Gå til innhold

Starte noe på gården? Ideer?


Hildamaria

Anbefalte innlegg

Dersom jeg skulle startet noe, ville det vært et produkt jeg kunne produsere eller kunnskap jeg kunne gi videre mot betaling, uten å bli brennende inne med noe folk ikke kjøpte eller hold av større varelager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Butikk/kafé kan funke. Avhengig av om.det er i en liten bygd, større by eller et sted hvor folk typisk kjører forbi (til og fra hytter feks) så kan du holde åpent fra hver dag til kanskje kun hver lørdag. 

Du kan jo feks starte med å selge brukte ting. Lyse ut at folk kan levere ting de ikke trenger eller du kan hente. Feks kan du jo redesigne møbler eller klær om du har interesse for det. Etterhvert kan du selge nye varer hvis du tror du får nok kunder. Også kan du selge hjemmebakt. Evt enkel middag og lunsj? Feks norsk tradisjonsmat og suppe til lunsj. Og basere det på at "alle" skal ha råd til å spise der. Enkel, billig, men god mat. 

Du har jo gratis lokale. Så lenge du ikke må ut med større utgifter og tilpasser deg kundestrømmen så taper du ikke. Men mye penger tviler jeg på at du får.

Ellers kan du jo leie ut til selskaper hvis det er mulig. 

Eller du kan lage til noe for større grupper. Teambuilding, utdrikningslag osv. Hinderløyper, rebusløp, lavo, paintball, gårdsaktiviteter. Hvis du har kyr kan en konkurrere i hvem som melker raskest osv. Øksekast, pil og bue, kaste hestesko, potetsekkeløp, quiz om gårdsbruk.

Anonymkode: 5b192...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Tusen takk for mange gode forslag, folkens! Dette er ting jeg skal tenke på:)

Er det noen som har erfaring fra ulike virksomheter på gård, som vil dele? Både negative og positive?

Endret av Hildamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hildamaria skrev:

HI her. Tusen takk for mange gode forslag, folkens! Dette er ting jeg skal tenke på:)

Er det noen som har erfaring fra ulike virksomheter på gård, som vil dele? Både negative og positive?

Hvor mange mål er gården på?

Anonymkode: 046f5...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 17.23, Hildamaria skrev:

Artig tips:) Tror du en liten egen åkerlapp ved bobilen kunne vært interessant feks?

For noen, ja, for andre nei. Da blir en fort avhengig av å være der fast. For noen bobilister er friheten det viktigste. Men en kombinasjon, helt gull.

Nå har jeg ikke lest hele tråden igjen, men holder du til på Vestlandet hadde jeg gladelig kommet, hver helg😀

Anonymkode: 6ca89...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i landet sånn ca holder du til? 

Man kan sjekke muligheten for å legge ut nyttehaveparceller. Folk vil da kunne leie 50-100m2 åker, gjerne lagt opp rundt en felles kjørevei i midten, hvor man kan dyrke egen mat. Usikker på lønnsomhet kontra arbeidsmengde. Det er nok en del å sette seg inn i på forhånd om man går den veien

Andelslandbruk er en annen mulighet  

Ellers er jeg enig i at lønnsomheten kan være tvilsom i en del slike prosjekter  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Hildamaria skrev:

Er det noen som har erfaring fra ulike virksomheter på gård, som vil dele? Både negative og positive?

Ja. Gå for noe du liker så godt at du ville ha drevet med det gratis. Å stresse med café vil slite deg ut. 

Anonymkode: 1d541...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hildamaria skrev:

200 ca. 

Da bør du gjøre som jeg. Juletrær. Planter du ut hele greia med trær har du en potensiell inntekt på 2.700.000 i året. 

Du må regne 8 år på vekst før du kan hugge de første, men herregud så lettjente penger. 2.7 mill er basert på salg til utland. selger du selv er nettoen mye høyere.

Anonymkode: 046f5...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...