Gå til innhold

Får man AAP hvis man har ME?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette står det om ME på nav sin side for leger angående uføretrygd: 

«Noen spesielle sykdommer/tilstander krever særlig dyptgående vurderinger før de kan diagnostiseres og før en eventuell varighet kan konstateres. Dette kan blant annet skyldes manglende objektive funn eller at personens totalsituasjon gjør det vanskelig å konstatere hva som er sykdom og hva som kan være utenforliggende forhold. Slike tilstander kan for eksempel være rusmiddelavhengighet eller kronisk utmattelsessyndrom.»

Så jeg vil tro det den du siterer skriver stemmer, at ME er en av de sykdommene de er strengere på enn andre. 

Anonymkode: b0b56...d29

Slik jeg leser og forstår dette, skyldes avslagene på denne sykdomsgruppen som oftest det @Leo skriver over at avslagene kommer som følge av dårlig dokumentasjon fra fastlege og/eller spesialist. Pasienten blir altså avslått og skadelidende pga dårlig, manglende og ikke tilfredsstillende forarbeid fra offentlige leger, og ikke pga usikkerhet rundt diagnosen/arbeidsevnen. 

Det største problemet med dette blir da når disse pasientene møter på fastleger og spesialister som har vanskeligheter med å diagnosere denne sykdommen, eventuelt ikke tør det pga reprimander fra kontrollorganer. Det finnes offentlige leger som denne pasientgruppen søker til fordi dem ikke blir hørt og trodd nok av andre, men mottakeren av disse pasientene virker å ha restriksjoner på hvor mange slike diagnoser en kan sette. Jeg har tilogmed bevitnet en pasient som har fått diagnosen muntlig fra fastlege, men som ikke ville journalføre den av ulike årsaker. Da sier det seg selv at dokumentasjonen NAV da får, heller ikke er tilfredsstillende for å innvilge en AAP-søknad. 

Helt absurd hele greia egentlig. 

Men at ME er en vanskelig diagnose å få AAP på, og at dem ikke blir trodd, når dokumentasjonen fra offentlige leger er god nok, har jeg svært liten tro på. 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg leser og forstår dette, skyldes avslagene på denne sykdomsgruppen som oftest det @Leo skriver over at avslagene kommer som følge av dårlig dokumentasjon fra fastlege og/eller spesialist. Pasienten blir altså avslått og skadelidende pga dårlig, manglende og ikke tilfredsstillende forarbeid fra offentlige leger, og ikke pga usikkerhet rundt diagnosen/arbeidsevnen. 

Det største problemet med dette blir da når disse pasientene møter på fastleger og spesialister som har vanskeligheter med å diagnosere denne sykdommen, eventuelt ikke tør det pga reprimander fra kontrollorganer. Det finnes offentlige leger som denne pasientgruppen søker til fordi dem ikke blir hørt og trodd nok av andre, men mottakeren av disse pasientene virker å ha restriksjoner på hvor mange slike diagnoser en kan sette. Jeg har tilogmed bevitnet en pasient som har fått diagnosen muntlig fra fastlege, men som ikke ville journalføre den av ulike årsaker. Da sier det seg selv at dokumentasjonen NAV da får, heller ikke er tilfredsstillende for å innvilge en AAP-søknad. 

Helt absurd hele greia egentlig. 

Men at ME er en vanskelig diagnose å få AAP på, og at dem ikke blir trodd, når dokumentasjonen fra offentlige leger er god nok, har jeg svært liten tro på. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Du har ikke vært innom systemet? Mange anerkjente diagnoser blir avslått av nav. 

Anonymkode: 4df9c...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg vanskeligheter med å tro. Det må isåfall være et svært lokalt problem (altså denne overlegen og din NAV-avdeling). ME er en anerkjent diagnose satt av spesialister, gjennom tverrfaglige utredninger. Den er like ekte som alle andre sykdommer, og ME-pasienter kommer jo ikke akkurat "tomhendt" for dokumentasjon for dette når en AAP-søknad kommer på bordet. 

Har denne legen problemer med å godkjenne AAP for psykiatri-, parkinson-, fibromyalgi- og smertepasienter også kanskje? Hvis ikke, så høres det bare enda rarere ut. 

At en overlege i NAV underkjenner diagnoser satt i det offentlige helsevesenet uten å ha vært i kontakt med pasienten, er så fjernt som du kan få det. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Det er fjernt men sant. ME er en kjempe stigmatisert sykdom og mange tar ikke pasientene seriøst. Nav presser ut i arbeidstiltak fordi de ser friske ut den ene timen på Nav møte. Så blir pasientene kronisk sykere og enda lengre sengeliggende av det. En i familien min var sengebunden nesten hver dag men kunne stå opp av sengen noen timer å sitte i sofa, sjelden gang i uka gå ut av leiligheten. Etter Nav press ble kronisk sykere og er nå låst til mørkt rom nesten en måned av gangen, enda tror ikke Nav på alvorligheten til tross for spesialister og tverrfalig team . 

ME er mest undertrykte pasient gruppe i landet når det kommer til det å bli tatt alvorlig

Anonymkode: b3449...f74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke vært innom systemet? Mange anerkjente diagnoser blir avslått av nav. 

Anonymkode: 4df9c...334

Datteren min fikk avslag på AAP. Hun har alvorlig grad av HD, og skal operere begge hofter. Det at hoftene er skikkelig "feilstilte" gjør jo også at hun har fått problemer med ryggen. Så NAVs leger overkjører fastlege, ortoped her i byen, spesialister på Louisenberg (der hun har vært flere ganger), MR, Røntgen osv Nå skal hun til enda en ortoped på Ullevål, der hun skal opereres.

Hun trenger visst ikke AAP når hun "bare har litt dysplasi". Kanskje de misforsto, og trodde det var dysleksi? ;) Forhåpentligvis så kan hun komme seg i jobb igjen etter operasjonen, men hva pokker skal hun leve av i mellomtiden? 

Anonymkode: 8ff1e...751

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror fikk både AAP og uføretrygd med diagnosen ME. Han gikk nesten syv år på AAP før han fikk innvilget uføretrygd. Han er og var 100% pleietrengende.

Anonymkode: df166...90c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bror fikk både AAP og uføretrygd med diagnosen ME. Han gikk nesten syv år på AAP før han fikk innvilget uføretrygd. Han er og var 100% pleietrengende.

Anonymkode: df166...90c

Regner med han fikk dette for noen år siden? De er ekstremt strenge nå.

Anonymkode: f640e...44e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert blitt vanskeligere å få innvilget ufør for "diffuse" lidelser enn før. Vi forstår så altfor lite hvordan kroppen vår opererer, hvordan alt påvirker hverandre, psyken, hjernen mm. Vi kaller nav for et system som er basert på tillit, men den tilliten strekker seg kun et lite stykke. Mennesker kan ligge meget syke og få avslag på ufør, gjerne med lege/spesialisterklæringer. 

Det er også endel uføre som har mulighet til å jobbe. Som har blitt bedre med årene, men som fortsatt er uføre. Hvor bra er det ?

Anonymkode: 4448c...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også endel uføre som har mulighet til å jobbe. Som har blitt bedre med årene, men som fortsatt er uføre. Hvor bra er det ?

Anonymkode: 4448c...f1b

Joda, men det er en annen problemstilling. Folk kan jo ikke få avslag på AAP i en tid dem er sengebundet, fordi det er en liten mulighet for at vedkommende blir bedre om 5-10 år. 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert blitt vanskeligere å få innvilget ufør for "diffuse" lidelser enn før. Vi forstår så altfor lite hvordan kroppen vår opererer, hvordan alt påvirker hverandre, psyken, hjernen mm. Vi kaller nav for et system som er basert på tillit, men den tilliten strekker seg kun et lite stykke. Mennesker kan ligge meget syke og få avslag på ufør, gjerne med lege/spesialisterklæringer. 

Det er også endel uføre som har mulighet til å jobbe. Som har blitt bedre med årene, men som fortsatt er uføre. Hvor bra er det ?

Anonymkode: 4448c...f1b

Det kan tenkes at NAV og stat har skjønt at den tilliten er svært lett å utnytte.

Anonymkode: 165a7...a66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med han fikk dette for noen år siden? De er ekstremt strenge nå.

Anonymkode: f640e...44e

Han fikk innvilget uføretrygd i 2017 eller 2018, husker ikke eksakt. Så veldig lenge siden er det ikke.

Anonymkode: df166...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det bli stopp på stigmatiseringen av ME og forvekslingen med andre utmattelestilstander. ME er en kjempealvorlig sykdom hvor utmattelse kun er én av symptomene. Det er ikke engang utmattelse, men en direkte systemsvikt som kan være invalidiserende. 

De fremste forskerne i verden , og i Norge kjenner til at mange er feildiagnostiserte, og at mange diagnostiserer seg selv. Dette ødelegger for de som faktisk har ME. ME er en nevrologisk og kronisk sykdom godkjent av Verdens helseorganisasjon for nesten 50 år siden, og ingen ny sykdom. For eksempel er det åpenbart at en venninne fra studiet mitt som stresser rundt OG jobber som bartender tre netter i uka og som føler seg sliten og utmattet, og gikk på NAV et års tid etter endt studier pga utbrenthet og kjærlighetssorg og mente hun hadde ME, ble frisk av yoga og thailandtur IKKE har samme tilstand som min kusine som har gått fra å være sosial og livsglad og aktiv , til å ha besøk av venner noen få ganger i året,  ikke vært ute av soverommet på mange juler nå, og som får så sterke smerter at hun vrir seg i smerte av å være med en tur på butikken en sjelden "god" dag og har levd sånn de 10 siste årene.. 

Dette er ME. Tråden rapporteres for diskriminering og mobbing. Den er helseskadelig og fake news med så mange kommentarer som sprer at dette er en tullesykdom. Det er bare usynlige sykdommer som folk uten peiling har så mange meninger om. Involver dere i legelæren og forskningsfunnene bla presentert på Fagdag på internasjonale ME dagen med den internasjonale forskningen og på norske sykehus.

Både PACE og CBT er tilbakevist i forhold til ME. Noen opplevde kortvarig bedring pga adrenalin fra håpet og viljen, men kroppen kollapset igjen og oppfølging av pasientene viste at de var like dårlige eller dårligere.  Tror dere syke VIL dette? Om de kunne byttet bort ME hadde de gjort det uten å blunke, men ME syke som vet hvordan det er vil ikke utsette noen andre for et liv i sengefengsel og lidelse, uten sosial kontakt, kjærlighetsforhold osv. De ME syke som klarer det er heldige, men skal ikke gjøre at vi overser de aller sykeste.

Dette er ME

3ffa72a18d9d97e01dbb15d59c8aaf5c.png

Anonymkode: b3449...f74

Endret av Kragebein
Ryddet for sitering av slettet innlegg.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Lurer på om ME er en «godkjent» sykdom for å få AAP? 

Anonymkode: 8d5db...71f

For å prøve å svare på det TS spør om. Ser du har fått mange svar allerede om at uføretrygd ikke går på diagnose men arbeidsevne. Men at også flere skriver at ME syke ofte(ere)(?) får avslag på uføre. Vill bare si at jeg kjenner til mennesker med ME som har fått godkjent sin uføre, og de som har fått avslag. 

Har også en teori om at hvorfor mange får avslag (dette er en kun en teori). Kanskje det er fordi mange ME syke er for syke til å følge opp de kravene NAV har for å bli ufør:

«Før uføretrygd kan innvilges må det være gjennomført hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak med sikte på å bedre inntektsevnen.»

Anonymkode: 88a99...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til ME-syke. Er det noen her som har eller vet om noen som har blitt friske av å være på rehab? Jeg fikk nemlig det slengt i trynet av saksbehandler da jeg søkte om TT-kort. I følge han var det mange som ble friske av det og sålenge jeg ikke hadde vært på rehab hadde jeg ikke gjort alt for å bli frisk.

Anonymkode: 2a846...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til ME-syke. Er det noen her som har eller vet om noen som har blitt friske av å være på rehab? Jeg fikk nemlig det slengt i trynet av saksbehandler da jeg søkte om TT-kort. I følge han var det mange som ble friske av det og sålenge jeg ikke hadde vært på rehab hadde jeg ikke gjort alt for å bli frisk.

Anonymkode: 2a846...344

Nei, kjenner ingen. Tvert imot blir mange varig verre av det. 

Anonymkode: 1d187...cd2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til ME-syke. Er det noen her som har eller vet om noen som har blitt friske av å være på rehab? Jeg fikk nemlig det slengt i trynet av saksbehandler da jeg søkte om TT-kort. I følge han var det mange som ble friske av det og sålenge jeg ikke hadde vært på rehab hadde jeg ikke gjort alt for å bli frisk.

Anonymkode: 2a846...344

Iht til NAV er rehab et must-have på tiltaksplanen om man har ME, virker det som. Jeg har vært der, og ble sykere av det. Måtte avbrytes midtveis og dra hjem. Vi var en stor gruppe som har hatt kontakt på facebook i ettertid. Absolutt ingen har blitt bedre, og flere av oss ble verre i tiden på og etter rehab. 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til ME-syke. Er det noen her som har eller vet om noen som har blitt friske av å være på rehab? Jeg fikk nemlig det slengt i trynet av saksbehandler da jeg søkte om TT-kort. I følge han var det mange som ble friske av det og sålenge jeg ikke hadde vært på rehab hadde jeg ikke gjort alt for å bli frisk.

Anonymkode: 2a846...344

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iht til NAV er rehab et must-have på tiltaksplanen om man har ME, virker det som. Jeg har vært der, og ble sykere av det. Måtte avbrytes midtveis og dra hjem. Vi var en stor gruppe som har hatt kontakt på facebook i ettertid. Absolutt ingen har blitt bedre, og flere av oss ble verre i tiden på og etter rehab. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Hvilken rehab var dette? Skogly eller noen andre? 

Anonymkode: 8d5db...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kjenner ingen. Tvert imot blir mange varig verre av det. 

Anonymkode: 1d187...cd2

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iht til NAV er rehab et must-have på tiltaksplanen om man har ME, virker det som. Jeg har vært der, og ble sykere av det. Måtte avbrytes midtveis og dra hjem. Vi var en stor gruppe som har hatt kontakt på facebook i ettertid. Absolutt ingen har blitt bedre, og flere av oss ble verre i tiden på og etter rehab. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Tusen takk for svar begge to. Skulle ønske det fantes noe dokumentasjon på dette som jeg kan bruke i en eventuell anke. Regner nemlig med å få avslag på søknaden :(

Anonymkode: 2a846...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Hvilken rehab var dette? Skogly eller noen andre? 

Anonymkode: 8d5db...71f

En rehabiliteringsklinikk i Nord-Norge. 

Har forresten kjennskap til flere som har vært på Sørlandet Rehab.. Dem sier det er "fint å være der", men har ikke opplevd bedring på sin ME. 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk for svar begge to. Skulle ønske det fantes noe dokumentasjon på dette som jeg kan bruke i en eventuell anke. Regner nemlig med å få avslag på søknaden :(

Anonymkode: 2a846...344

Du finner forskninger som "beviser" at rehabilitering med det programmet rehabiliteringsklinikkene driver med i dag ikke er forenelig med god ME/CFS behandling, ettersom mye henger igjen i fortiden med psykologisk behandling. 

Problemet blir jo da enda større å lage dokumentasjon på dette ettersom NAV støtter og pålegger pasienter på AAP-tiltak f.eks LP som behandling for ME. Skjønner du problemstillingen? :) 

Anonymkode: be8a3...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En rehabiliteringsklinikk i Nord-Norge. 

Har forresten kjennskap til flere som har vært på Sørlandet Rehab.. Dem sier det er "fint å være der", men har ikke opplevd bedring på sin ME. 

Anonymkode: be8a3...ff5

Min erfaringer er at rehab er et maratonløp, og at man kommer mer sliten derifra en når man kom. I tillegg så skriver behandlingsstedet så mye tull tilbake til NAV. Jeg vil advare mot å reise til kysta i Stavern. De sverger til LP og en av sosionomene der er helt på trynet. Folk har reist derifra fortvilet og sinte. De jobber for NAV og ikke for deg.

Anonymkode: 8d5db...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...