Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Nja. Fortsatt snørrete og jeg hoster stadig. Men ellers er formen fin. Jeg legger likevel opp til en veeeeldig rolig helg :)

Du da? Sovet bedre i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Audrey Horne
Nja. Fortsatt snørrete og jeg hoster stadig. Men ellers er formen fin. Jeg legger likevel opp til en veeeeldig rolig helg :)

Du da? Sovet bedre i det siste?

I natt hadde jeg en veldig, veldig god natt :). Beste på lenge. Jeg kjente meg som en varm, malende katt da jeg våknet av meg selv rundt kl 0900 :).

Ha en fin og rolig helg, Ciara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Grønner: Brent B

Denne debutanten ble hausset opp tidligere i høst. Dette er en thriller fra Statoil, og jeg er ikke imponert. Det er tilløp til spenning, gode beskrivelser og vittige formuleringer, men likevel. Romanen handler om Statoils prosjekt kalt "Loke" - et oljefelt utenfor Lofoten. Dette blir midtpunktet både for miljøstridigheter, intern maktkamp i Statoils konserledelse og norsk politikk. Legg til en "Jarl", en person høyt oppe i Statoil-ledelsen som aktivt jobber i det skjulte for å felle Statoils øverste topp, er primus motor for børshandel av den tvilsomme sorten, og du har en liksom-smart thriller. Det går fort, det vrimler av personer, og flere ganger har jeg problemer med å henge med i svingene av fagbegreper, børsstrategier, oljeboring og gud vet hva. Jeg er ikke imponert.

Doris Lessing: Det femte barnet

Flere av Lessings bøker har kommet i innbundet utgave til 149 kr nå, kjempefine bøker til en god pris (dagens reklame!). Derfor måtte jeg lese mer av Lessing. Jeg har både lest og lest om igjen Det synger i gresset med stor fornøyelse, og jeg gledet meg til å lese mer.

Det femte barnet handler om Harriet og David, to gammeldagse unge mennesker som møter hverandre på sekstitallet. De deler ikke tidsånden, de ønsker seg en tradisjonell tilværelse i et hus på landet med mange barn. De gifter seg, finner drømmehuset (som er så dyrt at Davids far må være med og betale avdragene), og begynner å få barn. Ett, to, tre og fire. Harriet er sliten av alle barna i løpet av så kort tid, og de hører ikke på alles advarsler mot å slite seg fullstendig ut. I stedet får de barn nummer fem. Og dette barnet er annerledes enn de andre. Svangerskapet er svært vanskelig, og når Ben omsider blir født er det klart for dem at han er langt fra noe normalt barn. Tvert i mot er han kald, uberegnelig og ondskapsfull og han forandrer hele familien.

Dette var en gripende historie. Jeg blir full av gru for dette barnet som ingen klarer å elske. Dels forstår jeg avskyen for ham, dels synes jeg synd på ham. Det er ingen enkel historie. Lessing skriver historien på en usentimental, men samtidig innsiktsfull måte.

Jeg er imponert, og skal absolutt lese mer Lessing. Jeg har The Golden Notebook stående i hylla og gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ramler anmeldelsene inn! Jeg må si du imponerer både i hurtighet og grundighet. Godt gjort å få lest, og ikke minst fordøyd, slike mengder litteratur rett før jul.

Lessing har lenge stått på lista over "må lese snart"-forfattere, men jeg tror jeg hopper over den boka der akkurat nå, selv med varme anbefalinger. Fullstendig irrasjonelt, jeg vet, men det høres ut som skremmende lesning... :sjenert:

Håper ellers den rolige helgen fremdeles er rolig og helsebringende. Og ordet "Osloblasert" burde være en alvorlig smekk på lanken til Daria. I Oslo er hver dag et spennende eventyr, er det ikke så?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Flere anmeldelser!

Men nå begynner "vil lese"-listen å bli farlig lang, og jeg tror jeg har glemt mange også :sjenert: . Jeg har så lite lesetid for tiden at jeg bruker evigheter på hver eneste bok. Men Siri Hustvedt sin skal jeg få med meg. "Det femte barnet" leste jeg for mange år siden, og jeg er veldig enig i din omtale. Dessuten forstår jeg Nigo-san veldig godt. Du trenger ikke lese den akkurat nå :fnise:

Fortsatt god bedring og god lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ramler anmeldelsene inn! Jeg må si du imponerer både i hurtighet og grundighet. Godt gjort å få lest, og ikke minst fordøyd, slike mengder litteratur rett før jul.

Lessing har lenge stått på lista over "må lese snart"-forfattere, men jeg tror jeg hopper over den boka der akkurat nå, selv med varme anbefalinger. Fullstendig irrasjonelt, jeg vet, men det høres ut som skremmende lesning... :sjenert:

Håper ellers den rolige helgen fremdeles er rolig og helsebringende. Og ordet "Osloblasert" burde være en alvorlig smekk på lanken til Daria. I Oslo er hver dag et spennende eventyr, er det ikke så?

Du har helt rett, Nigo, ikke les den boka nå. Riktignok har jeg svært vanskelig å se for meg at Wanda kommer til å få selv den minste lille likhet med monster-Ben, men boka gjør jo noe med humøret selv for ikke-gravide, så det er nok klokt å stå over i hvert fall en måned til :ler:

Jippi! Flere anmeldelser!

Men nå begynner "vil lese"-listen å bli farlig lang, og jeg tror jeg har glemt mange også :sjenert: . Jeg har så lite lesetid for tiden at jeg bruker evigheter på hver eneste bok. Men Siri Hustvedt sin skal jeg få med meg. "Det femte barnet" leste jeg for mange år siden, og jeg er veldig enig i din omtale. Dessuten forstår jeg Nigo-san veldig godt. Du trenger ikke lese den akkurat nå :fnise:

Fortsatt god bedring og god lørdag :)

Les Siri Hustvedt. Jeg gleder meg til hennes neste roman, The Sorrows of an American, som kommer neste år :) Jeg beundrer paret Auster/Hustvedt noe helt utrolig. Tenk dere å være i middagsselskap hos dem i Brooklyn, da! Intelligente mennesker, stilig miljø - og de er sikkert noen jævler til å lage mat også :ler: *setter paret Auster/Hustvedt i båsen for irriterende perfekte mennesker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, her er det lenge siden jeg har vært. Du har falt ut av mine innlegg, jeg tror det skjer dersom man ikke har skrevet innlegg over en viss periode.

Fin anmeldelse av Det Femte Barnet. Jeg er veldig enig, liker Lessing godt. Jeg leste denne boka for en del år siden, men leste den faktisk på nytt igjen for en tid tilbake. Jeg har også nettopp kjøpt The Golden Notebook og gleder meg til å starte på den.

Siri Hustvedt skal jeg definitivt også lese, takk for påminnelse :) Det jeg elsket var en av mine aller største leseopplevelser.

Jeg har lest lite i det siste og har nok langt flere enn 5 bøker på ønskelista :fnise: Har imidlertid et sterkt ønske om å lese mer afrikansk litteratur, og har lett litt etter aktuelle forfattere. To som virker spennende er Mine Boyav Peter Abrahams og Things fall apart av Chinnon Achebe. Special Topics in calamity physics står også på lista. Denne har jeg imidlertid kjøpt meg selv. Ønsker meg også Johan Harstads bøker, både Buzz Aldrin og Hässelby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, Miami, jeg har lest alle bøkene på ønskelisten din unntatt den første du nevner. Og de er bra bøker alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok din og Audreys begeistring for Harstad som har gjort meg nysgjerrig på hans bøker :)

Har du forresten lest Så lang en reiseav Rohinton Mistry?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kommet dit nå altså, at du klager over at du bare har vært hjemme og i Oslo? Daria begynner å bli Osloblasert igjen ;)

:ler:

Men uansett hvor glad jeg er i Oslo, er det jo egentlig ikke ferien å reise dit, selv da jeg bodde i ødemarka. Oslo er jo hjemme :jepp:

*stemmer for at Daria tar seg en ferie*

Spanderer du? ;) Som skoleansatt har jeg jo ferier, men som ansatt i 80% stilling i et tidsbegrenset vikariat (og med en ikke ubetydelig bok- og teater-vane...) er det ikke tidspunktet for de lange og eksotiske reisene for øyeblikket. Men jeg snuser på en liten tur i vinterferien -Bergen er jo en fin by :)

Og ordet "Osloblasert" burde være en alvorlig smekk på lanken til Daria. I Oslo er hver dag et spennende eventyr, er det ikke så?

:sjenert:

Nå er jeg ikke i Oslo hver dag da -bare en gang eller tre i uka... :plystre: *burde få t-skjorte med "Jeg sponser NSB"*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere!

Jeg drar på juleferie i morgen. Skal se idol-finale og pakke nå, og så reiser vi i morgen tidlig. Er tilbake i romjulen,forhåpentligvis med en lang rekke bokanmeldelser :)

Riktig god jul til dere og alle deres! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hilsener, alle sammen!

Jeg har så absolutt hatt en fin jul. Avslappende - mye god mat, lesing, skravlig og tv-titting. Og ikke noe stress. Og det har jeg hatt godt av. Formen har blitt et solid hakk bedre, og jeg nyter å ikke ha oppgaver hengende over meg.

Fortsatt god jul, Ciara. Fått noen fine bøker til jul?

Hei Mim! :)

Jeg har ikke fått noen fine bøker til jul. Jeg har faktisk ikke fått en eneste bok, og jeg er dessverre ikke overrasket. Det er mange år siden jeg fikk bøker til jul nå. Men familie og venner tør tydeligvis ikke å kjøpe bøker, selv om det er masse jeg ikke har og bøker alltids kan byttes om jeg allerede har lest dem. Synes det er leit egentlig, men skal ikke klage, for jeg riktig så mye annet fint.

Har du fått noen fine bøker da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stieg Larsson: Luftslottet som sprengtes

Endelig hadde jeg tid til å kaste meg over denne, jeg hadde gledet meg helt siden den kom ut. Jeg orker ikke å bruke mye tid på handling, da den vel er kjent for mange allerede, og går rett på dommen:

...som heldigvis er at boken var veldig bra og startet der de andre slapp. Det skal noe til å holde koken fra de foregående bøkene oppe, men det klarte denne. Boken var ikke like spennende hele tiden, men selv når boken er på sitt minst nervepirrende er den alltid interessant. For Larsson kan mye, og dette er en intelligent skrevet bok. Samfunnsbildet og intrigen var spennende i seg selv. Og hele tiden lurer man på om rettferdigheten seirer for Lisbeth Salander.

Veldig bra, altså, jeg er ikke det spor skuffet, tvert i mot veldig fornøyd. Derimot er det leit at det ikke kommer flere bøker :(

Paul Auster: Leviathan

Dette er historien om jeg-fortelleren og hans forhold til forfatterkompanjongen Benjamin Sachs. Romanen begynner med at Benjamin Sachs sprenges i luften av en selvlaget bombe, og Sachs død fører til at jeg-fortelleren ser tilbake på sitt lit med Sachs. De møtes i forbindelse med en literaturkveld som avlyses, og er venner siden. Fortelleren (som jeg ikke husker navnet på) og Sachs bor i New York, har intellektuelle samtaler og spennende bekjentskaper. Det vrimler av interessante karakterer, særlig kvinnelige. Fanny og Lillian er utmerkede eksempler i så måte. Romanen bobler også over av pussige, typisk Austerske finurligheter (som at bombemannen Sachs er født 6. august 1945... etc.).

En herlig historie. Den inneholder alle de kjente temaene fra Austers andre romaner som jeg liker så godt. Dette med å miste grepet om tilværelsen, livets pussigheter. Anbefales på lik linje med alle andre Auster-romaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...