AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #21 Del Skrevet 20. januar 2020 Batteriet på elbiler kan holde veldig lenge hvis du holder ladingen mellom 20 og 80% (eller alltid nærest mulig 50% hvis du bare kjører korte strekninger), og ikke bruker hurtiglader. Anonymkode: 47bd9...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #22 Del Skrevet 21. januar 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: el biler fra 2015 er allerede gamle, det ville jeg aldri kjøpt. Den er 5 år gammel,batteriene kan ryke om 2-3 år,de koster 70-100000 kroner. Pluss at det nå koster å lade,noen steder er d dyrt. Anonymkode: 71e33...f41 Elbiler utenfor garanti er akkurat som vanlige biler utenfor garanti. Går det noe galt må man betale for det. Men om man finner en elbil hvor eieren ikke har gjort noen feil mtp lading, er dry ikke noe problem. Greit å holde seg unna leiebiler som har stått med 100% over tid, men utover det er det ganske trygt. Sies at batterier ikke bare vil overleve bilen de står i nå, men de neste 2-3 bilene og, dersom de er riktig ladet. Det man slipper med elbil er alt det andre. Clutch, registerreim, automatkassen +++. Alt dette bør byttes ved gitt kilometerstand. Summerer man opp det blir det fort tilsvarende pris på et nytt batteri (som man sjeldent må bytte). I min elbil er det vel 9 bevegelige deler i tillegg til ratt, hjul og vindusviskere. Sier seg selv at dette gir lave driftskostnader. TS: med kjøp av brukt elbil er eiers kunnskaper like viktig som selve bilen. Om eier gir uttrykk for å ikke forstå grunnleggende ladekunnskap (søk litt her), finn en annen bil. Finnes hamle leafer som har 97% kapasitet igjen ettersom eieren har vært flink. Anonymkode: 9ef9f...70f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 21. januar 2020 #23 Del Skrevet 21. januar 2020 På 18.1.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev: Jeg har en diesel bil og jeg kjører en del, har også en bomring jeg må gjennom for å komme meg til jobb og treningssenter som koster 25 kroner den ene veien.. det blir veldig mye bompenger i mnd!! Den ble nylig satt opp og det irriterer meg... -.- bruler jo også 1500-2000 kroner på diesel pr mnd.. Jeg har sett litt på finn og ser jeg kan få byttet inn bilen min med en ok el bil uten å tape noe penger. Hvor mye bruker dere på å lade el bilen pr mnd? Hvordan fungerer det med bompengene? Er det gratis i østfold ? Vil jeg kunne spare en del på å bytte til elbil? Anonymkode: 7201d...101 Jeg vil bidra med en liten selvfølgelighet: Det aller meste av ladingen vil skje hjemme. Det er bare et par ganger i året vi lader på en ladestasjon. En stor elbil bruker ca 2-3 kWh per mil ved ugunstige forhold. Prisen på strøm er nå under 50 øre pr kWh. Med litt svinn snakker vi 1- 2 kroner per mil i rene strømutgifter. Altså veldig mye billigere i bruk enn dieselbil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #24 Del Skrevet 21. januar 2020 52 minutter siden, Isambard skrev: Jeg vil bidra med en liten selvfølgelighet: Det aller meste av ladingen vil skje hjemme. Det er bare et par ganger i året vi lader på en ladestasjon. En stor elbil bruker ca 2-3 kWh per mil ved ugunstige forhold. Prisen på strøm er nå under 50 øre pr kWh. Med litt svinn snakker vi 1- 2 kroner per mil i rene strømutgifter. Altså veldig mye billigere i bruk enn dieselbil. Vedder på at noen vil kommentere med at strømprisene er på vei opp og at elbileiere vil blø av dette. Nærmest litt håpende så de kan si "hva var det vi sa". At strømprisene i så fall øker for de og, eller at bensin/diesel er utrolig mye dyrere nevner de såklart ikke 😂 Jeg har kjørt ca 26.000 km med min elbil og betaler ca 150,- i måneden (litt mindre på sommeren) for dette. Kunne ha ladet mer på de kommunale laderne gratis og fått dette ned i 0,-.. Men det gidder jeg ikke når det uansett er så billig. Anonymkode: 9ef9f...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 21. januar 2020 #25 Del Skrevet 21. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vedder på at noen vil kommentere med at strømprisene er på vei opp og at elbileiere vil blø av dette. Nærmest litt håpende så de kan si "hva var det vi sa". At strømprisene i så fall øker for de og, eller at bensin/diesel er utrolig mye dyrere nevner de såklart ikke 😂 Jeg har kjørt ca 26.000 km med min elbil og betaler ca 150,- i måneden (litt mindre på sommeren) for dette. Kunne ha ladet mer på de kommunale laderne gratis og fått dette ned i 0,-.. Men det gidder jeg ikke når det uansett er så billig. Anonymkode: 9ef9f...70f De kan bare holde kjeften sin🙂 Jeg regnet på en storbil (i-Pace, e-tron, X) på vinteren. En mindre bil (eGolf f,eks) bruker bare 1.5 kWh per mil. Da er man fortsatt godt under 2kr per mil selv med dobbel strømpris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #26 Del Skrevet 21. januar 2020 16 minutter siden, Isambard skrev: De kan bare holde kjeften sin🙂 Jeg regnet på en storbil (i-Pace, e-tron, X) på vinteren. En mindre bil (eGolf f,eks) bruker bare 1.5 kWh per mil. Da er man fortsatt godt under 2kr per mil selv med dobbel strømpris. Har samme erfaring. Kjører en Tesla X og bruker vel 220kwh - 240kwh i snitt på vinteren. På sommeren ligger jeg vel på 190-200 en plass kanskje. Litt usikker på året over ett ganger gjennomsnittlig strømpris, men uansett har jeg aldri hatt lavere bruksutgifter på bil. Anonymkode: 9ef9f...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #27 Del Skrevet 21. januar 2020 ...og jeg vil bidra med en annen selvfølgelighet, nemlig at langt fra alle kan lade hjemme. Det selges veldig mange elbiler til Oslo, hvor kommunal lading er i ferd med å bli ikke gratis lenger (skulle bare mangle!) Men åkke som, med de regnestykkene dere presenterer er det nesten så jeg får lyst til å bytte ut vår gamle traver av en bensinbil. Bortsett fra at den hovedsaklig står i garasjen og brukes til helge- og ferieturer. Anonymkode: 92713...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #28 Del Skrevet 21. januar 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...og jeg vil bidra med en annen selvfølgelighet, nemlig at langt fra alle kan lade hjemme. Det selges veldig mange elbiler til Oslo, hvor kommunal lading er i ferd med å bli ikke gratis lenger (skulle bare mangle!) Men åkke som, med de regnestykkene dere presenterer er det nesten så jeg får lyst til å bytte ut vår gamle traver av en bensinbil. Bortsett fra at den hovedsaklig står i garasjen og brukes til helge- og ferieturer. Anonymkode: 92713...048 Borettslag har vel nå fått plikt til å legge til rette for lading av elbil. Unntakene et vel blokker i Oslo sentrum som ikke har eget areal til parkering i utgangspunktet. Anonymkode: 9ef9f...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #29 Del Skrevet 21. januar 2020 5 hours ago, Isambard said: En stor elbil bruker ca 2-3 kWh per mil ved ugunstige forhold. Prisen på strøm er nå under 50 øre pr kWh. Med litt svinn snakker vi 1- 2 kroner per mil i rene strømutgifter. Det er ca 50 øre for strømmen og omtrent det samme til energiledd, så ca 1 krone til sammen. Anonymkode: 47bd9...3ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The_Stig Skrevet 21. januar 2020 #30 Del Skrevet 21. januar 2020 (endret) 7 timer siden, Isambard skrev: De kan bare holde kjeften sin🙂 Jeg regnet på en storbil (i-Pace, e-tron, X) på vinteren. En mindre bil (eGolf f,eks) bruker bare 1.5 kWh per mil. Da er man fortsatt godt under 2kr per mil selv med dobbel strømpris. Utvilsomt enormt mye billigere forbruk med elbil, men man må være sikker på at man får lade hjemme, for pris på ladestasjoner kan bli hinsidig om eksempelet vedlagt blir retningsgivende: https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-ordning-gir-elbileierne-prissjokk/3423912091.html Jeg må si jeg ikke liker dette med at det bygges ladestasjoner «forbeholdt» gitte biltyper mht å kunne få levelige priser. Bensinstasjoner er jo åpen for alle, og samme pris for alle uavhengig av om du kjører Volvo eller BMW. Endret 21. januar 2020 av The_Stig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #31 Del Skrevet 21. januar 2020 54 minutter siden, The_Stig skrev: Utvilsomt enormt mye billigere forbruk med elbil, men man må være sikker på at man får lade hjemme, for pris på ladestasjoner kan bli hinsidig om eksempelet vedlagt blir retningsgivende: https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-ordning-gir-elbileierne-prissjokk/3423912091.html Jeg må si jeg ikke liker dette med at det bygges ladestasjoner «forbeholdt» gitte biltyper mht å kunne få levelige priser. Bensinstasjoner er jo åpen for alle, og samme pris for alle uavhengig av om du kjører Volvo eller BMW. Tesla har invitert andre produsenter til å bli med i ladenettverket, men de har sagt nei. Flott for teslaeiere men kjedelig for alle andre. Får håpe at ingen følger Ionity. De priser seg som om circkle k skulle solgt drivstoff til 50,- / literen. Kundene holder seg unna uansett tipper jeg. Anonymkode: 9ef9f...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #32 Del Skrevet 21. januar 2020 Hvordan er det med ladingen da? Jeg har jo ikke elbil lade kontakt hjemme. Må dette installeres, eller går det fint å lade i vanlig stikkkontakt ? Har sett det koster rundt 20.000 å installere elbil lade kontakt. Har også hørt om brannfarer knyttet til laing i vanlig kontakt. -TS Anonymkode: 7201d...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #33 Del Skrevet 22. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det med ladingen da? Jeg har jo ikke elbil lade kontakt hjemme. Må dette installeres, eller går det fint å lade i vanlig stikkkontakt ? Har sett det koster rundt 20.000 å installere elbil lade kontakt. Har også hørt om brannfarer knyttet til laing i vanlig kontakt. -TS Anonymkode: 7201d...101 Det frarådes på sterkeste å lade fra den stikkontakten du har. Og en ladeboks koster rundt 20.000,- å sette opp. Anonymkode: 49830...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #34 Del Skrevet 23. januar 2020 På 22.1.2020 den 0.54, AnonymBruker skrev: Hvordan er det med ladingen da? Jeg har jo ikke elbil lade kontakt hjemme. Må dette installeres, eller går det fint å lade i vanlig stikkkontakt ? Har sett det koster rundt 20.000 å installere elbil lade kontakt. Har også hørt om brannfarer knyttet til laing i vanlig kontakt. -TS Anonymkode: 7201d...101 Vi betalte 9990,- for vår ferdig installert. Ladeboks koster fra 4700,- omtrent ("folkeladeren" er billig). Så kom arbeidet i tillegg. Anonymkode: 9ef9f...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #35 Del Skrevet 23. januar 2020 På 20.1.2020 den 11.26, AnonymBruker skrev: el biler fra 2015 er allerede gamle, det ville jeg aldri kjøpt. Den er 5 år gammel,batteriene kan ryke om 2-3 år,de koster 70-100000 kroner. Pluss at det nå koster å lade,noen steder er d dyrt. Anonymkode: 71e33...f41 Et batteri "ryker" ikke. Du er opphengt i fossiltankegangen med dyre ting som plutselig ryker til 10-tusenvis av kroner. Et batteri degraderes sakte men sikkert. Ingenting plutselig ved det. Anonymkode: 62156...903 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #36 Del Skrevet 24. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Et batteri "ryker" ikke. Du er opphengt i fossiltankegangen med dyre ting som plutselig ryker til 10-tusenvis av kroner. Et batteri degraderes sakte men sikkert. Ingenting plutselig ved det. Anonymkode: 62156...903 Joda, et batteri i en elbil kan ryke. Det samme med ladeopplegget i bilen også. Tror du det er billig å reparere? Nope! Den er jo proppfull av sårbar elektronikk Anonymkode: 49830...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. januar 2020 #37 Del Skrevet 24. januar 2020 En vanlig dieselbil har jo både EGR, turbo, svinghjul, clutch og registerreim som plutselig kan finne på å ryke. Så de er ikke helt fritatt delebytter de heller. Gratis er det heller ikke. Nyere erfaring viser at batteriene i elbiler holder overraskende godt, hvor det faktisk nesten ikke kan merkes at effekten er redusert. Så hvorfor gnååååååååle om det hele tiden? Er det for å skremme potensielle elbilkunder tilbake til fossilland? Eller pga fremmedfrykt? Misunnelse? Hva er greia? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #38 Del Skrevet 24. januar 2020 7 timer siden, newman01 skrev: En vanlig dieselbil har jo både EGR, turbo, svinghjul, clutch og registerreim som plutselig kan finne på å ryke. Så de er ikke helt fritatt delebytter de heller. Gratis er det heller ikke. Nyere erfaring viser at batteriene i elbiler holder overraskende godt, hvor det faktisk nesten ikke kan merkes at effekten er redusert. Så hvorfor gnååååååååle om det hele tiden? Er det for å skremme potensielle elbilkunder tilbake til fossilland? Eller pga fremmedfrykt? Misunnelse? Hva er greia? Er svært mange motorer som holder uhorvelig mange hundre tusen km, skjønner ikke dette gnåååååålet med at elbiler er så mye bedre. Alt for tidlig å trekke noen konklusjon det enda! Anonymkode: 49830...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #39 Del Skrevet 24. januar 2020 Vi hadde en bil og investerte i en til bil, fordi vi trengte det. Da mannen brukte mer enn 3000 pr måned på bompenger og vi ofte brukte over 5000 i diesel på en måned, kjøpte mannen en splitter ny elbil. Den bilen betaler seg selv. - I løpet av den siste måneden har jeg fylt 1200 kr i diesel, vi har brukt 200 kroner i bompenger, da elbilen går gratis. - Aner ikke hvor mye vi har ladet elbilen for i denne måneden, men det er helt garantert bare en brøkdel av tidligere drivstoffutgifter. Anonymkode: 1e6a8...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #40 Del Skrevet 24. januar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, et batteri i en elbil kan ryke. Det samme med ladeopplegget i bilen også. Tror du det er billig å reparere? Nope! Den er jo proppfull av sårbar elektronikk Anonymkode: 49830...a7e Så kom med et eksempel da? Moderne biler er uansett proppfull av sårbar elektronikk, uansett drivstoff. Tror du at du slipper unna? Anonymkode: 62156...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå