Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg gleder meg sånn til det kommer flere blomster ute! Så til min fornøyelse at det hadde kommet hestehov i skråningen utenfor blokka, men jeg hadde ikke samvittighet til å plukke dem.

:klø:

Hestehov er jo til for å plukkes!

Har en stor bukett i en tekopp på stuebordet (plukket av ungene) og grunner fremdeles på hvorfor det er slik at noen hestehov skyter i været innendørs, mens andre bare forfaller...

Han fikk det fortsatt ikke til! Tror jeg skal gå og trøste litt :fnise:

Huffa. Du kan jo trøste ham med at det faktisk er flere rundt om i landet som lar vinterdekkene sitte på året rundt. Selv om det neppe hjelper, hvis neandertalermannen sprenger på. :ler:

Nei, summen var ikke riktig sååå astronomisk ;)

Men det blir nok noe til leiligheten. Kuskinnsteppe? Kommoder? Kanskje to Varier Date- stoler? :)

Du finner nok på noe! Ikke minst med ferie på gang, hehe.

For å dreie det tilbake til det litterære, så har jeg gitt meg i kast med en gammel klassiker som har stått på stas i bokhylla i (altfor) mange år. "Røtter" av Alex Haley. Så nå sovner jeg til Kunta Kintes beretninger hver kveld, og venter spent på hvordan det kommer til å ende...

Håper ellers du har det bra! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og boken: Smak og behag, vet du! Det finnes visstnok folk som liker Frognerfitter også :fnise:

Sikker? :dåne:

Damn, jeg er fornøyd. Fikk igjen en astronomisk sum på skatten! :hoppe::hoppe::hoppe:

:danser: Her også (astronomisk = mer enn en månedlønn) -nå blir det fine nye sofaer i heimen :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø:

Hestehov er jo til for å plukkes!

Har en stor bukett i en tekopp på stuebordet (plukket av ungene) og grunner fremdeles på hvorfor det er slik at noen hestehov skyter i været innendørs, mens andre bare forfaller...

Huffa. Du kan jo trøste ham med at det faktisk er flere rundt om i landet som lar vinterdekkene sitte på året rundt. Selv om det neppe hjelper, hvis neandertalermannen sprenger på. :ler:

Du finner nok på noe! Ikke minst med ferie på gang, hehe.

For å dreie det tilbake til det litterære, så har jeg gitt meg i kast med en gammel klassiker som har stått på stas i bokhylla i (altfor) mange år. "Røtter" av Alex Haley. Så nå sovner jeg til Kunta Kintes beretninger hver kveld, og venter spent på hvordan det kommer til å ende...

Håper ellers du har det bra! :klem:

Den dårlig samvittigheten min går vel heller på at det er noe sånt som fem hestehov i skråningen, så hvis jeg tar dem har plutselig nabolaget ingen igjen... :ler:

Mannen fikk oppreisning i går - på verkstedet innrømmet de at mutterne var vanskelige å løsne, selv med maskin! Så han virket høyere enn vanlig da han kom hjem ;)

Burde jeg ha hørt om Alex Haley? :klø:

:danser: Her også (astronomisk = mer enn en månedlønn) -nå blir det fine nye sofaer i heimen :juhu:

Så gøy! :) Sant det er stas med slike ekstra penger? Og ja, jeg vet, egentlig burde man beregne slik at man akkurat går i null, men jeg synes nå det er deilig at andre sparer for meg, jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dårlig samvittigheten min går vel heller på at det er noe sånt som fem hestehov i skråningen, så hvis jeg tar dem har plutselig nabolaget ingen igjen... :ler:

Kjenner igjen tankegangen -jeg plukker heller ikke før det er så mange at det ikke blir tomt... Men en gang -i voksen alder -ble jeg faktisk kritisert av en forbipasserende dame for å plukke scilla, det var jo mye hyggeligere for alle at de sto der de sto. I et friluftsområde med blått-i-blått mange meter i alle retninger hvor min lille bukett var en dråpe i havet...

Burde jeg ha hørt om Alex Haley? :klø:

TV-serien basert på boka var visst et fenomen, men det var før vår tid, så vi er unskyldt... ;)

Så gøy! :) Sant det er stas med slike ekstra penger? Og ja, jeg vet, egentlig burde man beregne slik at man akkurat går i null, men jeg synes nå det er deilig at andre sparer for meg, jeg da ;)

Jeg synes det er helt genialt å bli trukket litt ekstra og få penger i sommerferie-tid :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt genialt å bli trukket litt ekstra og få penger i sommerferie-tid :jepp:

Det der redder mange svake sjeler hvert år, meg selv inkludert! :Nikke:

Og Alex Haley... jeg aner ingenting om verken forfatteren eller TV-serieen, men har innbilt meg at "Røtter" er en bok de fleste har hørt om og lest. Kanskje jeg tar feil? Kanskje min dårlig samvittighet over alle "klassikerene" som står i hylla er totalt malplassert, fordi de ikke er klassikere i det hele tatt? :ler: Tipper at Alex Haley, siden han er såpass ukjent, sikkert er av den typen forfattere som har EN knakende god historie å fortelle- og ikke så mye mer. Litteraturens svar på musikkverdenens "One hit wonder", kanskje?

*vurdere å lage en poll på Kultur: "Burde Ciara ha hørt om Alex Haley?"*

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er en gamlis i detet selskapet, kan jeg fortelle at "Røtter" var en TV-serie det gikk gjetord om i sin tid. Selv gikk jeg på barneskolen dengang (70-80-tallet) og hadde foreldre som var svært restriktive når det gjaldt TV-titting og jeg fikk selvsagt ikke lov til å se den. Jeg ble fortalt at den var "fæl" - altså grusomme scener av slavehandel og behandling av stakkarene og sånn. Derfor leste jeg selvsagt boken så fort jeg kom over den, men kan ærlig talt ikke si at jeg husker noe særlig av den. Jeg tror det er en del hjerteskjærende scener, men jeg var altså ganske liten da jeg leste den. De eventuelle litterære kvalitetene kan jeg derfor ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er heeelt fersk i dette gamet jeg... Men elsker også bøker! Så tenkte kanskje noen anbefalinger kunne være en fin måte å starte på?

- Flukten til Watership, opprinnelig engelsk, men jeg har den kun på norsk (min absolutte favorittbok). Tror den heter Watership Down på engelsk og er skrevet av Richard Adams

- Black Jewels Trilogy av Ann Bishop. Klisje, men samtidig noe helt nytt innen fantasy:)

- Stig Larssons bøker, men de har du sikkert lest/anbefalt før;)

- Val McDermid og Minette Walters sine krimbøker har jeg fått sansen for igjen den siste tiden.

- Historien om O

Hm, en sær blanding med bøker... Ihvertfall de som har gitt meg mest inntrykk den siste tiden:)

Også må jeg ikke glemme "Gone by the wind", kommer alltid til å elske Scarlet O'Hara! Akkurat kjøpt en genser fra threadless.com som sier "Miss Scarlet in the hall with a revolver".

Ha en super torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen tankegangen -jeg plukker heller ikke før det er så mange at det ikke blir tomt... Men en gang -i voksen alder -ble jeg faktisk kritisert av en forbipasserende dame for å plukke scilla, det var jo mye hyggeligere for alle at de sto der de sto. I et friluftsområde med blått-i-blått mange meter i alle retninger hvor min lille bukett var en dråpe i havet...

TV-serien basert på boka var visst et fenomen, men det var før vår tid, så vi er unskyldt... ;)

Herregud, sånne mennesker finnes overalt. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å plukke blomster det var mange av! Men der møtte du vel på en Narvestad in disguise :fnise:

Fint at jeg er unnskyldt!

Deilig med skattepenger! :hoppe:

Og Alex Haley... jeg aner ingenting om verken forfatteren eller TV-serieen, men har innbilt meg at "Røtter" er en bok de fleste har hørt om og lest. Kanskje jeg tar feil? Kanskje min dårlig samvittighet over alle "klassikerene" som står i hylla er totalt malplassert, fordi de ikke er klassikere i det hele tatt? :ler: Tipper at Alex Haley, siden han er såpass ukjent, sikkert er av den typen forfattere som har EN knakende god historie å fortelle- og ikke så mye mer. Litteraturens svar på musikkverdenens "One hit wonder", kanskje?

*vurdere å lage en poll på Kultur: "Burde Ciara ha hørt om Alex Haley?"*

:fnise:

Pøh. Nå har du samme logikk som mange av våre kunder, nemlig "kjenner jeg til den boka, så burde det være allmennkunnskap for bokhandelmennesker!" Den har ført til en rekke diskusjoner :fnise:

Bokverdenens one-hit-wonders, ja. Det er en del av dem, gitt! Og det er strengt tatt bedre at de slutter å skrive når de ikke har interessante ting å skrive om, i stedet for å fortsette å skrive som så mange gjør....

Siden jeg er en gamlis i detet selskapet, kan jeg fortelle at "Røtter" var en TV-serie det gikk gjetord om i sin tid. Selv gikk jeg på barneskolen dengang (70-80-tallet) og hadde foreldre som var svært restriktive når det gjaldt TV-titting og jeg fikk selvsagt ikke lov til å se den. Jeg ble fortalt at den var "fæl" - altså grusomme scener av slavehandel og behandling av stakkarene og sånn. Derfor leste jeg selvsagt boken så fort jeg kom over den, men kan ærlig talt ikke si at jeg husker noe særlig av den. Jeg tror det er en del hjerteskjærende scener, men jeg var altså ganske liten da jeg leste den. De eventuelle litterære kvalitetene kan jeg derfor ikke uttale meg om.

Takk, Fresi! Det var dagens folkeopplysning ;)

Hei!

Jeg er heeelt fersk i dette gamet jeg... Men elsker også bøker! Så tenkte kanskje noen anbefalinger kunne være en fin måte å starte på?

- Flukten til Watership, opprinnelig engelsk, men jeg har den kun på norsk (min absolutte favorittbok). Tror den heter Watership Down på engelsk og er skrevet av Richard Adams

- Black Jewels Trilogy av Ann Bishop. Klisje, men samtidig noe helt nytt innen fantasy:)

- Stig Larssons bøker, men de har du sikkert lest/anbefalt før;)

- Val McDermid og Minette Walters sine krimbøker har jeg fått sansen for igjen den siste tiden.

- Historien om O

Hm, en sær blanding med bøker... Ihvertfall de som har gitt meg mest inntrykk den siste tiden:)

Også må jeg ikke glemme "Gone by the wind", kommer alltid til å elske Scarlet O'Hara! Akkurat kjøpt en genser fra threadless.com som sier "Miss Scarlet in the hall with a revolver".

Ha en super torsdag!

Hei Serenity!

Hyggelig med nye ansikter :velkommen:

Takk for anbefalinger. Jeg har ganske riktig lest Larsson, og anbefaler dem så absolutt. Ellers er det en del her jeg ikke har lest. Ikke Minette Walters og Val McDermid (men jeg har dem i hylla :sjenert:), og heller ikke Historien om O. Tusen takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at Alex Haley, siden han er såpass ukjent, sikkert er av den typen forfattere som har EN knakende god historie å fortelle- og ikke så mye mer. Litteraturens svar på musikkverdenens "One hit wonder", kanskje?

Gjorde et kjapt søk på Deichman (man er jo nysgjerrig...) og Alex Haley ga bare treff på ymse varianter av Røtter, samt en selvbiografi og en biografi om Malcolm X, hvor han var medforfatter. Ikke noe omfattende forfatterskap, med andre ord...

Pøh. Nå har du samme logikk som mange av våre kunder, nemlig "kjenner jeg til den boka, så burde det være allmennkunnskap for bokhandelmennesker!" Den har ført til en rekke diskusjoner :fnise:

Den logikken finnes også i varianten "Har du ikke lest den, du som er bibliotekar?"... Du må da skjønne det, Ciara, at vi som jobber med bøker, skal ha lest alt og hørt om alt og gjenkjenne boka uansett hvor på jordet de er... ;) Drageløperen er for eksempel en selvbiografi av en jødisk forfatter, og handlingen foregår antagelig i England...

Bokverdenens one-hit-wonders, ja. Det er en del av dem, gitt! Og det er strengt tatt bedre at de slutter å skrive når de ikke har interessante ting å skrive om, i stedet for å fortsette å skrive som så mange gjør....

Definitivt -tenk så mange trær man kunne spart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den logikken finnes også i varianten "Har du ikke lest den, du som er bibliotekar?"... Du må da skjønne det, Ciara, at vi som jobber med bøker, skal ha lest alt og hørt om alt og gjenkjenne boka uansett hvor på jordet de er... ;) Drageløperen er for eksempel en selvbiografi av en jødisk forfatter, og handlingen foregår antagelig i England...

Definitivt -tenk så mange trær man kunne spart...

Jødisk forfatter, ja. Det er en del varianter av den der, og det er alltid like irriterende når kunder er såååå oppgitt av den manglende kompetansen. Og så er det alltid like morsomt når man kan påpeke at det strengt tatt var en god del gale premisser som lå til grunn :fnise: Man er da hevngjerrig!

Spare trær? Tror egentlig ikke jeg burde snakke for høyt om miljø, jeg som har en halv regnskog hjemme.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært nok en behagelig fredagskveld så langt. Vi har drukket musserende vin, det begynner å bli en noe dekadent tradisjon. Men gud, for en deilig start på helgen! Nå har jeg lagt min elsk på franske crémants, og ser ikke for meg at jeg kan bli lei. Det er de beste musserende vinene jeg har drukket som ikke er champagne. Anbefales til alle livsnytere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rett og slett stressa. Sitter og skriver for harde livet, og håper at oppdragene kommer litt mindre tett framover, det er heldigvis også sannsynlig. Føler meg satt tilbake i den tunge mastergradsperioden, og det er jo egentlig litt fint at jeg blir minnet på hvor deilig det er å "bare" jobbe.

Men gøy og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abo Rasul: Unfun

Dette er tredje bok i trilogien med tittel Skandinavisk misantropi. Jeg har likt Rasul (alias Matias Faldbakken) tidligere fordi jeg synes han er vittig og samfunnsaktuell, samtidig som han er uhøytidelig og tidvis hysterisk morsom. The Cocka Hola Company var best, Macht und Rebel en temmelig mye dårligere leseopplevelse, og heldigvis er Unfun litt mer som The Cocka Hola Company igjen.

Denne gangen møter vi jeg-person Lucy. Som 15-åring ble hun systematisk voldtatt av Slaktus, en svært filmopptatt kroppsbygger med avvikende personlighetstrekk, og resultatet var tvillingene (eller egentlig trillingene) Atal og Vataman. Disse fire er sammen med Castellaneta (Simpsons-skaper) og noen få andre bifigurer involvert i innspillingen av en slasher-film. Og det går for seg. Her er det penger, sex, vold og død i skjønn forening. I blant også hysterisk morsomt, som når Lucy forteller: "Om det var rotete hos oss i småbarnsperioden? Nja, på en hverdag så det ut som en selvmordsbomber hadde stilt seg oppi kassa med smålego og dratt i snora." Synes du ikke slike formuleringer er morsomme, styr unna boka.

Jeg liker denne boka. Helt på kanten, selvsagt, men sånn er det jo med Rasul/Faldbakken. Men les Cocka Hola først.

Siri Hustvedt: En bønn for Eros

Dette har vært oppvarming til hennes siste roman (som ligger på skrivebordet mitt! :hoppe:), The Sorrows of an American.

Jeg er stadig fascinert av denne damens intelligens og personlighet. Denne essaysamlingen består av skarpsindinge betraktninger av samfunnet, barndomsminner, bøker hun har lest. Og som dere vet er jeg jo nærmest fengslet av duoen Hustvedt/Auster, så det blir en bonus for meg når hun i blant gir glimt fra livet deres sammen.

Tror ikke jeg trenger å skrive mer om denne. De som liker henne kommer til å like denne også, punktum.

Tore Renberg: Farmor har kabel-tv / Videogutten

To kortromaner som jeg skulle ha lest for lenge siden. Den første handler om to gutter som går hjem til den enes farmor for å se på musikkvideoer på kabel-tv, mens den andre handler om to (andre) kamerater som blir kjent med Videogutten, en ung fyr som har alt av ulovlige filmer.

Jeg ble litt uinspirert av denne her. Jeg vet ikke, jeg. Det er sjarmerende hvordan farmoren smigres og føler hun har fått livet tilbake ved at de to guttene kommer og besøker henne, og det er noe spennende ved at Videogutten introduseres det andre kameratparet for en skummel flik av voksenverden, men likevel. Det blir for spedt og likegyldig. Nå er det urettferdig å sammenligne med Mannen som elsket Yngve, for det var jo en fantastisk roman, men likevel. Den romanen hadde sin styrke i det utrolige engasjementet i den, disse to er veldig uengasjerte og dermed også uengasjerende, spør du meg. Men da har jeg fått tilfredsstilt nysgjerrigheten min i hvert fall... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det lenge siden jeg hadde vaert og jeg har nok ikke sjangs til å oppdatere meg. Håper jeg blir tilgitt! Leser dere en spesiell bok for tiden? Jeg pröver meg for tiden på Grand Manila av Kjartan Flögstad, men kommer ikke ordentlig inn i den. Og så har jeg endelig lest Dragelöperen, den var kjempebra! :hoppe: I tillegg har mamma kjöpt Hemmeligheten til meg, men den komer jeg heller ikke ordentlig i gang med. Tror ikke slike selvhjelpsböker er noe saerlig for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tenker du på det vinskapet i forhold til lagring eller for å få riktig temperatur til konsum?

Begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare på at hvis det "bare" var for lagring, så holder det vanligvis om du har en kjeller / eller kjellerbod med stabil, kjölig temperatur (om det ikke er oppvarming i kjelleren altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er en gamlis i detet selskapet, kan jeg fortelle at "Røtter" var en TV-serie det gikk gjetord om i sin tid.

:idesmil:

Kanskje det var derfor alle snakket om "Røtter", og selv min bestemor har lest den.

Gjorde et kjapt søk på Deichman (man er jo nysgjerrig...) og Alex Haley ga bare treff på ymse varianter av Røtter, samt en selvbiografi og en biografi om Malcolm X, hvor han var medforfatter. Ikke noe omfattende forfatterskap, med andre ord...

Nope, det var vel dette med "den ene historien". Nå bare gjetter jeg, men jeg antar det dreier seg om en svart, amerikansk forfatter som har gjort særdeles grundig research for boken sin, og derfor har stor interesse for temaet. Jeg synes i alle fall boken er god. Selv om jeg i min nybakt mamma-modus (og dette er pinlig) faktisk gråt mer over en beskrivelse av svarte slavers hevn over sine eiere via spedbarn, enn det jeg gjorde av en grufull slave-overfart. Det skyldes kun hormoner, for det er på alle måter en sterk historie.

Stemmer, og det er en veldig flott bok! Den ble tegnefilm også, såvidt jeg husker, og Art Garfunkels "Bright Eyes" er skrevet til den filmen. :)

Jeg hadde hele hørespillet på kassett som barn, og i voksen alder har jeg flirt godt av historien om den gang Hassel var så fyllesjuk at det var såvidt han kunne fremføre replikkene i studio... :fnise:

Jeg er rett og slett stressa.

:tristbla:

Si gjerne i fra når du ikke er stressa mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:idesmil:

Kanskje det var derfor alle snakket om "Røtter", og selv min bestemor har lest den.

Nope, det var vel dette med "den ene historien". Nå bare gjetter jeg, men jeg antar det dreier seg om en svart, amerikansk forfatter som har gjort særdeles grundig research for boken sin, og derfor har stor interesse for temaet. Jeg synes i alle fall boken er god. Selv om jeg i min nybakt mamma-modus (og dette er pinlig) faktisk gråt mer over en beskrivelse av svarte slavers hevn over sine eiere via spedbarn, enn det jeg gjorde av en grufull slave-overfart. Det skyldes kun hormoner, for det er på alle måter en sterk historie.

Jeg har fortsatt noen bilder i hodet, men jeg er ikke helt sikker på om det er fra serien eller fra mitt eget barnehode under lesningen. men det er i alle fall sterke scener, og historien er sterk. Jeg husker mine foreldre som snufset etter leggetid, faktisk. Og av og til har man litt godt av å få med seg det også, som historielesning.

Ciara: takk for nye anmeldelser. Faldbakken har jeg hittil ikke lest, men jeg gleder meg vanvittig til Siri Hustvedt! Jeg leste anmeldelsene til Renheims siste i sin tid og besluttet å ikke lese den. Jeg ser din anmeldelse indikerer noe av det samme. Så da venter jeg på Jarle Klepp III :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...