Gå til innhold

Venninne serverer «dumpster diving»-mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det som bekymrer meg mest med å hente mat fra containteren, er at ingen vet hvor lenge varene har ligget i romtemperatur før de ble kastet. Har sett flere klipp/lest artikler om folk som har lett i containere, og funnet fine pakker med kjøtt (koteletter, f.eks.)

"Denne ser jo helt fin ut, gikk ut på dato i går. Det er -4 grader her ute, så vi tar med og prøver."
Også sitter jeg her og tenker tilbake til når jeg jobbet i butikk, og hvordan vi kastet matvarer. Hos oss lå de i ei vogn på bakrommet, i romtemperatur, fort en hel dag. Av og til ble de liggende flere dager før det ble kastet, alt ettersom hvor for vogna ble fyllt opp.

Så jeg håper folk tenker på det mens de graver etter mat i søppelet. Det er nemlig en sjanse for at det har vært oppbevart feil over tid, og kan da gjøre deg ganske syk hvis du ikke er flink nok til å lukte og smake på varen før du hiver i deg en hel porsjon. Er det mye krydder kan det være vanskelig å kjenne om maten er dårlig eller ikke også, spesielt hvis det er et produkt du ikke kjenner så godt fra før.

Tørrvarer, og (hel) hermetikk som er ordentlig pakket inn hadde jeg fint spist. Men da må selvsagt personen som tilberedte maten ha vært veldig forsiktig med å ikke få skitt og bakterier fra embalasjen på selve maten.

Men kjøtt, eller løse grønnsaker/frukt? Nei takk.

Anonymkode: 72699...124

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sær trådstarter. Jeg hadde heller ikke spist søppel (for meg så er sånn mat søppel). Man vet ikke hvor lenge maten har ligget i romtemperert før det ble kastet, om det har vært vært småkryp, rotter og andre smådyr i kontaineren +++

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Hadde ikke orket denne maten. Jeg er kresen på det jeg får servert som andre har laget. Hvis jeg hadde visst at maten kom fra en container, hadde jeg sagt nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blosy skrev:

Det er faktisk ulovlig å hente mat og andre ting fra konteinere. Etter straffeloven § 257 kan man ende opp med 3 års fengsel om man blir tatt. Lite sannsynlig, men om det er ulovlig er det nokk en grunn. 

 

Det finnes faktisk noen kjøpmenn som synes det er dumt at de er nødt til å kaste helt fin mat pga regler, og i Oslo er det til og med noen som legger bra ting i poser øverst i containeren (de vet at folk pleier å hente der) 

Anonymkode: 43d9f...d5f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Jeg levde på dumpster-mat er års tid, litt som et prosjekt for å se om det fungerte, å det gjorde det!

Jeg hadde kontroll på hva jeg tok og hadde streng prosedyre på hva jeg tok og hvordan jeg desinfisere alt etter en bestemt måte. Jeg hadde ikke tatt imot dumpster-mat fra andre fordi jeg da ikke ville kjent rutinene for hygiene. Litt det samme som at jeg svært sjelden spiser ute etter at jeg jobbet i en kantine med en sjef som feks drakk rett av saftmuggen for å sjekke om den var god ol før det ble satt ut til gjestene...

Mine faste steder å hente mat var fine, varer lå i plastsekker så de ble ikke tilgriset. Hentet et enormt lager med mat iløpet av tiden med kulde siden det ikke nytter å hente mye mat når det er varmegrader utenom steder man er hver dag og kjenner igjen «ny mat  rett etter stengetid, da er endel mat trygg å hente på sommeren også 👍 Crazy-stuff 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg hadde servert slik mat så hadde jeg ikke vært så dum at jeg fortalte mine gjester det. Og så sikrer man seg selvsagt at all mat man serverer er ok. Det kjenner man på lukt, smak og konsistens. Og ang fugler og slik; det er vel påbudt å ha lokk på slike containere? 

Anonymkode: 150b6...809

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde servert slik mat så hadde jeg ikke vært så dum at jeg fortalte mine gjester det. Og så sikrer man seg selvsagt at all mat man serverer er ok. Det kjenner man på lukt, smak og konsistens. Og ang fugler og slik; det er vel påbudt å ha lokk på slike containere? 

Anonymkode: 150b6...809

Det hadde isåfall vært råttent gjort av deg å ikke opplyse om sånt, vel vitende om at mange ikke spiser sånn mat.

Anonymkode: 53bf6...89c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Blosy said:

Det er faktisk ulovlig å hente mat og andre ting fra konteinere. Etter straffeloven § 257 kan man ende opp med 3 års fengsel om man blir tatt. Lite sannsynlig, men om det er ulovlig er det nokk en grunn. 

 

Huh?

 

Screenshot (12).png

Anonymkode: 93172...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Så ikke dere to

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble nysgjerrig og slo opp paragrafen du nevner på lovdata. Den omhandler menneskehandel. Var posten din en spøk?

Anonymkode: 09c71...6c7

 

2 hours ago, Blosy said:

Tror du må ha sett på feil sted, alt som kastet tilhører den som kaster det. Dermed er det tyveri å hente noe fra en dunk eller konteiner. 

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-17#§257

 

Anonymkode: 93172...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er sær. Jeg er ikke redd for matvarer som har gått ut på dato, men oppbevaring/håndtering før det har blitt kastet er jeg skeptisk til. I tillegg til selve containeren. 

Handler mye heller i datohylla eller på Holdbart. 

Anonymkode: 7f078...b68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri spist det. Jobber i butikk og er enig i at det kastes for mye mat. Men mye av maten som kastes og som ikke er gått ut på dato, kastes jo nettopp på grunn av tilbakekalling av diverse grunner. En gang var det funnet spor av salmonella og e coli for eksempel og da skal alt kastes for å være sikker. Har kronisk sykdom i magen så risikerer å bli døds syk av ting som gjør andre litt uggen, og bare det at maten har lagt utenfor kjølerom for lenge kan gjøre den dårlig med tanke på bakterier. Så nei, hadde aldri spist det. Kunne gjerne komt og tatt med min egen mat, men det der er farlig for rette personen så kommer ikke på tale. 

Anonymkode: 3ab61...222

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri spist det. Jobber i butikk og er enig i at det kastes for mye mat. Men mye av maten som kastes og som ikke er gått ut på dato, kastes jo nettopp på grunn av tilbakekalling av diverse grunner. En gang var det funnet spor av salmonella og e coli for eksempel og da skal alt kastes for å være sikker. Har kronisk sykdom i magen så risikerer å bli døds syk av ting som gjør andre litt uggen, og bare det at maten har lagt utenfor kjølerom for lenge kan gjøre den dårlig med tanke på bakterier. Så nei, hadde aldri spist det. Kunne gjerne komt og tatt med min egen mat, men det der er farlig for rette personen så kommer ikke på tale. 

Anonymkode: 3ab61...222

Disse sakene opplyses det om i mellom folk som diver samt at man aldri tar noe hvis det er mange av en og samme vare, noe som jo kan bety at den er tilbakekalt. Man må tenke selv. Tror du jeg kunne blitt syk av kaffen jeg fant som fortsatt lå i esken? Alle posene kan fint desinfiseres før de åpnes å kaffen var god den 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blosy skrev:

Tror du må ha sett på feil sted, alt som kastet tilhører den som kaster det. Dermed er det tyveri å hente noe fra en dunk eller konteiner. 

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-17#§257

Spørs om det ikke er du som ser på feil sted. Du linker nemlig til den gamle straffeloven, som er opphevet. (Derav det gule båndet øverst der det står "OPPHEVET".)

(Jeg påstår ikke at du tar feil, bare at lovhenvisningen din er feil.)

Anonymkode: c9965...2f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så ekkelt forstår deg godt. Det er jo søppel.

Anonymkode: a7a67...bf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si at jeg er all for å ta vare på miljøet og naturen, kaste så lite mat som mulig, kjøpe kortreist mat, sortere søppel, plukke opp plast fra naturen. Men akkurat dumpster diving blir jeg litt dårlig av, bare av å tenke på det. Skitne containere hvor fugler og dyr tar en tur nedi, hvor noe av maten er muggen/bedervet/whatever osv. 

Jeg er fullt klar over at mye av maten er fullt spiselig. Men den har jo ligget nedi disse containerne. Og det er da denne maten min venninne plukker med seg hjem. Hun tar ukentlige turer i containere, og viser dette frem på Snapchat. Hun er glad i å invitere på middag/selskap/bursdag/julebord/nyttårsbord og jeg er fullstendig klar over at det er dumpster diving maten som blir servert. Alt fra grønnsaker, kjøtt, melk, rømme, fløte, egg, kakemikser, sjokolade, potetgull. Virkelig alt mulig. Hun sjekker selvsagt at alt ser og lukter ok. Men synes det er så ekkelt likevel. 

Jeg tør jo selvsagt ikke si dette høyt og bli stemplet som miljøsvin😅 Så inntil videre unngår jeg å spise hos henne. Men det er jo litt trist, da det alltid er veldig hyggelig. 

Er det jeg som er veldig sær her? Er det meg selv jeg må jobbe med, eller vil de fleste synes at dette er litt ekkelt? 

Anonymkode: cb14c...c75

Jeg synes du skal ta mot til deg og si det som det er. Si at du har prøvd, men klarer bare ikke å glemme at det er mat som er kastet. Ikke nødvendigvis fordi du er redd for å bli syk, men fordi det hele tiden ligger i bakhodet ditt. 

Anonymkode: 618d8...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er sær. Alt er pakket inn.
Hadde hun ikke sagt det hadde du ikke visst det og du hadde ikke smakt forskjell.

Anonymkode: 601e4...7f4

Er hun sær fordi hun ikke ønsker mat som ha ligget i søppla? Da vil jeg jammen være sær også.

Mat som er kastet, er mat som er kastet og skal ikke spiser. Jeg håper virkelig at dere som driver med servering av mat som har vært kastet, ikke er i min vennekrets 🤢:kvalm:

Anonymkode: e51cc...53d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du er sær. Jeg er ikke redd for matvarer som har gått ut på dato, men oppbevaring/håndtering før det har blitt kastet er jeg skeptisk til. I tillegg til selve containeren. 

Handler mye heller i datohylla eller på Holdbart. 

Anonymkode: 7f078...b68

I tillegg løper det rotter rundt i disse kontainerne.

Anonymkode: e51cc...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg løper det rotter rundt i disse kontainerne.

Anonymkode: e51cc...53d

Ikke glem fluer, biller, mus, fulgl, you name it.  Plast er også som sagt ikke tett hvis noen skulle tro det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...