nostalgia Skrevet 24. oktober 2006 #2461 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) ....dessuten er det da heller vi som skal takke for at du blir med! I tillegg til hva Fakse skriver under her, så er det et pre om boka finnes i pocket, men intet krav. Vi kan jo variere litt, uansett får vi jo beskjed i tide til å få reservert den på biblioteket om det er en helt nyutgitt bok Jeg er veeeeldig for at vi helst velger bøker som også finnes i pocket-utgave. Min økonomi lider allerede hardt under bokkjøpene mine ... Jeg leste Fluenes herre da jeg var 12-13 år og da likte jeg den godt. Jeg lurer litt på om dette er bok som gir sterkest inntrykk på unge mennesker? Jeg har ikke lest den, men husker at filmen gjorde mektig inntrykk på meg da jeg var ung. Ja, gud bedre, det er irriterende. Og apropos banning, sambo mente jeg hørtes ut som en bryggesjauer i sted der jeg satt og prøvde å finne ut hva problemet var :ler: Og så sa han: "Det er merkelig at du som leser så mye og har såpass stort ordforråd banner sånn" Minner meg om The Cocka Hola Company hvor en av hovedpersonene som banner mye får beskjed om at "banning er et resultat av vokabulær utilstrekkelighet under press" eller noe i den duren Alvorlig talt, det er FÅ ting som gjør meg så forbanna som når nettet streiker. Jeg vurderer faktisk seriøst å kaste hele pcen ut av vinduet, men klarer på mystisk vis å la være. Men noen spark har den fått ← Høres ut som meg - jeg har faktisk masse temperament ... Og når PC'en ikke vil - får den virkelig høre det ... Ha en fin onsdag! Endret 24. oktober 2006 av nostalgia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. oktober 2006 #2462 Del Skrevet 25. oktober 2006 Knut Hamsun - Markens grøde← Den er en av mine favoritter også. Utrolig flott bok! Godt det ikke bare er meg, Nilma Og veldig bra at Pamuk tar seg opp! Da skal jeg ta fatt på den med litt mer velvilje Men hva mener du forresten med "kom seg litt"? ..... Men jeg får jo dessverre omtrent aldri bøker til jul og bursdag ← Det var kanskje litt slemt å si at den "kom seg litt", jeg liker den egentlig veldig godt (det er jo ikke bokens feil at jeg har lest litt sporadisk, sånn at den ikke har fått sunket skikkelig inn). Jeg synes faktisk grepet med de mange fortellerne fungerer godt, og han har en litt underfundig humor som tiltaler meg veldig. Hvis det er noen trøst er det sjelden jeg også får bøker i gave, jeg tror slekt og venner som har sett bokhyllene mine synes det er litt vanskelig å kjøpe bøker til meg... Alt... Men det er 10 år siden jeg leste den, er jo mulig jeg vile sett anderledes på den nå... Og siden jeg er i tilståelses-hunør, jeg mislikte både Erlend Loes "Naiv.Super"← Hmmm, "Catcher in the rye" har jeg hatt på min "skal lese"-liste også, men kanskje jeg kan skyve den noen hakk ned på lista. Jeg synes "Naiv. Super." var vanvittig oppskrytt! *tilstår også* Brave New World vil jeg også lese ← Veldig lenge siden jeg leste den, men synes å huske at jeg likte den godt, mye bedre enn "1984" i den sjangeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. oktober 2006 #2463 Del Skrevet 25. oktober 2006 Catcher in the Rye er vel en av de mest irriterende bøkene jeg noensinne har lest, og jeg fatter ikke i mitt villeste sinn hvordan den boka har fått sånn cult-status. ← Jeg hater Liza Marklund, synes det er noe skikkelig dritt. Men det finnes jo fans, så noen ser tydeligvis kvaliteter ikke jeg ser... ← Jeg synes "Naiv. Super." var vanvittig oppskrytt! *tilstår også* ← Da var jeg jo ikke så sær som jeg trodde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 25. oktober 2006 #2464 Del Skrevet 25. oktober 2006 Og The Great Gatsby er fantastisk! ← Fiiiine boken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 25. oktober 2006 #2465 Del Skrevet 25. oktober 2006 Alt... Men det er 10 år siden jeg leste den, er jo mulig jeg vile sett anderledes på den nå... Og siden jeg er i tilståelses-hunør, jeg mislikte både Erlend Loes "Naiv.Super" og Liza Marklunds "Sprengeren" også... Men tenk som du hadde bannet allerede før den traff bakken... ← Da var jeg jo ikke så sær som jeg trodde... ← Naiv.Super var da bra!! Men ikke like bra som L og Doppler, vel og merke (men, de er jo også fantastisk gode da!! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 25. oktober 2006 #2466 Del Skrevet 25. oktober 2006 Vet ikke helt hva det er med Erlend Loe, men jeg har rett og slett ikke lyst til å lese bøkene hans... Har lest Naiv.Super og syntes den var helt grei. Humret litt og koste meg, men det var liksom ikke det helt store. "Alle" sier jo at Doppler og L er helt fantastiske, så jeg går sikkert glipp av noe. Likevel klarer jeg ikke å gi ham en sjanse. Men jeg er sikkert ikke den eneste som av en eller merkelig grunn har reservarsjoner mot noen forfattere.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. oktober 2006 #2467 Del Skrevet 25. oktober 2006 Vet ikke helt hva det er med Erlend Loe, men jeg har rett og slett ikke lyst til å lese bøkene hans... Har lest Naiv.Super og syntes den var helt grei. Humret litt og koste meg, men det var liksom ikke det helt store. "Alle" sier jo at Doppler og L er helt fantastiske, så jeg går sikkert glipp av noe. Likevel klarer jeg ikke å gi ham en sjanse. Men jeg er sikkert ikke den eneste som av en eller merkelig grunn har reservarsjoner mot noen forfattere.... ← Du er ikke engang den eneste som har reservasjoner mot Erlend Loe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 25. oktober 2006 #2468 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kan noen snille liste opp hvilke bøker som har blitt lest som månedens bok det siste året? Jeg har a) ikke lyst til å foreslå en juli-bok som allerede har blitt lest og b) ikke lyst til å lese igjennom hele tråden for å finne det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. oktober 2006 #2469 Del Skrevet 25. oktober 2006 Du er ikke engang den eneste som har reservasjoner mot Erlend Loe... ← Nettopp! "Naiv. Super." synes jeg var direkte dårlig, "Doppler" gikk an (eneste grunnen til at jeg leste den var at jeg glemte å avbestille den i en bokklubb og ikke gadd sende den tilbake ). Og så synes jeg fyren selv virker som en dust. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. oktober 2006 #2470 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Kan noen snille liste opp hvilke bøker som har blitt lest som månedens bok det siste året? Jeg har a) ikke lyst til å foreslå en juli-bok som allerede har blitt lest og b) ikke lyst til å lese igjennom hele tråden for å finne det ut. ← *tenker hardt* Skjelbred -Gulldronning, perledronning Renberg -Kompani Orheim Bjørneboe -Skjærgårdsmesse/Skjærgårdsfolk Mistry -Balansekunst Jensen -Hvite Dverger. Svarte hull Murakami -Kafka på stranden Hosseini -Drageløperen (november) Allende -Ines, jeg elsker deg Fritt etter hukommelsen, og sannsynligvis med et hull eller to... Endret 25. oktober 2006 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. oktober 2006 #2471 Del Skrevet 25. oktober 2006 Nå er jeg ferdig med "Kafka på stranden", og må rett og slett si at jeg har kost meg gjennom hver eneste side av boka. Virkelig en bok etter min smak! Regner med at dere andre har skrevet grundige referater (skal lese etterpå), så jeg nøyer meg med å nevne et par ting som jeg har tenkt spesielt på. Noe av det jeg likte best med boka var at forfatteren er japansk, og at man dermed fikk et veldig godt innblikk i en annen kultur. Jeg synes personene i boken er veldig godt og troverdig skildret, jeg ble rett og slett glad i de fleste av dem. Det igjen gjør selvfølgelig at det er trist at boken er slutt, vil jo vite mer om hvordan det går med dem. Jeg liker også veldig godt det tankefulle i denne boka. De filosofiske diskusjonene er på mange nivåer, med diskusjoner både mellom "lærde" og beleste mennesker og mellom de som aldri har lest en bok. Og det er kanskje de siste som er aller mest interessante, selv om de på et vis er enkle er de langt i fra platte eller uinteressante. Språket og fortellermåten tiltaler meg også, og jeg liker vekslingen der man følger en ny person i neste kapittel. Jeg synes også det virker som om boka er godt oversatt, men det er selvfølgelig vanskelig å si når man ikke kan lese den på orginalspråket. Hoka inneholder noen få men veldig tydelige frammpeik til hvordan det skal gå senere i historien. At de er så få gjør dem kanskje ekstra kraftfulle, man får en følelse av at dette er noe som virkelig har en sterk betydning i handlingen. Tydelig gjennom hele boka er det jeg tolker som forfatterens kjærlighet til bøker. Hver eneste person har et spesielt forhold til bøker og gjerne til biblioteket, og dette blir skildret på en veldig sympatisk måte. Og jeg tror de "Komurikanske samlinger" (var det sånn det ble stavet?) må være drømmebiblioteket til en hver bokelsker. Det er også flott hvordan det ikke gjøres noe nummer av at personene i boken alle på hver sin måte avviker fra "normalen". En 15 år gammel gutt som rømmer hjemmefra, en gammel mann som ikke kan lese men som kan snakke med katter, en biblotekar som er biologisk jente men som føler seg som en mann, alt beskrives som om det er det naturligste i verden, og at det ikke er noe å forundre seg over. Til sist vil jeg nevne et punkt der jeg har tolket boken anneledes enn anmelderen som var sitert på baksiden av det eksemplaret jeg hadde. Har ikke boken her (den er allerede tilbake på biblioteket, sånn at noen andre skal få lese den), men det sto noe sånn som at "Boken er en hyllest til fantasien og den uklare grensen mellom drøm og virkelighet". Jeg tror ikke det er sånn forfatteren har ment det, for japanere flest har et helt annet syn på hva som er virkelig enn oss i vesten. Jeg tror alt i boka ment som en "virkelig" fortelling, men at virkeligheten her er noe annet enn det vi er vant med å tenke på den som. Klarte muligens ikke å formulere det helt bra, men jeg tror det er noe der... Nå skal jeg kose meg med å lese hva dere andre har ment om boka, så kommer jeg muligens tilbake med flere kommentarer etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #2472 Del Skrevet 25. oktober 2006 Alvorlig talt, det er FÅ ting som gjør meg så forbanna som når nettet streiker. Jeg vurderer faktisk seriøst å kaste hele pcen ut av vinduet, men klarer på mystisk vis å la være. Men noen spark har den fått ← Mannen min er likedan. Vanligvis er han mild som Norvegia, men når Mac-en trøbler blir han et rødsprengt monster som lager veeeldig mye lyd. Da kryper jeg sammen inne på kontoret mitt, selv om han aldri tar sinnet ut over meg, bare den stakkars maskina. I avdelingen "klassikere jeg burde ha likt, men overhodet ikke likte" kan jeg presentere "The catcher in the rye" -oppskrytt, spør dere meg... ← Helt enig. Jeg skjønte ikke helt oppstyret rundt den boka. Kanskje jeg leste den for ung? Men jeg har også hørt at den appelerer mest til menn, så det er kanskje en forklaring? Men jeg skjønner ikke helt greia med The Great Gatsby heller. Jeg har forsøkt å lese den et par ganger nå, men jeg kommer meg ikke gjennom den, samme hvor tynn den er. Brave New World vil jeg også lese ← Den er OK. Ville kanskje vært bedre om jeg ikke hadde lest Nittenåttifire rett før jeg begynte på BNW. Det ble litt for mye fremtidsvisjoner på én gang for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2006 #2473 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg kunne tenke meg å anbefale Den hemmelige historien av Donna Tartt som april-bok. Den er å få i paperback. Har den vært oppe før? Noen som har innvedninger mot den? Det er kanskje mange som har lest den allerede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 25. oktober 2006 #2474 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kafka på stranden må jeg tydeligvis få lest:) Noen som vet om Ines, jeg elsker deg har kommet på engelsk i paperback? Det lille jeg har søkt på nett gir ingen resultater allefall. Hvis ikke må jeg enten låne den på biblioteket (og der kan jeg tenke meg det er lang kø...) eller å bruke 350,- på å kjøpe meg den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beatricia Skrevet 25. oktober 2006 #2475 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kommer med mitt forslag for juni allerede Da har vi god tid til å skaffe oss boken. Bror Hagemann "Hvit natt". Hat fått gode kritikker, tenkte kanskje den kunne være spennende. Kom gjerne med innvendinger! Ciara: Kunne du kanskje laget en liten liste etterhvert som forslagene kommer inn, så slipper vi lese gjennom halve dagboken for å finne frem til de valgte bøkene. Ha en fin dag!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. oktober 2006 #2476 Del Skrevet 25. oktober 2006 Amazon oppgir at den kommer i papaerback i november (mens amazon UK ikke engang får den i hardback før neste år? :klø: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 25. oktober 2006 #2477 Del Skrevet 25. oktober 2006 Amazon oppgir at den kommer i papaerback i november (mens amazon UK ikke engang får den i hardback før neste år? :klø: ) ← Takk, vi får håpe den ikke blir forsinket da.... Jeg foreslår Hundehode av Morten Ramsland som juli-bok. Her kan dere lese litt om den. Men det kan jo være at mange av dere har lest den... I så fall, skrik ut. Har mange andre forslag å komme med..... Regner med at den er kommet i paperback til sommeren. Tar ikke det sånn ca ett år fra første utgivelse, mon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. oktober 2006 #2478 Del Skrevet 25. oktober 2006 Nettopp! "Naiv. Super." synes jeg var direkte dårlig, "Doppler" gikk an (eneste grunnen til at jeg leste den var at jeg glemte å avbestille den i en bokklubb og ikke gadd sende den tilbake ). Og så synes jeg fyren selv virker som en dust. ← Tro om vi var medlem i samme bokklubb da? Jeg leste den nemlig av samme grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. oktober 2006 #2479 Del Skrevet 25. oktober 2006 Stemmer forresten for at vi velger bøker som ikke er aller-aller-aller siste skrik. Da er de nemlig så vanskelige å få tak i på biblioteket... Apropo "The catcher in the rye", så ble vel den en må-lese delvis fordi Mark David Chapman som drepte John Lennon gjorde alt han kunne for å få folk til å lese den. Han refererte til den en rekke ganger under retssaken, og han solgte signerte utgaver av den etterpå. Han uttalte blant annet at den som ville forstå drapet ikke trenkte å avhøre han, det holdt å lese boken. Boken var vel relativt godt kjent fra før, men den fikk en enorm oppsving etter dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. oktober 2006 #2480 Del Skrevet 25. oktober 2006 Tro om vi var medlem i samme bokklubb da? Jeg leste den nemlig av samme grunn ← Kan ikke se bort fra det, nei! Stemmer forresten for at vi velger bøker som ikke er aller-aller-aller siste skrik. Da er de nemlig så vanskelige å få tak i på biblioteket...Derfor må du lese fort når du får "Ines..", jeg har stilt meg på venteliste. (Jeg kjøper riktignok de fleste bøker jeg leser, men jeg har en smule fordommer mot Allende, så i dette tilfellet tenkte jeg å låne den på biblioteket.) Apropo "The catcher in the rye", så ble vel den en må-lese delvis fordi Mark David Chapman som drepte John Lennon gjorde alt han kunne for å få folk til å lese den. Han refererte til den en rekke ganger under retssaken, og han solgte signerte utgaver av den etterpå. Han uttalte blant annet at den som ville forstå drapet ikke trenkte å avhøre han, det holdt å lese boken. Boken var vel relativt godt kjent fra før, men den fikk en enorm oppsving etter dette.←Jeg må innrømme at jeg først og fremst har hørt om boka fordi de driver og leser den i omtrent alle sånne "collegefilmer" fra 80-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå