Gå til innhold

Venninne serverer «dumpster diving»-mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare si at jeg er all for å ta vare på miljøet og naturen, kaste så lite mat som mulig, kjøpe kortreist mat, sortere søppel, plukke opp plast fra naturen. Men akkurat dumpster diving blir jeg litt dårlig av, bare av å tenke på det. Skitne containere hvor fugler og dyr tar en tur nedi, hvor noe av maten er muggen/bedervet/whatever osv. 

Jeg er fullt klar over at mye av maten er fullt spiselig. Men den har jo ligget nedi disse containerne. Og det er da denne maten min venninne plukker med seg hjem. Hun tar ukentlige turer i containere, og viser dette frem på Snapchat. Hun er glad i å invitere på middag/selskap/bursdag/julebord/nyttårsbord og jeg er fullstendig klar over at det er dumpster diving maten som blir servert. Alt fra grønnsaker, kjøtt, melk, rømme, fløte, egg, kakemikser, sjokolade, potetgull. Virkelig alt mulig. Hun sjekker selvsagt at alt ser og lukter ok. Men synes det er så ekkelt likevel. 

Jeg tør jo selvsagt ikke si dette høyt og bli stemplet som miljøsvin😅 Så inntil videre unngår jeg å spise hos henne. Men det er jo litt trist, da det alltid er veldig hyggelig. 

Er det jeg som er veldig sær her? Er det meg selv jeg må jobbe med, eller vil de fleste synes at dette er litt ekkelt? 

Anonymkode: cb14c...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er sær. Alt er pakket inn.
Hadde hun ikke sagt det hadde du ikke visst det og du hadde ikke smakt forskjell.

Anonymkode: 601e4...7f4

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ting som ikke er pakket inn så er det ekkelt. Men hvis det har full emballasje rundt seg så spiller det vel ikke noen rolle?

Anonymkode: a047d...6d8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke reagert. Maten er varmebehandlet også. 

Anonymkode: c5ad2...777

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ville reagert som deg, men jeg kunne spist under visse forutsetninger:

* Kakemikser og annet som er pakket - der forventer jeg at pakken er hel og uskadd.

* Mat som ikke er pakket inn skal være varmebehandlet. Ikke server meg en salat med tomater i løsvekt fra containeren, liksom.

Jeg synes selvsagt det er fint at folk tar vare på mat, men ting som fugler og dyr har pirket i eller kanskje har vært pisset på av mennesker og dyr ville jeg ikke servert gjester. Hva man spiser selv er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...eller vil de fleste synes at dette er litt ekkelt? 

Jeg er ikke de fleste, men ja - jeg ville også syntes det var ekkelt. Ser jo til en viss grad poenget, for det kastes jo mye som i praksis er helt OK å spise, men mener at de som driver med dette bør spise maten selv eller sammen med andre "divere". Inviterer man til selskap så bør man bruke mat som er innenfor utløpsdato og som ikke har vært innom søppelcontaineren.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holdt på med dumpster diving i et års tid (flyttet til et sted det ikke var mulig lengre, ellers hadde jeg fortsatt) og det er utrolig mye bra som blir kastet. Den som driver med det vil jo spise maten selv også, men altså, det er null problem. Maten er pakket inn og kontainerne er ikke så skitten heller. Det meste av maten jeg fant hadde ikke gått ut på dato og var fin ellers. Når det er så mye bra som blir kastet så trenger man omtrent ikke ta ting som er gått ut på dato en gang, iallefall ikke ting som er muggent.

Anonymkode: 3c163...bc3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ulovlig å hente mat og andre ting fra konteinere. Etter straffeloven § 257 kan man ende opp med 3 års fengsel om man blir tatt. Lite sannsynlig, men om det er ulovlig er det nokk en grunn. 

 

Endret av Blosy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt ekkelt. Greit at man ikke skal spise emballasjen, men den havner fortsatt på kjøkkenbenken og inn i skap og kjøleskap, med alt det innebærer av potensiell forurensing. Jeg vet av erfaring at ikke alle dumpster divers er så nøye på akkurat det. 

Anonymkode: 7651d...56a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blosy skrev:

Det er faktisk ulovlig å hente mat og andre ting fra konteinere. 

 

Alt som er sosialt akseptert er nødvendigvis ikke lovlig. Jeg synes det venninna di gjør er kult, ts. Hun serverer naturligvis ikke mat man blir dårlig av til gjestene sine. 

Anonymkode: b99d5...c9d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er litt respektløst å servere mat fra søppla til gjestene sine. Hvilke miljøer vanker dere i egentlig? 😂 

Anonymkode: acc98...52b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Skulle gjerne sett på "dumpster diving". Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å spise hos henne så lenge hun er nøye med hygienen. Jeg kjøper selv en del mat som er i ferd med å gå ut på dato, men serverer aldri dette til gjester da jeg har opplevd at maten kan smake litt rart til tider.

Anonymkode: 348a1...eb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Blosy skrev:

Det er faktisk ulovlig å hente mat og andre ting fra konteinere. Etter straffeloven § 257 kan man ende opp med 3 års fengsel om man blir tatt. Lite sannsynlig, men om det er ulovlig er det nokk en grunn. 

 

Jeg ble nysgjerrig og slo opp paragrafen du nevner på lovdata. Den omhandler menneskehandel. Var posten din en spøk?

Anonymkode: 09c71...6c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble nysgjerrig og slo opp paragrafen du nevner på lovdata. Den omhandler menneskehandel. Var posten din en spøk?

Anonymkode: 09c71...6c7

Tror du må ha sett på feil sted, alt som kastet tilhører den som kaster det. Dermed er det tyveri å hente noe fra en dunk eller konteiner. 

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-17#§257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke sær. Jeg hadde takket pent nei til invitasjonene.

Anonymkode: 118e3...f62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ble kvalm bare av å lese posten din, så nei synes ikke du er sær. Å spise søppel er ikke helt min greie.

Anonymkode: a0f5f...add

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig, og jeg er ikke spesielt sær på mat. Spiser gladelig også mat som har gått ut på dato om det ser og lukter ok.  Men mat som har vært i søpla ER søppel for meg.  Innpakningen er infisert og plastinnpakning er ikke tett, hvis noen skulle lure på det. Unntaket må være hermetikk, men da hadde jeg vasket boksen godt og brukt hansker under prosessen siden boksen etter en tur i en kontainer vil være dekket med milliarder av bakterier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blosy skrev:

Det er faktisk ulovlig å hente mat og andre ting fra konteinere. Etter straffeloven § 257 kan man ende opp med 3 års fengsel om man blir tatt. Lite sannsynlig, men om det er ulovlig er det nokk en grunn. 

 

Du har helt rett, det er ulovlig. Men, når det er sagt, så er de fleste butikkeiere bare glade for at noen kan/vil bruke det de ikke har lov til å selge. Så at du blir tatt for det, skal godt gjøres. 

Selv er det dumpster diving noe som skjer hos oss en gang i blant, og duverden det er mye mat som kastes! Kun fordi butikkene ikke har lov til å selge det mer, feks pga dato, feil forpakning osv. Var skeptisk i starten, men til dags dato har ingen blitt syke av maten. Det er jo godt pakket inn (tar jo ikke epler som ligger løs, liksom), og ingen merker forskjell om  feks biffen gikk ut på dato igår eller den som hadde gått ut om to dager.. 

Men jeg skjønner at folk som ikke vet hvor rent maten faktisk er, synes det er uapetittelig. Syntes det selv i starten, men nå spiller det ingen rolle for meg. 

Anonymkode: 3e084...24a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Første gang jeg hører om dette. Tviler veldig, veldig sterkt på at noen jeg kjenner ville servert slik mat. Og jeg ville heller ikke spist den om så var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blosy skrev:

Tror du må ha sett på feil sted, alt som kastet tilhører den som kaster det. Dermed er det tyveri å hente noe fra en dunk eller konteiner. 

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-17#§257

Tror ikke noen butikker har anmeldt så lenge de som dumstrer rydder opp etter seg. Det verste de egentlig gjør ovenfor dumstrerne er å sette lås på containerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...