Gjest Anneli Skrevet 26. oktober 2006 #2521 Del Skrevet 26. oktober 2006 Forresten, når vi snakker om norsk og engasjerende proskjekter, må jeg fortelle om særemnet. Vi skrev nemlig ikke særemne -vi fremførte det. Den eneste skriflige arbeidet var en skolestil, ellers var sluttresultatet en 20 minutters fremføring. Folk la ned så mye arbeid i det -tror ikke det var én som bare sto og leste opp. Det var dramatiseringer og kostymer og lysbilder og det aller meste -masse spennende norsktimer, god presentasjonstrening og -ikke minst -alle fikk utbytte av alles arbeid, og lærte mye mer enn vi ellers vill gjort Jeg samarbeidet med en annen om Anne-Catrh Vestlys forfatterskap -vi leste samtlige (da) 42 bøker og har sikkert fortsatt uoffisiell skolerekord i antall bøker lest til særemne Vi laget en plakat på nesten 4 meter hvor vi hadde tegnet opp alle stedene fra bøkene (Tiriltoppen, Bessby, Vetleby osv), og alle de viktigste karakterene som pappfigurer vi kunne flytte rundt etterhvert som vi fortalte (og dermed avslørte jeg meg for alle gamle klassekamerater som måtte vanke her ) -det er det morsomste skoleproskjektet jeg har hatt noen gang ← Det hørtes ordentlig gøy ut! :-D Vi hadde faktisk også presentasjon av særemnet foran klassen, men det var ikke like voldsomt som deres opplegg. Jeg valgte et tema i stedet for en forfatter og var nok litt utradisjonell der. Temaet mitt var faktisk "skole", så jeg leste Gift av Kjelland, Jonas av Bjørneboe og Det forsømte forår av Hans Scherfig + en nynorsk bok jeg ikke husker navnet på. Veldig bra bøker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. oktober 2006 #2522 Del Skrevet 26. oktober 2006 Er det nå jeg sier at jeg ikke liker Anne-Cath Vestly? Skulle ønske jeg gjorde det, det virker jo som koselige bøker. Men jeg har aldri skjønt at et barn synes en trepinne er morsom å leke med ← Hva er du for en? Neida, hver sin lyst jeg har alltid elsket bøkene hennes, selv om Knerten ikke var favoritten. Min favoritt var de som færrest har hørt om (det virker hvertfall sånn) -Kaos. Det var særlig de som ble lest hjemme, antagelig fordi det var den serien som kom da. Dessuten jobbet både moren til Kaos og mamman min på apotek, og det var jo litt stas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. oktober 2006 #2523 Del Skrevet 26. oktober 2006 Ja, for når Torkjell dør, så må Torgrim, Torkjells kones fetter, hevne Torkjell for at ikke Torleif, Torkjells bror, skal bli sint på Torgrim. For hvis Torleif blir sint på Torgrim, da henter han jo Tor og hans sønn Torkjell, og da har de det gående... ← Det er nesten så jeg må lete frem det temmelig uleste () eksemplaret av Snorre fra bokhylla! Jeg samarbeidet med en annen om Anne-Catrh Vestlys forfatterskap -vi leste samtlige (da) 42 bøker og har sikkert fortsatt uoffisiell skolerekord i antall bøker lest til særemne Vi laget en plakat på nesten 4 meter hvor vi hadde tegnet opp alle stedene fra bøkene (Tiriltoppen, Bessby, Vetleby osv), og alle de viktigste karakterene som pappfigurer vi kunne flytte rundt etterhvert som vi fortalte ← *imonert* Men Victoria er langt fra å være den beste boka Hamsun skrev.← Enig, jeg ble mer irritert over hvor tafatte hovedpersonene var enn jeg ble rørt (ganske typisk meg, er jeg redd ). Jeg har langt fra lest "nok" Hamsun, kjøpte hans samlede verker for et par år siden, men har fremdeles en god del igjen. Må ha litt pauser, synes det er ganske krevende å lese et så gammelmodig språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2524 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det hørtes ordentlig gøy ut! :-D Vi hadde faktisk også presentasjon av særemnet foran klassen, men det var ikke like voldsomt som deres opplegg. Jeg valgte et tema i stedet for en forfatter og var nok litt utradisjonell der. Temaet mitt var faktisk "skole", så jeg leste Gift av Kjelland, Jonas av Bjørneboe og Det forsømte forår av Hans Scherfig + en nynorsk bok jeg ikke husker navnet på. Veldig bra bøker! ← Dette hørtes moro ut. Scherfig har jeg ikke lest - anbefaler du? Skolekritiske bøker hadde en særegen appell på den tiden Hva er du for en? Neida, hver sin lyst jeg har alltid elsket bøkene hennes, selv om Knerten ikke var favoritten. Min favoritt var de som færrest har hørt om (det virker hvertfall sånn) -Kaos. Det var særlig de som ble lest hjemme, antagelig fordi det var den serien som kom da. Dessuten jobbet både moren til Kaos og mamman min på apotek, og det var jo litt stas ← Neida, jeg tror jeg skal prøve på nytt når jeg får barn. I tillegg til alle de moderne bøkene barna mine skal få, selvsagt Jeg skal huske på Kaos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 26. oktober 2006 #2525 Del Skrevet 26. oktober 2006 Anne-Cath Vestly er jo koselig, men jeg har alltid likt Astrid Lindegren sine bøker bedre. Og Roald Dahl!. De bøkene var jo så spennende! ... Herborg Kråkevik er bare slitsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2526 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det er nesten så jeg må lete frem det temmelig uleste () eksemplaret av Snorre fra bokhylla! Enig, jeg ble mer irritert over hvor tafatte hovedpersonene var enn jeg ble rørt (ganske typisk meg, er jeg redd ). Jeg har langt fra lest "nok" Hamsun, kjøpte hans samlede verker for et par år siden, men har fremdeles en god del igjen. Må ha litt pauser, synes det er ganske krevende å lese et så gammelmodig språk. ← Ja, les Snorre, eller Egil Skallagrimsson Saga (den er jo faktisk morsom. Egil dreper jo en lekekamerat som vinner i et spill når han er fire år. Han hadde virkelig fått en alvorlig diagnose i det moderne Norge ) eller Gislesaga, så får du problematikken i full flor Jeg synes språket til Hamsun går greit å komme inn i. Litt gammelmodig språk gjør at jeg kommer inn i stemningen, på en måte. Men Pan er en besettelse for meg, det er nesten så jeg kunne kalt en fremtidig datter Edvarda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. oktober 2006 #2527 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det er nesten så jeg må lete frem det temmelig uleste () eksemplaret av Snorre fra bokhylla! ← Det er vel ikke akkurat utslitt det eksemplarer som bor i bokhyllen min heller... Skolekritiske bøker hadde en særegen appell på den tiden ← Pussig nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2528 Del Skrevet 26. oktober 2006 Anne-Cath Vestly er jo koselig, men jeg har alltid likt Astrid Lindegren sine bøker bedre. Og Roald Dahl!. De bøkene var jo så spennende! ... Herborg Kråkevik er bare slitsom. ← Enig, Roald Dahl er en favoritt! Husker jeg leste Heksene og ble fra meg av skrekk Herborg Kråkevik kan være morsom, men hun er så intens... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2529 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det er vel ikke akkurat utslitt det eksemplarer som bor i bokhyllen min heller... ← Ikke mitt, heller. Ser fin ut der den står i hylla, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 26. oktober 2006 #2530 Del Skrevet 26. oktober 2006 Dette hørtes moro ut. Scherfig har jeg ikke lest - anbefaler du? ← Jeg likte i alle fall boka den gangen! Ser den har fått gode kritikker her også: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=58012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2531 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg likte i alle fall boka den gangen! Ser den har fått gode kritikker her også: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=58012 ← Hørtes bra ut. Kan tenke meg den traff skoleelever Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 26. oktober 2006 #2532 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hehe, dere har i det minste et Snorre eksemplar i bokhylla... Slitt eller ikke! Jeg elsket Heksene av Roal Dahl. Og Matilda. Jeg elsket Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio av Astrid Lindegren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 26. oktober 2006 #2533 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg får notere meg Pan av Hamsun på listen over bøker som skal leses. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. oktober 2006 #2534 Del Skrevet 26. oktober 2006 Anne-Cath Vestly er jo koselig, men jeg har alltid likt Astrid Lindegren sine bøker bedre. Og Roald Dahl!. De bøkene var jo så spennende! ← Geniale forfattere negge to -og så så herlig frie for moralske pekefingre. Det ødela den nye "Charlie og sjokoladefabrikken"-filmen for meg at de hadde hadde puttet inn den amerikanske søtsuppe-moralen på slutten -det er så stikk i strid med alt han har skrevet. Jeg satt i kinosalen og kokte, jeg var så sint... Herborg Kråkevik kan være morsom, men hun er så intens... ← Har ikke sett så mye av humor-opplegget hennes, men den sketsjen hun hadde på komiprisen var bare pinlig... Ikke mitt, heller. Ser fin ut der den står i hylla, da. ← Ikke sant? Det er som med Ibsen samlede verker -klassikere og fint å ha i hylla, men ikke akkurat det som leses mest. Men jeg kan skryte på meg å ha dem i finere selskap... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2535 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hehe, dere har i det minste et Snorre eksemplar i bokhylla... Slitt eller ikke! Jeg elsket Heksene av Roal Dahl. Og Matilda. Jeg elsket Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio av Astrid Lindegren. ← Å, de Lindgren-bøkene gråt jeg som en foss av! Det er jo noe av det tristeste jeg noen gang har lest. Men veldig bra, selvfølgelig. Jeg var også kjempefan av Maria Gripe, noen som leste bøkene hennes? Jeg får notere meg Pan av Hamsun på listen over bøker som skal leses. ← Jaaaaa! Geniale forfattere negge to -og så så herlig frie for moralske pekefingre. Det ødela den nye "Charlie og sjokoladefabrikken"-filmen for meg at de hadde hadde puttet inn den amerikanske søtsuppe-moralen på slutten -det er så stikk i strid med alt han har skrevet. Jeg satt i kinosalen og kokte, jeg var så sint... Har ikke sett så mye av humor-opplegget hennes, men den sketsjen hun hadde på komiprisen var bare pinlig... Ikke sant? Det er som med Ibsen samlede verker -klassikere og fint å ha i hylla, men ikke akkurat det som leses mest. Men jeg kan skryte på meg å ha dem i finere selskap... ← Jeg likte ikke filmen, nei. Jeg likte ikke Johnny Depp heller, jeg, selv om resten av verden tydeligvis elsket rollen. Men noe så underlig frastøtende! Var det på Komiprisen hun hadde den sketsjen med Hope om Jesus? Ja, bøker får eieren til å se mye smartere ut enn h*n er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 26. oktober 2006 #2536 Del Skrevet 26. oktober 2006 Maria Gripe Spesielt serien med Skyggebarna. Husker også Agnes Cecilia godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 26. oktober 2006 #2537 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg likte filmen Charlie og sjokoladefabrikken også jeg da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2538 Del Skrevet 26. oktober 2006 Og Tordivelen flyr i skumringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #2539 Del Skrevet 26. oktober 2006 Dere damer må begynne å bli litt mindre interessante, dere sørger for at jeg ikke klarer å forlate KG Nå rusler jeg i hvert fall og gjør litt nytte for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. oktober 2006 #2540 Del Skrevet 26. oktober 2006 Å, de Lindgren-bøkene gråt jeg som en foss av! Det er jo noe av det tristeste jeg noen gang har lest. Men veldig bra, selvfølgelig. ← Men de er ganske skremmende også -mener å huske noen søvnløse kvelder etter både Brødrene Løvehjerte på teater og Ronja Røverdatter og Mio min Mio på film... Jeg var også kjempefan av Maria Gripe, noen som leste bøkene hennes?← Leste et par, ikke noe galt med dem, men de tiltale meg egentlig ikke... Jeg likte ikke filmen, nei. Jeg likte ikke Johnny Depp heller, jeg, selv om resten av verden tydeligvis elsket rollen. Men noe så underlig frastøtende! ← Synes han spilte veldig bra, men det var ikke "min" Willy Wonka... Så den gamle filmen i jula, synes egentlig den var bedre. Var det på Komiprisen hun hadde den sketsjen med Hope om Jesus? ← Jepp, det var hun skulle være søndagsskolelærer... Ja, bøker får eieren til å se mye smartere ut enn h*n er ← Øy, antyder du at jeg ikke er smart?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå