nostalgia Skrevet 15. februar 2006 #1041 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Legger inn en liten bokomtale jeg... nå på morgenkvisten... ”The Memory of Running” av Ron McLarty Vi kommer inn i den ensomme, overvektige og til dels alkoholiserte Smithson Ide’s liv når han mister begge foreldrene sine i en bilulykke. Han er 43 år gammel og de eneste følelsesmessige båndene han har hatt er til foreldrene, og til søsteren Bethany, som har vært savnet i 20 år. Få dager etter foreldrenes bortgang får han vite at søsteren er funnet død i Los Angeles. Etter å ha kommet seg gjennom foreldrenes begravelse nedøvet av alkohol setter Smithson seg på den gamle sykkelen sin og sykler av gårde, helt uten mål og mening, på noe som vil vise seg å bli en lang reise gjennom landet. Det er en spesiell opplevelse å lese seg gjennom alle disse milene han tilbakelegger. Han møter mange spesielle og eksentriske personer, både på godt og vondt, og ikke minst; han møter seg selv. Samtidig som han sykler nøster han opp historien fra livet før ulykken. McLarty skriver "enkelt" og sjarmerende, på en måte som gjør at i alle fall jeg gikk veldig sympati for hovedkarakteren. På mange måter er dette en positiv bok og til tider også ganske morsom til tross for de svært tragiske rammene som er lagt rundt historien. Ha en flott dag!! Endret 15. februar 2006 av nostalgia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. februar 2006 Forfatter #1042 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg synes Valentine's Day er søt jeg. Synes at dager som har til mål å feire kjærligheten bør beholdes Selvfølgelig bør den både pleies og feires andre dager også... men en egen dag synes jeg er fint. Men så er nå jeg litt av en håpløs romantiker også da... Ha en fabelaktig onsdag! ← Enig med deg. Jeg ser sambos standpunkt, men som sagt, enhver mulighet til å feire må gripes Det er nok av kjedelige ting i livet, så man må sørge for å ha det så bra som mulig! Det er jeg forresten ganske flink til, men nå er jeg ikke så fryktelig storforlangende heller (tror jeg...). En kopp kakao og en bok gjør dagen min bra, i hvert fall! I dag har jeg også vært på jobb. Nå ser jeg over foredraget mitt. Godt jeg kan jobbe med det i morgen også. Det har ingen betydning for karakter etc, men jeg liker å være nøye. Man føler seg så råtten om man ikke kan stå inne for det man har gjort. Men jeg skulle jo ønske jeg kunne ta like lett på slike ting som andre. Jaja, vi er forskjellige. Men når jeg er ferdig med foredraget mitt skal jeg rusle hjem, kjøpe blomster og vin og bare være fornøyd med meg selv uansett hvordan det har gått Håper du har hatt en fabelaktig onsdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. februar 2006 Forfatter #1043 Del Skrevet 15. februar 2006 Takk for omtale, forresten Leste den nettopp i dagboken din, men veldig fint at den er her også, vil ha så mange omtaler som mulig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. februar 2006 Forfatter #1044 Del Skrevet 15. februar 2006 Synes dagboken min er litt kjedelig for tiden. Det er vel rett og slett fordi det ikke skjer så mye spennende i livet mitt akkurat nå Håper dere ikke kjeder dere i hjel, det kommer forhåpentligvis snart mer spennende tider. Også må jeg få lest flere bøker snart! Jeg satser på helgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. februar 2006 Forfatter #1045 Del Skrevet 16. februar 2006 I dag var det et svare strev å komme seg på Blindern, men det gikk da til slutt... Utrolig at noen snøfiller klarer å lage så mye trøbbel egentlig Nå har jeg kommet meg hjem, og er faktisk ganske sliten av dagens forelesninger. Så nå skal jeg legge meg på sofaen med kakao og bok og slappe av med helt god samvittighet, det skal bli fint Det er så grått og slapsete ute, så jeg har tent stearinlys inne og virkelig fått det koselig her. Akkurat nå skulle jeg gjerne flyttet til Nice eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. februar 2006 #1046 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Du kan komme hit en tur -her er strålende sol og skikkelig vårstemning Men hadde jeg hatt valget, ville jeg nok gått for Nice likevel... (selv om jeg egentlig savner snøen -skal jo ikke være vår ennå... ) Endret 16. februar 2006 av HildeSol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. februar 2006 Forfatter #1047 Del Skrevet 16. februar 2006 Å, vår og sol! Det hørtes deilig ut Men nå som jeg er inne er jo snøen koselig. Det var verre i stad da jeg skulle krysse veien, og hadde brøytekant foran meg som var så høy som bare det, og etter den høye snøkanten var det en enorm vanndam. Så da måtte jeg jo ta en lang omvei rundt for å komme over veien uten å bli helt kliss-klass. Akkurat da hatet jeg dette landet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. februar 2006 #1048 Del Skrevet 16. februar 2006 Kjenner følelsen ja, men alt får et rosenrødt skjær på avstand... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 17. februar 2006 #1049 Del Skrevet 17. februar 2006 Enig med deg. Jeg ser sambos standpunkt, men som sagt, enhver mulighet til å feire må gripes Det er nok av kjedelige ting i livet, så man må sørge for å ha det så bra som mulig! Det er jeg forresten ganske flink til, men nå er jeg ikke så fryktelig storforlangende heller (tror jeg...). En kopp kakao og en bok gjør dagen min bra, i hvert fall! I dag har jeg også vært på jobb. Nå ser jeg over foredraget mitt. Godt jeg kan jobbe med det i morgen også. Det har ingen betydning for karakter etc, men jeg liker å være nøye. Man føler seg så råtten om man ikke kan stå inne for det man har gjort. Men jeg skulle jo ønske jeg kunne ta like lett på slike ting som andre. Jaja, vi er forskjellige. Men når jeg er ferdig med foredraget mitt skal jeg rusle hjem, kjøpe blomster og vin og bare være fornøyd med meg selv uansett hvordan det har gått Håper du har hatt en fabelaktig onsdag! ← Håper foredraget ditt (det et foredrag, ikke sant?) gikk helt strålende. Det er jeg sikker på at det gjorde Håper du kjøper blomster og vin og er fornøyd uansett - det fortjener du! Takk for omtale, forresten Leste den nettopp i dagboken din, men veldig fint at den er her også, vil ha så mange omtaler som mulig! ← Klart jeg poster her også... poster først her! Synes dagboken min er litt kjedelig for tiden. Det er vel rett og slett fordi det ikke skjer så mye spennende i livet mitt akkurat nå Håper dere ikke kjeder dere i hjel, det kommer forhåpentligvis snart mer spennende tider. Også må jeg få lest flere bøker snart! Jeg satser på helgen ← Jeg kjeder meg overhodet ikke i alle fall... synes det er kjempekoselig å komme innom å lese om deg og ditt, og bøker, film, musikk og annet dill dall (les: irer!! ) I dag var det et svare strev å komme seg på Blindern, men det gikk da til slutt... Utrolig at noen snøfiller klarer å lage så mye trøbbel egentlig Nå har jeg kommet meg hjem, og er faktisk ganske sliten av dagens forelesninger. Så nå skal jeg legge meg på sofaen med kakao og bok og slappe av med helt god samvittighet, det skal bli fint Det er så grått og slapsete ute, så jeg har tent stearinlys inne og virkelig fått det koselig her. Akkurat nå skulle jeg gjerne flyttet til Nice eller noe ← Huff... stakkers deg i all snøen! Her er det mildt og fint. Håp om vår i luften Ha en fortreffelig fredag min venn! Kos deg masse i helgen og ta godt vare på deg selv! fra... meiiii Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 18. februar 2006 #1050 Del Skrevet 18. februar 2006 Ja, her har det visst ikke vært mange siden jeg var her i går... Bare innom for å si god lørdag til deg og fortelle at jeg har kjøpt Beth Ortons siste album. Har du også? Jeg hørte med litt rynkete øynebryn gjennom de første fire sangene... så løsnet det på den femte og jeg har likt resten godt. Tror jeg må høre mye mer Spennende er det i alle fall! Ha en flott lørdag vennen min!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 18. februar 2006 Forfatter #1051 Del Skrevet 18. februar 2006 Dette er en deilig dag. Sambo vekket meg med frokost på sengen, og det var veeeldig koselig Siden har jeg ikke gjort så mye fornuftig, bare slappet av. I kveld skal vi på fest, så det gleder jeg meg til. Har lakket negler (synes det er utrolig morsomt av en eller annen grunn), og gleder meg til å pynte meg Foredraget i går gikk faktisk veldig bra. Nå er det snart på tide at jeg slutter å være nervøs, det er jo bare dumt når det stort sett går så fint. Men for å se det fra den lyse siden så er jeg jo vesentlig mindre nervøs enn jeg pleide å være (dvs totalt vrak), så det går framover Kjøpte tulipaner i går, noen helt nydelige noen som var lyserosa med mørkere rosa kant på bladene. Blomster er virkelig verdt hvert øre, jeg blir glad av blomstene når jeg ser på dem! Bra du synes det er koselig å være her, Anette, det er hyggelig å høre Det er minst like koselig å ha deg her også, vet du! Jeg har også kjøpt Beth Ortons siste, men jeg har ikke fått hørt så mye på den ennå - sambo liker henne ikke i det hele tatt, så jeg spiller henne bare når jeg er alene. Har hørt gjennom CDen bare én gang, og da var jeg ikke overbegeistret. Men jeg skal høre mange flere ganger, og da vokser den sikkert Ellers fikk jeg godkjent anmeldelsene mine hos Mao i dag, så jeg bestilte to pocketbøker gratis - Jernalder og Michael K av J.M. Coetzee. Gleder meg til de kommer, håper de er raske med leveringen. Fikk endelig lest ferdig The Historian i går: Elizabeth Kostova: The Historian Dette er en ganske finurlig spenningsroman. Paul er student, og finner en dag en eldgammel bok med et mystisk dragesymbol i. Han blir nysgjerrig på boka, og undersøkelsene hans leder ham til legenden om Dracula. Etterhvert viser det seg at også Pauls veileder og mentor på universitetet, Rossi, har funnet en lignende bok. Snart begynner skumle ting å skje, mennesker blir drept og Rossi forsvinner. Paul starter jakten på Rossi, og dermed også jakten på Dracula... Jeg syntes denne boka var svært underholdende å lese. Den har klassiske ingredienser som mystikk, kjærlighet og historie. På mange måter er den ganske lærerik også. Anbefales alle som liker spenning, også de som i utgangspunktet ikke er veldig fascinert om Dracula-mytene. God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. februar 2006 #1052 Del Skrevet 18. februar 2006 Så fint at du også har en herlig lørdag. Frokost på senga hørtes herlig ut, ikke fritt for at jeg som er gressenke blir bittelitt misunnelig . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 18. februar 2006 #1053 Del Skrevet 18. februar 2006 Snill sambo du har som kommer med frokost på senga Og tulipanene hørtes nydelige ut.. God helg!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. februar 2006 #1054 Del Skrevet 18. februar 2006 Lenge siden jeg har vært her inne. Har ikke så voldsom skrivekløe for tiden, blir mest til at jeg leser innlegg. Inspirert av deg har jeg nå reservert The Historian på biblioteket. Gleder meg til å lese den, er generelt glad i krim og mysterier. En av de beste spennigsromaner jeg har lest er Donna Tart - Den hemmelige historien. Språket er nydelig og historien vanvittig spennende. Tart klarer på en en helt enestående måte å bygge opp spennende karakterer. Jeg levde med flere av karakterene i flere uker. Det er særlig et tvillingpar i denne romanen som er utrolig fascinerende. Ønsker alle en god helg. PS: jeg er ferdig med Kompani Orheim . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 18. februar 2006 #1055 Del Skrevet 18. februar 2006 Jeg har begynt på Narnia jeg, en murstein av en bok - eller dvs det er alle 7 Narniabøkene i en bok. Også holder jeg på med "A portrait in Sepia" av Isabelle Allende. Så denne måneden hopper jeg nok over Kompani Orheim. Henger meg på igjen neste måned! PS: Må innrømme at jeg syns Kompani Orheim høres så kjedelig ut... Mulig jeg tar feil.. Skal lese vurderingene deres 1. mars og blir jeg overbevist da så leser jeg den etter da. Imens koser jeg meg med Narnia og Aslan og hekser og klesskap God helg Ciara! Håper du har det fiiint!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. februar 2006 #1056 Del Skrevet 19. februar 2006 "Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg Boken handler om Jarle, som får hele sin tilværelse snudd på hode når han møter og forelsker seg i Yngve. Fortellerstemmen i boka er den voksne Jarle, som ser tilbake på sine egne handlinger og opplevelser som søttenåring i et analyserende og til dels selvkritisk lys. Forfatteren skildrer godt hvordan det er å være ungdom på åttitallet, og han beskriver levende både ungt følelseskaos, politiske konflikter, vennskap og forelskelse. I første del av boka blir beskrivelsene kanskje litt for grundige, for jeg ender rett og slett opp med å kjede meg litt. For selv om fortellingen er underholdende og engasjenrende går det en smule for sakte frem. En liten overdose skildring og litt for lite handling. Dette tar seg grundig opp i andre halvdel av boka, og man blir fanget inn i handlingen, samtidig som man føler både medfølelse og frustrasjon for de fleste av bokas personer. Alt i alt synes jeg boka er en nydelig historie, selv om jeg måtte tvinge meg til å ikke gi opp når jeg leste første halvdel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. februar 2006 Forfatter #1057 Del Skrevet 19. februar 2006 Så fint at du også har en herlig lørdag. Frokost på senga hørtes herlig ut, ikke fritt for at jeg som er gressenke blir bittelitt misunnelig . ← Hei Fakse Det høres veldig kjedelig ut å være gressenke. Hvor ofte må mannen din reise med jobben? Jeg liker godt å være alene, men det er jo noe annet å bli tvunget til å være alene... Snill sambo du har som kommer med frokost på senga Og tulipanene hørtes nydelige ut.. God helg!!!! ← Hei Nivea Ja, jeg har en veldig snill sambo Og han har også skjønt at jeg er mest følsom om morgenen, jeg er B-menneske og trenger tid til å våkne. Så når han er så omtenksom om morgenen blir jeg om mulig i enda bedre humør enn jeg ville vært ellers Lenge siden jeg har vært her inne. Har ikke så voldsom skrivekløe for tiden, blir mest til at jeg leser innlegg. Inspirert av deg har jeg nå reservert The Historian på biblioteket. Gleder meg til å lese den, er generelt glad i krim og mysterier. En av de beste spennigsromaner jeg har lest er Donna Tart - Den hemmelige historien. Språket er nydelig og historien vanvittig spennende. Tart klarer på en en helt enestående måte å bygge opp spennende karakterer. Jeg levde med flere av karakterene i flere uker. Det er særlig et tvillingpar i denne romanen som er utrolig fascinerende. Ønsker alle en god helg. PS: jeg er ferdig med Kompani Orheim . ← Hei Lily Håper alt står bra til med deg Håper du liker The Historian, da. Jeg elsket også Den hemmelige historien, har lest den flere ganger. Jeg klarte ikke å legge den fra meg da jeg leste den. Boka var så bra på så mange plan. Er helt enig med deg i at tvillingparet var utrolig fascinerende! Jeg har den neste boka til Donna Tartt i hylla, men jeg har ikke lest den ennå. Har hørt at den ikke er like bra, og det vil jeg ærlig talt aldri forventet heller. Jeg har begynt på Narnia jeg, en murstein av en bok - eller dvs det er alle 7 Narniabøkene i en bok. Også holder jeg på med "A portrait in Sepia" av Isabelle Allende. Så denne måneden hopper jeg nok over Kompani Orheim. Henger meg på igjen neste måned! PS: Må innrømme at jeg syns Kompani Orheim høres så kjedelig ut... Mulig jeg tar feil.. Skal lese vurderingene deres 1. mars og blir jeg overbevist da så leser jeg den etter da. Imens koser jeg meg med Narnia og Aslan og hekser og klesskap God helg Ciara! Håper du har det fiiint!! ← Hei igjen, Nivea Narnia-bøkene kunne jeg tenke meg å lese. Har du sett filmen? Har lyst til å se den også Alt man skulle gjort! Skjønner godt at du dropper Kompani Orheim, det høres ut som om du har nok å gjøre! Takk for omtale av Mannen som elsket Yngve, Fakse Kan ikke huske at jeg syntes den første delen var treg, men er enig at den ble mer spennende etterhvert. Synes boka er fantastisk, som jeg har sagt mange ganger før er den en av mine store norske favoritter! Så det skal bli spennende å se hva folket synes om Kompani Orheim. Vi var på veldig koselig fest i går. Vi ble temmelig brisne begge to, så i dag har vi sovet lenge og drukket mye cola Men formen er ikke så dårlig, er bare litt trøttere enn vanlig. Men det var den festen absolutt verdt. Det er så koselig når man er på fester hvor alle skravler med alle, alle er i godt humør, og alle virker som om de ønsker å bidra til en kjempestemning. I går var en sånn kveld hvor alt klaffet! I kveld skal jeg bare ligge på sofaen og sløve, hvile ut til uka begynner igjen i morgen. Stor klem til dere alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Within my guitar Skrevet 19. februar 2006 #1058 Del Skrevet 19. februar 2006 Kan ikke huske at jeg syntes den første delen var treg, men er enig at den ble mer spennende etterhvert. Synes boka er fantastisk, som jeg har sagt mange ganger før er den en av mine store norske favoritter! Så det skal bli spennende å se hva folket synes om Kompani Orheim. Må si meg enig i at Mannen som elsket Yngve er en fantastisk bok. Syns absolutt ikke den var treig, selv om den ble bedre etterhvert som det skjedde mer. Og så langt lover Kompani Orheim veldig godt. Språket hans er så fint! Gleder meg til fortsettelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fantus Skrevet 19. februar 2006 #1059 Del Skrevet 19. februar 2006 Hei Ciara og resten av bokringen. Jeg vil gjerne være med i ringen (hvis det er plass til fler da...) Har skaffet Kompani Orheim, så da burde det være mulig å lese den før første mars. Litt om meg... Er 24 år, gift og bor i oslo. Leser ganske mye, og skulle ønske jeg leste enda mer bøker. Liker alle slags bøker, men kanskje spesielt John Irving, krim (Jo Nesbø er ikke så skummel og ekkel, Nostalia... ) fantasy og science fiction, historiske romaner, feel good bøker (sånn som f.eks Marian Keyes) og sikkert mer som jeg har glemt å skrive ned nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 20. februar 2006 #1060 Del Skrevet 20. februar 2006 Hei Fakse Det høres veldig kjedelig ut å være gressenke. Hvor ofte må Hei igjen, Nivea Narnia-bøkene kunne jeg tenke meg å lese. Har du sett filmen? ← Niks, vil lese boka før jeg ser filmen! Liker at bildene jeg har i hodet er minst mulig påvirket av filmen, det blir best! Har jo sett serien på tv og lest boka før, men det er så mange år siden at jeg husker minimalt.. Kjempegøy å lese eventyr igjen, med hekser og dverger og snakkende bevere og sånnt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå