Gå til innhold

Problem med avføringslekkasjer

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. En lege/helsevesenet har ingen myndighet til å bestemme over andres, private toaletter. 

Anonymkode: 7bf77...f51

Skal spørre om det i ettertid, var både medlem av stomiforeningen, hadde 3 forskjellige stomi-sykepleiere, kirurger og leger, og ingen tilbydde meg noe do-kort. Men det er jo fint om man kan være behjelpelig til sine medmennesker, man kan jo trenge hjelp igjen selv snarere enn man tror. 

Anonymkode: fb6a5...d74

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er absolutt ikke tull. Er ikke snakk om å ringe på dørene til privatpersoner, men personal toalett i butikkene og slike ting. Min mor har stomi og har dermed dette kortet, fått behov for det flere ganger da feks McDonald's ikke gir ut kode til toalettet uten å handle, og matvarebutikker nekter kunder å låne toalettet. 

Anonymkode: ae4c1...ac5

Ser at dette er WC-kortet Norilco har, man kan jo prøve seg med det - https://www.norilco.no/min-side/bestille-wc-kort-stomi-kort-medisinsk-attest Det gjør livet veldig vanskelig å leve for en ileo-stomi-pasient å ikke ha tilgang til toalett, for det kan ikke styres i det hele tatt. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at dette er WC-kortet Norilco har, man kan jo prøve seg med det - https://www.norilco.no/min-side/bestille-wc-kort-stomi-kort-medisinsk-attest Det gjør livet veldig vanskelig å leve for en ileo-stomi-pasient å ikke ha tilgang til toalett, for det kan ikke styres i det hele tatt. 

Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer har et som er for alle magesykdommer. Aldri opplevd at det har blitt avvist. 

Anonymkode: de620...21b

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du liker analsex så slutt med det. Analsex kan føre til flere problemer blandt annet det problemet du har.

Anonymkode: d377b...d32

Er ikke seksuelt aktiv og har heller ikke vært det

Ts

Anonymkode: 4b6d3...086

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst?

At det er angst som egentlig er problemet, som slår ut i mageproblemer/akutt diaré. 

Anonymkode: 03aac...231

Jeg har en angstdiagnose og en traumediagnose, ja. Så derfor jeg tror det er stress.

Ts

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket om du har sånn sensetiv mage og tarm, ibs eller noe sånt? Venninnen min er helt frisk, men har dette, og det hender at hun må slippe alt hun har i hendene og må løpe til doen, av og til rekker hun det ikke. Stress er veldig utløsende og gjør det verre. 

Anonymkode: af3f9...78a

Har ikke sjekket det, men lurer på om jeg kan ha dette ja. 

Ts

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sjekket det, men lurer på om jeg kan ha dette ja. 

Ts

Sjekk det ut kjære deg, drt er hjelp å få

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk det ut kjære deg, drt er hjelp å få

Vet ikke helt hva som skjer hos legen da. Klarer ikke å bli undersøkt der nede og vet ikke om det kan finnes ut på andre måter. 

Ts

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva som skjer hos legen da. Klarer ikke å bli undersøkt der nede og vet ikke om det kan finnes ut på andre måter. 

Ts

Man har dessverre ikke alltid noe annet valg enn å bli undersøkt der nede..Men de begynner vel som oftest med avføringsprøver, men etterhvert er kamera opp i tarmen og slikt..først finger for å kjenne etter om det er noe..

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Har du tenkt å ha barn noen gang? Har du tenkt å unngå celleprøver for alltid og heller sjanse på kreft? Dessverre må man gjennom en del lite hyggelige, til tider jævlige ting i helsevesenet. Du får vurdere når det blir ille nok til at du orker det. For det er alltid relativt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Hos fastlegen er det en prat om symptomene dine, og avføringsprøve. Legen henviser deg videre til  mage-tarm spesialist for en nærmere prat og koloskopi. Dette er viktig for å utelukke evt bekrefte sykdom i tarmen. Dersom  du har smerter andre steder eller andre symptomer feks kvalme osv kan  det være legen vil ta en undersøkelse av hals /svelg, mage og øverst i tynntarmen. Så vidt jeg vet kan du få lett narkose for å ta disse undersøkelsene, særlig om du har traumer som hindrer deg. Jeg gjennomførte begge deler uten, (fikk en spray i halsen som hemmet brekningsrefleksen da). 

Hvis du bare er plaget med magen så holder det trolig med koloskopi for å evt få diagnosen ibs. 

Ellers er det jo utredning for matintoleranse og allergi. Har hørt om at det kan testes ved blodprøver, men ikke blitt testet selv for dette.

Mye går jo på eget detektivarbeid for å finne ut om kosten kan spille inn. 

Lykke til 🌸🌸

Endret av Blackbird
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har dessverre ikke alltid noe annet valg enn å bli undersøkt der nede..Men de begynner vel som oftest med avføringsprøver, men etterhvert er kamera opp i tarmen og slikt..først finger for å kjenne etter om det er noe..

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt å ha barn noen gang? Har du tenkt å unngå celleprøver for alltid og heller sjanse på kreft? Dessverre må man gjennom en del lite hyggelige, til tider jævlige ting i helsevesenet. Du får vurdere når det blir ille nok til at du orker det. For det er alltid relativt. 

2 minutter siden, Blackbird skrev:

Hos fastlegen er det en prat om symptomene dine, og avføringsprøve. Legen henviser deg videre til  mage-tarm spesialist for en nærmere prat og koloskopi. Dette er viktig for å utelukke evt bekrefte sykdom i tarmen. Dersom  du har smerter andre steder eller andre symptomer feks kvalme osv kan  det være legen vil ta en undersøkelse av hals /svelg, mage og øverst i tynntarmen. Så vidt jeg vet kan du få lett narkose for å ta disse undersøkelsene, særlig om du har traumer som hindrer deg. Jeg gjennomførte begge deler uten, (fikk en spray i halsen som hemmet brekningsrefleksen da). 

Hvis du bare er plaget med magen så holder det trolig med koloskopi for å evt få diagnosen ibs. 

Ellers er det jo utredning for matintoleranse og allergi. Har hørt om at det kan testes ved blodprøver, men ikke blitt testet selv for dette.

Lykke til 🌸🌸

Det går jo an å ta en legetime for å bare snakke evt. Tror ikke det er noe galt med meg fysisk, tror heller det er stress, og vil faktisk heller oppleve flere uhell enn å bli undersøkt. Leste at kosthold også kan ha noe å si, så tenkte kanskje noen her hadde noen tips til hvordan jeg kan prøve å løse problemet selv 😊

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hemoroider?

Selv har jeg IBS og får slike plutselig eksplosiv trykk og må bare løpe på do.

Før dagbok over hva du spiser og når du går på do.

Og ta det til legen 👍

Skrevet
4 timer siden, Blackbird skrev:

Lykke til 🌸🌸

Har du vært på privatklinikk? Bare undres på den sprayen i halsen. Jeg fått tube trødd ned mens tårene trillet, flere ganger, uten å få noe spray..Og jeg har vært døden nær tidligere, uten å få noe lett narkose.

Gjest førstedamen
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært på privatklinikk? Bare undres på den sprayen i halsen. Jeg fått tube trødd ned mens tårene trillet, flere ganger, uten å få noe spray..Og jeg har vært døden nær tidligere, uten å få noe lett narkose.

Jeg fikk en gel på en skje som bedøvet halsen. Var visst noe alle fikk, ellers ble det umulig å gjennomføre undersøkelse pga brekninger hos pasienter. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en prat med legen din, med stomi skal du ha rett på et kort som gir deg rett til å låne toalettet uansett hvor du er i verden. Står på flere språk slik at butikker og lignende ikke kan nekte deg. 

Nei, legen kan ikke kreve at man skal få låne private toaletter, det har legen absolutt ingen myndighet til. På samme måte kan gir heller ikke ett HC-parkeringskort rett til å parkere på privat eiendom. Og butikker, kafeer og lignende er privat eiendom, IKKE offentlig.

Do-kortet får man som medlem i landsforeningen for fordøyelsessykdommer eller Norilco, det gir ingen rettigheter, men jo flere som vet om kortet jo flere fordeler kan man få. Kortet er ett bevis/attest på at man har en fordøyelsesykdom, på samme måte som andre har med seg beviser for diabetes, eplepsi og andre sykdommer.
De fleste steder hvor det er offentlige toaletter med vakt, så får man gå inn gratis med kortet, og eventuelt før kø. Man kan også få tilgang til hc-toaletter der det ellers er avgrenset. Man kan også få slippe unna kø i sikkerhetskontroller eller lignende, dersom betjeningen vet om slike kort.
Og mange butikker/kafeer og andre private aktører låner også ut toalettet sitt til de som har dette kortet, men det er ikke noe krav!

Anonymkode: a1fce...86d

Skrevet

Ta en prat med legen din, med stomi skal du ha rett på et kort som gir deg rett til å låne toalettet uansett hvor du er i verden. Står på flere språk slik at butikker og lignende ikke kan nekte deg. 

Kortet gir ingen rettigheter nei, det er bare et bevis på at en trenger toalettet kanskje mer enn andre. Er også bevis på at en tilsynelatende frisk og rask person kan trenge HC-toalettet feks. Man kan ikke troppe opp og kreve å bruke et privat toalett selv om en har dette kortet. En kan bare bruke det i et forsøk på å vise at behovet virkelig er der :) 

Anonymkode: 50894...655

• Liker 1
Skrevet

Ja, men en med refusjon

Vet om en venninne (som har mye angst og psykiske plager) som fikk narkose når hun skulle ha slange ned halsen. 

Skrevet
30 minutter siden, Blackbird skrev:

Ja, men en med refusjon

Vet om en venninne (som har mye angst og psykiske plager) som fikk narkose når hun skulle ha slange ned halsen. 

Jeg fikk det i lett narkose. Feiler meg ingenting, bare spurte om jeg kunne få. 

Skrevet

Jeg har MS og har tidvis problemer med " urge" så det heter på fagspråket  .

Må passe på å spise sunn mat m fiber , og  tips  jeg fikk av sykepleier er  jevnlig trening bekkenbunnen ( alt " der nede" er utstyrt  med muskler så d hjelper å kjøpe jevnlig)  og er også et eletronisk  apparat som skal trekke musklene  rundt åpningen sammen  , samt analpropp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...