Gå til innhold

Egg eller havregrøt - mest mettende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier alltid å spise havregrøt (1,5 dl ukokt) til lunsj med litt mandler i. Begynner å bli litt lei, og vil derfor prøve å spise egg istedet, omelett eller speilegg. Erfaringsmessig blir jeg mer mett av havregrøt enn egg, men det er kanskje avhengig av størrelse og tilbehør? Som sagt spiser jeg mer enn 1 porsjon havregrøt, mens jeg holder meg til ett egg på en skive eller knekkebrød.

Anonymkode: d2d52...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir mer mett av egg, men det er et stort men... Jeg blir sulten fortere om jeg spiser det med brød. Og jeg har alltid en fettkilde med egg, majones eller smør.

Anonymkode: fd0a2...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir mer mett av egg, men det er et stort men... Jeg blir sulten fortere om jeg spiser det med brød. Og jeg har alltid en fettkilde med egg, majones eller smør.

Anonymkode: fd0a2...ea3

Hvor mange egg spiser du? Og hva har du som tilbehør?

Anonymkode: d2d52...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lengre mett av egg. Av havregryn blir jeg sulten igjen etter 30-60 min, det gir meg ingenting. 
favorittfrokosten er knekkebrød med avokado, tomat og et dryss pepper, holder blodsukkeret jevnt i flere timer og jeg får bedre konsentrasjon. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en omelett og spis det uten brød. Test med samme kcal som før. Tipper du vil se en stor forskjell hvor mye disse to måltidene metter. ;) 

I gamle dager før jeg visste bedre spiste jeg brød til frokost. Jeg var sulten kl 10 og da det var tid for lunsj kl 11 så rumlet magen. Så gikk jeg over til LCHF og spiste samme kcal i egg og bacon eller omelett, og da ble jeg ikke sulten før kl 13-14. Fant ut at jeg enten måtte halvere frokosten på LCHF hvis jeg ville spise lunsj, eller skippe lunsj og vente til middag.

Anonymkode: b3d6b...908

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt metter definitivt mer her. Holder meg mett fra frokost til middag av havregrøt på ca 1,5 dl havregryn og melk.

Frokosten i dag var omelett, to egg, med yoghurt, paprika, sopp, melk, skinke, ost, og kunne spist en ny prosjon etter en times tid.
Kan spise 2-3 kokte egg og til sammenligning så blir jeg like mett som etter en neve potetgull, og holder meg mett ca like lenge også... Egg gir meg absolutt null metthetsfølelse.

Anonymkode: ecb17...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100 gram havregryn er vel rundt 350-400 kalorier

Ett egg under 100 kalorier

Spiser du 4 egg, hjelper det vel på?

Jeg spiser alltid mange :)

Anonymkode: b342c...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir garantert mer mett av en porsjon havregrøt enn jeg blir av f.eks en omelett laget på 2 egg. Egg er godt og delvis mettende men hadde ikke bytta ut havregrøten med en eggerett. To brødskiver med egg til pålegg derimot. 

Anonymkode: decd2...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer mett av egg. Spiser jeg en stor porsjon havregrøt så blir jeg sulten igjen innen en halvtime. Spiser jeg egg er jeg mett i flere timer. 

Anonymkode: 9bf36...a52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir mer mett av egg. Spiser jeg en stor porsjon havregrøt så blir jeg sulten igjen innen en halvtime. Spiser jeg egg er jeg mett i flere timer. 

Anonymkode: 9bf36...a52

Enig her. Havregrøt kan jeg spise som aperitiff. Blir sulten av det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt alene er for lite proteiner. Spiser selv grøt av 1DL ukokte gryn og 2 egg.

Anonymkode: 3f32a...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det ikke mer fokus på METTENDE mat?

Anonymkode: c1384...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt med peanøttsmør eller egg med brød. Jeg må ha en balanse av fett, karbs og proteiner for å føle meg tilfredsstilt og mett til neste måltid.

Anonymkode: d3104...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er jo ordentlig mettende, før i tida levde de på det, ikke for ingenting

Anonymkode: a552d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir alltid veldig fort sulten etter havregrøt. Mye mettere av egg. Er vel slik at proteiner metter mer enn karbohydrater etter det jeg har lest. 

Anonymkode: 5daa1...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg metter mest for meg, havregrøt gir meg ingenting blir sulten etter ca 60 minutter.

Anonymkode: dc146...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egg metter mest for meg, havregrøt gir meg ingenting blir sulten etter ca 60 minutter.

Anonymkode: dc146...1a7

Kjenner akkurat det samme.

Anonymkode: 0a5bc...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke mer fokus på METTENDE mat?

Anonymkode: c1384...42d

For det tjener ikke matvareindustrien på.

Anonymkode: 0a5bc...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...