Gå til innhold

Sykepleier eller lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet lenge i butikk og er klar for å gjøre noe annet. Vil ha en jobb som er kommunal, trygg og som gir meg en god lønning (da mener jeg ikke at jeg nødvendigvis trenger å bli rik, men bedre enn butikk..).

De to studiene jeg finner mest interessant er lærer og sykepleier. Har lenge hatt en liten drøm om å bli lærer, da jeg har alltid sett opp til og vært glad i lærerne jeg selv har hatt. I tillegg er det et pluss at jeg slipper turnusarbeid på helligdager osv. Kveldsarbeid går fint. Men da må jeg ta opp norsk og matte for å kunne komme inn på studiet. Minst 1 år med å ta opp fag + 5 år skole, det er mye. Innen den tid vil vi nok ha barn og kjøpe større bolig. Vanskelig...

Er det noen lærere eller sykepleiere her? Angrer dere på valget deres? :)  Er det verdt det å gå 5 år på skole for å bli lærer? Tenker da på hvor stort lån man sitter igjen med osv.

Anonymkode: 8ffc3...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer, og har jobbet i yrket siden jeg var ferdig utdannet i 1998. Det er kanskje ikke dette du vil høre, men tenk deg grundig om. På mange måter er det et flott yrke, men det man ofte tror lærerjobben går ut på er toppen av et stort isfjell. Praksissjokket er stort, og det er ikke lærermangel uten grunn. Selv trives jeg kjempegodt i klassen med elevene, og med å forberede og å drive undervisning. Det var jo det jeg ville drive med, og det som var grunnen til at jeg tok lærerutdanning i utgangspunktet! Lite visste jeg at det ofte er forberedelser man får minst tid til .. Jeg har alltid vært et ordensmenneske og "flink pike" med mye samvittighet, og etter 22 år sliter jeg fortsatt med dette. Det hjalp på en måte å få egne barn, for da måtte jeg jo gå hjem på et tidspunkt. Nå er det kveldene og mye av helgene som går med, etter at andre gjøremål er ferdige. Jobber 80% for å henge med på hjemmebane (er helt alene med 3 barn). For lite ressurser etter behovene, krevende samarbeid med enkelte foreldre, barn med diagnoser eller som ikke har ok hjemmeforhold, nedsnakking av yrket generelt osv... - det er mye å forholde seg til. Jeg er kontaktlærer, og tidsressurs/lønn man får for dette, er en vits i forhold til tid og arbeid det krever. Følger med på ledige jobber, og er åpen for å bytte jobb om det dukker opp noe aktuelt. Jeg går gjerne litt ned i lønn, eller opp i full stilling, for å få tilbake fritida mi, og for å slippe dårlig samvittighet og jobbrelaterte tanker mesteparten av døgnet. 

Anonymkode: 92736...1b2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er typen til å trives som sykepleier, så kan jeg anbefale det. Er du nok interessert i sykdommer, anatomi, pleie? Vil du ha omsorg og ansvar for andre voksne mennesker?

Eller vil du heller jobbe med barn?

Det som er viktig som sykepleier er å finne din nisje og et godt arbeidssted. Spesialisering innen operasjon, anestesi, psykisk helse og helsesykepleier er å anbefale, men du må jobbe ganske målrettet. Jeg vil IKKE anbefale deg å bli sykepleier dersom du er avhengig av full lønn hele tiden, for jeg kan love deg at du vil få behov for å jobbe redusert i perioder pga stor fysisk og psykisk arbeidsbelastning, og turnus.

Jeg tror ikke at det å være lærer er noe enklere, det er nok like stressende. Men du slipper turnus, fysisk belastning og det er bedre betalt. Dersom det er viktig.

Anonymkode: 06f47...3a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør bli lærer hvis det er det du helst vil, sånn jeg tyder hovedinnlegget ditt.

Anonymkode: 8e92c...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert helsesekretær? Er ikke overalt det er så lett å få jobb på legekontor, men får man det så er det ålreit arbeidstid, variert og spennende, kort utdannelse og ganske ok lønn. Mange slipper studielån og det har litt å si på lønna. Lykke til med valget 😁

Anonymkode: 562c2...d6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg heller blitt barnehagelærer enn lærer. 

Anonymkode: 5e7af...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal satse på helsefagarbeider. Eneste problemet er at det finnes endel bedrifter som gir helsefagarbeiderne oppgaver som sykepleierne skal utføre. Dette liker jeg dårlig, da jeg ikke ønsker enkelte av oppgavene de har som egentlig ikke er lov å utføre for helsefagarbeidere.

Mye rart man opplever i jobbsammenheng. Ser det er viktig å finne en seriøs arbeidsgiver. Men i dag stiller arbeidstakerne svakt. Arbeidsgiverne kan ansette gratis arbeidskraft fra NAV uten problemer, og trenger ikke følge regler så nøye. Har vært borti endel sjefer som ikke ser hvordan de ansatte jobber, og sitter kun på kontoret. Er vanskelig å få noe høyere % stilling da, når ikke sjefen vet hva og hvordan du jobber gjennom dagen. 

 

Anonymkode: 7a909...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og trives godt i yrket. Jobber innenfor psykisk helse og rus, og er veldig ydmyk og takknemlig for at jeg får møte mennesker på sitt mest sårbare. Jeg vil si at jeg har utviklet meg mye som person ved å ta valget om å bli sykepleier, på en god måte.

Når det er sagt! Tenk deg NØYE om før du velger og bli sykepleier. Det er stor sykepleiermangel og jeg opplever at det er mye sykdom i helsevesenet generelt som betyr at belastningen kan bli stor for de som er igjen på jobb. Jeg synes det går greit å jobbe turnus, men det er selvfølgelig kjedelig å jobbe kveld, helg, påske, jul, nyttår, 17 mai når "alle" andre har fri. Det er også et dårlig betalt yrke i forhold til ansvaret man har. Ofte blir sykepleiere "poteter" som skal gjøre litt av alt. På min arbeidsplass har man som sykepleier selvfølgelig pasientansvar, det medisinske ansvaret for andres pasienter i tillegg til andre oppgaver som oppvask, kaste søppel, re på senger, lage mat, vaske klær osv. 

Nå har jeg nevnt en del av det negative ved det å bli sykepleier, men det er selvfølgelig masse fint også! Det er et fantastisk givende yrke, men ofte kan man føle at man gir mer enn man får igjen. Det er ikke uten grunn at 1 av 5 sykepleiere slutter i yrket innen 10 år. 

Selv vurderer jeg etterhvert å bli lærer innenfor helsefag på vgs, men først må jeg opparbeide meg mer kompetanse som sykepleier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer er gøy, men til tider kan det være fryktelig tungt. Krevende elever og foreldre, mangel på ressurser. Etter 9a-paragrafen har flere lærere virkelig fått kjørt seg. Jeg har en kollega som snart skal slutte fordi hun ikke tør å jobbe som lærer mer. Kjenner at jeg blir litt redd når jeg hører sånne historier selv. Kikker litt rundt på andre jobber, men har ikke funnet noe som passer enda. 

Mye har med god ledelse å gjøre, da. Jeg har jobbet på både «gode» og «dårlige» skoler. Nå jobber jeg på en «dårlig» skole hvor det bare er surr og stress. Men har bedre erfaringer fra andre skoler. Håper på en bedre arbeidsplass neste år. Jeg er ikke fast ansatt. Vanskelig å få fast jobb, forresten. Med mindre du jobber på bygda.

Anonymkode: a9b30...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lærer er gøy, men til tider kan det være fryktelig tungt. Krevende elever og foreldre, mangel på ressurser. Etter 9a-paragrafen har flere lærere virkelig fått kjørt seg. Jeg har en kollega som snart skal slutte fordi hun ikke tør å jobbe som lærer mer. Kjenner at jeg blir litt redd når jeg hører sånne historier selv. Kikker litt rundt på andre jobber, men har ikke funnet noe som passer enda. 

Mye har med god ledelse å gjøre, da. Jeg har jobbet på både «gode» og «dårlige» skoler. Nå jobber jeg på en «dårlig» skole hvor det bare er surr og stress. Men har bedre erfaringer fra andre skoler. Håper på en bedre arbeidsplass neste år. Jeg er ikke fast ansatt. Vanskelig å få fast jobb, forresten. Med mindre du jobber på bygda.

Anonymkode: a9b30...bf9

Ja jeg synes det virker skumlere å jobbe som lærer enn som sykepleier. I helsevesenet er vi mange om ansvaret, men virker ofte som man kan få mye ansvar alene som lærer. Men var det pga den paragrafen at kollegaen din ikke turte jobbe mer?

Anonymkode: 06f47...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier kan du jobbe med ped, men som lærer kan du ikke jobbe som sykepleier. 

Anonymkode: a90d4...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer, og har jobbet i yrket siden jeg var ferdig utdannet i 1998. Det er kanskje ikke dette du vil høre, men tenk deg grundig om. På mange måter er det et flott yrke, men det man ofte tror lærerjobben går ut på er toppen av et stort isfjell. Praksissjokket er stort, og det er ikke lærermangel uten grunn. Selv trives jeg kjempegodt i klassen med elevene, og med å forberede og å drive undervisning. Det var jo det jeg ville drive med, og det som var grunnen til at jeg tok lærerutdanning i utgangspunktet! Lite visste jeg at det ofte er forberedelser man får minst tid til .. Jeg har alltid vært et ordensmenneske og "flink pike" med mye samvittighet, og etter 22 år sliter jeg fortsatt med dette. Det hjalp på en måte å få egne barn, for da måtte jeg jo gå hjem på et tidspunkt. Nå er det kveldene og mye av helgene som går med, etter at andre gjøremål er ferdige. Jobber 80% for å henge med på hjemmebane (er helt alene med 3 barn). For lite ressurser etter behovene, krevende samarbeid med enkelte foreldre, barn med diagnoser eller som ikke har ok hjemmeforhold, nedsnakking av yrket generelt osv... - det er mye å forholde seg til. Jeg er kontaktlærer, og tidsressurs/lønn man får for dette, er en vits i forhold til tid og arbeid det krever. Følger med på ledige jobber, og er åpen for å bytte jobb om det dukker opp noe aktuelt. Jeg går gjerne litt ned i lønn, eller opp i full stilling, for å få tilbake fritida mi, og for å slippe dårlig samvittighet og jobbrelaterte tanker mesteparten av døgnet. 

Anonymkode: 92736...1b2

Slutt å spre løgnen om at det er lærermangel i Norge!! Det er det ikke. Det er kjempevanskelig å få jobb som lærer feks på videregående skole. Det er for mange lærere i Norge.

Anonymkode: c92d2...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer (lektor med opprykk) og tjener 650 000 i en alder av 31 år. På barneskole. Er jo feit lønn, mange ledige jobber og gunstig arbeidstid. 
jeg har master i spesped + lærerutdannelse (adjunkt) og har dermed delt stillingen min slik at 50% er lærer 50% spesialundervisning. Trives veldig godt som dette. arbeidsomfanget er større opplever jeg hvis man er 100% lærer. Jeg har roligere dager med en til en osv. 

Anonymkode: a304d...894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer (lektor med opprykk) og tjener 650 000 i en alder av 31 år. På barneskole. Er jo feit lønn, mange ledige jobber og gunstig arbeidstid. 
jeg har master i spesped + lærerutdannelse (adjunkt) og har dermed delt stillingen min slik at 50% er lærer 50% spesialundervisning. Trives veldig godt som dette. arbeidsomfanget er større opplever jeg hvis man er 100% lærer. Jeg har roligere dager med en til en osv. 

Anonymkode: a304d...894

Det var vel kunstig høy lønn? Hvor mye ansinnitet? 

Anonymkode: c80c0...e3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg valgte turnusjobbing en gang til. Jeg og sto mellom lærer og sykepleier. Ble sykepleier og har angret ofte. De første årene bryr man seg ikke om å jobbe jul/påske/helger, men fy så pyton lei man blir det. Å håpe på at turnusen skal slå heldig ut så man får litt fri med familien i julen, 17 mai, prøve å bytte vakter da bryllup, fotballcupen, bursdagen osv til barna "alltid" havner på arbeidshelg.  Særlig med barn er det kjedelig. Men jobben trives jeg forsåvidt greit med da. 

Anonymkode: 18804...fb3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenkt deg nøye om før du velger å bli lærer. 

Jeg jobber som lærer på en ungdomsskole, er kontaktlærer. Det er svært krevende å stå alene med 30 ungdommer, hvor flere mangler oppdragelse; foreldre som krever svært mye, og som gjerne mener ungdommen deres aldri gjør noe galt; og mange møter i løpet av ei uke (bv, ppt, bup, mst, foreldre). Jobber fra 08:30 til 21-22 skoledagene, fri på lørdager, mens flere timer på søndager går til forberedelser av kommende uke. 

Det å være lærer i klasserommet og å planlegge god undervisning er det jeg gjør minst av.

Vurderer å bytte jobb hvis det dukker opp noe passende i området. 

 

Anonymkode: 66ab3...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er begge deler. Utdannet sykepleier, med PPU, så jobber som lærer på vgs. Stortrives i jobben min, men det er som de over her sier, de som ikke har vært lærer kan vanskelig forstå hvor mye jobb det egentlig er... Forresten hadde jeg aldri orket 1.-10.trinn, der tror jeg arbeidspresset er mye høyere. Ikke nødvendigvis på det faglige, men all jobben med utfordrende elever og krevende foreldre... 

Som sykepleier havner du mest sannsynlig i en turnusjobb. Jeg hatet det... Fordelen med sykepleieryrket er at andre overtar jobben når du går hjem, det skjer ikke i læreryrket. Det du ikke fikk gjort i dag, ligger å venter til i morgen... 

Lykke til med valg, jeg hadde valgt lærer på videregående 😊

Endret av Ariam
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli sykepleier. Har hørt ufattelig mange sykepleiere som angrer på yrket sitt pga turnusjobbing og stort arbeidspress.

Anonymkode: b81c7...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lærer i 8 år nå (barneskole) og vil både signere på det alle andre skriver om arbeidspress - samtidig som jeg vil anbefale yrket. Ja, flere ganger i året ser jeg etter ny jobb på Finn..bare for å sjekke markedet. Men, gang etter gang faller jeg tilbake til at nei, jeg vil faktisk være lærer. På tross av til tider uholdbare forhold, tøffe situasjoner og følelsen av å komme til kort stadig vekk. Fordi eg elsker å være sammen med elevene mine! Når du lærer noe nytt om et barn, som gjør at du «når inn» og klarer å hjelpe dem. Når du får en god klem og beskjed om at «jeg er så glad for at du er min lærer». Stoltheten når de får til noe de virkelig har strevd med, men står i det og du får være heiagjeng. Følelsen av å gå hjem og tenke «det jeg gjør her, hver dag, er faktisk uendelig viktig for gjengen min». Jeg har ikke bare 3 barn, jeg har faktisk 23. De er litt mine, og jeg er enormt glad i dem. Spesielt kanskje de som du må bruke en del ekstra tid på, som kan være ekstra utfordrende. Alt det kan jeg ikke miste.. selv om jeg skulle ønske at nettopp den delen var en større del av jobben (og ikke papirarbeid, møter, rapporter og kopiering/rydding/konfliktløser/spytørker/vaktmester..)

 

Er det en mulighet for deg å prøve ut? Ringevikar på en skole? Vi har gjerne ufaglærte vikarer inne (ikke førstevalg, men utdanna folk er gjerne mangelvare midt i året). Snuse litt på det i praksis?

For selv om jeg anbefaler yrket mitt, så gjør jeg kun det om du virkelig vil og brenner for det. Tøft er det, men enormt givende!

 

Lykke til med valget!

Anonymkode: d007b...fa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...