Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg kjeder meg overhodet ikke i alle fall... synes det er kjempekoselig å komme innom å lese om deg og ditt, og bøker, film, musikk og annet dill dall (les: irer!!  :sjarmor: )

:ler: Du ligger i trening til Dublin-turen, skjønner jeg? Hvor finner du trenings-irene -begynt å vanke på Bergens irske puber? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ciara! :)

Jeg er stygt redd for at jeg ikke får "Kompani Orheim" fra biblioteket i tide til å diskutere den sammen med dere her inne! Det var så lang venteliste, og februar er en kort måned!

Hvilke bøker står for tur i mars og april? Bare sånn at jeg kan være ute i god tid... ;)

Ha en fin mandag! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara og resten av bokringen.

Jeg vil gjerne være med i ringen (hvis det er plass til fler da...) Har skaffet Kompani Orheim, så da burde det være mulig å lese den før første mars.

Litt om meg...

Er 24 år, gift og bor i oslo. Leser ganske mye, og skulle ønske jeg leste enda mer bøker. Liker alle slags bøker, men kanskje spesielt John Irving, krim (Jo Nesbø er ikke så skummel og ekkel, Nostalia... ;)) fantasy og science fiction, historiske romaner, feel good bøker (sånn som f.eks Marian Keyes) og sikkert mer som jeg har glemt å skrive ned nå.

Hei Fantus! Så hyggelig at du vil være med! :)

Vi har en del felles - dvs alder, bosted og leseinteresse, samt at jeg er så godt som gift selv ;) Skal bli hyggelig å bli bedre kjent med deg! :)

Niks, vil lese boka før jeg ser filmen! Liker at bildene jeg har i hodet er minst mulig påvirket av filmen, det blir best! Har jo sett serien på tv og lest boka før, men det er så mange år siden at jeg husker minimalt.. Kjempegøy å lese eventyr igjen, med hekser og dverger og snakkende bevere og sånnt!  :ler:

Helt enig. Filmen er som oftest mye dårligere, og da hjelper det å ha sine egne bilder i hodet. Tenker med gru på Kaptein Corellis mandolin, fantastisk bok og utrolig dårlig film - håper ikke mange har blitt skremt bort fra å lese boka pga den filmen. Det ville vært tragisk!

:ler:  Du ligger i trening til Dublin-turen, skjønner jeg? Hvor finner du trenings-irene -begynt å vanke på Bergens irske puber? ;)

Hehe! Irsk pub er jo superkoselig, alt for lenge siden jeg har vært på en... men nå må jeg nok ha en Guinness snart! ;) Hva med deg, Hilde? Er det noe særlig med utesteder der du bor? :)

Hei Ciara! :)

Jeg er stygt redd for at jeg ikke får "Kompani Orheim" fra biblioteket i tide til å diskutere den sammen med dere her inne! Det var så lang venteliste, og februar er en kort måned!

Hvilke bøker står for tur i mars og april? Bare sånn at jeg kan være ute i god tid... ;)

Ha en fin mandag! :tommelsmil:

Hei Traviata! :) Alt i orden. Virker som om Kompani Orheim er temmelig populær. Neste gang skal vi lese Brooklyn Follies av Paul Auster. Etter det har vi ikke bestemt noe, så da må vi ha ny avstemning her :)

God mandag til dere alle sammen! :klem:

Her er det lesedag i dag... Så jeg stod faktisk opp tidlig og har lest en del allerede. Det er ikke så gøy, men merker at jeg er lite stressa fordi jeg allerede har gjort en del i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Irsk pub er jo superkoselig, alt for lenge siden jeg har vært på en... men nå må jeg nok ha en Guinness snart! ;) Hva med deg, Hilde? Er det noe særlig med utesteder der du bor? :)

Vil vel ikke si det nei... :ler: Det er visst en bar/pub/kafe som har åpent i helgene (etter oppslagene å dømme dukker det opp et og annet danseband innimellom), men det er det eneste, ellers må du inn til byen og hjem før midnatt... Er ikke så voldsomt party-menneske, særlig ikke alene, så det er ikke det jeg savner mest, er mer plaget av at det blir så ork å gå på kino :sjenert: Satt og koste meg med BAFTA-utdelingen i går og det var så mange av de nominerte filmene jeg hadde lyst til å se. Får se hva jeg får klemt inn til helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken by som er nærmest deg? Tar det lang tid å komme seg til byen? Ikke for det, det blir jo fort et ork dersom man må ta båt og buss og alt mulig. Særlig hvis man er vant til Oslo, kanskje?

Danseband-kafe/pub, ja... Det hørtes ut som glimrende kulisser til god, gammeldags helgefyll :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar forsåhvidt ikke all verdens tid, en halvtime omtrent med buss og ferge, men bussen går ikke akkurat ofte, spesielt ikke på kvelden og i helgene, og det er nesten 5 km fra meg til fergeleiet, så det er litt langt å gå. Og som du sier, er man vant til Oslo med drøyt 10 min til sentrum og t-bane hvert kvarter, blir det meste et ork... :sjenert:

Og paranoid som jeg er, forteller jeg ikke hvilken by det er. Den er ikke så stor, og det blir veldig lett å finne ut hvem jeg er... Er du veldig nysgjerrig, får de heller sende meg en pm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar forsåhvidt ikke all verdens tid, en halvtime omtrent med buss og ferge, men bussen går ikke akkurat ofte, spesielt ikke på kvelden og i helgene, og det er nesten 5 km fra meg til fergeleiet, så det er litt langt å gå. Og som du sier, er man vant til Oslo med drøyt 10 min til sentrum og t-bane hvert kvarter, blir det meste et ork...  :sjenert:

Og paranoid som jeg er, forteller jeg ikke hvilken by det er. Den er ikke så stor, og det blir veldig lett å finne ut hvem jeg er... Er du veldig nysgjerrig, får de heller sende meg en pm ;)

Oi, det hørtes fryktelig omstendelig ut! :overrasket: Blir mer og mer imponert over at du flyttet! ;)

Og jeg skjønner godt at du er paranoid, er paranoid selv, jeg... Vet ikke helt hvorfor, skriver liksom ikke mye hemmelig, men vil helst ha kontroll av hvem som vet hvem jeg er og ikke... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredraget i går gikk faktisk veldig bra. Nå er det snart på tide at jeg slutter å være nervøs, det er jo bare dumt når det stort sett går så fint.

Bra du synes det er koselig å være her, Anette, det er hyggelig å høre :) Det er minst like koselig å ha deg her også, vet du!  :klem:

Jeg har også kjøpt Beth Ortons siste, men jeg har ikke fått hørt så mye på den ennå - sambo liker henne ikke i det hele tatt, så jeg spiller henne bare når jeg er alene. Har hørt gjennom CDen bare én gang, og da var jeg ikke overbegeistret. Men jeg skal høre mange flere ganger, og da vokser den sikkert :)

Ellers fikk jeg godkjent anmeldelsene mine hos Mao i dag, så jeg bestilte to pocketbøker gratis - Jernalder og Michael K av J.M. Coetzee. Gleder meg til de kommer, håper de er raske med leveringen.

Fikk endelig lest ferdig The Historian i går:

Elizabeth Kostova: The Historian

Så flott at foredraget gikk fint!! Tenkte nok det ville det, flinke skolejenten vår!! :klem:;)

Jeg også trenger å høre mer på Beth Ortons cd... var ikke så lett å like med en gang som det to andre jeg har... men det betyr jo ikke den er dårlig. Jeg synes den tar seg veldig opp i siste halvdel... Tittelsporet er ganske flott.

Det tar av og til litt tid å få bøkene fra Mao, men jeg håper det går fort for deg :)

The Historian høres bra ut! :)

:klem:

Lenge siden jeg har vært her inne. Har ikke så voldsom skrivekløe for tiden, blir mest til at jeg leser innlegg.

PS: jeg er ferdig med Kompani Orheim  :).

Hei Lily! :vinke:

Godt å se deg igjen! Er ikke her så mye jeg her jeg heller om dagen... så da er vi to :):klem:

Jeg har ikke fått Kompani Orheim ennå... så nå begynner jeg å bli virkelig bekymret!! Håper den kommer tidsnok til at jeg får lest den før Mars :overrasket:;)

Hei Ciara og resten av bokringen.

Jeg vil gjerne være med i ringen (hvis det er plass til fler da...) Har skaffet Kompani Orheim, så da burde det være mulig å lese den før første mars.

Litt om meg...

Er 24 år, gift og bor i oslo. Leser ganske mye, og skulle ønske jeg leste enda mer bøker. Liker alle slags bøker, men kanskje spesielt John Irving, krim (Jo Nesbø er ikke så skummel og ekkel, Nostalia... ;)) fantasy og science fiction, historiske romaner, feel good bøker (sånn som f.eks Marian Keyes) og sikkert mer som jeg har glemt å skrive ned nå.

Så koselig at du blir med Fantus! :vinke:

Jo Nesbø er sikkert ikke skummel nei... hehe - men bøkene hans er! Og dem i tillegg til min noe overvelutviklede fantasi er nok ingen god kombinasjon... :ler: Da blir det lite søvn på denne jenten!! ;)

Håper du får en flotters uke Ciara!!

Ta godt vare på deg selv:)

:klem: fra...

meiiii

Ha en flott uke, til alle andre bokdamer også!!

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått Kompani Orheim ennå... så nå begynner jeg å bli virkelig bekymret!! Håper den kommer tidsnok til at jeg får lest den før Mars  :overrasket:  ;)

Ha en flott uke, til alle andre bokdamer også!! 

Når bestilte du den? Merkelig, den burde jo alle ha på lager, så den burde være hos deg på et par dager. Kommer litt an på hvor du bestiller, for det er ikke alle nettbokhandlene som har eget fysisk lager, og de vil dermed alltid måtte bestille inn bøker fra leverandør til sitt eget lager først. Andre nettbokhandler har stort lager og kan dermed sende bøkene samme dag som man bestiller.... Men dette visste dere sikkert ;)

Ønsker alle her en flott uke, jeg også :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Kompani Orheim i hylla i går, er vel på tide å begynne å lese snart... Kanskje jeg får lest et par timer i morgen, det er vinterferie på skolen, så jeg kan avspasere hvis jeg vil. Alt 1 -Dra opp på skolen og rydde hyller og jobbe i fred og ro. Problem: Det er høyst usikkert om det er noen der i det hele tatt, ergo må jeg sette himmel og jord i bevegelse i dag for å sikre at jeg faktisk kommer inn. Alt 2 -avspasere, sove litt lenge, få gjort ting i heimen, sett OL og lest. Problem: Jeg skal uansett avspasere fredag fordi jeg skal til Oslo, så all plusstiden min vil ryke på tre dager. Hmm... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da tidsnok opparbeide deg plusstid senere, ikke sant? :sjenert: Jeg hadde tatt fri :)

I dag har jeg vært på jobb. På vei hjem fra jobb gikk jeg innom treningsstudioet og trente. Føler meg veldig fornøyd med meg selv. Vurderer sterkt å kjøpe meg en trimsykkel (innesykkel). Har mange ganger lyst og energi til å trene, det var bare dette med at jeg må gå i tjue minutter først. Det blir lett litt for mye tiltak da. Og å trene etter jobb som i dag er egentlig ikke optimalt fordi treningssenteret var stappfullt, måtte gi meg ganske tidlig fordi det ikke var noen apparater ledige. Det er kjedelig! Og nå er jo trimsykler ganske billige... Skal ta en prat med sambo, jeg :) Hadde vært deilig å lese, sette seg på sykkelen i en halvtime-time, ta en dusj og lese videre. Da går det jo faktisk ganske fort å trene, synes det sluker så mye tid mange ganger.

Nå skal jeg legge meg på sofaen og lese og kose med kattene mine :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært som har trent. Det er min store, dårlige samvittighet at jeg ikke er no flink til å komme meg på treningsstudioet...

Hadde vært fint med trimsykkel hjemme, ja, men da trenger vi myyyye mer plass enn vi har nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når bestilte du den? Merkelig, den burde jo alle ha på lager, så den burde være hos deg på et par dager. Kommer litt an på hvor du bestiller, for det er ikke alle nettbokhandlene som har eget fysisk lager, og de vil dermed alltid måtte bestille inn bøker fra leverandør til sitt eget lager først. Andre nettbokhandler har stort lager og kan dermed sende bøkene samme dag som man bestiller.... Men dette visste dere sikkert ;)

Ønsker alle her en flott uke, jeg også  :smilyblomst:

For lenge siden! Den har fremdeles ikke kommet, så nå kjenner jeg panikken begynner å bre seg... :overrasket::ler:

Håper den kommer rimelig snart nå... Jeg er ikke av dem som leser fortest akkurat... :ler:

Så flink du er som trener og holder på :) Jeg har ikke vært så flink i det siste. Trimsykkel høres bra ut! Jeg har tredemølle, og er kjempefornøyd med den... men det tar jo ganske mye plass (hvis ikke du kjøper en slik som kan legges sammen, dyttes opp)

Har lest ferdig en bok... så her kommer en lit~en omtale :)

”True To Form” av Elizabeth Berg

Denne boken handler om 13-år gamle Katie. Vi kommer inn i livet hennes rett før sommerferien begynner, og ting er ganske kaotisk for henne. Faren har ordnet det slik at hun må sitte barnevakt for 3 viltre gutter, og i tillegg hjelpe en pleietrengende eldre dame og mannen hennes, gjennom hele sommeren. Det er ingenting Katie har mindre lyst til enn det. Pga. av farens jobb i militæret har hun vært vant til å flytte mye, og har vært nødt til å ta farvel til mange hjem og venner. Hun har også mistet moren som hun var så glad i, og dette har satt sine spor. Den eneste nære vennen hun har nå er Cynthia, som er ganske lik Katie selv. Cynthia har en spesiell mor, som får dem opp i en del merkelige situasjoner. Handlingen kan kanskje høres litt kjedelig ut i denne boken, men Berg har skrevet på en så fantastisk måte, gjort Katie så levende og nær, at dette er en virkelig god, varm og ikke minst klok bok å lese, faktisk en av de beste jeg har lest av denne forfatteren…

Jeg legger med et lite utdrag, som jeg synes var så fint, for de som vil lese det:

”I think of how once I was standing in a church on Christmas Eve. There was a spicy scent of pine in the air, candles glowed, and there was baby Jesus in a crèche on the altar. There was a sermon about love and joy, about redemption. And then everyone began to sing “O Holy Night.” Next to me was a woman who could not carry a tune. At first I was so annoyed, listening to her I wondered, Why does she sing so loud when she doesn’t even know how? Then I looked at her and she was so pure, staring straight ahead, her face lit from within. Something moved into my heart at that moment that I did not really understand, but I understand it now: It is never about how good your voice is; it is only about feeling the urge to sing, and then having the courage to do it with the voice you are given. It is about what people try to share with each other, even if so many of us are so off-key when we do it. It is about saying we are somewhere, when what we mean is we are as close as we are able to get.”

~True to form, Elizabeth Berg~

Ha en fin uke!

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig hilsen i boka mi, Ciara!!! :klem:

Smetter innom med en pose sprudlestøv til deg også!!

Og venter spent på anmeldelse fra Fakse på Mannen som elsket Yngve... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo bokdamer! Nå er jeg ferdig med Kompani Orheim og etter anbefaling herfra godt i gang med Jan Kjærstad. Jeg feiget jo ut av trilogien hans, men har nå begynt på Kongen av Europa, og ja; den fenger faktisk! Har vel lest ca. 1/3 nå og dette lover bra! Skjønner hva folk mener med JK og "faktahelvete" men i denne romanen så passer det ihvertfall veldig bra. Nå er jo jeg troendes til å sitte å lese leksikon, og bøker som "Hva enhver nordmann bør vite" er dolektyre hjemme hos oss, så alle faktaene til JK er jo bare bonus! Uansett, gleder meg til å diskutere Kompani Orheim! Ser jo at flere melder seg på i bokringen her; kjempebra! :klappe: Ha en fin dag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jess! :)

Nå er jeg endelig her igjen etter to dager uten internett... Dere kan tro jeg ble rastløs! Men nå er heldigvis alt i orden, og det er en lettelse. Føler meg helt amputert uten nettet... ;)

Har gjort ganske mye de siste to dagene. På onsdag var jeg ute med en venninne og hadde det veldig koselig :) I går trente jeg (og jeg er utrolig støl i dag) og leste masse, og fikset opp hele leiligheten. Etter det så jeg filmen "Being Julia" som jeg har hatt lyst til å se lenge. Sambo var ute av huset, så det passet bra - han har ikke lyst til å se den, og jeg synes det er ganske koselig å se film alene :) Filmen anbefales veldig, jeg syntes den var nydelig! Anette Bening var glitrende i den rollen... Og hittil i dag har jeg slappet av. Har nesten tatt litt helg allerede :sjenert: Kjøpte en flaske rødvin til i kveld, skal bli koselig med en bedre middag i kveld.

Så flink du har vært som har trent. Det er min store, dårlige samvittighet at jeg ikke er no flink til å komme meg på treningsstudioet...

Hadde vært fint med trimsykkel hjemme, ja, men da trenger vi myyyye mer plass enn vi har nå...

Jeg har heller ikke trent mye i det siste. Og jeg merker at jeg har blitt svakere enn jeg var for noen måneder siden. Så nå er det på tide å kreke seg opp av sofaen! ;) Vi har vel egentlig ikke plass til trimsykkel vi heller, men jeg skal nok få satt den i et hjørne av soverommet - det er et altmuligrom fra før (har skrivebord her etc, vil helst at det skal være så lite som mulig på stua), så en sykkel utgjør vel ikke store forskjellen. Dessuten sier jeg til meg selv at det er bedre at det står en stygg sykkel her og jeg kommer i form, enn at jeg er en slappfisk med et superryddig soverom :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lest ut Kompani Orheim så nå er jeg klar for debatt. :tommelsmil:

Veldig bra! Virker som vi er mange som har fått lest den ferdig! :)

For lenge siden! Den har fremdeles ikke kommet, så nå kjenner jeg panikken begynner å bre seg...  :overrasket:  :ler:

Håper den kommer rimelig snart nå... Jeg er ikke av dem som leser fortest akkurat...  :ler:

Så flink du er som trener og holder på :) Jeg har ikke vært så flink i det siste. Trimsykkel høres bra ut! Jeg har tredemølle, og er kjempefornøyd med den... men det tar jo ganske mye plass (hvis ikke du kjøper en slik som kan legges sammen, dyttes opp)

Har lest ferdig en bok... så her kommer en lit~en omtale :)

Har den kommet nå da? :) Leser ikke du fort? Synes det virker som om du blir ferdig med bøker på en-to-tre, jeg :)

Tredemølle høres praktisk ut! Bortsett fra at jogging er det verste jeg vet... Det er så utrolig slitsomt. Men man kan jo gå fort på den også, da. Er du flink til å bruke den? Er litt redd for at trimsykkelen blir stående ubrukt etter et par måneder...

Elizabeth Berg-boken hørtes veldig bra ut, likte utdraget :) Det er så morsomt når man har funnet en forfatter man liker som har skrevet myes så man kan kaste seg over mange flere bøker man er sikker på at er bra!

Takk for koselig hilsen i boka mi, Ciara!!! :klem:

Smetter innom med en pose sprudlestøv til deg også!!

Og venter spent på anmeldelse fra Fakse på Mannen som elsket Yngve... :)

Hei Nivea :) Takk for sprudlestøvet, godt å ha før helgen. Merker at det blir en bra helg allerede! Fakse har allerede skrevet en anmeldelse på Mannen som elsket Yngve, den er en side eller to bakover :)

Hallo bokdamer! Nå er jeg ferdig med Kompani Orheim og etter anbefaling herfra godt i gang med Jan Kjærstad. Jeg feiget jo ut av trilogien hans, men har nå begynt på Kongen av Europa, og ja; den fenger faktisk! Har vel lest ca. 1/3 nå og dette lover bra! Skjønner hva folk mener med JK og "faktahelvete" men i denne romanen så passer det ihvertfall veldig bra. Nå er jo jeg troendes til å sitte å lese leksikon, og bøker som "Hva enhver nordmann bør vite" er dolektyre hjemme hos oss, så alle faktaene til JK er jo bare bonus!  Uansett, gleder meg til å diskutere Kompani Orheim! Ser jo at flere melder seg på i bokringen her; kjempebra! :klappe:  Ha en fin dag da!

Det hørtes lovende ut med Kongen av Europa. Det høres absolutt typisk Kjærstad ut, og etter min mening er jo det bra... Jeg kan også sitte og lese leksikon, når jeg slår opp ting i leksikon eller ordbøker tar det alltid veldig lang tid fordi jeg må lese om ti andre ting først...

Selv har jeg lest ut en ny bok siden sist:

Alice Munro: Rømlingen

Dette er en novellesamling der alle novellene handlinger om det å rømme eller flykte i en eller annen forstand. Utover dette er novellene svært forskjellige fra hverandre - men felles har de at alle er fantastiske! Det handler om kanadiske kvinner i alle aldre, og ofte om samme personer i flere noveller. Munro har en utrolig psykologisk innsikt, alt føles så sant og ekte at man blir virkelig glad i menneskene hun beskriver. Én novelle handler om Juliet som møter en mann på toget, en annen om Juliet som mor, en tredje om Juliet som middelaldrende kvinne. Én novelle handler om Grace som møter en flyktning fra Montenegro i kanadisk småby etter en teaterforestilling. Grace må dra hjem fra byen, og de avtales å møtes nøyaktig et år etter, men uforutsette ting skjer... Det handler om lille Lauren og foreldrene hennes, og om Becky som ikke ønsker å gifte seg slik alle forventer. Disse historiene gjorde dypt inntrykk på meg.

Dersom dere ikke har lest noe av Alice Munro før, kan dere trygt ta en hvilken som helst novellesamling dere får tak i. ALT er bra, tankevekkende og rørende!

Ha en fantastisk helg alle sammen! :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere? Jeg fikk en ide...

Har dere prøvd chatten? Kunne ikke vi avtale å møtes på chatten en kveld om en stund? Hadde vært morsomt å skravle litt :)

Kommer snart tilbake, skal bare ut og rusle litt i finværet med sambo nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Titter frem som snikleser... Kjekt å få litt tips om bøker! Er for tiden begravd i pensumbøker, men har som mål å ta meg tid til å kose meg med bøker snart.. Så enn så lenge noterer jeg meg bøker jeg har lyst til å lese, og da er det veldig hyggelig å titte innom dagboken din! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...