Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Det er stemning i heimen :)

Mannen kjøpte seg flatskjerm-tv i dag og er såre fornøyd. Morsomt å se at han omtrent går rundt og gliser her inne. Så får det ikke hjelpe at tven ble større enn jeg hadde sett for meg :fnise: Vi har også ryddet og vasket så her er det shinings. Jeg er behagelig døsig her i sofaen med litt rødvin, kanskje først og fremst fordi jeg var hos en venn til tre i går. Veldig hyggelig :)

Jeg har lest en bok siden sist:

Alice Sebold: Alle mine kjære

Denne boken kommer til å få masse oppmerksomhet framover siden den skal filmatiseres.

Dette er jeg-fortellingen til Susie Salmon. Hun ble drept som 14-åring og sitter i himmelen og ser ned på verden. Hun vet hvem som drepte henne, men politiet har ikke tatt ham ennå. I stedet fortsetter han å sirkle rundt i nabolaget. Susie betrakter også familien som sliter med å håndtere drapet.

Dette er en temmelig intens historie, nærmest thriller-aktig til tider. Brutalitene Susie gjennomgikk er skremmende nøkternt skildret, og det er guffent hvordan drapsmannen stadig vandrer rundt. Påkjenningene til de pårørende er overbevisende skildret, og boka er rørende mer enn én gang.

Synes dere burde lese denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Audrey Horne

Jasså, du driver og rangler på nettene :ler: Jeg har ikke ranglet i festlig sammenheng siden julebordet i november, og da gjorde jeg det til gangs.

Jeg noterer meg Alice Sebold, men det kommer nok til å bli en stund til jeg kan lese den. Har 3 stk Carl Frode Tiller som jeg tenkte å starte på straks.

Ha en fortsatt rødvinsdøsig aften :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av Bokprogrammet i går, skriblet jeg litt om lesing i bloggen min. Legger det inn her også, regner med at det er flere her som har meninger om temaet :)

Hvorfor leser jeg? Det var gårsdagens tema i Bokprogrammet, og som en som "alltid" har lest, begynte jeg å fundere litt på det. Jeg leser fordi det er underholdende og spennende og gir nye opplevelser. I bøkene blir jeg kjent med nye steder, persjoner og situasjoner som ellers ville vært helt ukjente. Å lese en ny bok er ikke helt som å dra på ferie og treffe nye mennesker, men det er godt substitutt. Gode bøker berører meg -jeg ler og gråter, blir sint, redd og glad -og innimellom leser jeg fortere og fortere for å finne ut hvordan det går med personer som er fiktive og eksisterer bare som bokstaver på papir, men som jeg likevel blir glad i. Dessuten er bøker lærerike -jeg tror man lærer et eller annet -nyttig eller unyttig -av alle bøker man leser, enten det dreier seg om språk, fakta eller sosial kunnskap.

Jeg er uenig med Anne Ragde som hevder at å lese skjønnlitteratur er "uviktig. Det er veldig artig, men helt uviktig." Jeg synes det er viktig å lese. Ikke liv-og-død-viktig, ikke du-er-ikke-et-fullverdig-menneske-hvis-du-ikke-leser-viktig, men man skal ikke undervurdere nytten av å lese skjønnlitteratur -det gir kunnskap, bedre ordforråd og ikke minst evnen til å sette seg inn i andre liv.

Forfatter Amos Oz skrev i Aftenposten om lesningens gleder -anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest meg gjennom de 229 sidene i dagboken din, men hiver meg inn i tråden likevel.

Etter et raskt søk på Francis Meyers lidenskap her på kg, har jeg funnet ut at nesten samtlige som har lest den også synes den var bra. Jeg begynte i helgen, og ble, som mange andre, veldig oppslukt. Det er sjelden jeg leser en såpass tykk bok så raskt. Vel, jeg er enig at det er en velskrevet, morsom og tidvis overraskende spennende bok. Derfor ble jeg litt skuffet over slutten som jeg ikke synes sto helt i stil med det den stigende spenningskurven hadde lagt opp til.

Alt i alt synes jeg likevel det var en god bok. Jeg var blant de som likte Wonderboy også, bare så det er sagt.

Nå er jeg neimen ikke sikker på hva jeg skal ta for meg. Vi har tre vegger fulle av bøker, så det er ikke lett å velge.

Helene Uri, kanskje. Siden jeg først er inne i det miljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Ciara er på ferie?

Hvis jeg skal tillate meg å mene noe i hennes fravær, vil det være omtrent slik: Helene Uri blir nedtur etter Francis Meyer :). Personlig synes jeg den var tidvis underholdende på en lett forglemmelig måte, og Blindernreferansene sto for en god del av underholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer Daria! Francis Meyer likte jeg veldig godt, sannsynligvis pga et lett gjenkjennelig typegalleri og miljø. Jeg likte ikke Wonderboy så godt, selv om den var grei underholdning. Mellomroman, er det ikke Hallbergs betegnelse?

Nå har jeg forøvrig lest Thorbjørn Færøviks reiseskildring fra India. Betagende, sjokkerende og informativ, jeg er lettere rystet. Den var et bra supplement til Balansekunst, selv om jeg burde lest Færøvik først. Han har mange inskutte små fortellinger om folks liv som blir holdt sammen av rammefortellingen, hans rundreise i India. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Færøviks bøker veldig godt :). Det har blitt en slags tradisjon at jeg leser noe av ham i julen. Den om India er nok en som har festet seg mest hos meg også. Jeg leste Balansekunst en god stund etterpå, men jeg vet ikke om det har noe å si. Det er jo helt ulike sjangere og Balansekunst var rystende i sin nøkterne, men brutale litterære skildring. Jeg har ikke lest mer av forfatteren, men har en på vent ... var det Familieanliggender den het, tro?

Forøvrig likte heller ikke jeg Wonderboy så veldig godt, men det tror jeg at jeg har skrevet her før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere oppegående boklesere fortelle meg hva som er så bra med Erlend Loe? Jeg leste Naiv.Super på videregående, mislikte den og har etter det styrt unna Loe. Så kom Muleum ved et uhell inn i bokhylla og jeg bestemte meg for å gi ham en sjanse til (ikke minst fordi den var et veldig veskevennlig format...). Jeg hadde lave forventninger -og ble likevel skuffet. En ting er det problematiske ved voksen-mann-skriver-tenåringsjentes-dagbok-konseptet (tror vi har vært inne på den problemstillingen før), men historien henger jo ikke på greip .Jeg tror ikke på handlingen, jeg tror ikke på personene. Noen som kan opplyse meg hva jeg går glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forøvrig lest Thorbjørn Færøviks reiseskildring fra India. Betagende, sjokkerende og informativ, jeg er lettere rystet. Den var et bra supplement til Balansekunst, selv om jeg burde lest Færøvik først. Han har mange inskutte små fortellinger om folks liv som blir holdt sammen av rammefortellingen, hans rundreise i India. Anbefales!
:Nikke: Jeg synes bøkene hans er fantastiske!

Jeg liker også Færøviks bøker veldig godt :). Det har blitt en slags tradisjon at jeg leser noe av ham i julen. Den om India er nok en som har festet seg mest hos meg også. Jeg leste Balansekunst en god stund etterpå, men jeg vet ikke om det har noe å si. Det er jo helt ulike sjangere og Balansekunst var rystende i sin nøkterne, men brutale litterære skildring. Jeg har ikke lest mer av forfatteren, men har en på vent ... var det Familieanliggender den het, tro?

Forøvrig likte heller ikke jeg Wonderboy så veldig godt, men det tror jeg at jeg har skrevet her før :)

Jeg har lest Familieanliggender, og likte den veldig godt, så jeg lurer på å gå til anskaffelse av Balansekunst også. Bra du minnet meg på det!

Kan noen av dere oppegående boklesere fortelle meg hva som er så bra med Erlend Loe?
Dessverre ikke! Men inntil nå har jeg trodd jeg var omtrent den eneste som ikke likte ham. Jeg har lest Doppler i tillegg til Naiv.Super., og synes den var marginalt bedre, men i det hele synes jeg fyren er grusomt oppskrytt.

*noterer at jeg skal flytte Naiv.super fra nattbordet tilbake til bokhylla*
Fornuftig. Hadde ikke du Vi, de druknede, sa du? :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*noterer at jeg skal flytte Naiv.super fra nattbordet tilbake til bokhylla*

Tror absolutt du kan finne noe bedre å bruke tid på :Nikke:

Dessverre ikke! Men inntil nå har jeg trodd jeg var omtrent den eneste som ikke likte ham. Jeg har lest Doppler i tillegg til Naiv.Super., og synes den var marginalt bedre, men i det hele synes jeg fyren er grusomt oppskrytt.

Godt det ikke bare er meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg husker at jeg syntes Naiv.Super var veldig søt da jeg leste den. Jeg tror jeg leste den omtrent da den kom ut og siden jeg er bittelitt eldre enn Daria, gikk jeg på universitetet da :ler:. Den fikk voldsomt mye oppmerksomhet på grunn av den naive stilen og referansene til barndommen som man hadde glemt, mener jeg å huske. Jeg har lest flere bøker etter denne, og blitt gradvis mer skuffet. Den siste bestemte jeg meg bare for ikke å lese (orket ikke tenåringsdagbok). Tatt av kvinnen var søt, L var halvveis morsom, Fakta om Finland var kjedelig, Doppler ... da begynner det å bli oppbrukt.

Jeg har en mistanke om at Naiv.Super var veldig tidstypisk/kontekstavhengig og at det derfor neppe vil funke å lese den nå. Den kan kanskje fungere som lett underholding en kjedelig innedag, men ikke noe særlig utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest Volvo Lastvagnar, og har ikke til hensikt å lese mer av Loe. Det er kanskje ikke meningen at man skal tro på historiene, men det må jo være noe som fenger når man leser? Her var det absolutt ingen ting som appellerte til meg. Godt jeg ikke er alene om å mislike den genierklærte forfatteren.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei folkens! Hyggelig at dere holder hjørnet mitt i gang mens jeg er borte :)

Skal hive meg med i diskusjonen i morgen.

Har akkurat kommet hjem fra ferie langt vekk, og jeg er sliten av reising. Har vært våken i halvannet døgn og begynner å bli susete. Men vi har hatt det veldig fint, så reisingen er så helt klart verdt det :)

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Inspirert av Bokprogrammet i går, skriblet jeg litt om lesing i bloggen min. Legger det inn her også, regner med at det er flere her som har meninger om temaet :)

Hvorfor leser jeg? Det var gårsdagens tema i Bokprogrammet, og som en som "alltid" har lest, begynte jeg å fundere litt på det. Jeg leser fordi det er underholdende og spennende og gir nye opplevelser. I bøkene blir jeg kjent med nye steder, persjoner og situasjoner som ellers ville vært helt ukjente. Å lese en ny bok er ikke helt som å dra på ferie og treffe nye mennesker, men det er godt substitutt. Gode bøker berører meg -jeg ler og gråter, blir sint, redd og glad -og innimellom leser jeg fortere og fortere for å finne ut hvordan det går med personer som er fiktive og eksisterer bare som bokstaver på papir, men som jeg likevel blir glad i. Dessuten er bøker lærerike -jeg tror man lærer et eller annet -nyttig eller unyttig -av alle bøker man leser, enten det dreier seg om språk, fakta eller sosial kunnskap.

Jeg er uenig med Anne Ragde som hevder at å lese skjønnlitteratur er "uviktig. Det er veldig artig, men helt uviktig." Jeg synes det er viktig å lese. Ikke liv-og-død-viktig, ikke du-er-ikke-et-fullverdig-menneske-hvis-du-ikke-leser-viktig, men man skal ikke undervurdere nytten av å lese skjønnlitteratur -det gir kunnskap, bedre ordforråd og ikke minst evnen til å sette seg inn i andre liv.

Forfatter Amos Oz skrev i Aftenposten om lesningens gleder -anbefales!

Helt enig med deg :)

Jeg leste Oz' sin artikkel da den stod i avisen, og jeg syntes det var godt skrevet.

Og helt uenig med Ragde. På hvilken måte kan det være uviktig å lære om andre menneskers følelsesliv, deres livskår, historie? På hvilken måte er det uviktig å lese godt språk, la seg berike av gode litterære komposisjoner og virkemidler? Tja, det er vel like uviktig som all annen kunst da :ironi:

Etter et raskt søk på Francis Meyers lidenskap her på kg, har jeg funnet ut at nesten samtlige som har lest den også synes den var bra. Jeg begynte i helgen, og ble, som mange andre, veldig oppslukt. Det er sjelden jeg leser en såpass tykk bok så raskt. Vel, jeg er enig at det er en velskrevet, morsom og tidvis overraskende spennende bok. Derfor ble jeg litt skuffet over slutten som jeg ikke synes sto helt i stil med det den stigende spenningskurven hadde lagt opp til.

Alt i alt synes jeg likevel det var en god bok. Jeg var blant de som likte Wonderboy også, bare så det er sagt.

Nå er jeg neimen ikke sikker på hva jeg skal ta for meg. Vi har tre vegger fulle av bøker, så det er ikke lett å velge.

Helene Uri, kanskje. Siden jeg først er inne i det miljøet?

Jeg er både enig og uenig med deg hva angår slutten på Francis Meyers lidenskap. På den ene side er jeg enig i at slutten kanskje ikke var like begivenhetsrik som romanen la opp til. Samtidig kan jeg ikke se hvordan det skulle kunne sluttet på en så dramatisk måte uten å bli helt urealistisk. Derfor synes jeg egentlig slutten var ganske bra.

Helene Uri er leseverdig, men ikke like bra som Langeland, synes jeg :)

Hvis jeg skal tillate meg å mene noe i hennes fravær, vil det være omtrent slik: Helene Uri blir nedtur etter Francis Meyer :). Personlig synes jeg den var tidvis underholdende på en lett forglemmelig måte, og Blindernreferansene sto for en god del av underholdningen.

Exactamente! :)

Forøvrig må du gjerne mene masse både i mitt nærvær og fravær, Fresi :)

Signerer Daria! Francis Meyer likte jeg veldig godt, sannsynligvis pga et lett gjenkjennelig typegalleri og miljø. Jeg likte ikke Wonderboy så godt, selv om den var grei underholdning. Mellomroman, er det ikke Hallbergs betegnelse?

Mellomroman, ja, der minnet du meg på den debatten... Jeg synes vel kanskje Hallberg var litt på tynn is, men jeg forstår hva han mener.

Færøvik er en av mine dårlige seamvittigheter. Har to bøker av ham i hylla (synes jeg sier det hver gang noen nevner forfattere jeg ikke har lest :fnise:). Skal rense opp i den dårlige samvittigheten snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shame on you! :fnise:

Kan noen av dere oppegående boklesere fortelle meg hva som er så bra med Erlend Loe? Jeg leste Naiv.Super på videregående, mislikte den og har etter det styrt unna Loe. Så kom Muleum ved et uhell inn i bokhylla og jeg bestemte meg for å gi ham en sjanse til (ikke minst fordi den var et veldig veskevennlig format...). Jeg hadde lave forventninger -og ble likevel skuffet. En ting er det problematiske ved voksen-mann-skriver-tenåringsjentes-dagbok-konseptet (tror vi har vært inne på den problemstillingen før), men historien henger jo ikke på greip .Jeg tror ikke på handlingen, jeg tror ikke på personene. Noen som kan opplyse meg hva jeg går glipp av?

Erlend Loe var morsom med Tatt av kvinnen.

Erlend Loe var også ganske morsom med Naiv. Super. Da var den naive stilen hans fortsatt ganske banebrytende, og han var særlig godt likt av unge mennesker (ingen liten bragd).

Erlend Loe var litt mindre morsom med L. Den har et par glimrende episoder.

Erlend Loe var direkte dårlig med Doppler. Jeg trakk på smilebåndet én gang.

Siden har det gått nedover.

Og det var min mening :ler:

Oppskrytt, ja, det var ordet.

Jeg har en mistanke om at Naiv.Super var veldig tidstypisk/kontekstavhengig og at det derfor neppe vil funke å lese den nå. Den kan kanskje fungere som lett underholding en kjedelig innedag, men ikke noe særlig utover det.

Enig.

Dessuten tror jeg ærlig talt det er noe med disse forholdsvis unge mannlige forfatterne som likes av unge menn. De faller liksom ikke ned fra pallen som andre forfattere gjør. Jeg har egentlig ikke belegg for å skrive det, men jeg har en følelse.

Jeg har lest Volvo Lastvagnar, og har ikke til hensikt å lese mer av Loe. Det er kanskje ikke meningen at man skal tro på historiene, men det må jo være noe som fenger når man leser? Her var det absolutt ingen ting som appellerte til meg. Godt jeg ikke er alene om å mislike den genierklærte forfatteren.........

Enig.

Velkommen hjem :)

Håper du har fått sovet skikkelig ut -halvannet døgn uten søvn høres lenge ut... :Gjesp:

Jeg har fått meg mye søvn, men har snev av jetlag, så det blir nok tidlig i kveld også :)

Velkommen hjem, Ciara :). Regner med at du har hatt det storartet. Brun er du sikkert også :).

Har hatt det supert, og ja, jeg er brun! Men det kommer til å prelle av raskt i dette været, dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...