Gå til innhold

Får man AAP hvis man har ME?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om ME er en «godkjent» sykdom for å få AAP? 

Anonymkode: 8d5db...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke diagnosen som avgjør, det er om arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50% pga sykdom, skade eller lyte. Dersom den er det på grunn av ME, og du ellers fyller vilkårene for AAP, så får du det. 

Anonymkode: 277b5...ed1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man til dr.Åsen for å få diagnosen? Kan man eventuelt ta det privat? 

Anonymkode: 8d5db...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsavklaringspenger får man mens NAV forsøker å avklare arbeidsevnen din. Altså: ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart en vanskelig diagnose å få aap på. Jeg jobber i nav og vår overlege er kjapp med å gi avslag til me pasienter. De blir ofte ikke trodd, dessverre. Det har blitt betraktelige strengere. 

Anonymkode: 335b9...a7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har ME. Så fort han fikk diagnosen så gikk han over til uføre uten å gå på AAP. :)

Anonymkode: 60a1d...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Broren min har ME. Så fort han fikk diagnosen så gikk han over til uføre uten å gå på AAP. :)

Anonymkode: 60a1d...7c2

Men det var før i tiden! Det er sikkert nye regler nå. 

Anonymkode: 60a1d...7c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose spiller i utgangspunktet ingen rolle for AAP, men funksjonsnivået. Du må ha arbeidsevnen nedsatt med minst 50% på grunn av sykdom eller skade for å få innvilget det, og så må du ha en plan for hvilke tiltak du skal igjennom  for å bedre arbeidsevnen din (feks arbeidstrening, utdanning, behandling).

Anonymkode: cb458...9bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart en vanskelig diagnose å få aap på. Jeg jobber i nav og vår overlege er kjapp med å gi avslag til me pasienter. De blir ofte ikke trodd, dessverre. Det har blitt betraktelige strengere. 

Anonymkode: 335b9...a7a

Dette er mitt inntrykk også. Venninnen min har ME, og så langt fått avslag hos NAV. Men kjenner en som er ufør pga ME som fikk uføre for 5 år siden. De holder på å stramme inn mot sånne vage sykdommer. 

Anonymkode: 26e51...3ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart en vanskelig diagnose å få aap på. Jeg jobber i nav og vår overlege er kjapp med å gi avslag til me pasienter. De blir ofte ikke trodd, dessverre. Det har blitt betraktelige strengere. 

Anonymkode: 335b9...a7a

Dette har jeg vanskeligheter med å tro. Det må isåfall være et svært lokalt problem (altså denne overlegen og din NAV-avdeling). ME er en anerkjent diagnose satt av spesialister, gjennom tverrfaglige utredninger. Den er like ekte som alle andre sykdommer, og ME-pasienter kommer jo ikke akkurat "tomhendt" for dokumentasjon for dette når en AAP-søknad kommer på bordet. 

Har denne legen problemer med å godkjenne AAP for psykiatri-, parkinson-, fibromyalgi- og smertepasienter også kanskje? Hvis ikke, så høres det bare enda rarere ut. 

At en overlege i NAV underkjenner diagnoser satt i det offentlige helsevesenet uten å ha vært i kontakt med pasienten, er så fjernt som du kan få det. 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg vanskeligheter med å tro. Det må isåfall være et svært lokalt problem (altså denne overlegen og din NAV-avdeling). ME er en anerkjent diagnose satt av spesialister, gjennom tverrfaglige utredninger. Den er like ekte som alle andre sykdommer, og ME-pasienter kommer jo ikke akkurat "tomhendt" for dokumentasjon for dette når en AAP-søknad kommer på bordet. 

Har denne legen problemer med å godkjenne AAP for psykiatri-, parkinson-, fibromyalgi- og smertepasienter også kanskje? Hvis ikke, så høres det bare enda rarere ut. 

At en overlege i NAV underkjenner diagnoser satt i det offentlige helsevesenet uten å ha vært i kontakt med pasienten, er så fjernt som du kan få det. 

Anonymkode: be8a3...ff5

De underkjenner ikke nødvendigvis diagnosen, men at de vurderer diagnosens påvirkning på arbeidsevnen annerledes enn det offentlige helsevesenet er ikke så uvanlig. Og de er aldri i direkte kontakt med pasienten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Leo skrev:

De underkjenner ikke nødvendigvis diagnosen, men at de vurderer diagnosens påvirkning på arbeidsevnen annerledes enn det offentlige helsevesenet er ikke så uvanlig. Og de er aldri i direkte kontakt med pasienten. 

Jeg vil jo si at dem på en måte underkjenner diagnosen hvis f.eks en ME-pasient med medium eller alvorlig grad utmattelse + tilhørende symptomer (ME er som kjent ikke bare utmattelse) ikke får innvilget AAP, ettersom NAV-legen mener at vedkommende har full arbeidsevne. Medium eller alvorlig grad ME og full arbeidsevne er jo fullstendig motpoler, og vi snakker om mennesker med en funksjonshemming på mellom 65-80%. Diskusjonen gjaldt å ikke få innvilget AAP i det hele tatt, så hva skal disse menneske leve av når dem helt klart ikke er i stand til å jobbe? (retorisk spørsmål)

Det jeg reagerte mest på er at ME skal være en vanskelig diagnose å få innvilget AAP på, i følge denne NAV-ansatte som jeg svarte. Hvordan og hvorfor ME skiller seg så ut, i forhold til likeverdige andre sykdommer hvor det heller ikke finnes målbare data for å konkretisere diagnosen. 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME og har opplevd ved to ulike anledninger at en lege ved NAV har overprøvd spesialistenes erklæringer og erklært meg frisk, slik at jeg har mistet retten til AAP og stod helt uten inntekt. Ved begge tilfeller fikk jeg hjelp av saksbehandler og min fastlege, som skjønte hvor syk jeg var, til å klage og jeg fikk da medhold. Da jeg søkte ufør var det veldig usikkert om dette ville bli innvilget. Ikke fordi jeg ikke er syk, men fordi ME ikke er en "godkjent" sykdom mtp uføretrygd. Så selvom man har krav på AAP er det ikke noen garanti for at man får AAP, men lykke til ❤️

Anonymkode: 1d187...cd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo si at dem på en måte underkjenner diagnosen hvis f.eks en ME-pasient med medium eller alvorlig grad utmattelse + tilhørende symptomer (ME er som kjent ikke bare utmattelse) ikke får innvilget AAP, ettersom NAV-legen mener at vedkommende har full arbeidsevne. Medium eller alvorlig grad ME og full arbeidsevne er jo fullstendig motpoler, og vi snakker om mennesker med en funksjonshemming på mellom 65-80%. Diskusjonen gjaldt å ikke få innvilget AAP i det hele tatt, så hva skal disse menneske leve av når dem helt klart ikke er i stand til å jobbe? (retorisk spørsmål)

Det jeg reagerte mest på er at ME skal være en vanskelig diagnose å få innvilget AAP på, i følge denne NAV-ansatte som jeg svarte. Hvordan og hvorfor ME skiller seg så ut, i forhold til likeverdige andre sykdommer hvor det heller ikke finnes målbare data for å konkretisere diagnosen. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Det er absolutt ingen trøst, men alle som har sykdommer og/eller skader hvor det ikke er objektive funn risikerer å støte på problemer så det er ikke spesielt for ME-pasienter. Kreftpasienter med ettervirkninger etter behandling er bl.a. en slik gruppe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Leo skrev:

Det er absolutt ingen trøst, men alle som har sykdommer og/eller skader hvor det ikke er objektive funn risikerer å støte på problemer så det er ikke spesielt for ME-pasienter. Kreftpasienter med ettervirkninger etter behandling er bl.a. en slik gruppe. 

Mulig det. Men jeg har enda tilgode å høre en kreftpasient med ettervirkninger som har fått avslag på AAP. At dem må igjennom arbeidsutprøvning på AAP er kanskje tilfelle, men ikke fullstendig avslag som jeg vet om. 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det. Men jeg har enda tilgode å høre en kreftpasient med ettervirkninger som har fått avslag på AAP. At dem må igjennom arbeidsutprøvning på AAP er kanskje tilfelle, men ikke fullstendig avslag som jeg vet om. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Det er nok ingen av oss som vet i hvilken utstrekning det skjer, men det er relativt mange som får avslag på AAP etter at reglene ble innskjerpet i 2018 er det liten tvil om. Ofte skyldes det nok mangelfulle legeerklæringer fra bl.a. fastlegene, evt. at NAV stiller for strenge/spesifikke krav til disse, men at det kommer mange merkelige avslag er det vel liten tvil om. 

Uansett er det, ideelt sett, funksjonsevnen (Evnen til å utføre et hvert arbeid) som skal vurderes. Ikke diagnosen i seg selv. Hvis man lurer på om diagnoser som ME, fibromyalgi, fatigue osv. er reelle så har man strengt tatt ikke noe å gjøre i en jobb som lege. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg vanskeligheter med å tro. Det må isåfall være et svært lokalt problem (altså denne overlegen og din NAV-avdeling). ME er en anerkjent diagnose satt av spesialister, gjennom tverrfaglige utredninger. Den er like ekte som alle andre sykdommer, og ME-pasienter kommer jo ikke akkurat "tomhendt" for dokumentasjon for dette når en AAP-søknad kommer på bordet. 

Har denne legen problemer med å godkjenne AAP for psykiatri-, parkinson-, fibromyalgi- og smertepasienter også kanskje? Hvis ikke, så høres det bare enda rarere ut. 

At en overlege i NAV underkjenner diagnoser satt i det offentlige helsevesenet uten å ha vært i kontakt med pasienten, er så fjernt som du kan få det. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Dette står det om ME på nav sin side for leger angående uføretrygd: 

«Noen spesielle sykdommer/tilstander krever særlig dyptgående vurderinger før de kan diagnostiseres og før en eventuell varighet kan konstateres. Dette kan blant annet skyldes manglende objektive funn eller at personens totalsituasjon gjør det vanskelig å konstatere hva som er sykdom og hva som kan være utenforliggende forhold. Slike tilstander kan for eksempel være rusmiddelavhengighet eller kronisk utmattelsessyndrom.»

Så jeg vil tro det den du siterer skriver stemmer, at ME er en av de sykdommene de er strengere på enn andre. 

Anonymkode: b0b56...d29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette står det om ME på nav sin side for leger angående uføretrygd: 

«Noen spesielle sykdommer/tilstander krever særlig dyptgående vurderinger før de kan diagnostiseres og før en eventuell varighet kan konstateres. Dette kan blant annet skyldes manglende objektive funn eller at personens totalsituasjon gjør det vanskelig å konstatere hva som er sykdom og hva som kan være utenforliggende forhold. Slike tilstander kan for eksempel være rusmiddelavhengighet eller kronisk utmattelsessyndrom.»

Så jeg vil tro det den du siterer skriver stemmer, at ME er en av de sykdommene de er strengere på enn andre. 

Anonymkode: b0b56...d29

Men AAP har ikke noe krav om varighet så dette er ikke helt sammenlignbart. Det betyr imidlertid ikke at jeg har tro på at mennesker med lidelser/skader uten objektive funn, deriblant ME-pasienter, har det enkelt i den "papirindustrien" NAV later til å være i disse dager. 

Uansett må man begynne hos fastlegen fordi det er ham eller henne som i første rekke blir spurt om å fremlegge erklæringer og dokumentasjon når det gjelder AAP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...