Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #881 Del Skrevet 29. februar 2020 6 minutter siden, himmeloghav skrev: Øyeavdelingen får kritikk fra tidligere smittevernoverlege. https://www.aftenposten.no/norge/i/zGyo1q/tidligere-smittevernoverlege-ved-ullevaal-kritikkverdig-at-legen-ikke-ble-sendt-hjem Flott! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 29. februar 2020 #882 Del Skrevet 29. februar 2020 37 minutter siden, likestilling skrev: Jeg kan tilgi 22. juli, det kom som et sjokk på oss alle, men dette? Her har gjøkene fra FHI ikke gjort noe riktig selv om de har hatt en måned å forberede seg på, til det som har vært varslet som en skikkelig krise. Ingen tar ansvar, og ingen vil komme til å gjøre det. De har undervurdert dette noe helt vanvittig hele tiden, uten noe som helst belegg for det om man ser på erfaringer fra andre land, eller forskning. De har funnet på sin egen virkelighet der de skal klare dette, så flinke som de er, og de vet selvfølgelig bedre enn forskere og WHO og CDC og alt annet av eksperter. De vet bedre enn Kina som var ground Zero. EN lege har nå hittil smittet to direkte og med 28 mistenkte, bare av kolleger... så har vi alle pasienter, og så alle som har vært i kontakt med disse igjen. De har hatt EN HEL MÅNED til å lese seg opp og ta ting alvorlig, men ikke første mulighet har de klart å sende noen rett fra ferie i en høyrisikosone til jobb på et sykehus, fordi "sikkert går bra". Dette er så typisk norsk byråkrati, og det er til å få magesår av. 90% av de som har fulgt dette på forum har tatt det mer seriøst enn myndighetene, som bare rister litt på skuldrene av dette. Dette er så udugelig at det grenser mot uaktsomt drap, dersom noen skulle dø. Hadde en vanlig borger gjort slikt i trafikken hadde det svidd mye mer for mye mindre. Vel, dette forumet tiltrekker seg en del folk som tar helt av. Før jeg leste denne tråden har jeg ikke møtt på folk som har krisemaksimert dette på tilsvarende måte. Og selvfølgelig er det mange svakheter i et tregt byråkrati. Vi er ganske naive i Norge, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg tok feil om dette ender med mange dødsfall i Norge. Samtidig tror jeg at resultatet ikke vil bli det verste i relativ forstand. Samtidig så må man jo regne med at helsemyndighetene i Norge gjør en innsats utover det man får frem i media. Og om du fulgte med på WHO sa for en måned siden burde du strengt talt miste tiltroen på de også. Det er ingen grunn til å ha en blind tro på WHO og samtidig fullstendig mistillit til FHI. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #883 Del Skrevet 29. februar 2020 2 minutter siden, Example skrev: Vel, dette forumet tiltrekker seg en del folk som tar helt av. Før jeg leste denne tråden har jeg ikke møtt på folk som har krisemaksimert dette på tilsvarende måte. Og selvfølgelig er det mange svakheter i et tregt byråkrati. Vi er ganske naive i Norge, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg tok feil om dette ender med mange dødsfall i Norge. Samtidig tror jeg at resultatet ikke vil bli det verste i relativ forstand. Samtidig så må man jo regne med at helsemyndighetene i Norge gjør en innsats utover det man får frem i media. Og om du fulgte med på WHO sa for en måned siden burde du strengt talt miste tiltroen på de også. Det er ingen grunn til å ha en blind tro på WHO og samtidig fullstendig mistillit til FHI. At vi står ovenfor en pandemi sier mye om alvorlighetsgraden rundt dette. Norge skal ha utarbeidet en detaljert beredskapsplan for å beskytte befolkningen mot sykdom og skal være høyt prioritert arbeidsområde. En pandemi er det samme som en omfattende epidemi (sykdom) som rammer svært mange mennesker og brer seg ut over et meget stort geografisk område, for eksempel flere verdensdeler. Vi skal ikke ta helt av og bli hysteriske men dette er alvorlige greier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 29. februar 2020 #884 Del Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, Bix skrev: Det er fullt mulig å leve i et fritt samfunn samtidig som man er forberedt på at en krise kan inntreffe. Og det som er felles for både 9. april, 22. juli og dagens situasjon er nettopp det at man ikke er tilstrekkelig forberedt; på sett og vis virker det som om man tror at kriser kan inntreffe der ute i den store verden, men ikke her i trygge Norge, der man kan planlegge og diskutere ting i årevis. Greit nok så lenge livet går sin vante gang. Men dessverre er virkeligheten slik at iblant inntreffer det hendelser der det er nødvendig at man viser handlekraft, og det at Churchill og Roosevelt viste handlekraft ved å gå til krig mot Hitler, var på ingen måte synonymt med at Storbritannia og U.S.A. ble totalitære samfunn. Man trenger ikke å ha den samme graden av kontroll som Kina har for å faktisk få gjennomført noe - se bare på Brexit; forskjellen på Theresa May og Boris Johnson er formidabel. Og forestill deg den samme prosessen under norske forhold. Litt dårlig eksempel med Roosevelt og USA under krigen da. De satt tross alt på gjerdet i over to år før de gjorde noe, og kun etter å ha blitt angrepet selv. Roosevelt er også den eneste presidenten som har sittet utover to perioder som president, noe som førte til at de måtte endre loven i etterkant fordi en hadde brudd sedvanen. Jeg sier ikke nødvendigvis at han handlet feil, men som sammenligning fungerer han dårlig som eksempel. Det er også gode grunner til Churchill fungerte langt bedre som statsminister i krig enn i fred. Måten Kina behandler smittede på er vel heller ikke å trakte etter, etter min mening. Eller ønsker du at vi bygger opp store karatenecamper hvor vi slipper av de syke, unge som gamle? Jan Mayen eller Bastøy kan sikkert brukes til dette formålet.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 29. februar 2020 #885 Del Skrevet 29. februar 2020 Vi kan ikke håndtere kriser i dette landet, nei, det er bevist igjen. Og myndighetene kommer med halvsannheter og propaganda. For eksempel når det gjelder bruk av masker; vi har hele tiden blitt fortalt at vi ikke skal bruke masker, men det er jo bare en halvsannhet i forhold til hva de informerer om på WHO's nettsider: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks Det er vel et spørsmål om at de går tom for masker hvis folk sikrer seg, men nå har vel dette mer eller mindre skjedd allerede. Nå er det vel imidlertid mye sikrere å bruke N95 masker uansett, ihvertfall ifølge en del artikler: https://edition.cnn.com/2020/02/27/business/3m-coronavirus-hedge/index.html 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 29. februar 2020 #886 Del Skrevet 29. februar 2020 3 minutter siden, Example skrev: Vel, dette forumet tiltrekker seg en del folk som tar helt av. Før jeg leste denne tråden har jeg ikke møtt på folk som har krisemaksimert dette på tilsvarende måte. Og selvfølgelig er det mange svakheter i et tregt byråkrati. Vi er ganske naive i Norge, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg tok feil om dette ender med mange dødsfall i Norge. Samtidig tror jeg at resultatet ikke vil bli det verste i relativ forstand. Samtidig så må man jo regne med at helsemyndighetene i Norge gjør en innsats utover det man får frem i media. Og om du fulgte med på WHO sa for en måned siden burde du strengt talt miste tiltroen på de også. Det er ingen grunn til å ha en blind tro på WHO og samtidig fullstendig mistillit til FHI. Jeg har vært kritisk til WHO lenge, men de er faktisk et hakk over FHI her. De har også underkommunisert alvorligheten / hvor viktig det er å forberede seg og mer eller mindre omdefinert hele "pandemi"-begrepet av en eller annen grunn. Selv nå er det ikke "pandemi". Man kan lure på hvorfor, og hva som må til for at noe skal være en pandemi nå. FHI og de som skulle sørge for beredskapen her til lands er enda verre... Når det gjelder "krisemaksimering" tror jeg mange har følt det som meg, at man har prøvd å realitetsorientere og få folk til å våkne slik at de er forberedt når det kommer, og så blir man til slutt så lei av å høre at influensa er verre at man kapitulerer. Jeg håper virkelig jeg tar feil, men når man ser på f.eks. Iran og Italia så er det ikke akkurat noen influensa de strir med, og som jeg har sagt hele tiden, så vil 100 syke gå "bra", men dersom en større andel av befolkningen blir syke av dette samtidig vil det rett og slett være fullstendig katastrofe. De som får "alvorlig sykdom" vil ikke overleve dette om de må ligge hjemme. Vi har verken kapasitet eller ressurser til å "behandle" og ikke har vi myndigheter med tak i som vil sette i gang storstilte aksjoner med daglige desinfiseringer av hele byer slik som Kina gjorde. Kina er absolutt "best case" om det kommer ut av kontroll, og jeg tror dessverre det er ute av kontroll for lenge siden, slik som myndigheter holder på. Er det noen som tror at Kina kommer til å sende oss verneutstyr fremover dersom de ikke får full kontroll på dette selv? Alle vil sørge for sine først, og Norge har tydeligvis hatt null beredskap for kriser. Utfallet av dette vil komme helt an på hvordan de som skal ha ansvaret klarer å håndtere det, og hittil har det vært så dårlig som det kan bli. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 29. februar 2020 #887 Del Skrevet 29. februar 2020 5 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: At vi står ovenfor en pandemi sier mye om alvorlighetsgraden rundt dette. Norge skal ha utarbeidet en detaljert beredskapsplan for å beskytte befolkningen mot sykdom og skal være høyt prioritert arbeidsområde. En pandemi er det samme som en omfattende epidemi (sykdom) som rammer svært mange mennesker og brer seg ut over et meget stort geografisk område, for eksempel flere verdensdeler. Vi skal ikke ta helt av og bli hysteriske men dette er alvorlige greier. Jeg lurer på hvor mye verre det må bli før det faktisk blir sagt at dette er en pandemi. Det er da tilfeller i alle verdenshjørner. Jeg holder pusten i spenning. Helt ærlig trodde jeg det kom til å bli sagt for noen dager siden. Spørs om det må være enda flere smittet og dødsfall på alle kontinenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #888 Del Skrevet 29. februar 2020 Akkurat nå, RoNo skrev: Jeg lurer på hvor mye verre det må bli før det faktisk blir sagt at dette er en pandemi. Det er da tilfeller i alle verdenshjørner. Jeg holder pusten i spenning. Helt ærlig trodde jeg det kom til å bli sagt for noen dager siden. Spørs om det må være enda flere smittet og dødsfall på alle kontinenter. Når vi ser på antall smittede og hvor fort det går, lurer jeg på det samme. Vi får se hva som skjer fremover. Tror vi vil få et økt antall smittede i intervaller grunnet inkubasjonstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 29. februar 2020 #889 Del Skrevet 29. februar 2020 Akkurat nå, RoNo skrev: Jeg lurer på hvor mye verre det må bli før det faktisk blir sagt at dette er en pandemi. Det er da tilfeller i alle verdenshjørner. Jeg holder pusten i spenning. Helt ærlig trodde jeg det kom til å bli sagt for noen dager siden. Spørs om det må være enda flere smittet og dødsfall på alle kontinenter. Jeg leste noe om noen "bonds" (finans) for pandemi som skulle fungere som en forsikring for fattige land i tilfelle pandemi. De som eier disse får høy rente, men hvis det blir erklært pandemi så mister de alle pengene. Det kan være grunnen, hvem vet... etter alle fornuftige og normale definisjoner har vi allerede en pandemi. https://www.marketwatch.com/story/the-world-bank-has-an-insurance-policy-against-virus-outbreaks-heres-why-it-hasnt-paid-out-2020-02-21 Sitat Back in 2017, the World Bank unveiled its first insurance-like pandemic bond, trumpeting it as a feat of financial innovation that showed how private investors could partner with the public sector to combat global health emergencies. But with the facility having yet to disburse any funds in its almost three-year history, a period marked by several global health scares and the recent outbreak of COVID-19, some public health experts have argued that the bond did not work as intended and has unduly benefited investors. I så fall er det rett og slett korrupsjon som ligger bak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #890 Del Skrevet 29. februar 2020 5 minutter siden, likestilling skrev: Jeg har vært kritisk til WHO lenge, men de er faktisk et hakk over FHI her. De har også underkommunisert alvorligheten / hvor viktig det er å forberede seg og mer eller mindre omdefinert hele "pandemi"-begrepet av en eller annen grunn. Selv nå er det ikke "pandemi". Man kan lure på hvorfor, og hva som må til for at noe skal være en pandemi nå. FHI og de som skulle sørge for beredskapen her til lands er enda verre... Når det gjelder "krisemaksimering" tror jeg mange har følt det som meg, at man har prøvd å realitetsorientere og få folk til å våkne slik at de er forberedt når det kommer, og så blir man til slutt så lei av å høre at influensa er verre at man kapitulerer. Jeg håper virkelig jeg tar feil, men når man ser på f.eks. Iran og Italia så er det ikke akkurat noen influensa de strir med, og som jeg har sagt hele tiden, så vil 100 syke gå "bra", men dersom en større andel av befolkningen blir syke av dette samtidig vil det rett og slett være fullstendig katastrofe. De som får "alvorlig sykdom" vil ikke overleve dette om de må ligge hjemme. Vi har verken kapasitet eller ressurser til å "behandle" og ikke har vi myndigheter med tak i som vil sette i gang storstilte aksjoner med daglige desinfiseringer av hele byer slik som Kina gjorde. Kina er absolutt "best case" om det kommer ut av kontroll, og jeg tror dessverre det er ute av kontroll for lenge siden, slik som myndigheter holder på. Er det noen som tror at Kina kommer til å sende oss verneutstyr fremover dersom de ikke får full kontroll på dette selv? Alle vil sørge for sine først, og Norge har tydeligvis hatt null beredskap for kriser. Utfallet av dette vil komme helt an på hvordan de som skal ha ansvaret klarer å håndtere det, og hittil har det vært så dårlig som det kan bli. Enig der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 29. februar 2020 #891 Del Skrevet 29. februar 2020 7 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: At vi står ovenfor en pandemi sier mye om alvorlighetsgraden rundt dette. Norge skal ha utarbeidet en detaljert beredskapsplan for å beskytte befolkningen mot sykdom og skal være høyt prioritert arbeidsområde. En pandemi er det samme som en omfattende epidemi (sykdom) som rammer svært mange mennesker og brer seg ut over et meget stort geografisk område, for eksempel flere verdensdeler. Vi skal ikke ta helt av og bli hysteriske men dette er alvorlige greier. Ja, det gjør vi, og vi vil oppleve det igjen. Det er dessverre en av ulempene med en hyperglobalisert verden. Spørsmålet er hvordan man responderer på det, og hvilke konsekvenser det skal få. Hvis det virkelig er ustoppelig, vil vi ikke kunne klare å stoppe det uten å stenge det som er av grenser og lamme økonomien mange år fremover. Det skumle er selvfølgelig uvissheten over hvor farlig det er, og hvor fort det sprer seg. Det er vanskelig å si på nåværende tidspunkt. Norge vil stå overfor en pandemi mange ganger i årene fremover. Sars, Mers, fugleinfluensa, svineinfluensa og Ebola er eksempler bare fra de siste 20 årene. Nye tilfeller vil komme også, dessverre. Så skal vi i det minste prise oss lykkelige over at corona heldigvis har en langt lavere dødsrate enn Ebola. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 29. februar 2020 #892 Del Skrevet 29. februar 2020 Samboeren min er sykepleierstudent, og for tiden i praksis på et norsk sykehus. Hun har i tillegg deltidsjobb på et annet sykehus. Hun sier at hun og medstudentene hennes ikke har fått noen informasjon om viruset, annet enn en liten notis med info som er offentlig tilgjengelig for hele befolkningen. Hun sier videre at de ansatte ved sykehusene hun jobber på, oppfører seg som om viruset ikke eksisterer. Situasjonen blir overhodet ikke tatt på alvor, sier hun. Dette er jo et lite tankekors, og bare en personlig anekdote, men det passer godt inn i bildet som ellers tegnes av FHI og de norske myndighetenes håndtering av situasjonen. Så får vi se hvordan det går etterhvert. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #893 Del Skrevet 29. februar 2020 (endret) 7 minutter siden, Example skrev: Ja, det gjør vi, og vi vil oppleve det igjen. Det er dessverre en av ulempene med en hyperglobalisert verden. Spørsmålet er hvordan man responderer på det, og hvilke konsekvenser det skal få. Hvis det virkelig er ustoppelig, vil vi ikke kunne klare å stoppe det uten å stenge det som er av grenser og lamme økonomien mange år fremover. Det skumle er selvfølgelig uvissheten over hvor farlig det er, og hvor fort det sprer seg. Det er vanskelig å si på nåværende tidspunkt. Norge vil stå overfor en pandemi mange ganger i årene fremover. Sars, Mers, fugleinfluensa, svineinfluensa og Ebola er eksempler bare fra de siste 20 årene. Nye tilfeller vil komme også, dessverre. Så skal vi i det minste prise oss lykkelige over at corona heldigvis har en langt lavere dødsrate enn Ebola. Som jeg skrev til deg tidligere skal Norge ha en detaljert plan for å beskytte befolkningen mot sykdom. Om vi ser på utviklingen av denne sykdommen trenger en ikke å være ekspert for å se at myndighetene ikke har vært i forkant når det gjelder tiltak ut mot befolkningen. Endret 29. februar 2020 av Agatha Spinatha 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #894 Del Skrevet 29. februar 2020 5 minutter siden, Psilocybe skrev: Samboeren min er sykepleierstudent, og for tiden i praksis på et norsk sykehus. Hun har i tillegg deltidsjobb på et annet sykehus. Hun sier at hun og medstudentene hennes ikke har fått noen informasjon om viruset, annet enn en liten notis med info som er offentlig tilgjengelig for hele befolkningen. Hun sier videre at de ansatte ved sykehusene hun jobber på, oppfører seg som om viruset ikke eksisterer. Situasjonen blir overhodet ikke tatt på alvor, sier hun. Dette er jo et lite tankekors, og bare en personlig anekdote, men det passer godt inn i bildet som ellers tegnes av FHI og de norske myndighetenes håndtering av situasjonen. Så får vi se hvordan det går etterhvert. Ja, dette tegner et godt bilde av myndighetenes håndtering av sykdommen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #895 Del Skrevet 29. februar 2020 7 minutter siden, Psilocybe skrev: Samboeren min er sykepleierstudent, og for tiden i praksis på et norsk sykehus. Hun har i tillegg deltidsjobb på et annet sykehus. Hun sier at hun og medstudentene hennes ikke har fått noen informasjon om viruset, annet enn en liten notis med info som er offentlig tilgjengelig for hele befolkningen. Hun sier videre at de ansatte ved sykehusene hun jobber på, oppfører seg som om viruset ikke eksisterer. Situasjonen blir overhodet ikke tatt på alvor, sier hun. Dette er jo et lite tankekors, og bare en personlig anekdote, men det passer godt inn i bildet som ellers tegnes av FHI og de norske myndighetenes håndtering av situasjonen. Så får vi se hvordan det går etterhvert. Er ikke dette bekymringsverdig, @Example? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #896 Del Skrevet 29. februar 2020 26 minutter siden, etnavn skrev: Vi kan ikke håndtere kriser i dette landet, nei, det er bevist igjen. Og myndighetene kommer med halvsannheter og propaganda. For eksempel når det gjelder bruk av masker; vi har hele tiden blitt fortalt at vi ikke skal bruke masker, men det er jo bare en halvsannhet i forhold til hva de informerer om på WHO's nettsider: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks Det er vel et spørsmål om at de går tom for masker hvis folk sikrer seg, men nå har vel dette mer eller mindre skjedd allerede. Nå er det vel imidlertid mye sikrere å bruke N95 masker uansett, ihvertfall ifølge en del artikler: https://edition.cnn.com/2020/02/27/business/3m-coronavirus-hedge/index.html Når vi er inne på hysteri så er det halvsannheter som nettopp skaper hysteri. Den norske befolkningen har tilgang til informasjon overalt. Vi lever i et informasjonssamfunn noe som det ser ut som myndighetene ikke har fått med seg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 29. februar 2020 #897 Del Skrevet 29. februar 2020 12 minutter siden, Example said: Litt dårlig eksempel med Roosevelt og USA under krigen da. De satt tross alt på gjerdet i over to år før de gjorde noe, og kun etter å ha blitt angrepet selv. Roosevelt er også den eneste presidenten som har sittet utover to perioder som president, noe som førte til at de måtte endre loven i etterkant fordi en hadde brudd sedvanen. Jeg sier ikke nødvendigvis at han handlet feil, men som sammenligning fungerer han dårlig som eksempel. Det er også gode grunner til Churchill fungerte langt bedre som statsminister i krig enn i fred. Måten Kina behandler smittede på er vel heller ikke å trakte etter, etter min mening. Eller ønsker du at vi bygger opp store karatenecamper hvor vi slipper av de syke, unge som gamle? Jan Mayen eller Bastøy kan sikkert brukes til dette formålet.. Er helt enig i at Kina ikke er noe å trakte etter, og hadde man tatt legens advarsler på alvor uten å kneble ham, kunne man ha fått kontroll på dette før det rakk å spre seg. Men norske myndigheter kunne likevel ha gjort langt mer enn det de gjorde i tiden før viruset ble registrert i Norge i stedet for å leve i en tilstand av fornektelse av at viruset kan spre seg over hele verden, men stopper ved den norske grensen. Ellers var verken Roosevelt eller Churchill feilfrie, men Churchill fikk nå utrettet mer enn Chamberlain, som satt på gjerdet og håpet på det beste mens Tyskland i tur og orden invaderte Polen, Norge, Danmark, Nederland, Belgia og Luxembourg. Hadde Chamberlain sittet ved makten resten av krigen, vil jeg gjette på at det ikke hadde tatt lang tid før naziflagget vaiet også i London; man vinner ikke en krig mot en aggressiv part ved å være passiv, og coronaviruset er definitivt aggressivt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 29. februar 2020 #898 Del Skrevet 29. februar 2020 Unntakstilstand i Washington: https://abcnews.go.com/US/wireStory/coronavirus-cases-unknown-origin-found-west-coast-69301250 Sitat Gov. Jay Inslee directed state agencies to use “all resources necessary” to prepare for and respond to the coronavirus outbreak. The declaration also allows the use of the Washington National Guard, if necessary. “We will continue to work toward a day where no one dies from this virus," the governor vowed. Health officials in California, Oregon and Washington state are worried about the novel coronavirus spreading through West Coast communities because people are being infected by unknown means. They had not visited an area where there was an outbreak, nor apparently been in contact with anyone who had. [...] “In addition, over 50 individuals associated with Life Care are reportedly ill with respiratory symptoms or hospitalized with pneumonia or other respiratory conditions of unknown cause and are being tested for COVID-19,” Seattle and King County officials said. “Additional positive cases are expected.” Amy Reynolds of the Washington state health department said in a brief telephone interview: “We are dealing with an emergency evolving situation.” A growing number of cases in California, Washington state and Oregon are confounding authorities because the infected people hadn't recently traveled overseas or had any known close contact with a traveler or an infected person. I store deler av USA rapporteres det om smitte som kommer uten at de aner hvor det kommer fra, akkurat som i resten av verden. Likevel insisterer FHI og norske myndigheter på at ingenting kan være SARS-CoV-2 dersom man ikke har vært i et smittet land eller vært i kontakt med noen som er bekreftet smittet. I tillegg er de øverste ansvarlige her såpass sikre på at de har rett, og at alle andre har feil, at de f.eks. ikke har noe problem med å tillate at en som sitter i karantene kan omgås en annen i samme husstand, som ikke har karantene og kan bevege seg fritt. Det eneste som stopper disse fra å dra på fotballkamp, i barneselskap eller lignende er deres egne fornuft og ansvarsfølelse, som åpenbart ikke er tilstede hos alle. USA er i motsetning til Norge veldig kompetente på smittevern og denslags, men de famler i blinde der også. Hittil har de klart å holde ting under forholdsvis god kontroll, selv med bekreftede smittetilfeller innen grensene i ukesvis, men på et eller annet vis har det kommet seg ut av isolasjon. Norge har gått på trynet ved første og beste mulighet, og en over skriver at sykepleiere ikke engang er informert om viruset, noe som passer veldig godt inn med resten av det de (ikke) foretar seg. USA har 5 bekreftede tilfeller i dag mens Norge har 9 (!). Hvis dette var en konkurranse i udugelighet hadde vi toppet listene, men det er det dessverre ikke denne gangen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psilocybe Skrevet 1. mars 2020 #899 Del Skrevet 1. mars 2020 40 minutter siden, likestilling skrev: USA har 5 bekreftede tilfeller i dag mens Norge har 9 (!). Hvis dette var en konkurranse i udugelighet hadde vi toppet listene, men det er det dessverre ikke denne gangen. Ja, det er ganske dramatisk, særlig mtp. at USAs befolkning er ca 330 millioner, mens Norges befolkning er ca 5 mill. Rent prosentvis kommer Norge veldig dårlig ut på statistikken, også når man sammenligner med land som Kina og Japan. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 1. mars 2020 #900 Del Skrevet 1. mars 2020 4 hours ago, Tonus said: Kan det være at grunnen til at de tester så få er at de skjønner det kommer til å spre seg uansett, og sparer på medisinsk materiell sånn at de har det når det blir virkelig ille? De har jo sagt at de kommer til å begynne å mangle medisinsk materiell i et scenario hvor 20-25% av nordmenn blir smittet, og det kan nok være et ganske forsiktig anslag med et virus som sprer seg så lett. Jeg hørte fra mediene at grunnen til at de gjør få tester er fordi det kan gå tomt. Det lover ikke bra om det blir flere hundre smittete i Norge. Det er ingen skjult plan, bare ren inkompetanse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg