Gå til innhold

Sivilingeniør vs ingeniør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forskjellene på ingeniør og sivilingeniør varierer veldig, etter hvilken bransje du jobber i, type selskap osv. Mest sannsynlig vil du merke mest forskjell mhp. ansvar og lønn: https://e24.no/karriere/i/Wbge5g/to-aars-utdanning-gir-240000-kroner-mer-i-aarsloenn

Jobber man f.eks. i bygg -og anleggsbransjen vil man som sivilingeniør kunne fungere som prosjektsjef for mye større, komplekse og viktige prosjekter, mens man som ingeniør gjerne bistår denne med å håndtere enkelte deler av hens ansvar ut på byggeplass.

I rådgivingsbransjen er det nesten utelukkende sivilingeniører. men også noen ingeniører spes. på mindre kontor. Enkelte bransjer som f.eks. ingeniørgeologi har en del ingeniører også innen rådgivning.

Ellers vil påbygg med en master gjøre at du automatisk kommer foran i en søknadsprosess. Det kvalifiserer deg til et mye bredere utvalg av stillinger, og dersom det er noe du bryr deg om, får du også muligheten til å jobbe hos de mest prestisjefylte arbeidsgiverne. Noe av grunnen til dette, spesielt innen konsulentvirksomhet, er at regelverket setter begrensninger for hvilke beregninger en ingeniør kan foreta. Dersom det medfører stor risiko eller kompleksitet er det ofte krav om mer kompetanse (master) for å gjennomføre evt. kontrollere beregningene.

Anonymkode: 2f116...e5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellene på ingeniør og sivilingeniør varierer veldig, etter hvilken bransje du jobber i, type selskap osv. Mest sannsynlig vil du merke mest forskjell mhp. ansvar og lønn: https://e24.no/karriere/i/Wbge5g/to-aars-utdanning-gir-240000-kroner-mer-i-aarsloenn

Jobber man f.eks. i bygg -og anleggsbransjen vil man som sivilingeniør kunne fungere som prosjektsjef for mye større, komplekse og viktige prosjekter, mens man som ingeniør gjerne bistår denne med å håndtere enkelte deler av hens ansvar ut på byggeplass.

I rådgivingsbransjen er det nesten utelukkende sivilingeniører. men også noen ingeniører spes. på mindre kontor. Enkelte bransjer som f.eks. ingeniørgeologi har en del ingeniører også innen rådgivning.

Ellers vil påbygg med en master gjøre at du automatisk kommer foran i en søknadsprosess. Det kvalifiserer deg til et mye bredere utvalg av stillinger, og dersom det er noe du bryr deg om, får du også muligheten til å jobbe hos de mest prestisjefylte arbeidsgiverne. Noe av grunnen til dette, spesielt innen konsulentvirksomhet, er at regelverket setter begrensninger for hvilke beregninger en ingeniør kan foreta. Dersom det medfører stor risiko eller kompleksitet er det ofte krav om mer kompetanse (master) for å gjennomføre evt. kontrollere beregningene.

Anonymkode: 2f116...e5b

Som bygningsingeniør i konsulentbransjen kan jeg si at min erfaring er at det ikke er noen særlig forskjell. Jeg som kun har bachelor har mye mer ansvar enn sivingene på kontoret. Ja, vi selger ofte inn sivinger for å vinne konkurranser, men i praksis er det jeg som fungerer som bygge- og prosjektleder. I tillegg er jeg kvinne! 

Anonymkode: c8d29...fa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Glemte å si at jeg har en veldig god årslønn, tett oppi millionen.

Anonymkode: c8d29...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bransje (bygg og anlegg) er det ingen nevneverdig forskjell. Jobber med flere som har det ene eller andre, og vi gjør alle det samme. Lønnen er heller ikke bestemt av utdanningen, men av ansvarsnivået. Privat sektor for øvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...