Gå til innhold

Problem med avføringslekkasjer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan skje at jeg ikke rekker doen og gjør i buksa. Har skjedd 3 ganger på ett og et halvt år. Trangen kommer så fort at jeg må på do med engang, og hvis det ikke er noe do tilgjengelig så kan det gå veldig galt i løpet av få minutter. Har hatt noen uhell og enda flere nesten-uhell. Jeg regner med at stress er årsaken. Noen som har opplevd det samme og som har noen råd? Har dere prøvd analpropp? Leste om det, men så at det kostet bortimot 2000kr, noe jeg ikke har råd til.

Anonymkode: 4b6d3...086

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 ganger på halvannet år, da hadde jeg droppet analpropp. Det er jo såpass sjelden at jeg vet ikke om jeg hadde tenkt over det som et problem en gang. 

Anonymkode: da7c3...dd8

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan skje at jeg ikke rekker doen og gjør i buksa. Har skjedd 3 ganger på ett og et halvt år. Trangen kommer så fort at jeg må på do med engang, og hvis det ikke er noe do tilgjengelig så kan det gå veldig galt i løpet av få minutter. Har hatt noen uhell og enda flere nesten-uhell. Jeg regner med at stress er årsaken. Noen som har opplevd det samme og som har noen råd? Har dere prøvd analpropp? Leste om det, men så at det kostet bortimot 2000kr, noe jeg ikke har råd til.

Er dette etter fødsel?

Anonymkode: 4246f...ae4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette etter fødsel?

Anonymkode: 4246f...ae4

Nei, jeg har ikke født. Har heller ingen fysiske sykdommer. 

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 ganger på halvannet år, da hadde jeg droppet analpropp. Det er jo såpass sjelden at jeg vet ikke om jeg hadde tenkt over det som et problem en gang. 

Anonymkode: da7c3...dd8

Ja, det er ganske sjeldent, men det er veldig upraktisk og ubehagelig når det skjer i offentligheten eller jeg er utendørs langt unna en do. 

Ts

Skrevet

Du bør nok ta en tur til legen. Det kan være underliggende sykdom. Hatt prolaps i ryggen e.l.?

Anonymkode: 4fa1c...5f3

• Liker 6
Skrevet

Hvis du får legen med på at du har et sterkt nok behov, så får du vel analpropp på blåresept og må betale bare egenandel. Men det blir jo fort 2000kr hver år det da. Jeg måtte betale opp til egenandel hvert år pga. stomiposer, hadde ikke noe valg. Når man er stomipasient er man anbefalt å ha med skift hver eneste dag i tilfelle lekkasje på posen. Har løpt rundt i Oslo og tryglet på butikker om de har WC å låne meg med sprengfull pose, det hadde de ikke, gitt. Fy faen. 

Anonymkode: fb6a5...d74

Skrevet

Er du utredet for tarmsykdom? Ville gått til fastlegen min

Anonymkode: 490ad...2d6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør nok ta en tur til legen. Det kan være underliggende sykdom. Hatt prolaps i ryggen e.l.?

Anonymkode: 4fa1c...5f3

Jeg har ikke hatt prolaps i ryggen, nei. 

Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du får legen med på at du har et sterkt nok behov, så får du vel analpropp på blåresept og må betale bare egenandel. Men det blir jo fort 2000kr hver år det da. Jeg måtte betale opp til egenandel hvert år pga. stomiposer, hadde ikke noe valg. Når man er stomipasient er man anbefalt å ha med skift hver eneste dag i tilfelle lekkasje på posen. Har løpt rundt i Oslo og tryglet på butikker om de har WC å låne meg med sprengfull pose, det hadde de ikke, gitt. Fy faen. 

Ta en prat med legen din, med stomi skal du ha rett på et kort som gir deg rett til å låne toalettet uansett hvor du er i verden. Står på flere språk slik at butikker og lignende ikke kan nekte deg. 

Anonymkode: ae4c1...ac5

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner. Uff det hørtes helt forferdelig ut 😓

Ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du utredet for tarmsykdom? Ville gått til fastlegen min

Anonymkode: 490ad...2d6

Nei, er ikke utredet

ts

Skrevet

Hvis du liker analsex så slutt med det. Analsex kan føre til flere problemer blandt annet det problemet du har.

Anonymkode: d377b...d32

Skrevet

Angst?

At det er angst som egentlig er problemet, som slår ut i mageproblemer/akutt diaré. 

Anonymkode: 03aac...231

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta en prat med legen din, med stomi skal du ha rett på et kort som gir deg rett til å låne toalettet uansett hvor du er i verden. Står på flere språk slik at butikker og lignende ikke kan nekte deg. 

Hørte aldri om noe slikt kort, dessverre, og hadde jo stomi-sykepleiere. Var helt for jævlig, da hele posten kan lekke ut, når den blir helt sprengt, og det er mye avføring som kan ikke kan skjule. Har i desperasjon løpt og lurt på om jeg kunne tømme posen i en offentlig søppelbøtte!! 😑😩 Bedre enn at en halvliter dritt skulle renne nedover lår og legg og på bakken liksom. Ble etterhvert ekspert på å vite hvor offentlige toaletter var, og time ting..stort sett, med noen desperate situasjoner. Har takk og lov fått lagt tilbake tarmen nå!!! 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du liker analsex så slutt med det. Analsex kan føre til flere problemer blandt annet det problemet du har.

Anonymkode: d377b...d32

Really? Herregud.

Anonymkode: d8f24...2a4

• Liker 2
Skrevet

Det finnes do-apper, finn nærmeste WC, til telefonen. Og do-kode kanal på Jodel. (Vet ikke om de virker da, om de endrer kode) De fleste kafeer og restauranter har jo do-koder for å holde ute narkomane, og lange køer foran disken, det går jo utover oss som har mageproblemer også, men den dokode-kanalen, kan hjelpe i nøden. Slike verktøy trenger man. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. En lege/helsevesenet har ingen myndighet til å bestemme over andres, private toaletter. 

Anonymkode: 7bf77...f51

• Liker 3
Skrevet

Har du sjekket om du har sånn sensetiv mage og tarm, ibs eller noe sånt? Venninnen min er helt frisk, men har dette, og det hender at hun må slippe alt hun har i hendene og må løpe til doen, av og til rekker hun det ikke. Stress er veldig utløsende og gjør det verre. 

Anonymkode: af3f9...78a

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. En lege/helsevesenet har ingen myndighet til å bestemme over andres, private toaletter. 

Anonymkode: 7bf77...f51

Er absolutt ikke tull. Er ikke snakk om å ringe på dørene til privatpersoner, men personal toalett i butikkene og slike ting. Min mor har stomi og har dermed dette kortet, fått behov for det flere ganger da feks McDonald's ikke gir ut kode til toalettet uten å handle, og matvarebutikker nekter kunder å låne toalettet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...