeidet med nasjonal beredskap for en del år siden. Ha så at det viktigste er å holde befolkningen rolig, til tross for det innebærer å pynte på sannheten. Dette fungerte kanskje da vi ikke hadde samme muligheten til å søke informasjon selv. I dag derimot er det en dårlig taktikk, og vil sannsynligvis føre til mer hysteri dersom befolkningen oppdager feilinformasjon fra myndighetene. Hva som er casen for coronavirus er jeg usikker på, men jeg syns måten FHI håndterer det på er merkverdig. Og det er det som gjør meg usikker... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 1. mars 2020 #957 Del Skrevet 1. mars 2020 6 hours ago, Agatha Spinatha said: Jeg sitter med inntrykk av at flertallet i befolkningen vet mer om dette enn myndighetene selv. Myndighetene vil ha ro i befolkningen. Dere kan snakke om dødsrate så mye dere bare vil dere som stoler blindt på helsemyndighetene. Saken er uansett at dødsraten vil påvirkes sterkt av hvordan kapasiteten er i helseforetakene til enhver tid. Hvis halvparten av anestesipersonalet ved 4 store sykehus selv er smittet, er det ikke noen som kan intubere deg den dagen du får behov for det. Og på Ullevål er det allerede anestesipersonalet som testes fordi de er «overalt» på et sykehus. ellers leste jeg nettopp hva en veldig god kollega av meg skrev. Han er professor i epidemiologi i HK, så akkurat nå stoler jeg mer på de analyser han og hans departement gjennomfører enn dere som sitter her og er naive. Han kaller det konspirasjonsteorier å sammenlikne det med vanlig influensa. Dette kan IKKE sammenliknes med influensa. Ifl han er de siste kalkulasjoner deres at når utbruddet er over vil dødsraten stige over 5% i Kina. Dette fordi det er så mange som bare har dødd hjemme uten noensinne å få hjelp. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handful Skrevet 1. mars 2020 #958 Del Skrevet 1. mars 2020 6 timer siden, MadameDeRosa skrev: Så... Har de tenkt å stenge skoler og barnehager? Er jo en av offentlige steder der smitte skjer raskest. Vurderer å ta barna fri fra skolen... Og holde oss trygge. 6 timer siden, MadameDeRosa skrev: Nettopp. Frister sånn å holde barna hjemme fra skolen til uka, er for sikkerhets skyld. Men hvordan få det til i praksis? Det er jo ikke en godkjent grunn for å ta fri fra jobb. Og hvis du tar fri denne uken, og situasjonen er enda verre i ukene fremover? Vi har ihvertfall ikke så mye på sparekonto at vi kan klare oss lenge uten lønn / risikere å miste jobbene fordi vi ikke stiller opp... Jeg vil også helst bli hjemme. Har mistet naiviteten om at alvorlig sykdom ikke kan ramme oss for lenge siden. Mannen har hatt kreft, og svigermor er lungesyk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 1. mars 2020 #959 Del Skrevet 1. mars 2020 13 timer siden, Lutetium 71 skrev: Det var vel akkurat det ikke var. Vedkommende bare møtte på jobb uten å tenke stort over det. Dette er leger, folk med lang helsefaglig utdannelse. Man burde forvente en høyere standard derifra. Den som må stilles til ansvar her er den bakvakten som mente det ikke var nødvendig å teste. Legen gjorde jo riktig i å oppsøke og spørre etter test sånn sett. Tenk å være personen som i sin mening tar den avgjørelsen om å ikke teste og nå ser resultatet av denne tåpelige avgjørelsen. Den personen kan ikke ha det mye godt med seg selv akkurat nå. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 1. mars 2020 #960 Del Skrevet 1. mars 2020 9 minutter siden, Hatsumomo said: Den som må stilles til ansvar her er den bakvakten som mente det ikke var nødvendig å teste. Legen gjorde jo riktig i å oppsøke og spørre etter test sånn sett. Tenk å være personen som i sin mening tar den avgjørelsen om å ikke teste og nå ser resultatet av denne tåpelige avgjørelsen. Den personen kan ikke ha det mye godt med seg selv akkurat nå. Det er igrunnen FHI som burde ta støyten. Hadde de lagt inn rom for medisinsk skjønn samt egne vurderinger for helsepersonell hadde man brukt sin medisinske kompetanse og ikke fulgt politisk meislede byråkratiske formler slavisk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg