Gå til innhold

Sykepleier eller lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja jeg synes det virker skumlere å jobbe som lærer enn som sykepleier. I helsevesenet er vi mange om ansvaret, men virker ofte som man kan få mye ansvar alene som lærer. Men var det pga den paragrafen at kollegaen din ikke turte jobbe mer?

Anonymkode: 06f47...3a2

Kort sagt: Føler en elev seg krenket av en lærer, har ikke en lærer noe hun skulle ha sagt. Jeg kan ikke alle begrepene innen jus, men i en sak så skal jo alle parter ha mulighet til å uttale seg om sin side av saken. Det har ikke en lærer mulighet til i en 9a-sak. 
 

Det minner om denne saken: https://skoleneslandsforbund.no/frifunnet-for-a-ha-fysisk-krenket-elev/

(Jeg vet ikke hva min kollega sa/ gjorde, har ikke spurt)

Min kollega er redd for at det skal skje igjen, ja. 
 

Les også: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opmm9a/laereren-clemens-saers-68-ble-skadet-for-livet-av-elev-anker-erstatningssak-til-hoeyesterett

og: https://www.utdanningsnytt.no/osloskolen/det-ulmer-pa-ulsrud-videregaende/162018

Anonymkode: a9b30...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke bli sykepleier. Har hørt ufattelig mange sykepleiere som angrer på yrket sitt pga turnusjobbing og stort arbeidspress.

Anonymkode: b81c7...13e

"Har hørt ufattelig mange sykepleiere som angrer på yrket sitt"=har lest det på KG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 17.53, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer (lektor med opprykk) og tjener 650 000 i en alder av 31 år. På barneskole. Er jo feit lønn, mange ledige jobber og gunstig arbeidstid. 
jeg har master i spesped + lærerutdannelse (adjunkt) og har dermed delt stillingen min slik at 50% er lærer 50% spesialundervisning. Trives veldig godt som dette. arbeidsomfanget er større opplever jeg hvis man er 100% lærer. Jeg har roligere dager med en til en osv. 

Anonymkode: a304d...894

Dette er jo helt absurd. Tror ikke helt på dette jeg.. Lektor med opprykk har en minstelønnsgaranti på 651 000 etter 16 år i yrket, men du kan jo ikke ha jobbet så lenge når du er 31... Litt nysgjerrig på hvorfor en skole skulle "gidde" å betale deg så mye.. 

Anonymkode: 23c21...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kommentar til at mange spl angrer seg;

Jeg har vært lærervikar og er sykepleier. Nå har jeg barn selv så kanskje det spiller inn, men jeg synes det virker helt forjævlig å måtte forholde meg til alle mulige idiotforeldre og drittunger som ikke kan oppføre seg! De ungene og klassene som fungerer, ja da er det gøy å være lærer! Men i alle de andre håpløse situasjonen med utagerende unger (og man har ikke lov til å gjøre noe?) som går løs på andre og lærere, kaller lærere horer og fitter høyt og har null respekt, fytti h*****, ikke rart lærere blir utbrente!
Jeg har lært meg å tenke mer positivt på eget yrke ette jeg jobbet i skolen! Jeg jobber med eldre og det er mange tøffe tak for all del, men vi er mange om ansvaret, vi vet de er gamle syke og demente, de trenger vår hjelp og det føles meningsfullt. Stort sett er pårørende greie å ha med å gjøre, og hvis ikke kan ledere slå i bordet faktisk, man er mer beskyttet på jobb som spl enn lærer, føler jeg. Jeg synes det er deilig å kunne gå på gaten/i butikken og være helt anonym ovenfor alle ungene og deres foreldre man treffer på. Jeg jobber redusert og synes tilværelsen er nydelig nå, men å jobbe fullt i denne jobben hadde jeg ikke orket. Men hadde aldri orket det som lærer heller. Ja det er kjipt å måtte jobbe høytider, men det blir det man gjør det til! Synes faktisk det er en flott ting å kunne ta vare andre under høytiden, det er meningsfullt. 
Jeg har hatt mange ulike jobber så vet at gresset sjelden er grønnere på andre siden, jeg hører ofte kolleger beklage seg, men jeg tenker, det er alltid noe overalt. Dersom man ville lete etter det negative ved å være spl, så finner man masse, men det er og mye positivt med jobben. 

Anonymkode: 06f47...3a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fiskegrateng skrev:

"Har hørt ufattelig mange sykepleiere som angrer på yrket sitt"=har lest det på KG

Nei. Jeg jobber innen helse, og har møtt på flere sykepleiere som helst ville jobbet som noe annet.

Anonymkode: b81c7...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Det var vel kunstig høy lønn? Hvor mye ansinnitet? 

Anonymkode: c80c0...e3d

Har 16 år ansiennitet. Fikk full ansiennitet fra jeg var 18 år( jobbet i relevant jobb på siden av studiene).

Anonymkode: a304d...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt absurd. Tror ikke helt på dette jeg.. Lektor med opprykk har en minstelønnsgaranti på 651 000 etter 16 år i yrket, men du kan jo ikke ha jobbet så lenge når du er 31... Litt nysgjerrig på hvorfor en skole skulle "gidde" å betale deg så mye.. 

Anonymkode: 23c21...deb

 

Endret av Hvem er dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt absurd. Tror ikke helt på dette jeg.. Lektor med opprykk har en minstelønnsgaranti på 651 000 etter 16 år i yrket, men du kan jo ikke ha jobbet så lenge når du er 31... Litt nysgjerrig på hvorfor en skole skulle "gidde" å betale deg så mye.. 

Anonymkode: 23c21...deb

Har ansiennitet fra jeg var 18 år. Dermed full ansiennitet. Jobbet i relevant jobb på siden av studiene.

 

Anonymkode: a304d...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ansiennitet fra jeg var 18 år. Dermed full ansiennitet. Jobbet i relevant jobb på siden av studiene.

 

Anonymkode: a304d...894

Da er du en av de få i landet. Dette er jo et «utrolig» unntak, og helt garantert ikke vanlig. Jeg er skoleleder på barneskole, ingen av våre lærere tjener så mye 😅

Anonymkode: 23c21...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg valgte turnusjobbing en gang til. Jeg og sto mellom lærer og sykepleier. Ble sykepleier og har angret ofte. De første årene bryr man seg ikke om å jobbe jul/påske/helger, men fy så pyton lei man blir det. Å håpe på at turnusen skal slå heldig ut så man får litt fri med familien i julen, 17 mai, prøve å bytte vakter da bryllup, fotballcupen, bursdagen osv til barna "alltid" havner på arbeidshelg.  Særlig med barn er det kjedelig. Men jobben trives jeg forsåvidt greit med da. 

Anonymkode: 18804...fb3

Enig med deg, hadde aldri valgt sykepleier om igjen. Turnusarbeid sliter på helsen både fysisk og psykisk og man går glipp av så mye sosialt og med barna. Synes turnus var helt Ok de første årene, men nå etter 10 år i yrket orker jeg ikke mer. Sliter veldig med å finne en dagstilling som sykepleier så jeg ender vel opp med å måtte omskolere meg. 

Anonymkode: 7104f...f55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet lenge i butikk og er klar for å gjøre noe annet. Vil ha en jobb som er kommunal, trygg og som gir meg en god lønning (da mener jeg ikke at jeg nødvendigvis trenger å bli rik, men bedre enn butikk..).

De to studiene jeg finner mest interessant er lærer og sykepleier. Har lenge hatt en liten drøm om å bli lærer, da jeg har alltid sett opp til og vært glad i lærerne jeg selv har hatt. I tillegg er det et pluss at jeg slipper turnusarbeid på helligdager osv. Kveldsarbeid går fint. Men da må jeg ta opp norsk og matte for å kunne komme inn på studiet. Minst 1 år med å ta opp fag + 5 år skole, det er mye. Innen den tid vil vi nok ha barn og kjøpe større bolig. Vanskelig...

Er det noen lærere eller sykepleiere her? Angrer dere på valget deres? :)  Er det verdt det å gå 5 år på skole for å bli lærer? Tenker da på hvor stort lån man sitter igjen med osv.

Anonymkode: 8ffc3...057

Hvorfor vil du gå rett i «kvinnefella» og bli akkurat de to yrkene? Tenk litt utenfor boksen og vurder å bli noe annet.

Dersom du likevel vil bli lærer:

på plussida: lite jobb, korte dager og ekstremt lange ferier. Den jevnlige lærer tilbringer ikke halvparten av normert tid med forberedelse eller etterarbeid, så du trenger kun legge inn normert tid om du ønsker være en ok lærer (noe veldig mange av dine medarbeidere ikke kommer til å være).

på minussida: dårlig inneklima, i mange skoler helt forferdelig medarbeiderkultur, mye mobbing og tunge arbeidsoppgaver. Du går inn i klasser på 30 elever og vet at 1/5 av dem hører hjemme under barnevernet. Dialog deg-dysfunksjonelt hjem og deg-barnevern kommer til å sluke krefter. Du kommer til å følge elever i 6 eller 3 år av livet deres og vite at det mest trolig går tskikkelig galt med dem her i livet. Du kommer også til å bli utsatt for psykisk og fysisk vold. Og du kommer til å måtte leve med å bli utsatt for den. Det finnes ingen vekter du kan ringe når en 9-åring klikker.
 

sykepleier:

på plussida: du er sikret jobb.

på minussida: vold. Enda mer og enda tyngre vold enn i skolen. Oppfølging deg-dysfunksjonelle pårørende bil sluke krefter. Arbeidstiden er ukurant, innebærer helg, natt og helligdag og er lite fleksibel. Det er lite som tyder på at arbeidstiden blir mindre fleksibel fremover. Du må også tåle å se folk dø i ekstrem lidelse. Sånn til hverdags. Pluss: du må bytte Bleie på voksne folk. Jeg bare nevner det. Yrket er ikke for pingler.

Igjen: velg noe annet. Eller bli der du er. 

Anonymkode: bbeef...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du gå rett i «kvinnefella» og bli akkurat de to yrkene? Tenk litt utenfor boksen og vurder å bli noe annet.

Dersom du likevel vil bli lærer:

på plussida: lite jobb, korte dager og ekstremt lange ferier. Den jevnlige lærer tilbringer ikke halvparten av normert tid med forberedelse eller etterarbeid, så du trenger kun legge inn normert tid om du ønsker være en ok lærer (noe veldig mange av dine medarbeidere ikke kommer til å være).

på minussida: dårlig inneklima, i mange skoler helt forferdelig medarbeiderkultur, mye mobbing og tunge arbeidsoppgaver. Du går inn i klasser på 30 elever og vet at 1/5 av dem hører hjemme under barnevernet. Dialog deg-dysfunksjonelt hjem og deg-barnevern kommer til å sluke krefter. Du kommer til å følge elever i 6 eller 3 år av livet deres og vite at det mest trolig går tskikkelig galt med dem her i livet. Du kommer også til å bli utsatt for psykisk og fysisk vold. Og du kommer til å måtte leve med å bli utsatt for den. Det finnes ingen vekter du kan ringe når en 9-åring klikker.
 

sykepleier:

på plussida: du er sikret jobb.

på minussida: vold. Enda mer og enda tyngre vold enn i skolen. Oppfølging deg-dysfunksjonelle pårørende bil sluke krefter. Arbeidstiden er ukurant, innebærer helg, natt og helligdag og er lite fleksibel. Det er lite som tyder på at arbeidstiden blir mindre fleksibel fremover. Du må også tåle å se folk dø i ekstrem lidelse. Sånn til hverdags. Pluss: du må bytte Bleie på voksne folk. Jeg bare nevner det. Yrket er ikke for pingler.

Igjen: velg noe annet. Eller bli der du er. 

Anonymkode: bbeef...6a8

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om her. 

Det er mye jobb, lange dager og heldigvis noen dager vi kan avspasere det som er jobbet ekstra, da vi som lærere ikke får overtidsbetalt. Ferien er den samme som andre, 5 uker. 

Jobber stort sett 60 timer i uka, og enda hoper det seg opp med arbeidsoppgaver. Vet at mange av mine kollegaer jobber opp mot det samme, så det er ikke den jevnlige lærer du beskriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du en av de få i landet. Dette er jo et «utrolig» unntak, og helt garantert ikke vanlig. Jeg er skoleleder på barneskole, ingen av våre lærere tjener så mye 😅

Anonymkode: 23c21...deb

Jeg har jo 6 års utdannelse, 650 K er tariff ved full ansiennitet og lektor med opprykk. 

Anonymkode: a304d...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du en av de få i landet. Dette er jo et «utrolig» unntak, og helt garantert ikke vanlig. Jeg er skoleleder på barneskole, ingen av våre lærere tjener så mye 😅

Anonymkode: 23c21...deb

Det er vel tariff for lektor med opprykk med opprykk med full ansiennitet? Det er mulig dere ikke har noen med den stillingskoden siden det er en barneskole? Jeg er enig i at 650k er en bra lønn, men hen har nådd lønnstaket som 30-åring, så det er ingen vei videre oppover lønnsmessig som lærer - med mindre hen tar lederstillinger. 

Anonymkode: 9e091...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt absurd. Tror ikke helt på dette jeg.. Lektor med opprykk har en minstelønnsgaranti på 651 000 etter 16 år i yrket, men du kan jo ikke ha jobbet så lenge når du er 31... Litt nysgjerrig på hvorfor en skole skulle "gidde" å betale deg så mye.. 

Anonymkode: 23c21...deb

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du en av de få i landet. Dette er jo et «utrolig» unntak, og helt garantert ikke vanlig. Jeg er skoleleder på barneskole, ingen av våre lærere tjener så mye 😅

Anonymkode: 23c21...deb

651.000,- er da helt normalt for en lektor med opprykk med 16 års ansiennitet. Jeg er også lektor med opprykk med samme ansiennitet (4 års adjunkt + grunnfag + master i spes.ped. = 7 års utdannelse) og jeg tjener 653.000 (det er 2000 tillegg etter lokale lønnsforhandlinger) + 15.000,- for kontaktlærer + 16.000,- for rådgiverfunksjon. Jeg tjener altså 684.000,- i jobben min, og arbeidstakeren både «gidder» og er nødt til å betale meg så mye, så lenge jeg har denne utdannelsen og funksjon som både rådgiver og kontaktlærer.
 

Forresten er det helt reelt å opparbeide seg ansiennitet før man er ferdig utdannet lærer. Det holder å ha jobbet i kommune/stat før eller underveis i utdanningen, det skal telle med.

Anonymkode: e0b8e...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel tariff for lektor med opprykk med opprykk med full ansiennitet? Det er mulig dere ikke har noen med den stillingskoden siden det er en barneskole? Jeg er enig i at 650k er en bra lønn, men hen har nådd lønnstaket som 30-åring, så det er ingen vei videre oppover lønnsmessig som lærer - med mindre hen tar lederstillinger. 

Anonymkode: 9e091...8fc

Stillingskodene er de samme i hele grunnskolen. Jeg tviler nesten på at det er en skoleleder som tviler på lønna for lektor med tillegg. En skoleleder vet tariffen, noe annet er jo helt merkelig.
 

Ofte tjener avdelingslederne/inspektørene mindre enn de som har lektor med tilleggsutdanning. Det vet jeg, for jeg var i et intervju en gang om en inspektørstilling, men ombestemte meg da jeg måtte gå ned i lønn dersom jeg tok jobben... 

Anonymkode: e0b8e...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Stillingskodene er de samme i hele grunnskolen. Jeg tviler nesten på at det er en skoleleder som tviler på lønna for lektor med tillegg. En skoleleder vet tariffen, noe annet er jo helt merkelig.
 

Ofte tjener avdelingslederne/inspektørene mindre enn de som har lektor med tilleggsutdanning. Det vet jeg, for jeg var i et intervju en gang om en inspektørstilling, men ombestemte meg da jeg måtte gå ned i lønn dersom jeg tok jobben... 

Anonymkode: e0b8e...a7b

Enig i dette. Men på en barneskole kan det være de ikke har noen lektorer med opprykk, så det kan stemme at ingen på hens skole tjener så mye - selv om hen absolutt burde visst om tariffen. Jeg visste den, og er ikke lærer engang... 

Anonymkode: 9e091...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...