Gå til innhold

Foreldrepermisjon regler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan far ta ut 6 uker pappaperm rett etter mine 6 uker? Kan jeg da stå på ferie 5 av de ukene han har perm? Eller må jeg stå på 50% arbeid?

Anonymkode: dd869...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jeg tro skal gå fint. Pappaen kan vel ta fedrekvote når som helst? Det er vel først dersom han skal ta fellesperiode det stiller krav til deg? 

Hva med den siste uka da? Skal du jobbe og han være hjemme? 

Anonymkode: 03763...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg tro skal gå fint. Pappaen kan vel ta fedrekvote når som helst? Det er vel først dersom han skal ta fellesperiode det stiller krav til deg? 

Hva med den siste uka da? Skal du jobbe og han være hjemme? 

Anonymkode: 03763...6ee

Vi kan vel ikke ta ut 100% perm likt? 

Har ikke 6 uker ferie, så den blir vel ulønnet den ene uka. 

Anonymkode: dd869...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare utsette din permisjon med 4 uker og 1 dag ferie. Det er begrensningen til NAV, selv om de fleste har 5-6 uker avtalt ferie med arbeidsgiver. 

Far kan ta ut permisjon etter dine 6 første uker mens du er på ferie.

Far kan ikke ta ut permisjon mens du har ulønnet permisjon, da det er aktiviterskrav til mor under fars permisjon.

Anonymkode: 41f6b...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2020 at 8:39 AM, AnonymBruker said:

Du kan bare utsette din permisjon med 4 uker og 1 dag ferie. Det er begrensningen til NAV, selv om de fleste har 5-6 uker avtalt ferie med arbeidsgiver. 

Far kan ta ut permisjon etter dine 6 første uker mens du er på ferie.

Far kan ikke ta ut permisjon mens du har ulønnet permisjon, da det er aktiviterskrav til mor under fars permisjon.

Anonymkode: 41f6b...42b

Det er ikke krav til mors aktivitet under fars kvote, kunn for den delen far tar av fellesdelen.

Så TS, så lenge du utsetter pga av far tar permisjon kan du ta 5 uker ferie og 1 uke ulønnet. ( Eller 6 uker ulønnet om du ønsker det)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bare ta ut 4 uker og 1 dag ferie per kalender år, og da kan han ha pappapermisjon ja. Men usikker på om det er uke 6 eller 7 etter fødsel karantenetiden går ut så ville ringt nav og sjekket. Og jo du kan ha ulønnet permisjon mens han har fedrekvoten, gjør det selv nå en dag i uken. Dette avtaler du med arbeidsgiver og nav legger seg ikke opp i det. 

Men også riktig at nei dere kan ikke ha 100% uttak samtidig. 

Anonymkode: bd378...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2020 at 8:39 AM, AnonymBruker said:

Du kan bare utsette din permisjon med 4 uker og 1 dag ferie. Det er begrensningen til NAV, selv om de fleste har 5-6 uker avtalt ferie med arbeidsgiver. 

Far kan ta ut permisjon etter dine 6 første uker mens du er på ferie.

Far kan ikke ta ut permisjon mens du har ulønnet permisjon, da det er aktiviterskrav til mor under fars permisjon.

Anonymkode: 41f6b...42b

Det er ikke noe i veien for å ta ut 5 uker ferie dersom far har permisjon denne tiden. Mulig det er antivitetskrav om far tar felleskvoten, men da kan far bare bruke fedrekvoten istedet.

Anonymkode: 86e17...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe i veien for å ta ut 5 uker ferie dersom far har permisjon denne tiden. Mulig det er antivitetskrav om far tar felleskvoten, men da kan far bare bruke fedrekvoten istedet.

Anonymkode: 86e17...ab8

Nei, nav sine regler sier at du bare kan utsette med 4 uker og 1 dag ferie per kalenderår. Du kan ta ulønnet permisjon de resterende 4 dagene, men du kan ikke offisielt ta ut ferie. Ser det er komt nye regler som lar deg bruke resterende ferie fra året før og litt ferie for neste år, men av årets ferie gjelder fremdeles 4 uker og 1 dag, nemlig den lovbestemte ferien. 

Forøvrig riktig at det bare er aktivitetskrav til mor om far tar av felleskvoten og ikke ved fedrekvoten :)

Screenshot_20200120_213603_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: bd378...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, nav sine regler sier at du bare kan utsette med 4 uker og 1 dag ferie per kalenderår. Du kan ta ulønnet permisjon de resterende 4 dagene, men du kan ikke offisielt ta ut ferie. Ser det er komt nye regler som lar deg bruke resterende ferie fra året før og litt ferie for neste år, men av årets ferie gjelder fremdeles 4 uker og 1 dag, nemlig den lovbestemte ferien. 

Forøvrig riktig at det bare er aktivitetskrav til mor om far tar av felleskvoten og ikke ved fedrekvoten :)

Screenshot_20200120_213603_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: bd378...bb5

Men TS spør ikke om de kan utsette foreldrepengeperioden, hun spør om hun kan ta sin ferie samtidig som far tar sin permisjon, og det kan hun. Både far og mor kan forlenge foreldrepengeperioden med 4 uker og 1 dag (og eventuelt overførte feriedager fra i fjor), da pauses utbetalingen fra NAV og man får ferielønn fra arbeidsgiver og er, teknisk sett, ikke i foreldrepermisjon de ukene. Foreldrepermisjonen, og utbetalingen fra NAV, starter opp igjen etter at ferien er ferdig avviklet.

Far kan ta ferie akkurat når han vil (og så lenge han vil) i de ukene mor får foreldrepenger og mor kan ta ut sine ferieuker under fars 15 uker, men ikke i de ukene far eventuelt tar av fellesperioden. Men å utsette foreldrepengeperioden og dermed i praksis forlenge permisjonen har NAV altså satt et tak på – og det er det skjermdumpen din viser til.

Å utsette foreldrepengeperioden er nok mest relevant for de som regner med å måtte vente en stund på barnehageplass (de med barn født desember til, kanskje, mai/juni). Fordelen er at man kan ta mindre ulønnet permisjon, ulempen er at hverken far eller mor egentlig får ferie og ihvertfall ikke mange ferieuker sammen som familie.

Anonymkode: 03164...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan far overta hele permisjonen til mor(utenom de 6 ukene) men mor kan ikke røre fars permisjon?

Anonymkode: aba33...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan far overta hele permisjonen til mor(utenom de 6 ukene) men mor kan ikke røre fars permisjon?

Anonymkode: aba33...924

Nei, slik jeg leser reglene er 15 uker (hvorav 6  tas rett etter fødsel) forbeholdt mor og 15 uker forbeholdt far – også kjent som mødre- og fedrekvote. Fordelingen kan kun endres på hvis mor eller far blir sykemeldt i sin periode. 

Det bestemte ukeantallet har variert og var f.eks. en stund på 10 uker til hhv. mor og far, med de resterende 29 som fellesperiode mot de 19 man nå står fritt til å dele slik man ønsker.

Anonymkode: 03164...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men TS spør ikke om de kan utsette foreldrepengeperioden, hun spør om hun kan ta sin ferie samtidig som far tar sin permisjon, og det kan hun. Både far og mor kan forlenge foreldrepengeperioden med 4 uker og 1 dag (og eventuelt overførte feriedager fra i fjor), da pauses utbetalingen fra NAV og man får ferielønn fra arbeidsgiver og er, teknisk sett, ikke i foreldrepermisjon de ukene. Foreldrepermisjonen, og utbetalingen fra NAV, starter opp igjen etter at ferien er ferdig avviklet.

Far kan ta ferie akkurat når han vil (og så lenge han vil) i de ukene mor får foreldrepenger og mor kan ta ut sine ferieuker under fars 15 uker, men ikke i de ukene far eventuelt tar av fellesperioden. Men å utsette foreldrepengeperioden og dermed i praksis forlenge permisjonen har NAV altså satt et tak på – og det er det skjermdumpen din viser til.

Å utsette foreldrepengeperioden er nok mest relevant for de som regner med å måtte vente en stund på barnehageplass (de med barn født desember til, kanskje, mai/juni). Fordelen er at man kan ta mindre ulønnet permisjon, ulempen er at hverken far eller mor egentlig får ferie og ihvertfall ikke mange ferieuker sammen som familie.

Anonymkode: 03164...21e

Men så lenge hun tar ferie i permisjonstiden så går det som utsettelse, du må fylle ut i søknaden hvorfor du har opphold og da får du ikke godkjent de 4 ekstra feriedagene. Så jo det går som utsettelse om vi vil eller ei dessverre.

Alternativet er å ta ut gradert uttak, da må hun ikke fylle ut hvorfor og hun kan gå ulønnet eller ta ferie som det passer henne mens far tar sin permisjon. 

Har akkurat vært igjennom søknaden selv og funnet alle smutthull og løsninger for å få strekt permisjonen min lengst mulig, er et svært firkantet system dessverre. 

Anonymkode: bd378...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men så lenge hun tar ferie i permisjonstiden så går det som utsettelse, du må fylle ut i søknaden hvorfor du har opphold og da får du ikke godkjent de 4 ekstra feriedagene. Så jo det går som utsettelse om vi vil eller ei dessverre.

Anonymkode: bd378...bb5

Ikke hvis hun tar sin ferie samtidig som far tar ut fedrekvoten, nei, for da blir ikke foreldrepengeperioden utsatt. Hvis du gjør det for å utsette foreldrepengeperioden, slik dere har gjort, så gjelder selvfølgelig reglene for utsettelse av foreldrepengeperioden.

Vi skal også bruke 4 uker og 1 dag, pluss overført ferie fra i fjor for å «forlenge» permisjonen, resterende ferie man eventuelt har forsvinner altså ikke. Den kan man ta samtidig som den andre er hjemme.

Screenshot_20200120-223650_Chrome.jpg

Anonymkode: 03164...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis hun tar sin ferie samtidig som far tar ut fedrekvoten, nei, for da blir ikke foreldrepengeperioden utsatt. Hvis du gjør det for å utsette foreldrepengeperioden, slik dere har gjort, så gjelder selvfølgelig reglene for utsettelse av foreldrepengeperioden.

Vi skal også bruke 4 uker og 1 dag, pluss overført ferie fra i fjor for å «forlenge» permisjonen, resterende ferie man eventuelt har forsvinner altså ikke. Den kan man ta samtidig som den andre er hjemme.

Screenshot_20200120-223650_Chrome.jpg

Anonymkode: 03164...21e

Må bare beklage, ser nå at jeg har blitt villedet av 3 ulike personer hos nav med beskjed om at jeg måtte fylle inn hva jeg skulle gjøre i perioden med mindre vi tok gradert. Selvfølgelig helt riktig at så lenge far bruker fedrekvoten kan mor gjøre som hun vil, ellers hadde jo i praksis ikke jeg kunne hatt en dag ulønnet i uken heller. 

Nav er et håpløst system, og det er forsåvidt de nye permisjonsreglene også. 

Anonymkode: bd378...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Må bare beklage, ser nå at jeg har blitt villedet av 3 ulike personer hos nav med beskjed om at jeg måtte fylle inn hva jeg skulle gjøre i perioden med mindre vi tok gradert. Selvfølgelig helt riktig at så lenge far bruker fedrekvoten kan mor gjøre som hun vil, ellers hadde jo i praksis ikke jeg kunne hatt en dag ulønnet i uken heller. 

Nav er et håpløst system, og det er forsåvidt de nye permisjonsreglene også. 

Anonymkode: bd378...bb5

Kanskje dere har snakket litt forbi hverandre og de bare har gitt dere alternativer for å utsette og dermed kunne forlenge perioden?

Men ja, det er innmari mye tekst og små finurligheter å jobbe seg gjennom! Akkurat foreldrepengene har de vel prøvd å gjøre litt mer lettfattelig enn alt annet der inne, men det sier vel egentlig mest om alt det andre... Jeg er i grunn ganske fornøyd med at fedrekvoten er utvidet, men skjønner at det ikke passer alle så godt at det er færre fleksible uker. Eller er det andre ting som har endret seg, som du tenkte på? Dette blir vår første runde!

Anonymkode: 03164...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje dere har snakket litt forbi hverandre og de bare har gitt dere alternativer for å utsette og dermed kunne forlenge perioden?

Men ja, det er innmari mye tekst og små finurligheter å jobbe seg gjennom! Akkurat foreldrepengene har de vel prøvd å gjøre litt mer lettfattelig enn alt annet der inne, men det sier vel egentlig mest om alt det andre... Jeg er i grunn ganske fornøyd med at fedrekvoten er utvidet, men skjønner at det ikke passer alle så godt at det er færre fleksible uker. Eller er det andre ting som har endret seg, som du tenkte på? Dette blir vår første runde!

Anonymkode: 03164...21e

Skjønner ikke poenget i det hele tatt med all detaljstyringen av permisjonen. Hva er f.eks begrunnelsen for at far må søke om utsettelse før han i det hele tatt har søkt om permisjon, dersom mor skal ta ulønnet før fars permisjon?

De kunne gitt et visst antall dager til mor, til far, og til felleskvote (evt som i sverige hvor mor og far får hver sine dager og mulighet til å overføre noen av dem til den andre). Disse dagene burde mor og far kunne styrt helt selv når de tok ut(helt eller delvis), kun ved å varsle NAV. Og med forutsetning om at summen av arbeid og jobb aldri oversteg 100%.

Da kunne de kvittet seg med masse byråkrati og familiene hadde fått mye mer fleksibilitet. 

I tillegg burde de skilt på barselpermisjon frem tom 6 uker etter fødsel og foreldrepermisjonen fom 6 uker etter fødsel. Barselpermen burde uansett vært med full lønn som ved sykemelding.

Anonymkode: 86e17...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dere har snakket litt forbi hverandre og de bare har gitt dere alternativer for å utsette og dermed kunne forlenge perioden?

Men ja, det er innmari mye tekst og små finurligheter å jobbe seg gjennom! Akkurat foreldrepengene har de vel prøvd å gjøre litt mer lettfattelig enn alt annet der inne, men det sier vel egentlig mest om alt det andre... Jeg er i grunn ganske fornøyd med at fedrekvoten er utvidet, men skjønner at det ikke passer alle så godt at det er færre fleksible uker. Eller er det andre ting som har endret seg, som du tenkte på? Dette blir vår første runde!

Anonymkode: 03164...21e

Ja kan fort være. Vi har uansett funnet en løsning som passer oss best mulig, så det ordnet seg heldigvis :)

Men ja skulle rett og slett ønske det var mer fleksibilitet. Far her kan ikke ta ut permisjon så lenge uten å miste jobben sin (de tar inn kontrakter, uten han på jobb mister de kontrakter så ikke ulovlig bare uheldig). I tillegg har vi erfaring fra tidligere barn, så far har ingen ønsker om å være hjemme med baby før han er over 1 år. Forståelig nok, for det er ikke samme instinktene ute å gå, og barnet er fremdeles ganske avhengig av puppen for mat. Anbefalingene er jo at morsmelk skal være hovednæringen til barnet frem til 1 år, dette lar seg ikke gjøre med de nye reglene. 

Den endringen jeg reagerer mest på er at ved 80% dekningsgrad så får jo far 19 uker, som i praksis ikke gir så mange flere uker til valgfrihet. For noen passer det og for andre ikke, noen mødre ønsker å gå rett i jobb mens andre fedre ikke ønsker å gå hjemme i det hele tatt. Far har nå permisjon 1 dag i uken selv om baby bare er 2 mnd gammel, totalt bortkastet da dagene blir brukt på amming uansett, men jeg får sove litt lenger og vi får ordnet praktiske ting. Eneste grunnen er for å forlenge min permisjon uten at vi skal måtte si fra oss hans og kaste bort pengene han tross alt har gjort seg fortjent til fra nav. 

Syns det er veldig bra at far har fått flere uker, men de skulle komt i tillegg til de andre ukene og ikke tatt fra fleksi ukene. Samme gjelder mors kvote. For med dagens permisjonsordning er det umulig å følge retningslinjene for barnets beste. Og syns samtidig valgfriheten burde vært enda mer, nettopp på grunn av at det for mange, både kvinner og menn, ikke passer seg å ta permisjon. 

Må få legge til at far i huset er super pappa og leker og koser med barna sine etter jobb, legger eldste hver kveld og finner på mye gøy. Må ikke ha permisjon for å knytte seg til barna sine. Når han nå er hjemme en dag i uken tar han selvsagt babyen mest mulig, men han er tross alt ikke begynt å leke eller noe så blir lite givende for far i lengden. 

Med eldste hadde vi ikke råd til mer ulønnet permisjon for meg, og barnet tok ikke flaske og spiste nesten ikke fast føde på grunn av sykdom. Som resulterte i at når jeg var på jobb var far forlatt med et barn som gråt i 7 av 9 timer på grunn av sult og savn etter mammaen sin, for nei, alle barn tar ikke flasken bare de blir sultne nok. Far satt å matet baby med tskje for å få i han noe som helst i løpet av dagen min og hadde med det en svært lite trivelig permisjon. Han ønsket da å være hjemme, men det beste for barnet hadde absolutt vært at jeg var hjemme de ekstra ukene. Så igjen, heia valgfrihet for familiene! 

Veldig avsporing hehe, men du spurte hva jeg tenkte og dette er noe jeg brenner for nettopp på grunn av tidligere erfaring. Denne gangen klarer vi å jukse litt så jeg får gått hjemme lenger, og skal muligens gå hjemme til baby er nesten 2 år mens far er hjemme når det passer og tar ut permisjon i ferier og slikt :)

Anonymkode: bd378...bb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig avsporing hehe, men du spurte hva jeg tenkte og dette er noe jeg brenner for nettopp på grunn av tidligere erfaring. Denne gangen klarer vi å jukse litt så jeg får gått hjemme lenger, og skal muligens gå hjemme til baby er nesten 2 år mens far er hjemme når det passer og tar ut permisjon i ferier og slikt :)

Anonymkode: bd378...bb5

Takk, veldig interessant å høre om andres situasjoner! Jeg er selvfølgelig også enig i at i en perfekt verden så hadde de ekstra 10 «låste» ukene kommet på toppen av de 49 vi allerede hadde. 59 uker med 100 % lønn hadde jo gjort kabalen betraktelig mye lettere for flere, men, pengene må tas fra et sted. Hvor mye skal fellesskapet sponse den enkeltes valg om barn? (Sier absolutt ikke at taket er nådd, for min del, altså! Men det er vel der den politiske diskusjonen har endt opp når man gikk for en tredeling av de allerede eksisterende ukene, fremfor en utvidelse av permisjonsordningen.)

Jeg ser at vi nok i det store bildet er utrolig heldige, begge har veldig fleksible jobber og rause arbeidsgivere. Jeg kan blant annet ta to timer betalt ammefri når jeg er tilbake på jobb. Det er jo sånne ting som gjør det langt lettere å dele permisjonen mer likt, og det er en type fleksibilitet som rett og slett ikke er mulig i en del yrker og stillinger. 

Og ja, som det ble påpekt av noen andre. Litt mindre byråkrati og registrering hadde gjort seg! Men er det noe alle norske regjeringer, uavhengig av side, ser ut til å virkelig elske så er det nettopp byråkrati. Dyrt for fellesskapet og tungvint for den enkelte! Men, på den lyse siden så får vi ihvertfall sysselsatt en del ekstra mennesker..? 

Anonymkode: 03164...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, nav sine regler sier at du bare kan utsette med 4 uker og 1 dag ferie per kalenderår. Du kan ta ulønnet permisjon de resterende 4 dagene, men du kan ikke offisielt ta ut ferie. Ser det er komt nye regler som lar deg bruke resterende ferie fra året før og litt ferie for neste år, men av årets ferie gjelder fremdeles 4 uker og 1 dag, nemlig den lovbestemte ferien. 

Forøvrig riktig at det bare er aktivitetskrav til mor om far tar av felleskvoten og ikke ved fedrekvoten :)

Screenshot_20200120_213603_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: bd378...bb5

Hun kan ta 5 uker ferie mens far tar permisjon.  For hun utsetter ikke med ferie, men med gats permisjon.

Anonymkode: 2111a...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...