Gå til innhold

Vil ikke møte i retten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir noe annet. Men hvis man møter opp i retten og sier at man ikke vil vitne, å kan man jo ikke tvinges til det. Vet hvertfall at det er slik i politiavhør. Du må møte til avhør, men har din fulle rett til å ikke ville forklare deg. 

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Dette gjelder kun i avhør, ikke i retten. Der er du forpliktet til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alltid du har forklaringsplikt.

Sitat

I utgangspunktet har vitnene forklaringsplikt for retten. Her er det noen viktige unntak, som langt på vei er de samme både i sivile saker og straffesaker. Noen eksempler på slike unntak er at en parts/tiltalts ektefelle, samboer, fraskilt ektefelle, slektning i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og besvogrede ikke har forklaringsplikt. I tillegg kan også forlovede, fosterforeldre, fosterbarn og fostersøsken fritas fra vitneplikten såfremt retten samtykker til dette. Videre kan et vitne også nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet eller nære slektninger for straff eller tap av borgerlig aktelse. Det nevnes også at prester i statskirken og i registrerte trossamfunn, advokater, leger, psykologer, apotekere, jordmødre eller sykepleiere har taushetsplikt om opplysninger som er betrodd dem i deres stilling, hvilket innebærer at de har taushetsplikt så lenge den som har krav på hemmeligholdet ikke har løst vedkommende fra taushetsplikten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MakeItHappen skrev:

Dette gjelder kun i avhør, ikke i retten. Der er du forpliktet til å svare.

6 minutter siden, MakeItHappen skrev:

Du er ikke forpliktet til å forklare deg i et vanlig avhør, men du må forklare deg i retten. Du kan unnlate å svare på det som kan utsette seg selv eller dine nærmeste for straff eller velferdstap. 
hilsen tidligere etterforsker/avhører 😊

Ja, men på hvilken måte kan man "tvinges" til å avgi forklaring. Hva skjer hvis noen kommer i retten og ikke vil svare på spørsmål? Og ikke har avgitt forklaring til politiet

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sykemelding. Problem solved.

Anonymkode: 80a35...31a

Det er retten som tar den endelige avgjørelsen på om sykemeldingen godkjennes. 

TS. Hvor tafatt og feig går det an å bli? Skaff barnevakt til ungen og drass deg til retten eller spør om du kan vitne via videokonferanse. 

Du sutrer for at du skal vitne, hva med offeret i saken? 

Endret av The Kitten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis noen kommer i retten og ikke vil svare på spørsmål?

"Det er også straffbart å lyve. Dette kalles å gi falsk forklaring, og straffes med inntil 5 års fengsel."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MakeItHappen skrev:

Du er ikke forpliktet til å forklare deg i et vanlig avhør, men du må forklare deg i retten. Du kan unnlate å svare på det som kan utsette seg selv eller dine nærmeste for straff eller velferdstap. 
hilsen tidligere etterforsker/avhører 😊

Hvilke saker har du vært med å etterforske?

Anonymkode: 80a35...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

"Det er også straffbart å lyve. Dette kalles å gi falsk forklaring, og straffes med inntil 5 års fengsel."

 

Det å lyve og det å ikke svare på et spørsmål er to forskjellige ting...

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det å lyve og det å ikke svare på et spørsmål er to forskjellige ting...

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Du har ikke lov til å nekte å svare med mindre sitat lengre oppe angår deg.

Hvis du nektet å svare holder du tilbake informasjon. Antar det vil gå i samme kategorien som å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke saker har du vært med å etterforske?

Anonymkode: 80a35...31a

Jeg velger å ikke svare, da feltet er snevert og jeg lettere kan gjenkjennes😊 jobber i et særorgan, dvs ikke «vanlig» politidistrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vitne i en straffesak for noen år siden. Det stod i brevet konsekvensene hvis man ikke møter. I retten før jeg begynte vitnemålet sa dommeren konsekvensene hvis man lyver. Og tro meg det er det siste du vil. På grunn av at det var en stund siden den hendelsen hadde skjedd var det jo vanskelig og huske alt. Ble spurt ut av advokaten til mistenkte også var det en annen advokat der som jeg ikke husker hvem representerte. Det gikk veldig bra, det er ikke sånn man ser på amerikanske serier hvis noen tror det. Tror og dette var en sak der vedkommende hadde flere straffetiltalter for vi så ikke vedkommende på et par år etterpå. Jeg vitna også gikk jeg hjem etterpå. Aner ikke hva vedkommende fikk i straff og det interesserer meg heller ikke da jeg ikke har noe tilknytning til denne personen. 

Anonymkode: d056a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke vitne? 

Selv om ikke du se betydningen av det du eventuelt kan komme med av opplysninger kan du likevel belyse saken sammen med andre bevis. 

Som du sier så aner du ikke om han er skyldig eller ikke, det er ikke slik at du skal inn å forsvare en overgriper, eller hjelpe til å få ham dømt. Du skal gi objektive opplysninger som forhåpentligvis kan være med å gi et RIKTIG bilde av hva som har skjedd. Og det er vel i alles interesse, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...