Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Det høres spennende ut å lese om Afganistan. Jeg må innrømme at jeg ikke har så mye peiling om hvordan ting er der, men jeg har lest bokhandleren i Kabul en gang da...  :sjenert:

Den har jeg også lest. Men jeg stoler ikke på Åsne Seierstad. Hun er gjest hos en afghansk familie, kan ikke språket, og kjenner ikke kulturen godt. Likevel påstår hun at hun vet så mye. Jeg tror ikke folk oppfører seg uanstrengt når de har fremmede i hus, jeg tror oversettelse kan endre mye, og jeg tror det tar ÅR å forstå en kultur. I tillegg liker jeg ikke Åsne Seierstad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke så begeistret jeg heller, for Åsne Seierstad altså.

Men boken har jeg uansett lest.

Jobbintervjuet på drømmearbeidsplassen gikk veldig bra, men de har jo ingen ledige stillinger akkurat nå, så jeg må nok smøre meg med tolmodighet for å komme inn der. De var unansett veldig begeistret for det jeg kan tilby og mente det var sjelden de kunne få en så "full pakke" som i meg. ;) Det var da noe!

Nå har jeg fått meg et midlertidig vikariat gjennom Adecco i en bank, men jeg leter fortsatt etter drømmejobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sikkert mulig å få tak i den på biblioteket, vi har jo god tid. Så jeg synes du skal velge akkurat den boken du har mest lyst til at vi skal lese :)

Men det er jo så vanskelig å bestemme seg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal trekke frem noe jeg ikke likte i handlingen, så må det være at barndomstyrannen og Amir møtes igjen i slutten av boken. Og at han fremdeles er like ond. Det ble rett og slett litt mye Hollywood for meg. Men jeg likte så godt resten av boken at jeg velger å ikke henge meg opp i det....

På det punktet skal jeg være litt enig også - synes det kanskje var å strekke strikken litt langt at Asef dukket opp igjen og var så involvert i deres skjebner etter så mange år. På den annen side er det vel ikke utenkelig at han kan ha vokst opp til å bli en riktig så grusom person, basert på hvordan han blir fremstilt tidlig i boken. Og at tilfeldigheter (?) kan ha ført dem sammen igjen med det grusomme resultatet det viste seg å gi. Men, ja, tja - jeg er litt enig der. Men, vil ikke si at det forstyrret meg mye når jeg leste, så jeg velger heller ikke å henge meg opp i det. Jeg synes forøvrig at beskrivelsene fra slåsskampen og etterpå, mens han er på sykehuset er utrolig bra skrevet, og derfor er jeg ikke enig i dette gav typiske Hollywood-assosiasjoner.

:)

Jobbintervjuet på drømmearbeidsplassen gikk veldig bra, men de har jo ingen ledige stillinger akkurat nå, så jeg må nok smøre meg med tolmodighet for å komme inn der. De var unansett veldig begeistret for det jeg kan tilby og mente det var sjelden de kunne få en så "full pakke" som i meg. ;) Det var da noe!

Nå har jeg fått meg et midlertidig vikariat gjennom Adecco i en bank, men jeg leter fortsatt etter drømmejobben.

Så bra tilbakemelding å få! Knall! :hoppe:

Håper du vil trives i den midlertidig jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lister meg på tå ... og smugler inn litt meeeeget diskre førjulspynt som det vil ta minst to uker før Ciara vil legge merke til* :sjarmor:

Ha en superduper fredag jenter! ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende tanker du har, Prestekrage, jeg skjønner godt hva du mener. Interessant poeng du har med Asef, for jeg likte heller ikke oppgjøret mellom ham og Amir - rett og slett litt Hollywood, ja, kampen mellom den gode og den onde ;) Jeg synes hele Asef også var en merkelig figur, skremmende, men merkelig. Og så var han halvt tysk og Hitler-tilhenger? jaja. Jeg vet ikke hvordan Taliban så på Hitler, men det ble litt rart for meg.

:ler::ler: Ja, litt merkelig dette med Asef (det var det han het...). Det er jo klart at alle tyskere er slemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lister meg på tå ... og smugler inn litt meeeeget diskre førjulspynt som det vil ta minst to uker før Ciara vil legge merke til* :sjarmor:

Hihi :ler:

Hjelper Nostalgia og planter en liten svibel i et hjørne

God helg til alle bokdamer :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: For å si det sånn; jeg er så utrolig enig ;)

;)

Er ikke så begeistret jeg heller, for Åsne Seierstad altså.

Men boken har jeg uansett lest.

Satser på at de finner ut at de må opprette en stilling til deg ;)

Men det er jo så vanskelig å bestemme seg!  :ler:

:ler:

På det punktet skal jeg være litt enig også - synes det kanskje var å strekke strikken litt langt at Asef dukket opp igjen og var så involvert i deres skjebner etter så mange år. På den annen side er det vel ikke utenkelig at han kan ha vokst opp til å bli en riktig så grusom person, basert på hvordan han blir fremstilt tidlig i boken. Og at tilfeldigheter (?) kan ha ført dem sammen igjen med det grusomme resultatet det viste seg å gi. Men, ja, tja - jeg er litt enig der. Men, vil ikke si at det forstyrret meg mye når jeg leste, så jeg velger heller ikke å henge meg opp i det. Jeg synes forøvrig at beskrivelsene fra slåsskampen og etterpå, mens han er på sykehuset er utrolig bra skrevet, og derfor er jeg ikke enig i dette gav typiske Hollywood-assosiasjoner.

Det er sant. Han var jo grusom som barn, så det er kanskje ikke merkelig at han ble grusom som voksen også... Det verste var når han var englebarn på den festen, sånne mennesker får jeg hetta av. Og stakkars Hassan som måtte servere ham drikke. Grøss og gru.

Ahaaaa! ;) Hvis det er hvit, sølv eller blå pynt er det greit :sjarmor: Og du kan gjerne få bake litt julekaker? :sjarmor:

:ler:  :ler:  Ja, litt merkelig dette med Asef (det var det han het...). Det er jo klart at alle tyskere er slemme....

Ja, de onde blåøyde rasistene! ;)

Hihi :ler:

Hjelper Nostalgia og planter en liten svibel i et hjørne

God helg til alle bokdamer :klem:

Dere er nå søte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en riktig fin helg, bokdamer. Jeg foreslår at dere koser dere innendørs med stearinlys, rødvin, musikk, litteratur og et berg av snop! ;)

:klem::blomst::dagens-rose::smilyblomst::tommel::danse::digge::hjerter::sminkedokke::perebrus: :lese: :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det dårligste forslaget jeg har fått :ler: Har planer om å være litt flink innimellom også da -rydde klesskapet for eksempel. har en mistanke om at det trengs... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg bare enda mer til å lese Drageløperen! Og om noen vil få et litt annet blikk på Afghanistan anbefaler jeg "Where God Only Comes to Weep" av Siba Shakib. En sterk og trist bok, absolutt verd å lese, og mye mer troverdig enn Bokhandleren!

Forøvrig er jeg gjerne med på japanske bøker, og har ikke lest noen av forslagene fra før, så det er bare å plukke en for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er hvit, sølv eller blå pynt er det greit  :sjarmor: 
:overrasket: Julepynt skal være gull, rød eller grønn, litt sølv til nød. *juletradisjonalistfanatiker*:nisseblunk:

Ha en riktig fin helg, bokdamer. Jeg foreslår at dere koser dere innendørs med stearinlys, rødvin, musikk, litteratur og et berg av snop! ;)

Strålende forslag, og en ganske nøyaktig oppsummering av mine planer for helgen. :)

God helg, alle sammen! :-D

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg bare enda mer til å lese Drageløperen! Og om noen vil få et litt annet blikk på Afghanistan anbefaler jeg "Where God Only Comes to Weep" av Siba Shakib. En sterk og trist bok, absolutt verd å lese, og mye mer troverdig enn Bokhandleren!

Forøvrig er jeg gjerne med på japanske bøker, og har ikke lest noen av forslagene fra før, så det er bare å plukke en for min del :)

Ja, Shakib har jo solgt godt, og jeg er nysgjerrig på den. Takk for påminnelsen :)

Hvordan går det med deg for tiden, Fakse? Travelt opptatt med jobbing? Og er dere helt ferdige med oppussingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:overrasket:  Julepynt skal være gull, rød eller grønn, litt sølv til nød. *juletradisjonalisfanatiker*:nisseblunk:

Strålende forslag, og en ganske nøyaktig oppsummering av mine planer for helgen. :)

God helg, alle sammen! :-D

Nei, nei! Ikke noe rødt og gull! ;)

Da får vi ta en oppsummering på mandag og finne ut hvem som har vært flinkest til å få i seg alkohol og godis. Jeg har store planer om å vinne :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:  :blomst:  :dagens-rose:  :smilyblomst:  :tommel:  :danse:  :digge:  :hjerter:  :sminkedokke:  :perebrus:  :lese:  :vinke:

:tristbla::tristbla::tristbla: Må jobbe overtid denne helgen..... :tristbla: Men det er først og fremst for å bli ferdig med diverse til jeg skal på forsinket bryllupsreise 18. nov. Så det er kanskje ikke så synd på meg likevel... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg for tiden, Fakse? Travelt opptatt med jobbing? Og er dere helt ferdige med oppussingen?

Ja, akkurat nå er jeg på rømmen fra gressenketilværelsen. Mannen jobber i utlandet i seks uker nå i høst, og jeg er på besøk hos han fra i går til neste torsdag. Jobber fra leiligheta han bor i, for her er bredbånd, trådløstnett og alt man ellers kan ønske seg.

Oppussing blir vi nok ikke ferdige med på noen år, for når noe er ferdig har vi nye prosjekter stående på vent. Men vi har en pause akkurat nå, for det er nok med hverdag, snemåking jobb og denslags når vi ikke er to i heimen. Så får vi heller gjøre en innsats når han er tilbake igjen i samme land som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:  Julepynt skal være gull, rød eller grønn, litt sølv til nød. *juletradisjonalisfanatiker*:nisseblunk:

Nei, nei! Ikke noe rødt og gull! ;)

Har julepynt i alle regnbuens fargenr jeg (muligens ikke rosa, men skal ikke helt utelukke det :ler: ) Går for en nokså eklektisk julestil (les: det glade vanvidd, maksimalisme og total mangel på stil :sjarmor: ), med nytt og gammelt, kjøpt og hjemmelaget, nisser og engler og kuler og glitter og halm og kurver og lenker og det aller meste i skjønn forening :nisse: Det eneste julepynt som ikke slipper inn hos meg er blinkende/fargede jul og plasttre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...