Gjest Sabia Skrevet 7. februar 2006 #1001 Del Skrevet 7. februar 2006 Hipp hurra!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. februar 2006 #1002 Del Skrevet 7. februar 2006 Det var jo kake-smileyen jeg ikke fant... Men hvor er alle sammen? Skulle det ikke være stort party? Skål, Nivea! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. februar 2006 #1003 Del Skrevet 7. februar 2006 Gratulerer med 1000! :lese: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 7. februar 2006 #1004 Del Skrevet 7. februar 2006 Skål Hilde!! Ikke noe som å skåle i pærebrus... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 7. februar 2006 #1005 Del Skrevet 7. februar 2006 Stå på med pensum-lesingen, så skal du se det går deg vel og du får leve lenge i landet Enig i at lesesirkelen så langt er en knallsuksess. Men jeg tror du er mer ødelagt enn meg dersom du synes vi bør ta en evalueringsrunde nå Ha en fin kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. februar 2006 #1006 Del Skrevet 7. februar 2006 Tar et ørlite glass rødvin for å feire 1000 sider før jeg kryper opp i bingen. GRATULERER! Ang boksirkel er jeg veldig på det å evaluere, Ciara, så jeg kommer gjerne tilbake med en rapport. Hvis det er stemning for det God natt, bokfrender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 7. februar 2006 #1007 Del Skrevet 7. februar 2006 Har ikke vært der under festivalen da men bare på gjennomreise da jeg var i Irland for noen år tilbake. Hadde ett kjapt stopp der på turen vår videre. På dette bildet ser du de gule bygningene som Lisdoonvarna er kjent for (samme gulfargen på hjemmesiden til festivalen du fant). ← Åh... så gøy Jeg får ikke bilde til å åpne seg jeg - sier det er en feil link eller noe sånt? :klø: Har noen av dere vært inne på Postsecret? Jeg elsker denne siden hvor folk sender inn sine hemmelige postkort. Gir meg tro på mennesket og jeg blir ydmyk langt inn i sjelen av å lese de ulike kortene. Siden oppdateres hver søndag. ← For en fantastisk side!! Veldig inspirerende!! Blir ikke siste gang jeg går inn der nei, har lagt den i favorittlisten - tusen takk for tips, Lily!! Spesielt liker jeg beskrivelsen av at hun blir rolig når hun får stryke tøy. Kjenner meg igjen i den . Går det an å bli rolig av å stryke? Det har jeg aldri opplevd (men, så har nå ikke jeg strøket mye i mitt liv heller da... hehe) Kanskje jeg burde begynne? Så fint å lese dine tanker om boken, Fakse Synes vi lesesirkelen er en suksess så langt, forresten? (Nå fikk jeg en jobb/studie-stemme i hodet som sa: "Nå må evaluere hva vi har gjort" ) Sees snart igjen, alle sammen Håper dere har det fint ← Jeg synes i alle fall at lesesirkelen er en suksess så langt! Gleder meg til neste bok! Men, vi kan jo også gjøre mer ut av det en vi har gjort til nå... bli enige om at alle, eller noen, lager spørsmål fra boken som vi diskuterer eller noe sånt... Men, det faller kanskje naturlig at vi gjør det slik allikevel... det ble jo slik med Gulldronning, perledronning. Blir kanskje mer diskusjon når vi kommer til en bok hvor det er større forskjell i hvordan vi oppfatter den? Hva med deg da? Hva synes du? Håper alt står fint til med deg, Ciara ~ Ikke studere for mye nå da! Stor fra... meiiii Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 7. februar 2006 #1008 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Grattis med 1000 innlegg forresten!! Og SKÅL for de neste 1000!! Endret 7. februar 2006 av nostalgia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 8. februar 2006 #1009 Del Skrevet 8. februar 2006 Den PostSecret sida var kjempefin, Lilypie!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 8. februar 2006 #1010 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg ler meg i hjel!!!! :grine2: :grine2: Dette må være skjebnen... eller?? Sjekkut denne: ÅRLIG MATCHMAKING FESTIVAL I IRLAND :grine2: :grine2: ← Morsomt ! Og veldig betryggende at man ikke trengte å være ute etter å finne en partner , da er det fritt fram for passe-på-gjengen også! Og så var var det en skål for 1000 innlegg... :-D Har også lest Snø... av Levi Henriksen. Grei underholdning, men ble vel ikke veldig begeistret. Vet ikke helt hvorfor, men kanskje fordi hele boken var ganske mørk. Har vært og lånt Kompani Orheim på biblioteket, så nå er jeg klar for den! Er akkurat ferdig å lese Åndenes hus av Isabell allende. Har jo sett filmen for mange år sidne, så tenkte å prøve meg på boken. Historien er vel kjent for de fleste. Handler om tre generasjoner kvinner i Chile, fra tidlig på 1900-tallet til 1979-tallet. Først er det Clara som har spesielle evner som å se og snakke med ånder og døde, flytte på ting med viljen, tolke drømmer og se framtidige hendelser. Hun gifter seg med Esteban Trueba som bygger opp et stort gods og driver forretninger på så det suser. Senere blir han senator for de konservative. Han er stor motstander av fagbevegelser og sosialisme, og viser et fryktelig temperament mot alle som fremmer slike saker. Hans datter, Blanca, får barn med en av arbeiderene på godset som er fremst i å fremme idealistiske ideer for arbeiderne. Blanca kan aldri få den manne hun elsker. Alba vokser opp uten far. Hun har nære kontakter med den kommunistiske bevegelsen som etterhvert vokser fram. Siste del av boken handler om at sosialistene vinner valget, men blir styrtet av de militære og om det militære diktaturiske styret som innføres. Det var litt av det som skjer. Og det er vel kanskje mitt største ankepunkt mot boken, at den rommer så veldig mye. Alt fra kjærlighetshistorier, politisk maktkamp, åndelige kontakter osv. Jeg syns beskrivelsen av sosialistene/kommunistenes kamp og den militære maktovertagelsen er den mest interessante. Og tidligere hendelser flettes inn i det som skjer da på en fin måte. Personlig har jeg veldig liten tro på kontakt med ånder og andre spiritistiske ting, så jeg får ikke helt grepet om Claras evner. Jeg syns også at det på den måten blir en sammenblanding mellom fakta og fantasi på en litt rotete måte.. Men for all del, det er interessant lesing! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 8. februar 2006 #1011 Del Skrevet 8. februar 2006 Isabel Allende er yndlingsforfatteren min!!! Syns hun skriver så levende, skulle bare ønske jeg kunne lese spansk så jeg kunne lest det på originalspråket!! Sikkert en del som forsvinner i oversettelsen.. Jeg syns Åndenes hus er veldig bra, den fengsler meg fra side til side.. Ja den rommer mye, men nettopp det syns jeg er bra, for det er ikke vanskelig å følge henne. Elsker hvordan hun beskriver alt mulig, føler jeg er tilstede selv Leste Paula - boken om datteren hennes som blir syk og dør, og samtidig livshistorien til Isabel. Veldig bra bok det også! Anbefales!! (Som om dere her inne ikke har lange nok "skal lese" lister fra før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #1012 Del Skrevet 8. februar 2006 Hallo alle bokdamer! Var på bokbussen her om dagen og rasket med meg litt forskjellig bl.a. Kongen av Europa av Jan Kjærstad. Noen som har lest den? Har begynt på JK en gang før (den første i trilogien om Jonas (?) et eller annet) men hadde jo ikke sansen da. Men får vel kanskje gi mannen en sjanse? Han hadde jo i hvertfall Europas største glis da han fikk Nordisk råds litteraturpris så da er det vel noe me'n?(siden han fikk den prisen mener jeg). Leste forressten bøkene om Tora da jeg gikk på gymnaset, husker de gjorde stort inntrykk på meg og at jeg synes de var godt skrevet. Men de var jo veldig mørke og det endte da dårlig gjorde de ikke det? (Altså jeg må ikke ha happy ending jeg altså ) Men fikk jo faktisk lyst til å lese dem om igjen. Ellers så synes jeg Herbjørg Wassmo har tapt seg! Jeg har En lykkens datter av Isabel Allende stående i hylla mi, har aldri fått lest den. Anbefales?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. februar 2006 #1013 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Leste Paula - boken om datteren hennes som blir syk og dør, og samtidig livshistorien til Isabel. Veldig bra bok det også! Anbefales!! (Som om dere her inne ikke har lange nok "skal lese" lister fra før ← Tenkte også å anbefale den -jeg leste den etter "Åndenes hus" og syntes det var interessant å se alle de sevvbiografiske trekkene som faktisk er i forfatterskapet hennes. Morsomt ! Og veldig betryggende at man ikke trengte å være ute etter å finne en partner , da er det fritt fram for passe-på-gjengen også! ← Hmmm... vi er vel oppe i to som skal på sjekkern og fem som skal passe på -er vi så ustyrlige, Nostalgia? Endret 8. februar 2006 av HildeSol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #1014 Del Skrevet 8. februar 2006 Fem som skal passe på dere ja! Men tenk om vi får dratt inn 2 kandidater hver da er vi allerede opp i 10 mannfolk utenom dem dere sjekker opp selv. Dette må bli bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. februar 2006 #1015 Del Skrevet 8. februar 2006 Tror dette blir en fin tur ja... Med tosifret antall menn kan vi jo starte harem -eller eskorteservice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. februar 2006 #1016 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg hadde forresten en av disse kundene vi diskuterte innom i går -hun var ut etter en ny bok som het noe med "flukt eller flykt og den var masse annonsert, hvertfall sto det om den i vg i går" Javisst, ja... Men vi fant ut av det etterhvert, jeg hadde tilfeldigvis lest et intervju med forfatteren for ikke så lenge siden (tror hvertfall det var den hun mente... ) Endret 8. februar 2006 av HildeSol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 8. februar 2006 #1017 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg har En lykkens datter av Isabel Allende stående i hylla mi, har aldri fått lest den. Anbefales?? ← Nå er jeg kanskje ikke mest objektiv siden jeg er veldig gla i Isabel Allende sin skrivestil.. MEN når det er sagt.. Lykkens datter er gripende, interessant og ... anbefales!! JEg er ikke så god til å beskrive bøker, spesielt når det er en stund siden jeg har lest boka.. Men det handler om en ung kvinnes reise og hennes uvanlige valg!! Det som er gøy med Åndenes hus, Lykkens datter og Et portrett i sepia (tror den heter det på norsk, har bare den engelske selv) er at de handler om de samme personene! Altså, personene som er hovedpersoner i den ene boka er "bakgrunnsfolk" (Jeg og de gode begrepene mine " i en annen bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #1018 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei folkens :hoppe: Gratulerer til oss for tusen innlegg! Det gikk ganske fort (dog ikke så fort som inne på kafeen til Anette )! Skal ikke holde en lang tale her, men jeg føler jo jeg må takke alle som har bidratt til de tusen innleggene! Tuuuusen takk! :bukke: Tja -hvordan vil du definere "suksess"? (*ber stemmen i hodet holde munn* ) Den inspirerer meg til å lese, både bøkene vi skal lese og annet, fordi jeg vet at jeg kan få diskutert dem her etterpå og få større utbytte av dem og ideer til nye bøker jeg kan lese, høres ikke det ganske suksessfullt ut da? ← Det synes jeg absolutt høres suksessfullt ut! Jeg er helt enig med deg, det høyner opplevelsen å kunne diskutere det man leser... Nå er det faktisk ikke sååå lenge til neste, heller! Husk at det er sunt å ta pauser underveis i lesinga da, så hjernen får tid til å ta inn og fordøye alt. Pauser som kan brukes til å gjøre andre ting -henge litt her for eksempel... ← Så sant, så sant Skal på Blindern i hele morgen, men fredag har dere meg nok her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #1019 Del Skrevet 8. februar 2006 Stå på med pensum-lesingen, så skal du se det går deg vel og du får leve lenge i landet Enig i at lesesirkelen så langt er en knallsuksess. Men jeg tror du er mer ødelagt enn meg dersom du synes vi bør ta en evalueringsrunde nå Ha en fin kveld ← Haha! Ja, jeg er helt ødelagt! Nå er jeg vel dels petimeter av natur, og dels påvirket av jobb og studier hvor alt skal evalueres. Nå for tiden må "evaluering" være et av de mest brukte jobb-ordene.... Tar et ørlite glass rødvin for å feire 1000 sider før jeg kryper opp i bingen. GRATULERER! Ang boksirkel er jeg veldig på det å evaluere, Ciara, så jeg kommer gjerne tilbake med en rapport. Hvis det er stemning for det God natt, bokfrender. ← Så bra at du også liker å evaluere! Jeg synes en rapport ville vært veldig spennende, Lily, så evaluér i vei Vi kan jo kalle den Bokhjørneutredning nummer 1, og lage en ny rapport per tusende innlegg (og for alle som ikke har like dårlig humor som meg, så var det faktisk tøys! )! Går det an å bli rolig av å stryke? Det har jeg aldri opplevd (men, så har nå ikke jeg strøket mye i mitt liv heller da... hehe) Kanskje jeg burde begynne? Så fint å lese dine tanker om boken, Fakse Jeg synes i alle fall at lesesirkelen er en suksess så langt! Gleder meg til neste bok! Men, vi kan jo også gjøre mer ut av det en vi har gjort til nå... bli enige om at alle, eller noen, lager spørsmål fra boken som vi diskuterer eller noe sånt... Men, det faller kanskje naturlig at vi gjør det slik allikevel... det ble jo slik med Gulldronning, perledronning. Blir kanskje mer diskusjon når vi kommer til en bok hvor det er større forskjell i hvordan vi oppfatter den? Hva med deg da? Hva synes du? Håper alt står fint til med deg, Ciara ~ Ikke studere for mye nå da! Stor fra... meiiii ← Hei på deiiii Jeg har heller aldri blitt rolig av stryking. Får mer lyst til å kaste strykejernet i veggen, faktisk. Derfor stryker jeg veeeldig sjelden Jeg er veldig enig med deg. Vi burde ha noen standard spørsmål som vi svarer på etter hver bok. Hvis alle svarer på de samme spørsmålene blir det lettere å sammenligne hva vi synes, og dermed lettere å avdekke uenigheter. Men jeg tror nok også det blir enklere når vi leser en bok det er mer delte meninger om. Vi kunne jo svare på spørsmål à la Hva likte du best? Hva likte du minst? etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #1020 Del Skrevet 8. februar 2006 Har også lest Snø... av Levi Henriksen. Grei underholdning, men ble vel ikke veldig begeistret. Vet ikke helt hvorfor, men kanskje fordi hele boken var ganske mørk. Har vært og lånt Kompani Orheim på biblioteket, så nå er jeg klar for den! ← Helt enig i at Snø vil falle... var en mørk affære av en bok, og jeg er enig med deg ellers også. Men jeg synes alltid det er merkelig når ALLE skal lese en bok, da er den gjerne ganske oppskrytt. Skulle nesten ønske den boka ikke var så populær, slik at man heller kunne oppdaget den. Tror kanskje jeg ville likt den bedre da? Jeg har lest Kompani Orheim, jeg... Så er klar for diskusjon! Moro at du har lest Åndenes hus. Jeg husker jeg likte den boka veldig godt. Ellers er jeg litt lunken i forhold til Isabel Allende. Hun er litt oppskrytt, etter min mening. Men hun har skrevet en del bra også. Husker jeg ble veldig rørt av Paula, boken hun skrev om og til sin døde datter. Den var veldig bra. Men de siste bøkene, blant annet En lykkens datter, har jeg ikke hatt sansen for. Synes hun har blitt mer og mer kommers. Men smak og behag Hallo alle bokdamer! Var på bokbussen her om dagen og rasket med meg litt forskjellig bl.a. Kongen av Europa av Jan Kjærstad. Noen som har lest den? Har begynt på JK en gang før (den første i trilogien om Jonas (?) et eller annet) men hadde jo ikke sansen da. Men får vel kanskje gi mannen en sjanse? Han hadde jo i hvertfall Europas største glis da han fikk Nordisk råds litteraturpris så da er det vel noe me'n?(siden han fikk den prisen mener jeg). Leste forressten bøkene om Tora da jeg gikk på gymnaset, husker de gjorde stort inntrykk på meg og at jeg synes de var godt skrevet. Men de var jo veldig mørke og det endte da dårlig gjorde de ikke det? (Altså jeg må ikke ha happy ending jeg altså ) Men fikk jo faktisk lyst til å lese dem om igjen. Ellers så synes jeg Herbjørg Wassmo har tapt seg! ← Jeg har ikke lest Kongen av Europa, men har veldig lyst. Har lest veldig mye annet av Kjærstad. Liker trilogien om Jonas Wergeland veldig godt. Utrolig fortellerglede, og litt mer internasjonal i stilen på et vis. Veldig lettleste og spennende - anbefales! Er helt enig i at Wassmo har tapt seg. Litt som Allende, egentlig De siste bøkene hennes har hørtes ut som makkverk, men jeg kan jo ta feil... lar meg gjerne overbevise om det motsatte I dag har vært en travel dag. Var på jobb lenge og møtte en venninne på kafe etterpå. Veldig koselig. Så var det rett hjem til litt husarbeid, før jeg logget meg på KG. Nå skal jeg lese litt og slappe av før jeg legger meg. Når pleier dere å legge dere, forresten? Selv liker jeg både å legge meg tidlig og sove lenge Elsker å sove! Pleier stort sett å legge meg rundt elleve på hverdagene, må nesten det hvis jeg skal klare å stå opp. Skulle virkelig ønske at jeg kunne klare meg på lite søvn (tenk så mye mer jeg hadde fått gjort), men det gjør jeg altså ikke... I helgene kan jeg glatt sove tolv timer i døgnet Nå går jeg og leser. Natta alle sammen! :lese: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå