Gå til innhold

Starte noe på gården? Ideer?


Hildamaria

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en stor gammel gård, med stor hage, og flere bygninger. Ganske sentralt. Har lyst til å starte noe der, men hva? Har tenkt på feks systue eller bruktbutikk eller kafe, men går det an å tjene noe på det? Ideer og erfaringer taes imot med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar:) vi har en del av det nå, det tar inn litt penger, men jeg synes egentlig det er mer styr enn artig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sesongbasert gårdskafe?

Anonymkode: 04579...67a

Med fokus på lokale varer. 

Og du kan selge kunst, keramikkgreier, strikketing etc fra lokale kreative sjeler. 

Anonymkode: fbca4...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobilplass, med mulighet for å delta på gården. Er du heldig har du gratis slåttehjelp.

Anonymkode: 6ca89...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere dyr? Hva med inn på tunet eller besøksgård da? Ellers kan du kanskje ordne til noe type bed&breakfast. Dyrke grønnsaker, frukt og bær for lage geeler/syltetøy/whateve, hjemmelagd bakst etc. og ha gårdsutsalg i tillegg til cafe.

Anonymkode: 919c2...e4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette opp drivhus, innrede som en slags tropehage, med kafe, å oppholde seg i drivhus er fantastisk for humør og velvære.  

Så kan du dyrke eksotiske frukter og selge produkter basert på disse.

Vet ihvertfall jeg hadde tilbrakt mye tid et slikt sted, oppsøker ofte gartnerier bare for å få en kraftig dose lys og god temperatur 🙂 Kjøper selvsagt produkter også, men disse kunne jeg kjøpt et annet sted 🙂

Er sikker på et slikt tilbud ville gjort underverker for dem som er plaget med mørketiden, slitenhet, depresjon og lignende.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, absinthia skrev:

Hvor stort sted befinner denne seg på? Hva finnes det av kulturtilbud i området? 

Liten by, nær storby. Mer og mer kulturtilbud her de siste årene, så det er sikkert interesse for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bobilplass, med mulighet for å delta på gården. Er du heldig har du gratis slåttehjelp.

Anonymkode: 6ca89...ca5

Artig tips:) Tror du en liten egen åkerlapp ved bobilen kunne vært interessant feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikk og cafe er vanskelig å tjene noe penger på.

Kan dere dyrke noe å selge? Noe i liten skala av høy kvalitet.

Anonymkode: c7d06...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Menchit skrev:

Hva med å sette opp drivhus, innrede som en slags tropehage, med kafe, å oppholde seg i drivhus er fantastisk for humør og velvære.  

Så kan du dyrke eksotiske frukter og selge produkter basert på disse.

Vet ihvertfall jeg hadde tilbrakt mye tid et slikt sted, oppsøker ofte gartnerier bare for å få en kraftig dose lys og god temperatur 🙂 Kjøper selvsagt produkter også, men disse kunne jeg kjøpt et annet sted 🙂

Er sikker på et slikt tilbud ville gjort underverker for dem som er plaget med mørketiden, slitenhet, depresjon og lignende.

 

Til gjengjeld så er det en investering på noen millioner i tillegg til kostnader for oppvarming. 

Undertegnede brukte en gang 20000 for å varme opp skarve 200m2 veksthus i en litt stormfull januar måned. 

Jeg tviler på at man ville fått inntjening på noe slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapslokale, foto-/filmlocation, kafé, bruktbutikk, catering, kakebaking, bobilplass, teltcamping, besøksgård, kulturarrangementer, festivaler, dyrke noe osv. Kanskje kombinasjon av noe. Men jeg vil tro at uansett hva dere skal begynne med, blir det ofte mer styr enn glede i perioder. Og gjerne tillatelser fra kommunen, Mattilsynet, kanskje noe kursing osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølbryggeri :)

Hvis du orker å bruke litt tid på å finne deg samarbeidspartnere, så er det flott med en festival eller lignende. Det krever mye og mange mennesker, men akk så artig. Her nevner jeg også bondens marked, gårdsfestival, middelalderfestival, ulike kulturarrangement.

Laser tag, escape room, teambuildaktiviteter.

Driver du gårdsdrift med dyr, så se litt på terapi, opptrening og arbeidstiltak i samarbeid nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det går ferietrafikk, gjennomgangstrafikk forbi, så er noe jeg alltid har ønska meg cafe med dusj :) i utlandet har vi funnet steder hvor en leier baderom f.eks 20-30 min, så deilig om en farter langs veien.

Selvplukk av sommerblomster! :) 

Det skjønner jeg ikke hvorfor finnes, idag når så mange ikke har hager. Trenger ikke drivhus, bare er par frilandsbed hvor du kan direkteså f.eks ringblomster, blomkarse, solsikke. 

Ta et par ti-ere for å plukke egen bukett, og vips har du en liten aktivitet og trekkplaster, med minimal jobb.

Å tjene penger på kafé er ikke bare enkelt, en må først og fremst trekke kundene dit. Dernest må en ha is i magen, fordi det tar lang tid å innarbeide nye vaner hos folk. I mellomtiden er det fort gjort å gjøre for store innkjøp, spesielt matvarer, som går i svinn. Tenk heller enkelt i starten, kanskje kun vafler og en dagens suppe? 

Selg brødskiver med leverpostei el.l til barna! Superenkelt, men nesten ingen kafeer gjør det.

Anonymkode: ca779...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, absinthia skrev:

Til gjengjeld så er det en investering på noen millioner i tillegg til kostnader for oppvarming. 

Undertegnede brukte en gang 20000 for å varme opp skarve 200m2 veksthus i en litt stormfull januar måned. 

Jeg tviler på at man ville fått inntjening på noe slikt. 

Skal ikke påstå at ideen er særlig gjennomtenkt fra min side, men det står jo drivhus rundt fordi, så noen får det jo til å gå rundt.

Kanskje alternativ energi kan være mulig? Solcelle, i kombinasjon med andre løsninger?  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Menchit skrev:

Skal ikke påstå at ideen er særlig gjennomtenkt fra min side, men det står jo drivhus rundt fordi, så noen får det jo til å gå rundt.

Kanskje alternativ energi kan være mulig? Solcelle, i kombinasjon med andre løsninger?  

 

 

Ja, men de har ikke ledig plass til at folk kan sitte og nyte en kopp kaffe under lysarmaturene, de dyrker ting kontinuerlig og effektivt og stenger kanskje ned veksthus mellom julestjernesesong og sommerblomstsesongen. Det er en grunn til at en f.eks ikke finner noen ( eller kanskje det finnes et par) profesjonelle agurk og tomatgartnerier i Nord-Norge  og det er at det er marginale forskjeller mellom lønnsomhet og ulønnsomhet. 

Det er fullt mulig med solceller, men jeg vil tro at dette også kommer som en investering på nærmere millionen eller så, alt etter hvor stort det er, i tillegg til det andre. Man kan selge overskuddsstrøm til kraftselskapet, men det er likevel ikke spesielt lønnsomt, dersom en ikke bor et sted med god soltilgang på vinteren.  På halve mitt hustak, vil det koste 280 000 å ha solcellepanel og er ikke lønnsomt fordi jeg bor for langt nord i forhold til soltilgang. 

 

 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av forslagene her er "hyggelig og fint," men svært lite lønnsomt. Skal du drive business, så er det penger inn som er pri 1. Å plukke blomster for "et par tiere" eller drifte et drivhus for kos, "men produktene kan jeg kjøpe andre steder" er så fjernt fra inntjening som det kan bli.

Anonymkode: 54af2...d30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...