Gå til innhold

Bør jeg bytte til el bil??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en diesel bil og jeg kjører en del, har også en bomring jeg må gjennom for å komme meg til jobb og treningssenter som koster 25 kroner den ene veien.. det blir veldig mye bompenger i mnd!! Den ble nylig satt opp og det irriterer meg... -.- bruler jo også 1500-2000 kroner på diesel pr mnd.. 

Jeg har sett litt på finn og ser jeg kan få byttet inn bilen min med en ok el bil uten å tape noe penger. 

Hvor mye bruker dere på å lade el bilen pr mnd? Hvordan fungerer det med bompengene? Er det gratis i østfold ? 

Vil jeg kunne spare en del på å bytte til elbil? 

Anonymkode: 7201d...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en diesel bil og jeg kjører en del, har også en bomring jeg må gjennom for å komme meg til jobb og treningssenter som koster 25 kroner den ene veien.. det blir veldig mye bompenger i mnd!! Den ble nylig satt opp og det irriterer meg... -.- bruler jo også 1500-2000 kroner på diesel pr mnd.. 

Jeg har sett litt på finn og ser jeg kan få byttet inn bilen min med en ok el bil uten å tape noe penger. 

Hvor mye bruker dere på å lade el bilen pr mnd? Hvordan fungerer det med bompengene? Er det gratis i østfold ? 

Vil jeg kunne spare en del på å bytte til elbil? 

Oi, er det så dyrt å kjøre nå, 50 kr dagen bare i bomring?? 1500 pr måned altaå??

Anonymkode: 394b5...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, er det så dyrt å kjøre nå, 50 kr dagen bare i bomring?? 1500 pr måned altaå??

hørtes veldig dyrt ut! her jeg bor har vi et „tak” på ca 700kr; alt over det ila mnd blir gratis. jøss🤔

Anonymkode: 5fed9...663

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i Fredrikstad du bor? Elbiler skal gå gratis frem til fase to av nedre Glomma bypakke er ferdig. Etter dette skal elbiler betale en redusert sats. Men det spøker for at det blir noen fase to nå at det er ikke sikkert de får startet med å bygge firefelt på rv109. Tidspunktet for at elbiler skal begynne å betale i bomringen blir flyttet hele tiden. Tipper innen noen få år er det helt likt som bensinbiler.

Om elbil passer for deg kan ikke vi si når du ikke forteller hvilke behov du har. Vi gikk heleelektrisk i 2018. Vi har en i3 60ah som hun bruker til jobb 50km t/r of småkjøring til butikken. Han kjører Tesla model s til jobb 80km t/r som også blir brukt som familiebil og langskjøringsbil.

Dette dekker mesteparten av vårt behov, vi sparer ca 4000kr i måneden på drivstoff i forhold til bensinbilene vi hadde før. Grovt regnet bruker teslaen ca 200-300kwh i måneden og i3 bruker 120-150kwh. Som blir total ca 400kr i måneden i gjennomsnitt gjennom året.

Anonymkode: c1770...45a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bytt til el. Jeg byttet min fine dieselbil mot en elbil og har ikke angret en dag.

Det ga stor gevinst økonomisk. Bomregningen kommer nesten aldri lenger, deilig å slippe å dra på bensinstasjonen, og forsikringen ble mye billigere. 

Anonymkode: 029a3...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ta med i regnestykket at bilen må skrives ned i null på 8 år. Kansje ennda raskere hvis du kjører mye. Batteriet vil etter hvert tryne og det er en stor kostnad pluss rekkevidden og utviklingen av den er stadig i bedring slik at den bilen som er populær i dag er gammeldags i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man bytte og kjører mye så er det jo ikke tvil at det med dagens el-priser vil lønne seg å kjøre el-bil.

Neste spørsmål blir det samme som med mobiler, hvor ofte MÅ man bytte bil.

Jeg kjører min andre bil, som nå er 15år og kanskje verdt 45000kr om jeg skulle selge den, eller maks 20000 i innbytte. Det er alikevel en fullgod bil som jeg er kjempefornøyd med. Andre igjen bytter hvert 3 år.. Nå har jeg litt utgifter på reparasjoner, men selv med det har jeg spart minst en million på å ikke bytte hvert 3år, og tjent en halv million på å investere disse pengene istedenfor.

Men når du her tenker å bytte i en el-bil uten mellomlegg så vil du nok spare på dette utifra det man vet i dag om kostnad knyttet til vedlikehold. Problemet er når du selger en bil som for 3 år kostet 850000 til 400000 og bytter i en ny El-bil til 850 000 som du planlegger å ha kun i 3-5 år.. da er det garantert du sparer mer på å beholde dagens bil. Er egentlig litt artig å regne på dette, for min del blir jeg bare mer og mer glad i min gamle bil når talla kommer på bordet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, The_Stig skrev:

MÅ man bytte og kjører mye så er det jo ikke tvil at det med dagens el-priser vil lønne seg å kjøre el-bil.

Jeg kjører min andre bil, som nå er 15år og kanskje verdt 45000kr om jeg skulle selge den, eller maks 20000 i innbytte. Det er alikevel en fullgod bil som jeg er kjempefornøyd med. Andre igjen bytter hvert 3 år.. Nå har jeg litt utgifter på reparasjoner, men selv med det har jeg spart minst en million på å ikke bytte hvert 3år, og tjent en halv million på å investere disse pengene istedenfor.

Men når du her tenker å bytte i en el-bil uten mellomlegg så vil du nok spare på dette utifra det man vet i dag om kostnad knyttet til vedlikehold. Problemet er når du selger en bil som for 3 år kostet 850000 til 400000 og bytter i en ny El-bil til 850 000 som du planlegger å ha kun i 3-5 år.. da er det garantert du sparer mer på å beholde dagens bil. Er egentlig litt artig å regne på dette, for min del blir jeg bare mer og mer glad i min gamle bil når talla kommer på bordet.

Hvorfor iallverden skulle ts kjøpe bil til 850k? En splitter ny Kona får man for drøyt 300. 

Anonymkode: 62156...903

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, The_Stig skrev:

Jeg tenkte altså å kjøpe en el bil til 50-7k jeg... masse sånne elbiler på finn fra 2015 osv. Ikke veldig høy km heller på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

25 kroner den ene veien skrev jeg. Blir allikevel 25 kroner dagen som er 750 kroner i mnd, + andre bomringer jeg må igjennom. Kjører jo ikke kun den strekka der. Kjører en del til oslo også og sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Bare ta med i regnestykket at bilen må skrives ned i null på 8 år. Kansje ennda raskere hvis du kjører mye. Batteriet vil etter hvert tryne og det er en stor kostnad pluss rekkevidden og utviklingen av den er stadig i bedring slik at den bilen som er populær i dag er gammeldags i morgen.

Skal absolutt ikke kjøpe en ny. Jeg tenkte å kjøpe en til ru dt 60.000, godt brukt fra 2015 kanskje. Masse av det på finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det i Fredrikstad du bor? Elbiler skal gå gratis frem til fase to av nedre Glomma bypakke er ferdig. Etter dette skal elbiler betale en redusert sats. Men det spøker for at det blir noen fase to nå at det er ikke sikkert de får startet med å bygge firefelt på rv109. Tidspunktet for at elbiler skal begynne å betale i bomringen blir flyttet hele tiden. Tipper innen noen få år er det helt likt som bensinbiler.

Om elbil passer for deg kan ikke vi si når du ikke forteller hvilke behov du har. Vi gikk heleelektrisk i 2018. Vi har en i3 60ah som hun bruker til jobb 50km t/r of småkjøring til butikken. Han kjører Tesla model s til jobb 80km t/r som også blir brukt som familiebil og langskjøringsbil.

Dette dekker mesteparten av vårt behov, vi sparer ca 4000kr i måneden på drivstoff i forhold til bensinbilene vi hadde før. Grovt regnet bruker teslaen ca 200-300kwh i måneden og i3 bruker 120-150kwh. Som blir total ca 400kr i måneden i gjennomsnitt gjennom året.

Anonymkode: c1770...45a

Men når er tidspunktet for at el biler skal begynne å betale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte altså å kjøpe en el bil til 50-7k jeg... masse sånne elbiler på finn fra 2015 osv. Ikke veldig høy km heller på de. 

I den prisklassen er det bare å kjøpe!:)

En så lenge ser det ut til at vedlikeholdskostnad på elbiler er mindre en på diesel/bensin.

Utfordringen er 2nd hand men du kjøper jo brukt og nyter effekten av dette.

De som kjøpte elbil tidlig har nok erfart at verditapet hat vært stort, og teknologiutviklingen løpet fra dem. Alle frykter dagen da batteriet tar kvelden, men det kan se ut til at man kan anta batteripakken lever minst 10år, kanskje så lenge som 20år. Utenom premiumbilene vil et skifte av batteri etter garantitid ikke lønne seg, så det er en risiko man må bære. Når det er sagt er det mangt som kan gå galt med en eldre forbrenningsmotor også.

Anonymkode: 9ea65...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den prisklassen er det bare å kjøpe!:)

En så lenge ser det ut til at vedlikeholdskostnad på elbiler er mindre en på diesel/bensin.

Utfordringen er 2nd hand men du kjøper jo brukt og nyter effekten av dette.

De som kjøpte elbil tidlig har nok erfart at verditapet hat vært stort, og teknologiutviklingen løpet fra dem. Alle frykter dagen da batteriet tar kvelden, men det kan se ut til at man kan anta batteripakken lever minst 10år, kanskje så lenge som 20år. Utenom premiumbilene vil et skifte av batteri etter garantitid ikke lønne seg, så det er en risiko man må bære. Når det er sagt er det mangt som kan gå galt med en eldre forbrenningsmotor også.

Anonymkode: 9ea65...d0e

Ja, på en bil til 50-70k så vil jo ikke verditapet være særlig stor heller om så bilen skulle tatt kvelden.. innen den tid har jeg nok spart opp til å kunne kjøpe 3+ av de bilene uansett..regner jo med at jeg har den noen år før bateriet sier morna. vil jo spare 3000 i mnd på det. Har undersøkt hva folk bruker i strøm pr mnd og det er noe rundt 200 kroner dyrere strømregning enn ellers. 

Vurderer altså nå sterkt å bytte til el bil, men det holder meg igjen litt at jeg ikke kan kjøre mer enn litt lenger enn oslo før jeg må lade på mange av de bilene.. de har 100km i rekkevidde som regel pg bruker man varmen f.eks så trekker det mye av det og hvis det er kaldt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Vel vel. Nå er vel de første Teslaene og Leafene snart på den alderen og har stort sett veldig lite forringelse av batteri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en brukt elbil til 65000kr i april 2019. Skal si vi er godt fornøyd, til vårt bruk. Bilen kjører opp til 90-95km på en ladeomgang. Det er ikke mye, men det blir jo masse småkjøring på denne. Den lades hele tiden, og du bør være klar over at du skal ha en bil på lading ofte om du kjører mye. Det er etter hvert opplagt, men vær obs på at vinterrekkevidden er vesentlig redusert. Du får også en annen holdning til kjørestil og oppvarming av bil når alt går utover rekkevidden.

En 19 år gammel bensinbil med 250000km på telleren er vår langdistansebil. Vi får ingenting for den lenger og den gjør jobben helt greit.

Anonymkode: bbdc8...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

el biler fra 2015 er allerede gamle, det ville jeg aldri kjøpt. Den er 5 år gammel,batteriene kan ryke om 2-3 år,de koster 70-100000 kroner. Pluss at det nå koster å lade,noen steder er d dyrt.

Anonymkode: 71e33...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

el biler fra 2015 er allerede gamle, det ville jeg aldri kjøpt. Den er 5 år gammel,batteriene kan ryke om 2-3 år,de koster 70-100000 kroner. Pluss at det nå koster å lade,noen steder er d dyrt.

Anonymkode: 71e33...f41

Har du i det hele tatt fulgt med på markedet? Vår bil fra 2012 er ved ca 80% batterikapasitet ennå. I norsk klima holder batteriene lenge. Foreløpig er det få som har måttet bytte batteri, heller ikke markedet for ekstrabatterier er en særlig stor nisje (f.eks. kan du fylle bagasjerommet på Leafen med tilleggsbatteri). Nissan-bilene ruster opp før batteriet er ferdig, og svært mange av de fortsetter livet som energibalanserende lagringsenhet i hus med solceller og den slags.

Anonymkode: bbdc8...e98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...