Jump to content
AnonymBruker

Rask vektnedgang, hvor dumt er det?

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei! 

Samboer og jeg har satt oss felles mål om å gå ned i vekt med felles delmål o.l. Det er motiverende og går veldig bra så langt. Men vi, og særlig jeg, har veldig mye å ta av og det er frustrerende å lese om de anbefalte 0.5kg i uka. Hittil har det gått ca 2 kg i uka.

Det er jo ikke veldig motiverende å skulle bruke halvannet år på å i det hele tatt komme seg under 100 kg... Så hvor dumt er det å bare kline til og rase ned i vekt? 

Kan legge til at jeg går ned i vekt ved å spise sunt, grovt, mettende mat og bevege på meg, men da ikke i gigantiske mengder (noe jeg ikke trenger heller, jeg orker ikke veldig mye av gangen). 

Anonymkode: 72087...b5b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Tvist

Så lenge du ikke går mye sulten eller blir stresset om du går mindre bed innimellom ville jeg ikke bekymret meg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 minutt siden, Tvist said:

Så lenge du ikke går mye sulten eller blir stresset om du går mindre bed innimellom ville jeg ikke bekymret meg. 

Nei, jeg spiser når jeg er sulten, fire ganger om dagen og det stresser meg overhode ikke. Takk for svar :)

Anonymkode: 72087...b5b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Har du lest nettaviser i det siste? Florerer jo med artikler om at rask vektnedgang når man har fedme er å anbefale. Jeg gikk selv ned 25 kg på fire måneder i høst. Eneste er jo at huden er litt slapp da. 05 kg i uken er en myte. Kanskje mer for de som har 10-15 kg for mye og skal ha varig livsstilsendring. Er man veldig overvektig er det sunnest å gå ned fort, spise sunn mat. Så når en har nådd målet (eller iallefall gått ned en del) begynne å trene og stabilisere kosthold. Kan ALDRI gå tilbakectil gammelt kosthold, da kroppen vil være på sparebluss resten av livet, men det er prisen man betaler. Derfor veldig viktig med daglig trening etter at målet er nådd for å kunne spise noenlunde normalt

Anonymkode: 7ea46...cd1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hr. Aktiv

Til å begynne med går man raskere ned ihvertfall hvis bmi er ganske høy. Det er fordi kroppen slipper masse vann. I snitt er det optimale max. 700 gram i uka. Dette er for å ikke miste muskelmassen. Går du raskere ned er det lettere for kroppen å bruke energien i musklene som brennstoff enn å omdanne fett til energi. Det er vanskelig. Minsker du muskelmassen så blir jo motoren din også mindre noe som bidrar til lavere forbruk. Dette er ikke noe du ønsker som vil ned i vekt. Det beste er å starte på med styrketrening for da øker muskelmassen og også forbrenningen da motoren blir større og krever mere energi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg tenker at anbefalingen om 0,5 kg i uka handler om at man skal holde ut "in the long run". Hvis du starter for hardt med en streng diett for å rase ned i starten, kan det bli vanskeligere å følge dette gjennom hele vektnedgangen. 0,5 kg i uka klarer man som oftest selv med et ganske overkommelig kaloriinntak. Hvis du spiser greit og synes det er ok, så har det ikke så mye å si om du går ned mer. Ofte vil det være slik i starten.

Noen hevder også at du risikerer mer løshud av rask vektnedgang, men såvidt jeg har forstått er det en sannhet med modifikasjoner. Det eneste er at ved sakte vektnedgang får huden tid til å trekke seg sammen mens det skjer, mens med rask vektnedgang er det ikke alltid den rekker der. Sluttresultatet blir nok det samme uansett.

Stå på og lykke til videre!:)

Anonymkode: 53233...9a0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Det sies at går man mye ned og fort er det vanskeligere å holde vekten og det kan resultere i jo-jo slanking. Derfor er det anbefalt 0,5 - 1kg i uken. Men har ikke noen gode kilder på det her og nå.

Om det er vanskelig å holde motivasjonen kan kanskje det å få hjelp av eksterne være en ide ? Sykehuset har senter for sykelig overvekt (om du er det), og de fleste kommuner har frisklivssentraler, eller man kan få oppfølgning av fastlege. 

Lykke til :) husk at endringen skal være hele livet, så om du bruker to år på å gå ned er det verdt det på sikt ;)

Anonymkode: b8a01...60a

Share this post


Link to post
Share on other sites
_popcorn_

Ryddet for innlegg om daglig matinntak under 1500 kcal og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Det blir jo anbefalt av fedmeforskere å gå mye ned, spesielt i starten, for å holde motivasjonen oppe. For som du sier, 0,5 kg i uka vil føles som lite og som et evighetsprosjekt. Så så lenge dere spiser nok og får i dere nok av alle næringsstoffer er det bare å kjøre på!

Bra jobbet forresten! 

Anonymkode: 0f6cf...1b4

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Samboer og jeg har satt oss felles mål om å gå ned i vekt med felles delmål o.l. Det er motiverende og går veldig bra så langt. Men vi, og særlig jeg, har veldig mye å ta av og det er frustrerende å lese om de anbefalte 0.5kg i uka. Hittil har det gått ca 2 kg i uka.

Det er jo ikke veldig motiverende å skulle bruke halvannet år på å i det hele tatt komme seg under 100 kg... Så hvor dumt er det å bare kline til og rase ned i vekt? 

Kan legge til at jeg går ned i vekt ved å spise sunt, grovt, mettende mat og bevege på meg, men da ikke i gigantiske mengder (noe jeg ikke trenger heller, jeg orker ikke veldig mye av gangen). 

Anonymkode: 72087...b5b

Ikke noe i veien for det. Klarer du så go for it. Bare vær klar på at dere ikke faller tilbake i gamle vaner etterpå. 

Anonymkode: 9cea8...3ff

Share this post


Link to post
Share on other sites
♥

En kickstart er vel bare en fordel etter hva jeg mener å ha lest. På sikt bør nedgangen roes ned, men dette skjer stort sett helt av seg selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akhenaton

I gamle dager trodde vi at det var smartest å gå sakte ned, og at dersom du tok av kiloene raskt så kunne du forvente å få dem raskt tilbake igjen. I dag vet vi at det ikke er sånn. Rask vektnedgang funker bedre på sikt.

Vi som var langt over snittet fitness og kostholdsorienterte gikk også rundt og lirte av oss vås som "spis seks ganger om dagen for maks forbrenning" osv. I dag er tullete myter som dette heldigvis knust av forskningen. Og ting som å faste, som var en big no no i fitnessmiljøer på 80 og 90-tallet, er i dag helt vanlige - noe som mange nyter godt av. Det spres fortsatt endel svada, og mye av forskningen det ofte refereres til er av det heller tvilsomme slaget, men man skal være glad for at vi har kommet så langt som vi har. Det er lettere å komme i form når du ikke konsekvent blir foret med tull som folk har funnet på fordi det liksom virket så smart i teorien. Og sånn hadde vi det lenge. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg går ned raskt, 2-3 kg i uka på det meste. Funker fjell.

Anonymkode: a4dd0...b95

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Jeg skal redusere vekt, men samtidig bygge muskler, så da er det viktig å ikke gå ned for fort. 

Anonymkode: 8fa61...a8f

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Min eneste betenkelighet med rask vektnedgang, er at det for mange har en tendens til å bli raskt ned, og ... raskt opp. Spørsmålet er om livsstilsendringene er noe du kan opprettholde over tid, for det er vel noe av poenget også? :)

Anonymkode: c0ca7...bba

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rogadame

Jeg går på Roede atm

Man går gjerne ned raskt ned (2 kg i uka helt i starten)

Man kan faktisk velge "kickstart" meny med 1000kcal til dagen , helt  i starten av kurset men det orket ikke jeg ..blir fort sur og mister motivasjonen når man er sulten.

De anbefaler "sakte, men sikker" vektnedgang pga kroppen skal venne seg til livsstilsendring og man ødelegger rett og slett forbrenningen med å gå opp og ned i vekt  så ofte.

Kroppen vil da alltid søke tilbake til "status q " den "tykke versjonen" av deg selv fordi den trur det blir hungersnød .

 

Sakte men sikker vektnedgang..og holde vekta nede i minst 2 år før kroppen forstår at dette er den nye normalen

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Tenker at 0.5 kilo er meir for meir "normal" vekting, har du veldig høy vekt vil jo enn halv kilo utgjøre veldig lite i prosent. 

Anonymkode: 2482a...aee

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Du sier ikke noe om hvor tung du er, men jeg antar at du er stor. Da vil du ofte gå ganske mye ned i starten fordi kostholdet endres, og det er gjennom kosten man går ned. Vanligvis spiser en stor person mye tomme kalorier og vil derfor ha mye å hente bare på å kutte ut disse. For min egen del har det vært viktig å tenke livsstilsendring, og da endret jeg til et  kosthold jeg vet jeg vil klare å opprettholde. Ved å gjennomføre noen små endringer gikk vekta ned "av seg selv". Jeg var altså ikke opptatt av kiloene i seg selv, men vekta endret seg fordi jeg gjorde gode tiltak for kroppen min. Så min anbefaling er heller å fokusere på å få et sunnere liv, enn på å kikke på vekta. Vekta kommer uansett til å gå ned når du gjør ting riktig.

Anonymkode: 4de6e...db9

Share this post


Link to post
Share on other sites
_popcorn_

Ryddet for innlegg om for lav matinntak og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hundemamma97

Frokost: Havregrøt. Havregryn og vann i mikroen med sukrin og kanel oppå. (Sunne karbohydrater som metter lenge og bra for magen).

Lunsj: Skyr yoghurt (mye protein) og en neve med mandler (sunt fett).

Middag: Kyllingfilet i speltlomper, med spinatblader og cottage cheese (Velsmakende, lite kalorier og fin balanse mellom næringsstoffene).

Kveldsmat: Hmm.. er man av den fråtsende typen kan man kjøpe inn en haug med sukkerfri pastiller og tyggis og bare kjøre på med det når det verste søtsuget melder seg i natten. Eventuelt mørk sjokolade. Kakao i seg selv er i det minste sunt.

Mat er ikke bare kalorier, det er også syre og base, riktige bakterier for frisk tarm osv. Et mest mulig vegetarisk kosthold med masse rød frukt og bær har vist seg å være gunstig. Mange tror at man ikke kan spise potet, men potet inneholder veldig lite kalorier og mye næring, så det er faktisk genialt å spise potet om man vil ned i vekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...