Gå til innhold

Tips til middager for under 100lappen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfarer at taco er litt dyrt, synes smaken er best på santa Maria produktene. Vi bruker sånne «skåler» i stedet for skjell, lefser og nachochips. Chipsene kjøpet jeg de billige fra extra. Og avocadoen er jo fryktelig dyr. Hos oss kommer nok en tacomiddag på ca 250. Men vi kan jo alltids teste de billige produktene igjen, er noen år siden sist. Når jeg hører meg selv si 1000kr i mnd bare på taco så skjønner jeg jo at vi bruker mye penger...

Anonymkode: 9a4ba...73f

Vi sper alltid på kjøttet (helst kylling som vi har kjøpt på tilbud eller i store frysepakker) med bønner eller kikerter. Lager pico de gallo(en slags salsa med tomat, rødløk, lime, koriander, salg og pepper), har mais, rømme og ost og bruker ellers disse billigpakkene med skjell, salsa og krydder til 6-7 kr. Somregel har vi avocado, men da har vi planlagt fra begynnelsen av uken og kjøpt de billige som må modnes. Er opptatt av å bruke opp alt vi har i kjøleskapet, så vi kjøper aldri ferdig raspet ost kun for taco feks. Da rasper vi av den som står i kjøleskapet.

Taco i seg selv kan bli dyrt ja, men ikke hvis man planlegger andre middager med ingrediensene som evt blir til overs i tillegg. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfarer at taco er litt dyrt, synes smaken er best på santa Maria produktene. Vi bruker sånne «skåler» i stedet for skjell, lefser og nachochips. Chipsene kjøpet jeg de billige fra extra. Og avocadoen er jo fryktelig dyr. Hos oss kommer nok en tacomiddag på ca 250. Men vi kan jo alltids teste de billige produktene igjen, er noen år siden sist. Når jeg hører meg selv si 1000kr i mnd bare på taco så skjønner jeg jo at vi bruker mye penger...

Hehe ja da blir det dyrt! MÅ dere ha avocado? Jeg tenker at man kan velge mellom enten ost og rømme, eller avocado, blir ca samme fettmengde. Kanskje det også blir billigere om dere kutter ned på de dyre varene og heller har mer grønnsaker i tacoen? Enkelte bruker jo fryktelig mye kjøtt, avocado eller ost for eksempel, det er ikke nødvendig. 

Anonymkode: 655b0...271

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Javel, men poenget mitt er at det går fint an å gjøre det mye billigere. Hvis man vil. Hvis man ikke vil så blir jo det en annen sak. 

Pizza her: vanlig mel, gjær, kjøttdeig, tomat, løk, krydder, ost. Godt under hundrelappen. 

Åssen ost kjøper du? :)

billigste jeg finner er til 88 kr kg, skulle gjerne hatt billigere! 

med mindre jeg kjøper ferdig skivet til dobbel pris, men som akkurat rekker til 1 pizza. Ferdig opphevet koster fort 30/50 kr for en pakke, og varer veldig kort, så det ønsker jeg ikke. 

Anonymkode: e1012...8ac

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

med mindre jeg kjøper ferdig skivet til dobbel pris, men som akkurat rekker til 1 pizza. Ferdig opphevet koster fort 30/50 kr for en pakke, og varer veldig kort, så det ønsker jeg ikke. 

En ost til 88,- per kilo kommer da på rundt 20,- for en pizza. Kan vel ikke bli så mye billigere en det?

Anonymkode: 326d5...fa6

• Liker 1
Skrevet

Nesten alle middagene vår koster under 100lappen. Her er noe eksampler fra vår meny:

Lapskaus: bruker ferdig frossen lapskausbalning og tilsetter grytekjøtt. Lagger dobbel porsjon, og koster da under 100kr for 2 store middager. 

Laksefilet, poteter og grønnsaker. Bruker Firstprice filet til 50kr for 4 fiskebiter. 

Grilla kylling med ris og salat. 

Spaghetti med kjøttsaus. 

I dag hadde vi grove pannekaker. Kan vel ikke ha kostet mer enn 30 kr 😂 

Anonymkode: 6ff39...8b1

• Liker 2
Skrevet

Generelle tips:

Kjøp store kvanta, del opp og fryst. Holder feks på å steke fire store kalkuner jeg kjøpte på tilbud i romjula, kan bli gryteretter, og et kalkunbryst er middag til 4.

Handler kjøtt på Reko-ring, store biter som jeg deler og fryser. 

Kjøp en stor ost, kvern og frys til passe taco-mengde. 

Sparer masse på sånt. 

For å drøye tacoen kan du blande kjøttdeig med enten bønner eller ris al dente. Ris kjøpes i store sekker på Asia-butikk 

Handler på kolonial, går inn på oppskriftene der og velger oppskrifter med basisvarer jeg allerede har eller har kjøpt billig. Så velger jeg vekk det jeg har og evnt det jeg synes blir overflødig (noe vi ikke tåler og sånn). 

Håper dette var hjelpsomt 😛

• Liker 1
Skrevet

Favorittmiddaagen til ungene her om dagen er fylte pitabrød med div innhold f. Eks

Pita (pakke med 6-25 kr), oppkuttet firstprice Skinke (ca. 20 kr pr pakke, vi bruker to) og div grønnsaker som tomat, paprika, mais, løk og akurk. 

Noen ganger bytter vi ut skinke med kjøttdeig eller kylling og havner allikevel under 100 kr. 

Hjemmelaget blomkålsuppe med enten rundstykker eller grove pannekaker til. Dette får vi også under 100 kr. 

Omelett med skinke/ost/grønnsaker 

Makaroniform med kjøttdeig og tomatsaus (hakka tomater, løk, gulrot og grønnsakabuljong) med litt ost på toppen og salat ved siden av. 

Hjemmelaget fiskegrateng eller så syns ungene (og vi) at den fra firstprice er ganske så god (og billig!), den har også en grei andel fisk👍

Vi handler mye firstprice og syns mye smaker helt greit 😃

Anonymkode: c13d6...982

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper kilospakning norvegia eller synnøve, gjerne når de er på tilbud. Til en langpannepizza bruker jeg kanskje 1/5 av den. 

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2020 den 16.31):

Ser at dette er fra i fjor så da tillater jeg meg å svare. Ferdig produkter blir ofte dyrere for da har de sitt formål. En krydderpose = 1 Middag. Lager man krydder selv kan man lage flere porsjoner eller bruke krydderene til andre middager senere, og det gjelder alle ingredienser både i taco og annen mat. Noe av det supre man kan gjøre for å minke budsjettet er å bruke samme ingrediens i flere middager når man allerede vil ha det liggende. Bruker man Kjøttdeig å blir igjen noe så er det fin pizza eller ostesmørbrød neste dag f. eks. 

• Liker 1
Skrevet

Med 100 kr per middag blir det 3000 kr i mnd kun på middager. Det er pålegg som har høyest kilopris. Vil tro de resterende 5000 kr skal dekke frokost, lunch og kveldsmat. Så det sitter du igjen med minst 8000 kr i matutgifter i mnd., noe du vil unngå.

Helt enig i at en middag til 4 pers kan koste rimeligere enn 100 kr. Det er sikkert det ved innkjøp, men ikke med tanke på hvor mye råvarer man bruker per måltid.

Lag deg en ukesmeny med alle måltidene. Unngå pålegg og ferdigretter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...