Gå til innhold

Vil ikke møte i retten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er stevnet som vitne i en rettsak. Er et ganske ubetydelig vitne, men likevel et vitne. Jeg har egentlig ikke så mye å komme med. Saken gjelder en tidligere venn som er tiltalt for overgrep mot barn. Da vi hadde kontakt på det tidspunktet dette skulle funnet sted, er jeg innkalt som HANS vitne.

Jeg VET jo ikke om dette har skjedd eller ikke selv om jeg ikke hadde kjennskap til det da.Ønsker virkelig ikke å vitne til hans fordel dersom det stemmer. 

Jeg har prøvd å kontakte retten, men de sier jeg MÅ. Rettsaken er 15 mil unna og jeg har barn her hjemme som jeg må ta meg av også.

Hvilken straff får man evt for ikke å møte...? 

Anonymkode: ba2b5...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må møte ellers blir du hentet. Bare svar på spørsmålene du blir stillt så går dette bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vitne på Tlf om du er hjemme med barn under 1 år.

Anonymkode: fd716...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter du ikke,blir du straffeforfulgt, klart du må møte....politiet kan komme å hente deg på døra om du ikke møter opp.

Anonymkode: 6142e...223

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe valg, du må møte. Bare svar på spørsmålene, du er forpliktet til å svare, og er du usikker så sier du det. Eneste grunn til å unnlate å svare er om du utsetter deg selv eller en av dine nærmeste for straff. Du vitner ikke til hans fordel, men bidrar til å få den fulle sannhet frem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det politiet eller forsvarer som har innkalt deg? 
hvis du er stevnet kan du bli pågrepet, men sannsynligvis vil de bare droppe deg om de ikke når deg og det ikke er sentralt (anbefaler ikke å sjangse på dette!).

Du kan ringe den som har innkalt deg og si at du ikke har noe å opplyse og ikke ønsker å vitne. Hvis det ikke er viktig kan de droppe deg. Spesielt forsvarer - man ønsker ikke et vitne som kan komme til å være negativ mot klient i retten (som man kan bli om man er tvunget til å vitne..) Tingretten bestemmer forøvrig ikke om du skal vitne eller ikke, det er opp til den som har innkalt deg. 

Endret av SansaS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MakeItHappen skrev:

Du har ikke noe valg, du må møte. Bare svar på spørsmålene, du er forpliktet til å svare, og er du usikker så sier du det. Eneste grunn til å unnlate å svare er om du utsetter deg selv eller en av dine nærmeste for straff. Du vitner ikke til hans fordel, men bidrar til å få den fulle sannhet frem. 

Er du egentlig forpliktet til å svare? Du er vel forpliktet til å møte opp og være tilstedet, men de kan da vel ikke tvinge svaret ut av deg??

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du egentlig forpliktet til å svare? Du er vel forpliktet til å møte opp og være tilstedet, men de kan da vel ikke tvinge svaret ut av deg??

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Man kan si at man ikke vet - ikke ønsker å svare, men man kan ikke lyve. Om man ikke svarer og har svart i avhør kan dette oppleses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SansaS skrev:

Man kan si at man ikke vet - ikke ønsker å svare, men man kan ikke lyve. Om man ikke svarer og har svart i avhør kan dette oppleses. 

Ja, det blir noe annet. Men hvis man møter opp i retten og sier at man ikke vil vitne, å kan man jo ikke tvinges til det. Vet hvertfall at det er slik i politiavhør. Du må møte til avhør, men har din fulle rett til å ikke ville forklare deg. 

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir noe annet. Men hvis man møter opp i retten og sier at man ikke vil vitne, å kan man jo ikke tvinges til det. Vet hvertfall at det er slik i politiavhør. Du må møte til avhør, men har din fulle rett til å ikke ville forklare deg. 

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Som mistenkt, siktet eller tiltalt kan du velge å ikke forklare deg. Som vitne kan du tvinges til forklaring - dvs å sitte i vitneboksen å svare på spørsmål. Hva svaret blir er jo opp til deg. Men hvis man ikke er et viktig vitne (eks karaktervitne) og man setter seg på bakbeina så gidder som regel ikke aktørene å tvinge noen. 

Endret av SansaS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SansaS skrev:

Som mistenkt, siktet eller tiltalt kan du velge å ikke forklare deg. Som vitne kan du tvinges til forklaring - dvs å sitte i vitneboksen å svare på spørsmål. Hva svaret blir er jo opp til deg. Men hvis man ikke er et viktig vitne (eks karaktervitne) og man setter seg på bakbeina så gidder som regel ikke aktørene å tvinge noen. 

Ok, sånn ja. Men på hvilken måte kan man tvinges? Altså, får man straff hvis man nekter å svare på spørsmål? 

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En sykemelding. Problem solved.

Anonymkode: 80a35...31a

Ja, men det stilles strenge krav. Holder ikke med vondt i magen. Må være sterk angst, alvorlig sykdom eller noe som forhindrer at du kan forklare deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, sånn ja. Men på hvilken måte kan man tvinges? Altså, får man straff hvis man nekter å svare på spørsmål? 

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Hvis man sier husker ikke på alt så vil de himle med øynene og lese opp det som ble sagt i avhør.. man blir ikke straffet for dårlig hukommelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SansaS skrev:

Hvis man sier husker ikke på alt så vil de himle med øynene og lese opp det som ble sagt i avhør.. man blir ikke straffet for dårlig hukommelse. 

Så hvis du benytter deg av retten til å avstå fra å gi forklaring til politiet, så kan de med andre ord ikke tvinge deg i retten

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, SansaS skrev:

Ja, men det stilles strenge krav. Holder ikke med vondt i magen. Må være sterk angst, alvorlig sykdom eller noe som forhindrer at du kan forklare deg. 

Ja, så det nå. Det var veldig strengt.

Anonymkode: 80a35...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du benytter deg av retten til å avstå fra å gi forklaring til politiet, så kan de med andre ord ikke tvinge deg i retten

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Nei. Du kan tvinges om du er stevnet. Men hvis du ikke har avgitt politiavhør har de ikke noe å lese opp.
Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal inn i det hele tatt. Hvis forsvarer har innkalt deg tar de en kjempe risiko om de ikke vet hva du skal si. Da ringer du bare forsvarer og sier at det ikke er lurt å kalle inn deg (ikke si noe mer) så tør de nok ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du egentlig forpliktet til å svare? Du er vel forpliktet til å møte opp og være tilstedet, men de kan da vel ikke tvinge svaret ut av deg??

Anonymkode: 5e1cd...ec3

Du er ikke forpliktet til å forklare deg i et vanlig avhør, men du må forklare deg i retten. Du kan unnlate å svare på det som kan utsette seg selv eller dine nærmeste for straff eller velferdstap. 
hilsen tidligere etterforsker/avhører 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...