Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Ja, så var det endelig på tide å starte The Brooklyn Follies’ diskusjonen da! :)

Litt om boken først:

The Brooklyn Follies av Paul Auster:

Nathan Glass flytter tilbake til Brooklyn da han har fått lungekreft, han vil leve sine siste år der etter å ha vært gjennom en vanskelig skilsmisse. Han begynner å skrive på et bokprosjekt og har små forhåpninger til å få mye mer ut av livet. Men, livet hans blir snudd opp ned da han plutselig kommer i kontakt med nevøen Tom, som han ikke har hørt mye fra siden søsteren June døde. Tom har også bosatt seg i Brooklyn. Han har gitt opp utdannelse og framtidig lovende karriere mot å kjøre drosje i New York. Da Nathan treffer han igjen, har han jobbet noen måneder i en bruktbokbutikk. Gjennom Tom opplever Nathan mye nytt og treffer utrolig mange forskjellige mennesker. Først blir han introdusert for den ganske eksentriske eieren av Brightman's Attic, Harry Brightman, og får høre hans ganske så spesielle livshistorie. Fortellingen får en uventet vending da den niårige datteren til Toms mystiske og sporløst forsvunne søster Aurora plutselig dukker opp. Lucy vil ikke si noe om hvor moren befinner seg, eller hvordan hun har kommet seg helt til Brooklyn alene, de første dagene vil hun faktisk ikke si noe som helst. I kjølevannet av hennes ankomst spinnes historien videre. Jakten på moren og alle spørsmålene rundt hva som har skjedd. Livet i Brooklyn rundt Brightman's Attic og ikke minst hovedpersonene Tom og Nathans egne opp og nedturer…

Jeg gledet meg veldig til å lese denne boken. Dette er mitt første møte med Paul Austers litterære univers, det blir nok ikke det siste… Jeg likte veldig godt hvordan han har lagt opp historien… elsker hvordan han hinter til ting som kommer til å skje senere i boken. Jeg ble i alle fall veldig nysgjerrig av det! Hovedpersonene er solide og gode karakterer, som jeg i alle fall fikk mye sympati for. Jeg synes Auster skriver både spennende, humoristisk og varmt om menneskers skjebne og forhold til hverandre. Også spennende at han viser så pass sterke politiske meninger som han gjør gjennom diskusjoner og i valg av karakterer til historien.

Det jeg er mest skuffet over er at enkelte historier som han har valgt å gi en sentral plass aldri blir nøstet opp skikkelig, for eksempel servitøren han forelsker seg i, hva skjer med henne? Hvorfor har han latt henne få en så stor rolle i første del av historien, for så å aldri la oss få høre hva som skjedde med henne? Hvordan kan han hoppe fra at Honey kommer og oppsøker Tom, til at de plutselig har giftet seg? Når Aurora endelig kommer hjem - hvorfor blir vi ”snytt” for gjenkomstscenene, både med datteren og med oppgjøret mellom henne og Tom? Dette irriterte meg ganske mye. Spesielt siden han valgte å ellers gi en særdeles utbroderende avslutning om andre (og i mine øyne, mer uviktige) ting i de siste kapitlene.

Når det er sagt var jeg særdeles fornøyd med mesteparten av denne historien. Ja, jeg skulle ønske at avslutningen hadde vært like god som resten av boken - men hovedkarakterene og Brooklyn-miljøet er utrolig godt og livlig skildret, dette vil jeg veldig gjerne lese mer om! :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha en fin helg! :klem:

Du også! :klem:

Så koselig det høres ut med kattene dine, jeg har små hunder, det er også kjempekos!

Jeg skal bestille meg Brooklyn Follies, Kompani Orheim, og gulldronning, perledronnong i kveld. Får se hvor lang tid jeg bruker. Kanskje jeg rekker å henge med på Aprilboken dere velger etterpå, får se.

Har dere bestemt bok ennå? Jeg har ennå ikke rukket å lese hele dagboken din, men noterer ønskebøker som en gal, så nå har min liste blitt kjempelang. Skal se om jeg finner noen av dem neste gang jeg er i byen.

Ha en kjempefin lesehelg, og alt annet alle bokdamer rekker i løpet av en helg

:lese:

Hva slags hunderase har du? Har du to stykker? :) Det er veeeldig koselig med husdyr. Når vi har vært på ferie og kattene blir passet hos andre slik at vi kommer hjem til tomt hus før vi får hentet dem, da synes jeg det er så utrolig tomt i leiligheten. De er så masse selskap at det hadde vært ensomt uten.

Jøss, du skal til og med ta igjen det vi leser! :) Så morsomt å ha så leseglade mennesker! Vi har ikke valgt neste bok ennå, så vær gjerne med bokvalg. Tenkte det var fint om alle kunne ha et forslag hver, så kan vi fordele dem på månedene framover :)

Lange leselister vet jeg alt om! :ler:

Ha en super helg, Kira! :)

:vinke:

Ja, jeg kan selvsagt komme med et annet forslag... hmmm - da velger jeg Balansekunst (eller A Fine Balance) av Rohinton Mistry Jeg har hatt lyst til å lese denne kjempelenge, men den har blitt skjøvet ned på listen av uvisse gunner... hmmm ;)

Bra forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så var det endelig på tide å starte The Brooklyn Follies’ diskusjonen da! :)

Jepp, da er vi klare! :)

Jeg likte veldig godt det du har skrevet. Bra du skrev referat, for da slapp jeg ;)

Paul Auster: The Brooklyn Follies

Jeg synes denne boken åpnet veldig, veldig bra. Nathan er på kanten av tilværelsen, han har mistet alt i livet sitt, men har en fascinerende gi-faen-holdning. Han er en sær, vanskelig, humørsyk gammel mann som jeg liker fordi han litt utilregnelig. I begynnelsen av boka hinter han godt (som du også sier, Anette), særlig til Tom - the hero - som skal dukke opp i historien. Også Tom er et menneske som har mistet alt, og som i begynnelsen fascinerte meg veldig. Fra å være en lysende begavet ung mann har endt opp som drosjesjåfør uten ambisjoner. Denne starten er herlig skakk, Nathan og Tom er interessante outsidere som jeg gledet meg til å lese mer om.

Etterhvert synes jeg boka dalte veldig. Ikke misforstå, jeg syntes det var til tider medrivende og morsomt, men tyngden fra begynnelsen forsvinner og historier utvikler seg mer til å bli en farse. I begynnelsen finnes alle problemene som knuter som febrilsk må løses opp utover i handlingen. Nå skal alt det skjeve gjøres rett, alle skal få den de elsker, familier skal gjenforenes, uretter skal avklares. Og her synes jeg boka traver for fort og lett i vei, og alle karakterene blir flatere. Tom blir etterhvert bare en famlende kløne uten sosiale antenner. Holly en karikert bulldoser av et menneske. Aurora er offeret som jeg etterhvert mister sympati med. Og Nathan? Han er en vimsete gammel mann som har mistet skarpheten fra begynnelsen, han har blitt fullstendig harmløs.

I tillegg synes jeg at siste halvpart av boka er som en serie slutter etter hverandre, der alt nøstes opp i et rasende tempo. Alle får hverandre, det går fint, end of story.

Men jeg synes fortsatt det var noen herlige episoder og historier i blant, Harry Brightman er for meg et høydepunkt i boka. Fellen han går i ser man fram til med gru, og opptakten til denne er til tider svært nervepirrende. Det sier kanskje også litt at jeg blir mest engasjert når jeg leser om ham det går dårlig for, det er ofte mer spennende materiale når ting går skeis enn når alt ordner seg.

Alt i alt, en fornøyelig leseopplevelse som til tider er svært bra. Men som helhet synes jeg denne boka er for lett, jeg hadde forventet mer tyngde fra Paul Auster, en mer utfordrende bok, rett og slett. Men jeg har fortsatt veldig lyst til å lese mer av Auster, for dersom han har skrevet hele bøker som er like bra som de beste anslagene i denne boka, vil det sannsynligvis være en fantastisk leseopplevelse :)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en deilig dag! :)

Vi hadde det utrolig koselig i går. Det ble super middag og flere flasker vin hos vennen vår. Og konjakk og godis. Satt og skravlet og hørte på musikk og spilte spill til klokka ble fire. Og da var jeg ikke dødtrøtt, men mett og fornøyd med kvelden. Sov til klokka var halv tolv i dag, og lå en stund og våknet mens kattene tasset oppå dyna for å få kos :hjerte: Så var det treg frokost, og nå surfer jeg altså litt.

Skal rydde og støvsuge her i dag, og sykle litt på trimsykkelen. Og jeg har store planer om å komme meg ut i det fantastiske været og rusle litt rundt i byen. Kanskje blir det take-away og dvd i kveld, det frister i hvert fall veldig.

Å, lørdager er herlige dager! :)

:-D :rosasmil: :smilyblomst::dagens-rose::hoppe::cool::erter::danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etterhvert synes jeg boka dalte veldig. Ikke misforstå, jeg syntes det var til tider medrivende og morsomt, men tyngden fra begynnelsen forsvinner og historier utvikler seg mer til å bli en farse. I begynnelsen finnes alle problemene som knuter som febrilsk må løses opp utover i handlingen. Nå skal alt det skjeve gjøres rett, alle skal få den de elsker, familier skal gjenforenes, uretter skal avklares. Og her synes jeg boka traver for fort og lett i vei, og alle karakterene blir flatere. Tom blir etterhvert bare en famlende kløne uten sosiale antenner. Holly en karikert bulldoser av et menneske. Aurora er offeret som jeg etterhvert mister sympati med. Og Nathan? Han er en vimsete gammel mann som har mistet skarpheten fra begynnelsen, han har blitt fullstendig harmløs.

I tillegg synes jeg at siste halvpart av boka er som en serie slutter etter hverandre, der alt nøstes opp i et rasende tempo. Alle får hverandre, det går fint, end of story.

Er enig i dette - boken begynte definitivt mye bedre enn den sluttet, de siste kapittlene var absolutt ikke bra synes jeg... Til og med jeg som er en evig tilhenger av happy endings :ler: synes dette ble i overkant "riktig". Og som sagt tidligere var det andre historier jeg mye heller ville hørt mer om, enn slik det ble. Men, til gjengjeld synes jeg at begynnelsen og også midtpartiet var så bra at jeg gleder meg stort til å lese mer av Auster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har hatt en bra start på helga, Ciara. Har tenkt meg en tur ut i sola jeg også  :briller2:

:vinke: Hei Fantus! :)

Så hyggelig du kommer innom. Skal få kommet meg på dagbokrunde i løpet av helga, jeg også. Ønsker deg en fortsatt god lørdag i solen! :)

En ganske morsom musikktest Den er postet av Yvonne, inne på Kulturforumet...

Jeg fikk i alle fall noen meeeerkelige svar  :overrasket::ler:

Den ser morsom ut! Den skal jeg teste når jeg har fått ladet opp mp3-spilleren, har ingen sanger på dataen omtrent. Mange merkelige svar!

Er enig i dette - boken begynte definitivt mye bedre enn den sluttet, de siste kapittlene var absolutt ikke bra synes jeg... Til og med jeg som er en evig tilhenger av happy endings :ler: synes dette ble i overkant "riktig". Og som sagt tidligere var det andre historier jeg mye heller ville hørt mer om, enn slik det ble. Men, til gjengjeld synes jeg at begynnelsen og også midtpartiet var så bra at jeg gleder meg stort til å lese mer av Auster :)

Ja, jeg gleder meg også til å lese mer. Tror jeg må ta meg sammen og få lest New York-trilogien snart. Men gleder meg til å høre hva Lily har å si om Brooklyn Follies - hvis du leser, Lily, kan du si noe om hvordan du synes denne boka er i forhold til de tidligere bøkene Auster har skrevet? Så vet jeg enda litt mer om hva jeg kan forvente meg :)

Nå har jeg vært på butikken og syklet. Nå er det støvsuging :forvirret:

Har bestemt meg for å lage italienske pizzaer (hvert fall nesten ;)) til middag i dag. Har kjøpt durumhvete, har ikke prøvd det i pizzadeig før, men det er jo visstnok det mest riktige. Så skal jeg ha tomatsaus, mozzarella, bacon og ananas på. Jeg har pizzabakesten, og den fungerer veldig bra, bunnen blir mye sprøere og bedre av det. Hm, nå begynner jeg å bli sulten. Tror jeg skal spise Troikaen jeg kjøpte når jeg er ferdig med å støvsuge :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabia

Hei Ciara! Vi har også pizzabakesten, men syns ikke det ble noe bra...? Har bare brukt den på ferdigpizza da men den ble ikke mere sprø.. Kanskje jeg gjør noe feil? Når jeg lager hjemmelaga pizza lager jeg alltid i langpanne, så da blir den for stor for pizzastenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara! Vi har også pizzabakesten, men syns ikke det ble noe bra...? Har bare brukt den på ferdigpizza da men den ble ikke mere sprø.. Kanskje jeg gjør noe feil? Når jeg lager hjemmelaga pizza lager jeg alltid i langpanne, så da blir den for stor for pizzastenen..

Jeg har aldri prøvd å steke ferdigpizza på den, så kanskje det bare fungerer på hjemmelaget? Jeg lager også en del store pizzaer som ikke passer på stenen, men i blant lager vi små, runde pizzaer. Morsomt å variere litt. Det har i hvert fall fungert veldig godt. Man må bare huske å la ovnen varme lenge, og legge i stenen mens ovnen er kald, slik at den er så varm som mulig - men det visste du sikkert :)

....og jeg har fremdeles ikke støvsugd... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabia

Nei - da er det sikkert det vi gjør feil! Vi satte stenen inn sammen med pizzaen vi - tror jeg hvertfall - har ikke prøvd siden rett over jul.. Får gjøre et nytt forsøk, ble litt inspirert til å lage små italienske pizzaer--- :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - da er det sikkert det vi gjør feil! Vi satte stenen inn sammen med pizzaen vi - tror jeg hvertfall - har ikke prøvd siden rett over jul.. Får gjøre et nytt forsøk, ble litt inspirert til å lage små italienske pizzaer--- :sikle:

Du burde absolutt prøve! Det er veldig, veldig godt! :)

Kjøpte popcorn i dag også - sånne man popper selv, det er de eneste som er gode - og smågodt, så om en times tid skal vi virkelig stappe i oss mat og godis :ler: Og øl! ;) Nei, dette er en knall dag, dere.

............................................:hoppe:

.................................:hoppe:...........:hoppe:

......................:hoppe:.................................:hoppe:

...........:hoppe:.......................................................:hoppe:

:hoppe:.............................................................................:hoppe:

...........:hoppe:.......................................................:hoppe:

......................:hoppe:.................................:hoppe:

.................................:hoppe:...........:hoppe:

............................................:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Jeg har egentlig ikke så mange bøker å foreslå, bortsett fra den boka jeg har tenkt å lese i påsken - "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd. Men det er kanskje mange av dere som allerede har lest den?

Akkurat nå leser jeg "Pompeii" av Robert Harris. Den virker veldig bra så langt!

Ha en fin kveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hei og god søndag! Her kommer mine tanker omkring Brooklyn Follies:

(siden Nostalgia har skrevet et ypperlig referat, går jeg rett på mine vurderinger).

Som noen i denne dagboken vet, så er Paul Auster min absolutte favorittforfatter. Jeg er alltid litt nervøs når jeg starte opp med en roman; har han mistet grepet? Har han blitt gammel, selvtilfreds og lat?

Brooklyn Follies starter meget bra og jeg dykker raskt ned i Auster's univers. Jeg kjenner igjen bluesen fra de tidligere romanene. Måten Auster legger opp historiene sine på er spennende og jeg ser trekk fra god krimlitteratur. Han antyder hva som kommer til å skje og holder dermed leseren fanget.

Karakterene er som alltid nydelig tegnet og selv om vi ikke får all verdens informasjon, føler jeg at jeg blir kjent med dem. Tom er min store helt, en mann i sin beste alder, litt forfallen, ensom, litt feig men med bøttevis av integritet. Møtene i denne boken er helt i Auster's ånd. Tilsynelatende tilfeldige (kanskje skjebnemøter?) og beskrevet med respekt og innsikt.

Jeg ler og gråter sammen med Tom, Nathan og Harry og egentlig ville disse kunne ha fyllet romanen for meg. Som andre over her har nevnt, føler jeg at det blir for mange løse tråder og for mange karakterer som blir involvert uten at vi får vite hva som skjer.

Språket er som alltid nydelig, men jeg synes at Brooklyn Follies fremstår som for lett og underholdende i forhold til tidligere romaner. Historiene er gripende og fengende, men jeg blir ikke utfordret og dratt inn i noe mørkt og forstyrrende.

Kort oppsummert: En absolutt leseverdig roman, men litt for underholdende og lett til at den setter seg i kroppen på meg. Jeg tror ikke Auster har blitt lat, men kanskje litt selvtilfreds? Det virker som han har hatt det mere gøy med å skrive denne romanen, den har ikke blitt til gjennom en indre kamp. Uansett, jeg gleder meg til en ny roman fra min mesters hånd. For de som fikk smaken på Auster gjennom Brooklyn Follies kan jeg så absolutt anbefale alle hans tidligere romaner. Dere kommer ikke til å bli skuffet :) .

Lily

Endret av Lily
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg tar med boklisten min til byen i morgen, da får jeg bøkene med en gang. Eller er det billiger å bestille på nett? I dag har jeg nesten lest ut Stolthet og fordom . Så da er jeg klar for listen min.

Jeg har små schnauzere. De er så søte, sta og egenrådige, som sin eier. Og er det ikke det man sier, som hund så eier :forvirret: Det er litt pelsstell med dem, men da røyter de ikke noe særlig, og det setter jeg stor pris på :)

Jeg har også lest Pompeii, mens jeg var i Napoli. Det var en pussig opplevelse, jeg fikk en rar følelse av hvordan den tragedien virkelig utspant seg. Ganske realistisk, noe som ellers er vanskelig å fatte når man går blant alle turistene i Pompeii, det hele blir ganske uvirkelig.

Nå, tilbake til

:lese:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke lest noe av Paul Auster før, og hadde egentlig ingen anelse om hva jeg gikk til... Synes måten synsvinkelen, med en veldig tilstedigværende forteller som hinter i alle retninger, stort sett var ganske morsomt, unntaket blir når han sier ting som "Som jeg sa for en ti-femten sider siden", det rykker meg på en måte ut av fiksjonen og tilbake i "sitter-og-leser-en-bok"-modus (høres sikkert litt sært ut...). Veldig mange interessante personer og historier -nesten litt for mange i forhold til bokas størrelse, det er persongalleri stort nok til en dobbelt så lang bok der, og det blir veldig mye vi ikke får vite -hvordan traff egentlig Nathan Joyce, f. eks? Dert blir også, særlig på slutten, en del litt for lettvinte løsninger (og dette kommer altså fra en som jevnlig leser og koser seg meg chick lit, hvor lettvinte løsninger er et genrekrav...) -f.eks Rory og Nancy og Tom og Honey.

Konklusjonen blir altså en middels leseopplevelse, som med et par hundre sider til kunne blitt en svært god bok. Jeg tror det er det som er det mest skuffende -historien er full av gode anslag som kunne blitt så mye mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempespennende å høre hva du synes, Lily - siden du kjenner Austers litteratur så godt! Jeg gleder meg absolutt til å lese mer av ham... :)

:ler: @ Hilde for "(og dette kommer altså fra en som jevnlig leser og koser seg meg chick lit, hvor lettvinte løsninger er et genrekrav...)". Jeg er helt enig! ;) Denne romanen kunne vært både lengre og kortere - mye kunne vært kuttet og mye kunne vært lagt til...

Håper alle bokdamer får en fin uke! :klem:

Ekstra stoooor :klem: til Ciara! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har egentlig ikke så mange bøker å foreslå, bortsett fra den boka jeg har tenkt å lese i påsken - "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd. Men det er kanskje mange av dere som allerede har lest den?

Akkurat nå leser jeg "Pompeii" av Robert Harris. Den virker veldig bra så langt!

Ha en fin kveld! :klem:

:vinke: Hei La Traviata! :)

Er formen din bedre? :) Jeg har lest Bienes hemmelige liv, og likte den ganske godt. Pompeii har faren og samboeren min lest, og de likte den veldig godt. Pompeii er jo utrolig spennende da. Det står høyt på reiselista mi (for ja, jeg har en reiseliste også! :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket er som alltid nydelig, men jeg synes at Brooklyn Follies fremstår som for lett og underholdende i forhold til tidligere romaner. Historiene er gripende og fengende, men jeg blir ikke utfordret og dratt inn i noe mørkt og forstyrrende.

Kort oppsummert: En absolutt leseverdig roman, men litt for underholdende og lett til at den setter seg i kroppen på meg. Jeg tror ikke Auster har blitt lat, men kanskje litt selvtilfreds? Det virker som han har hatt det mere gøy med å skrive denne romanen, den har ikke blitt til gjennom en indre kamp. Uansett, jeg gleder meg til en ny roman fra min mesters hånd. For de som fikk smaken på Auster gjennom Brooklyn Follies kan jeg så absolutt anbefale alle hans tidligere romaner. Dere kommer ikke til å bli skuffet  :) .

Lily

:vinke: Hei Lily! :)

Veldig spennende å lese hva du synes, og du konkluderer ganske likt som oss andre. Hvilket egentlig bare inspirerer meg til å ta fatt på de andre bøkene han har skrevet :) Kanskje det blir et påskeprosjekt? :)

Som vi har snakket om så mange ganger før, så skal bøker ha den egenskapen at de setter seg i kroppen. Ja, noen ganger er det greit å lese bøker for ren underholdning også, men som oftest vil jeg jo gjerne sitte igjen med noe. Og jeg er helt enig i at denne romanen ikke røsket ordentlig i meg som leser. Men jeg gir ham gjerne flere sjanser, såpass god var den tross alt.

Har du et forslag til de neste måneders bokvalg, forresten? :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...