Gå til innhold

Dere som ikke samsover..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har jo gjerne behov for samsoving. Det er foreldrene som har behov for å sove alene. Så jeg skjønte ikke helt dette argumentet.

Anonymkode: 3046b...1d6

Barn og voksne er forskjellige. Noen har behov og andre har ikke. Har en venninne som samsov med moren fremt il 15-årsalderen og opplevde at hun såret sin mor veldig da hun ga uttrykk for at hun ønsket å sove i egen seng. Et ekstremt tilfelle selvsagt, men jeg vil bare oppfordre til at det er barnets behov som bør være styrende enten det er slik eller slik.
 

Synes HI bar preg av at det er mors behov for samsoving som var begrunnelsen.

Anonymkode: b2e04...483

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi samsover ikke første del av natten hennes. Hun er tre år, legger seg 1930,men sover alene frem til jeg går og legger meg. Vi sover veldig godt begge to. Hun sover ikke hele natten, men våkner en gang.. Jeg orker ikke frem og tilbake, så da er det lettere å sove sammen. 

Anonymkode: e5338...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må gjerne sove sammen hvis man synes det er koselig. Men jeg synes vel egentlig at det skal ta utgangspunkt i barnets behov, ikke foreldrenes. Så tenk litt på det når barnet ditt blir større.

Anonymkode: b2e04...483

Når barna er små vil det jo være fint for dem å samsove, selv om jeg ikke mener det er noe som helst "krav" for å få harmoniske barn. Jeg ser bare ikke for meg den situasjonen at foreldrene tvinger på sine små barn samsoving. Med eldre barn blir det jo noe annet, men når de er små, vil de fleste barn oppleve samsoving som positivt. 

Noe annet blir jo at mange foreldre ikke trives med det, eller barn eller voksne sover dårligere i samme seng. Så skjønner godt at mange ønsker barna i egen seng. Jeg tenkte også sånn før, men nå syns jeg det er koselig. Og ja, så klart det teller som tid med barna!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man sover, så sover man... Ville ikke kalt det "tid sammen".

Anonymkode: ddab6...461

Hvorfor er det da helt utenkelig for de fleste voksne i parforhold å ikke sove sammen med partneren sin? De aller, aller, aller fleste ville tenkt at noe var galt i et forhold der man ikke sov sammen. 

Anonymkode: 959b2...a21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det da helt utenkelig for de fleste voksne i parforhold å ikke sove sammen med partneren sin? De aller, aller, aller fleste ville tenkt at noe var galt i et forhold der man ikke sov sammen. 

Anonymkode: 959b2...a21

Veldig godt poeng! 

Anonymkode: 3fc89...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2020 at 10:17 PM, AnonymBruker said:

Barnet har jo gjerne behov for samsoving. Det er foreldrene som har behov for å sove alene. Så jeg skjønte ikke helt dette argumentet.

Anonymkode: 3046b...1d6

Ja tror du skal lete lenge etter et barn 0-3 som er imot samsoving...

Anonymkode: 536eb...78d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2020 den 22.00, AnonymBruker skrev:

De dagene jeg jobber,  og kommer hjem så legges baby for natten ca 3 timer etterpå.. Ser henne jo nesten ikke. 

 

Hadde vi ikke samsovet, så hadde jeg følt at jeg fikk altfor liten tid med henne. Hun er 10 mnd. 

Andre som tenker sånn? 

Anonymkode: 930ee...e82

Har aldri samsovet, for da ble vi holdt våkne begge to. Fra jeg er hjemme fra jobb til han skal legge seg har det alltid vært rundt 3t. Så når jeg har mulighet til å være hjemme med han eller hente tidligere så har jeg alltid gjort det. Det er for liten tid med de små, det er jeg helt enig i. 

Anonymkode: 388cc...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror du skal lete lenge etter et barn 0-3 som er imot samsoving...

Anonymkode: 536eb...78d

Trenger ikke lete veldig lenge. Mine har aldri taklet samsoving. De sov ikke, så ble de for trøtte, og det ble sutter og gråt. Når de ble lagt i sin egen seng sovnet de innen få minutter.

Anonymkode: d9d20...d74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken jeg eller baby ville fått det bedre av å samsove siden jeg ikke klarer å sove med barn. De har aldri fått komme inn for å sove i sengen vår. Dersom de har behov, legger vi oss på en madrass på deres rom. Jeg er en så mye bedre versjon av meg selv om jeg får sove, så derfor mener jeg dette er det riktige for oss og barna våre. Jeg tenker heller ikke at tiden med søvn er tid sammen, så om jeg hadde klart å sove lenge sammen med dem, hadde jeg nok ikke følt at vi nå hadde vært mange timer sammen. Men jeg kan godt forstå at andre ikke er som meg og at de synes det er koselig og trygt selv om jeg også skjønner dem som føler det er utrygt fordi man ikke har helt kontroll på kroppen sin når man sover, og foreldre er mye tyngre enn barn. 

Jeg kjenner jo folk i Afrika som har 1-2 senger per familie og har mange ganger lurt på om jeg kunne lært meg til å sove med flere om jeg var nødt. 

Anonymkode: 65f2e...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som samsover med barn som er eldre enn 10-11 måneder - har dere rolige barn? Samsoving hadde aldri fungert hos oss tror jeg siden minsten er så aktiv. Fra han var 11 måneder våknet han om natten og gikk frem og tilbake i sengen, han snur seg, ruller overalt, osv. Vi kan ikke engang ligge å kose i dobbeltsenga for da skal han opp å gå rundt i senga og herje, kaste seg rundt, osv. Har dere senga inntil veggen hvor det ikke er mulig å slå seg på karmer, og lignende? Har dere gjerde rundt senga? Ligger barnet alene i dobbeltsenga frem til dere legger dere?

Anonymkode: 16c32...283

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som samsover med barn som er eldre enn 10-11 måneder - har dere rolige barn? Samsoving hadde aldri fungert hos oss tror jeg siden minsten er så aktiv. Fra han var 11 måneder våknet han om natten og gikk frem og tilbake i sengen, han snur seg, ruller overalt, osv. Vi kan ikke engang ligge å kose i dobbeltsenga for da skal han opp å gå rundt i senga og herje, kaste seg rundt, osv. Har dere senga inntil veggen hvor det ikke er mulig å slå seg på karmer, og lignende? Har dere gjerde rundt senga? Ligger barnet alene i dobbeltsenga frem til dere legger dere?

Anonymkode: 16c32...283

Vi har bygd opp med puter på den ene siden, mens den andre siden er mot vegg. Legger barnet der når han legges for kvelden. Vi er i grunnen bare lykkelig for at han sover, så vi har ham med glede i vår seng. Men han er ikke sånn turner, altså. Nå er han 1,5 (21 mnd), så om han våkner om kvelden, svinger han seg bare ut av senga og kommer ned til oss i stua. Evt ligger han og roper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Man må gjerne sove sammen hvis man synes det er koselig. Men jeg synes vel egentlig at det skal ta utgangspunkt i barnets behov, ikke foreldrenes. Så tenk litt på det når barnet ditt blir større.

Anonymkode: b2e04...483

Ja. Barnet produserer tilknytninga hormon, føler seg trygg. 

Så samsoving er anbefalt til iallefall 2, kanskje 3 år. For barnets del. 

Anonymkode: e057a...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6åringen min samsover enda. Enda han ikke sover spesielt rolig og aldri har gjort det heller. Når han våkner på natten kan jeg veldig lett roe han ned tilbake til søvnen ved bare å gi han en arm eller et stryk på ryggen. Vi har et veldig fint bånd som jeg tror blir forsterket fordi vi lever tett på hverandre når vi er hjemme. Også om natten. 

En av grunnene til at vi samsover enda, er nettopp fordi barnet mitt har behov for mer kontakt enn en vanlig hverdag egentlig tillater. 

Anonymkode: cbe64...f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg samsov med gutten min til han var 9 måneder. Da hadde jeg gått 9 måneder uten en eneste natts søvn, mest halvsoving og mange avbrytelser, fordi jeg ikke greide å sove med ham inntil meg. Så vi sluttet, og nå sover vi bedre begge to. I tillegg er jeg som mamma mye mer opplagt og kan virkelig kose meg med ham når jeg er sammen med ham, i stedet for å være fjern og i dårlig form fordi jeg ikke har sovet. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 68e52...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Vi tenker også sånn! Vil ga flere timer i døgnet med henne, og hun elsker å sove mellom oss. Vi sover heldigvis godt sånn. Tuppa er 2,5 😉 

Anonymkode: 3369b...699

Ha ha, seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2020 at 3:15 PM, AnonymBruker said:

Ja. Barnet produserer tilknytninga hormon, føler seg trygg. 

Så samsoving er anbefalt til iallefall 2, kanskje 3 år. For barnets del. 

Anonymkode: e057a...736

Hvem er det som anbefaler samsoving egentlig? Jordmødre/helsesøstre fraråder jo basert på økt krybbedødsrisiko.

Anonymkode: fd4ea...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/23/2020 at 4:41 PM, AnonymBruker said:

Hvem er det som anbefaler samsoving egentlig? Jordmødre/helsesøstre fraråder jo basert på økt krybbedødsrisiko.

Anonymkode: fd4ea...59d

Det gir jo økt sjanse for å oppdage om noe er feil om man sover i nærheten av barnet sitt. Da min var baby og han pustet det minste uregelmessig, så våknet jeg og kunne sjekke på han. Jeg har hørt flere steder gjennom flere år at det er trygt å samsove om man tar visse forholdsregler som feks ikke masse puter og bamser i senga, har hver sin dyne, ikke røyker eller er beruset og har en fast madrass. 

Jordmødre har anbefalt samsoving her om det gjøres riktig og alle sover godt. 

Anonymkode: cbe64...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Veldig godt poeng! 

Anonymkode: 3fc89...de8

Fordi å sove sammen med mannen er mye deiligste vil jeg tro :) 

Anonymkode: eeeb7...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving er ikke en moderne oppfinnelse som kun gjelder for babyer. Det gjelder for hele familien.
Jeg sover noen netter bedre med ungene, andre netter uten. De er fem og åtte, og noen netter sover vi alle tre i min seng.

Å sove helt alene år etter år - DA kan vi snakke unaturlig. Mennesker er skapt for å være sammen - også på nettene.
Hva folk syns er ok og ikke er noe annet, de som ønsker å sove selv gjør gjerne det. Men å samsove så lenge barna ønsker finnes det ingenting annet enn positivt ved. 

Endret av duplexx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Barnet har jo gjerne behov for samsoving. Det er foreldrene som har behov for å sove alene. Så jeg skjønte ikke helt dette argumentet.

Anonymkode: 3046b...1d6

Jeg tror ikke det er så svart hvitt.. Min har aldri sovet om jeg har lagt ham tett inntil. Vi innførte egen seng dag fire etter vi kom hjem fra sykehuset. Da hadde ingen av oss sovet noe særlig hele den første uka i livet hans fordi alle mente vi måtte samsove..

Anonymkode: 7c417...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...