Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Harens år er fin! Hvis det bare er jeg som har lest den, så leser jeg den godt om igjen til bokklubben.

Ellers så hørtes begge de to andre såpass spennende ut at jeg nok kommer til å forsøke meg på dem enten de blir valgt til bokgruppa eller ei. :)

Angående Stormfulle høyder: Jeg har den som lydbok på iPoden min, men kommer meg ikke forbi CD2 (av 9 eller hvor mange det er). Kanskje jeg trenger noe slikt som bokgruppa til å få press på meg til å komme gjennom saken.

:ler: Kjenner meg så igjen i at man trenger en oppmuntring i blant.

Hvis det hjelper det i sjefsavgjørelsen, kan jeg ta Kitchen i august ;)

Har lest nesten alt av Banana Yoshimoto, en spennende forfatter! Favoritten er nok novellesamlingen "Lizard", men den tror jeg ikke er oversatt til norsk. Vet ikke en gang om den er å få tak i her... men "Kitchen" (eller "kjøkken", som den selvsagt heter på norsk :ler: ) er å få tak i.

Ellers er det mye variert på lista, det er bra! Synes forslaget om Wuthering Heights er bra, også. En av de bøkene man burde ha lest, men aldri har somlet seg til.

Jeg tror dere har mye mer peiling på bøker generelt enn hva jeg har, som stoler på mamma og Bokklubben når det gjelder utvalg. Men japansk litteratur har jeg lest en god del av, så hvis det ikke plager dere kan jeg godt komme med noen forslag derfra. Hvis ikke forslaget om Kitchen hadde kommet, kunne jeg tenkt med "Kokoro" av Natsume Sôseki eller "The Morioka sisters" av Tanizaki. Masse å ta av, ihvertfall.

Spennende å leser deres kommentarer til Drageløperen. Lurer på om det ikke blir en ekstra bok i handlekurven til jul. Julegaver til en selv er undervurdert! :ler:

Så spennende Nigo-san - har du noen spesiell tilknytning til Japan? Tatt i betraktning nicket ditt og all den japanske litteraturen du har lest? Yoshimoto, Sôseki og Tanizaki har jeg ikke engang hørt om. Men jeg er fascinert av Japan, og fikk lyst til å kaste meg over dem nå :)

Og ja, julegaver til en selv er et must! :ler:

Alle gode juler har da minst en gave fra meg selv til meg selv ;)

....for ikke snakke om flere! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler:

Det er et prinsipp som bør følges, ja.

Særlig når man ser hvor glad mottakeren blir!

Ja, det varmer et giverhjerte ;)

Ikkesant :ler: Det er så hyggelig å gi gaver man vet blir godt mottatt. (Og av og til trenger man en unnskyldning for å unne seg litt ekstra...  :sjenert: )

Egentlig trenger jeg litt for sjelden en unnskyldning. Jeg vet ikke hvordan det går til, men plutselig har jeg bare tatt med meg noe spennende i en butikk og betalt for den! :ler:

:ler:  Og man er garantert å finne en gave som faller i smak. Lurer på hva jeg får av meg til jul i år...  :sjarmor:

Jeg også :ler:

Jeg håper veldig du velger noe av en japansk forfatter! Det er i alle fall jeg utrolig nysgjerrig på :) Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har lest noe japansk før ... :sjenert: Er det en spesiell grunn til at du har så mye kjennskap til/ er så glad i japansk litteratur? :)

God torsdag til alle bokdamer! :blomst:

Lurer jeg også på. Og god torsdag til alle! :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også meeeeget for at man skal gi gaver til seg selv - men ikke bare til jul - hele året! :hoppe:

;)

Ja, det er jeg god på...

Du kan jo lage liste over hva du vil ha, kanskje du er snill i år?

:vinke: Ciara

:vinke:

Hei Jerle, hyggelig å få besøk av deg! :) Tror du du får noe fint av deg i år da?

Er da alltid snill jeg  :sjarmor:  Ops, feil smiley -var jo :engel: jeg skulle ha....

Har akkurat fått dyre konsertbilletter -kanskje det er (en av) årets julegave®?  :)

Kult! Hvilken konsert skal du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så irriterende at man kan ha så få smileys i innleggene altså... Må jo dele opp i ørten småbiter. Ser ut som den maniske posteren :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! :) Jeg har hatt lyst til å høre på mer av henne, har jo bare hørt de største slagerne på radio, omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dolly Parton :hoppe: Er ikke før i mars da, så det er noen måneder til...

Heldige du :) Jeg har et ganske nært forhold til Dolly; husker mamma alltid spilte platene hennes da jeg var barn på 70-tallet. Hun har noen helt nydelig låter og en utrolig varme og nærhet i formidlingen. Mye klisje, men hun gjør klisjeen til noe ekte som jeg tror på, helt uten ironi og distanse.

:vinke: Hei, Ciara :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke synes det er dumt at du har lest den før? :)

Nei, det gjør ingenting. Jeg vet hvertfall at i år var det flere bøker i boksirkelen jeg ikke rakk å lese, så da passer det jo fint at jeg vet at jeg har en av vårens bøker under kontroll. ;) I tillegg tror jeg det er en veldig bra bok å diskutere, masse spennende stoff å ta tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige du :) Jeg har et ganske nært forhold til Dolly; husker mamma alltid spilte platene hennes da jeg var barn på 70-tallet. Hun har noen helt nydelig låter og en utrolig varme og nærhet i formidlingen. Mye klisje, men hun gjør klisjeen til noe ekte som jeg tror på, helt uten ironi og distanse.

:vinke: Hei, Ciara :)

Da fikk jeg enda mer lyst til å høre på Dolly ;)

Klisjéer er jo klisjéer av en grunn. Man kan ikke bare avvise dem heller, selv om det ofte blir i meste laget. Men jeg tar meg selv i å like klissesanger i blant, jeg :sjenert: Selv om jeg egentlig ikke har lyst til å like dem ;)

Nei, det gjør ingenting. Jeg vet hvertfall at i år var det flere bøker i boksirkelen jeg ikke rakk å lese, så da passer det jo fint at jeg vet at jeg har en av vårens bøker under kontroll. ;) I tillegg tror jeg det er en veldig bra bok å diskutere, masse spennende stoff å ta tak i :)

:ler:

Ja, men da tar vi den hvis Nilma bestemmer seg for den. Ble bare litt bekymret for at du kanskje følte du måtte gå med på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gode juler har da minst en gave fra meg selv til meg selv ;)

:ler: Ja, ikke sant. Lurer på hva jeg skal gi meg selv i år??? Hm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at forslaget mitt ser ut til å falle i smak! :) Da erklærer jeg offisielt "Wuthering Heights"/"Stormfulle høyder" som mitt forslag til mai-bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Og man kan si mye om stilen hennes, alle operasjonene osv, men hun står for alt hun gjør og gjør akkurat som hun vil. En dame det står respekt av. Og med en god dose selvironi -jeg siterer: "Folk skjønner ikke hvor dyrt det er å se så billig ut som jeg gjør" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:  Ja, ikke sant. Lurer på hva jeg skal gi meg selv i år??? Hm....

Heldigvis har vi flere uker igjen å tenke over saken ;)

Så hyggelig at forslaget mitt ser ut til å falle i smak! :) Da erklærer jeg offisielt "Wuthering Heights"/"Stormfulle høyder" som mitt forslag til mai-bok.

Sånn, signaturen min er oppdatert. Supert, Nilma, gleder meg til å lese den :)

:Nikke: Og man kan si mye om stilen hennes, alle operasjonene osv, men hun står for alt hun gjør og gjør akkurat som hun vil. En dame det står respekt av. Og med en god dose selvironi -jeg siterer: "Folk skjønner ikke hvor dyrt det er å se så billig ut som jeg gjør"  :ler:

:ler: Så bra sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å lese diskusjonen rundt Drageløperen, folkens. Nå er det en stund siden jeg leste boken selv, så jeg skal ikke komme med en anmeldelse. Men noen synspunkter derimot... Nå har riktignok det meste blitt sagt før da, men dere dør sikkert ikke av litt gjentagelse.

Som jeg tidligere har gitt uttrykk for så synes jeg boken var helt nydelig. Og det var, som dere andre også skriver, den første delen av boken som absolutt gjorde mest inntrykk. Forholdet mellom Hassan og Amir er fantastisk skildret; disse to guttene som er så forskjellige men likevel har så mye til felles. Det er også interessant å lese om livet i Afghanistan før krigen brøt ut på 80-tallet. Dette visste jeg nesten ingenting om. Nå skal det også sies at jeg, som Ciara, var litt skeptisk til boken. Men for min del var det ikke fordi så mange eldre damer liker den... :ler: Jeg var heller tvilsom til om jeg ville synes historien om en gutt i Afghanistan på 70-80 tallet ville være særlig interessant å lese om. Litt forutintatt, kanskje... Innrømmer det gjerne. Men der ble jeg overrasket, gitt.

De "negative" sidene Amir viser, synes jeg er med på å gjøre ham menneskelig. Jeg husker jeg ble svært opprørt av å lese voldtektscenen; jeg ble så utrolig sint på Amir. Men samtidig tror jeg at det er svært få av oss som faktisk ville hatt mot til å stå opp for sin venn i en slik situasjon. Dessuten var de så unge; de visste vel knapt hva voldtekt var.

Da Hassan og "faren" hans må forlate Amirs hjem, gråt jeg så mye at mannen min nesten tok boken fra meg. Jeg gikk rundt med røde og hovne øyne resten av dagen.... :grine:

Selv om det er den første delen av historien som utmerker seg, er jeg enig med Nostalgia i at resten også fungerer bra. På tross av at det er lett å forutsi hva som kommer til å skje på neste side. Det har jeg ingen problemer med. Dessuten mener jeg at også denne delen av boken bød på noen overraskelser. Mulig jeg er litt treig av meg, men jeg forstod ikke at Hassan var Amirs bror før helt på slutten... :sjenert:

Hvis jeg skal trekke frem noe jeg ikke likte i handlingen, så må det være at barndomstyrannen og Amir møtes igjen i slutten av boken. Og at han fremdeles er like ond. Det ble rett og slett litt mye Hollywood for meg. Men jeg likte så godt resten av boken at jeg velger å ikke henge meg opp i det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese diskusjonen rundt Drageløperen, folkens. Nå er det en stund siden jeg leste boken selv, så jeg skal ikke komme med en anmeldelse. Men noen synspunkter derimot... Nå har riktignok det meste blitt sagt før da, men dere dør sikkert ikke av litt gjentagelse.

Som jeg tidligere har gitt uttrykk for så synes jeg boken var helt nydelig. Og det var, som dere andre også skriver, den første delen av boken som absolutt gjorde mest inntrykk. Forholdet mellom Hassan og Amir er fantastisk skildret; disse to guttene som er så forskjellige men likevel har så mye til felles. Det er også interessant å lese om livet i Afghanistan før krigen brøt ut på 80-tallet. Dette visste jeg nesten ingenting om. Nå skal det også sies at jeg, som Ciara, var litt skeptisk til boken. Men for min del var det ikke fordi så mange eldre damer liker den...  :ler:  Jeg var heller tvilsom til om jeg ville synes historien om en gutt i Afghanistan på 70-80 tallet ville være særlig interessant å lese om. Litt forutintatt, kanskje... Innrømmer det gjerne. Men der ble jeg overrasket, gitt.

De "negative" sidene Amir viser, synes jeg er med på å gjøre ham menneskelig. Jeg husker jeg ble svært opprørt av å lese voldtektscenen; jeg ble så utrolig sint på Amir. Men samtidig tror jeg at det er svært få av oss som faktisk ville hatt mot til å stå opp for sin venn i en slik situasjon. Dessuten var de så unge; de visste vel knapt hva voldtekt var.

Da Hassan og "faren" hans må forlate Amirs hjem, gråt jeg så mye at mannen min nesten tok boken fra meg. Jeg gikk rundt med røde og hovne øyne resten av dagen.... :grine:

Selv om det er den første delen av historien som utmerker seg, er jeg enig med Nostalgia i at resten også fungerer bra. På tross av at det er lett å forutsi hva som kommer til å skje på neste side. Det har jeg ingen problemer med. Dessuten mener jeg at også denne delen av boken bød på noen overraskelser. Mulig jeg er litt treig av meg, men jeg forstod ikke at Hassan var Amirs bror før helt på slutten...  :sjenert:

Hvis jeg skal trekke frem noe jeg ikke likte i handlingen, så må det være at barndomstyrannen og Amir møtes igjen i slutten av boken. Og at han fremdeles er like ond. Det ble rett og slett litt mye Hollywood for meg. Men jeg likte så godt resten av boken at jeg velger å ikke henge meg opp i det....

Spennende tanker du har, Prestekrage, jeg skjønner godt hva du mener. Interessant poeng du har med Asef, for jeg likte heller ikke oppgjøret mellom ham og Amir - rett og slett litt Hollywood, ja, kampen mellom den gode og den onde ;) Jeg synes hele Asef også var en merkelig figur, skremmende, men merkelig. Og så var han halvt tysk og Hitler-tilhenger? jaja. Jeg vet ikke hvordan Taliban så på Hitler, men det ble litt rart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hjelper det i sjefsavgjørelsen, kan jeg ta Kitchen i august ;)

Har lest nesten alt av Banana Yoshimoto, en spennende forfatter! Favoritten er nok novellesamlingen "Lizard", men den tror jeg ikke er oversatt til norsk. Vet ikke en gang om den er å få tak i her... men "Kitchen" (eller "kjøkken", som den selvsagt heter på norsk :ler: ) er å få tak i.

Ellers er det mye variert på lista, det er bra! Synes forslaget om Wuthering Heights er bra, også. En av de bøkene man burde ha lest, men aldri har somlet seg til.

Jeg tror dere har mye mer peiling på bøker generelt enn hva jeg har, som stoler på mamma og Bokklubben når det gjelder utvalg. Men japansk litteratur har jeg lest en god del av, så hvis det ikke plager dere kan jeg godt komme med noen forslag derfra. Hvis ikke forslaget om Kitchen hadde kommet, kunne jeg tenkt med "Kokoro" av Natsume Sôseki eller "The Morioka sisters" av Tanizaki. Masse å ta av, ihvertfall.

Spennende å leser deres kommentarer til Drageløperen. Lurer på om det ikke blir en ekstra bok i handlekurven til jul. Julegaver til en selv er undervurdert! :ler:

Så spennende at du liker japansk litteratur. Jeg har faktisk "Kokoro" også notert på listen over bøker jeg vil lese. Vi kan gjerne ta en japansk forfatter i august, så kan du bestemme om det blir Yoshimoto eller en av de andre forfatterene. :)

Hoho, da har jeg begrenset meg til to bøker å velge mellom! ;)

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger om avataren min Nostalgia og Ciara! :klem:

Endret av Anneli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle bokdamer :vinke:

Skrekkelig lenge siden jeg har vært her inne, men nå har jeg lest Drageløperen, og det har vært interessant å lese hva dere andre mener om den.

Selv hadde jeg ingen formening om hva slags bok dette var, bortsett fra det som sto på omslaget...

Jeg er vel stort sett enig med dere andre. Det jeg kanskje likte best med boken, var å få innblikk i den afganske kulturen. Må si jeg kjenner utrolig lite til den, bortsett fra framstilling av Taliban i media... Derfor var det kanskje ekstra fint å lese om "vanlige" afganere, hva de tenker og hva slags holdninger har. Selv om hele boken er veldig politisk korrekt. Er det virkelig sånn?

Jeg likte vel første del av boken best, jeg og. Men jeg syns også at delen far USA var interessant. Kanskje fordi mange av problemene som beskrives her er så aktuelle?

Boken er til dels litt svulstig etter min smak. Det er store ord og store følelser. Men alt i alt likte jeg boken veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor var det kanskje ekstra fint å lese om "vanlige" afganere, hva de tenker og hva slags holdninger har. Selv om hele boken er veldig politisk korrekt. Er det virkelig sånn?

Det høres spennende ut å lese om Afganistan. Jeg må innrømme at jeg ikke har så mye peiling om hvordan ting er der, men jeg har lest bokhandleren i Kabul en gang da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende at du liker japansk litteratur. Jeg har faktisk "Kokoro" også notert på listen over bøker jeg vil lese. Vi kan gjerne ta en japansk forfatter i august, så kan du bestemme om det blir Yoshimoto eller en av de andre forfatterene. :)

Hoho, da har jeg begrenset meg til to bøker å velge mellom! ;)

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger om avataren min Nostalgia og Ciara!  :klem:

Da blir det litt japansk etterhvert, da :) Mye å glede seg til her, altså! :)

Hørt noe fra drømmejobben du var på intervju hos? :)

Hmm, kanskje jeg må velge Harens år hvis boken skal være mulig å få tak i pocket utgave. Finner ikke Dragningen mot dypet som pocket på norsk. Det er kanskje noen her som helst leser på norsk?

Harens år

Dragningen mot dypet

Nå er det jo sikkert mulig å få tak i den på biblioteket, vi har jo god tid. Så jeg synes du skal velge akkurat den boken du har mest lyst til at vi skal lese :)

Hei alle bokdamer :vinke:

Skrekkelig lenge siden jeg har vært her inne, men nå har jeg lest Drageløperen, og det har vært interessant å lese hva dere andre mener om den.

Selv hadde jeg ingen formening om hva slags bok dette var, bortsett fra det som sto på omslaget...

Jeg er vel stort sett enig med dere andre. Det jeg kanskje likte best med boken, var å få innblikk i den afganske kulturen. Må si jeg kjenner utrolig lite til den, bortsett fra framstilling av Taliban i media... Derfor var det kanskje ekstra fint å lese om "vanlige" afganere, hva de tenker og hva slags holdninger har. Selv om hele boken er veldig politisk korrekt. Er det virkelig sånn?

Jeg likte vel første del av boken best, jeg og. Men jeg syns også at delen far USA var interessant. Kanskje fordi mange av problemene som beskrives her er så aktuelle?

Boken er til dels litt svulstig etter min smak. Det er store ord og store følelser. Men alt i alt likte jeg boken veldig godt!

Jeg tenker også at boka er politisk korrekt, uten at jeg har kunnskap nok til å si om det er feil eller ikke. Det framstilles som at landet var en idyll for Taliban kom og ødela paradiset. Jeg skulle forresten gjerne visst mer om Talibans framvekst - hvordan fikk de så stor makt? Men det må jeg vel til historiebøker for å få svar på, og det orker jeg sjelden :sjenert:

Konklusjonen min er uansett lik din, jeg likte boka veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...