Gå til innhold

Alkohol i prøvetiden?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Rødvin

Vi har nylig begynt prøvingen. Bør jeg ha dårlig samvittighet for å ta en fest før jeg vet om jeg er gravid? Har såvidt begynt å få kontroll på syklusen og i teorien kan jeg være gravid nå. Men det vet jeg jo ikke før om en uke. Dere langtidsprøvere - går dere alkoholfri hele tiden? Vet jo fra forskningen at det er alkohol de første ukene av svangerskapet som er skadelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld atte jeg spør. Dgår vel an å ta en fest uten å måtte drikke alkohol?

Hadde jeg vært i dine sko - så hadde jeg hvertfall ikke tatt sjansen. Jeg skjønner ikke helt "vitsen" jeg da.

Skjønner vitsen med å kose seg og slappe av. Men jeg mener det kan gjøres uten alkohol.

Men - det er nå bare min mening da.

Du synes jeg kanskje er streng mot deg nå :wink:

Lykke til, uten vin og med barn :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har det vært mange langtekkelige utbroderinger om..

Derfor får du kortversjonen her:

Ta deg en fest med god samvitrtighet!

Hilsen langtidsprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Snuppelure sier har det vært mange diskusjoner her inne om dette temaet, og det er selvfølgelig mange ulike meninger om dette...

For min egen del var jeg veldig forsiktig med alkohol den første tiden vi prøvde, dvs. jeg unngikk å drikke mellom EL og mens. Etterhvert ble det klart at jeg trolig ikke ville bli gravid "uten hjelp", og etterhvert som prøvetiden ble lengre, slappet jeg mer av i forhold til alkohol og fikk den holdningen at vi måtte prøve å leve mest mulig som vanlig hvis vi skulle klare å holde motet oppe. Det var også en stor belastning for meg å oppleve at andre rundt meg trodde jeg var gravid når jeg ikke var det (og ikke kom til å bli det med det første), og nettopp det var mange ganger grunnen til at jeg tok et glass vin (bare for å "bevise" at jeg ikke var gravid og dermed unngå rykter og spekulasjoner). Allikevel har jeg nok det siste året drukket mindre enn jeg ellers ville gjort, og prøver så langt som mulig fortsatt å unngå alkohol i perioder hvor jeg ikke vet helt sikkert om jeg er gravid, og dersom jeg drikker, nøyer jeg meg med et glass eller to.

Det har vært en del oppslag i media de siste månedene om at man bør unngå alkohol fra man begynner å planlegge å få barn. Jeg synes i teorien dette er et godt råd, men får også en følelse av at dette sies av folk som ikke har opplevd at prøvingen strekker seg over år, og hvor belastningen med prøvingen blir så enorm at man må prøve å la resten av livet være mest mulig normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var prøver i 14 måneder og festet med alkohol når det passet meg.(var jo ikke så mye da) Hadde jeg ikm en av dagene før, testet jeg før fest.

Kan jo vere avholds hele prøveperioden- synd hvis det tar mange år.

For så å vere avholds i graviditeten.

Og for så å vere avholds så lenge en ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Er nok mange forskjellige meninger ute å går om dette.. Jeg startet prøvetiden med å være forsiktig med alkohol når det nermet seg ikm, men etter lang tid uten klaff gikk jeg over til å kose meg med det jeg ønsket å kose meg! Tok heller en test dersom jeg skulle på fest rett før ikm.

Ta deg en fest og kos deg er mitt råd etter 2 år som prøver, kan jo ikke sette livet helt på vent heller bare fordi man kanskje har en liten mulighet til å være gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Med det jeg vet om temaet, ville jeg IKKE drukket i perioder det var mulig å bli gravid. Har hørt at nyeste nevro-forskning sier at man ikke bør drikke i en periode før man blir gravid heller, men hvor lang periode dette er, ol. vet jeg ikke.

Uansett: det er ulike trekk ved fosteret som utvikles ved ulik tid, og en del kritiske faser finner sted i perioden før man ofte vet at man er gravid.

Du vil få massevis av mulighet til å kose deg med alkoholholdig drikke resten av livet, så hvorfor ikke ta forhåndsregler og være avholden nå? Selv om det betyr at du går glipp av litt kos, så er det et lite offer sett i et stort perspektiv!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg var prøver i 14 måneder og festet med alkohol når det passet meg.(var jo ikke så mye da) Hadde jeg ikm en av dagene før, testet jeg før fest.

Kan jo vere avholds hele prøveperioden- synd hvis det tar mange år.

Det er mye som er synd, det er mye man går glipp av, det er mye kjedelig i livet. Jeg syns det er synd hvis man ikke kan ha et ok liv som avholds når man vet at det er for en så god grunn! Det er synd med barn med alkoholretalterte skader og...

For så å vere avholds i graviditeten.

Og for så å vere avholds så lenge en ammer.

Jeg ville faktisk heller vært avholdende under hele prøveperioden (og selvsagt under svangerskapet!!) og drukket et glass vin til god mat i ammeperioden, forutsatt at jeg nettopp hadde ammet/pumpet og at jeg hadde nok morsmelk i kjøleskapet slik at jeg kunne pumpe og kaste melk med promille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg får ta kortversjonen som Snuppelure:

Jeg er helt enig med Embla S!

.... og blir litt sånn :roll: av problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest......

Ta deg et glass med god samvittighet, fosteret får ikke næring fra deg de første ukene alikevel, og kan derfor ikke ta skade av alkoholen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med et glass eller to når det passer. Har du kontroll på syklusen din har du jo i praksis bare 1 uke du bør være litt forsiktig (før IKM), siden du ikke er gravid de første to ukene av syklusen + at egget ikke fester seg før en uke etter på dersom du skulle være gravid.

Hvis du vanligvis liker å ta deg et glass i ny og ne så tror jeg det kan slå negativt ut på livet/samlivet/sexen hvis du skal kutte ut alkohol helt, du kan risikere å få alt for mye fokus på prøvingen som kan slite deg ut. Og så er det jo mulig å droppe flatfylla i ukene etter EL, og heller ta det når du har mensen! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingenting

Hvis du har lest din egen link Lillesøster så står det jo at:

Et glass en sjelden gang påvirker normalt ikke fosteret. Vi vet jo at mange barn er blitt unnfanget i forbindelse med et festlig lag uten at de har tatt skade av det. En del har også inntatt øl eller vin før de visste at de var gravide. Her kan jeg berolige deg - det er uvanlig at et barn blir skadet av et enkelt alkohol inntak. Generelt er det det jevne forbruk og misbruk som er farlig, men det beste er å råde kvinner som er gravide, til å holde seg helt borte fra alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nyskjerrighet hadde det vært interesant å høre hvor lenge dere har vært prøvere. Siden trådstarter henvender seg til langtidsprøvere. Selv har jeg vært prøver i over 2 år.

Jeg har nemmelig ennå til gode å treffe en langtidsprøver som lever et asketisk liv i forhold til alkohol og usunne utskeielser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg okså på Snuppelure.

Jeg var forsiktig i begynnelsen, men etter hvert som månedene går.........................

Og Embla s: Jeg koser meg med vin/øl til god mat og koser meg med en kald pils i solen og ja, jeg synes det er synd å gå glipp av det. Skulle jeg først vert helt avhold i prøvetiden og så i graviditeten? Over (bare)2 år for min del?

De som prøver i mange år, skal de bare melde seg inn i foreningen for avholdsmenn?

Og de som har barn med alkoholskader har drukket mer enn ett glass av og til og en fest da en ikke viste en var gravid.

I mitt forige svangerskap var det slik at de (forskerne) anbefalte ikke mer enn ett glass vin til dagen. (8 år siden) ,om 5 år er det vell greit igjenn å ta et glass av og til i graviditeten og barna skal vell ligge på siden igjenn isteden for ryggen som det er akkuratt nå. Om 10 år er det vell sånn og om 15 år sånn.

Det tryggeste er vell å la ver å bli gravid siden det er så mye farligt rundt oss

(hvis noen ikke forstod det, så satte jeg alt litt på spissen slik jeg pleier :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest miiip

Jeg tar et glass innimellom selv om jeg prøver. Føler sjøl at hvis jeg skulle være totalavholdende nå ville jeg blitt enda mer stressa med prøvinga, og det gjør det jo ikke noe lettere å bli gravid. (Har prøvd siden september i fjor.)

Miiip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Og Embla s: Jeg koser meg med vin/øl til god mat og koser meg med en kald pils i solen og ja, jeg synes det er synd å gå glipp av det. Skulle jeg først vert helt avhold i prøvetiden og så i graviditeten? Over (bare)2 år for min del?

De som prøver i mange år, skal de bare melde seg inn i foreningen for avholdsmenn?

Og de som har barn med alkoholskader har drukket mer enn ett glass av og til og en fest da en ikke viste en var gravid.  

I mitt forige svangerskap var det slik at de (forskerne) anbefalte ikke mer enn ett glass vin til dagen. (8 år siden) ,om 5 år er det vell greit igjenn å ta et glass av og til i graviditeten og barna skal vell ligge på siden igjenn isteden for ryggen som det er akkuratt nå. Om 10 år er det vell sånn og om 15 år sånn.  

Det tryggeste er vell å la ver å bli gravid siden det er så mye farligt rundt oss

(hvis noen ikke forstod det, så satte jeg alt litt på spissen slik jeg pleier  :P )

Ser at du setter ting på spissen, men jeg lurer på hva du egentlig prøver å si? At det er greit å drikke, bare det er litt, mens man er gravid? At dette med alkohol og svangerskap er noe nymotens dilldall legene "nå har funnet på for å gjøre livet surt for oss"?

Jeg sier ikke at du skal være avholds i prøvetiden. Du gjør som det passer deg, jeg skriver bare hva jeg har hørt.

Forøvrig skjønner jeg ikke at du kan si at de som er født med alkoholskader har drukket mer en ett glass av og til. Hva vet du om det? Hva vet du om hvilke skader og sen-problematikk som kan skyldes "ett glass i ny og ne"? Alle får gjøre som de vil, men å bagatellisere alkohol i forhold til graviditet, og legitmiere "ett glass i ny og ne" synes jeg er ganske drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden i.i.

Vi har vært prøvere i drøyt 3 og et halvt år nå.

For min del så har jeg vært veldig klar på at vi må leve som normalt. I begynnelsen syntes jeg ikke det var noe stort offer å droppe vin/alkoholholdig drikke, men etterhvert som årene går og det ikke dukker opp noen gravidmage...ja så har det å leve tilnærmet normalt blitt viktigere!

Jeg mener personlig at det blir litt hysterisk å skulle unngå all alkohol fordi det kan være skadelig både før- under og etter selve befruktningen..det må da vel være to måter med alt!... :roll:

Skulle vi være så heldige å bli gravide så ofrer jeg gladelig alkohol og annen usunn moro...men siden jeg har liten tro på at det vil skje, ja så lever jeg som normalt, og det vil si at jeg tar meg gjerne noen vinglass når det kommer en anledning!

Dere får mer enn gjerne fordømme standpunktet mitt, men da kunne dere selv ha fått prøvd å gå noen år i mine sko først! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...