Gå til innhold

Sivilingeniør vs ingeniør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ingeniør med bachelorgrad og tenker jeg burde ta master, men er usikker på om jeg klarer det pga helsesituasjonen. Hvor stor forskjell er det på ingeniør og sivilingeniør i arbeidslivet? I forhold til lønn og arbeidsmuligheter? Vil det alltid følge meg at jeg bare har bachelor? 

Anonymkode: 812c3...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dvs. Litt lavere lønn, men også to år mindre studielån og to år med lønn mens andre studerer. Har vel litt å si hvilken retning du har tatt. 

Anonymkode: 9373f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker ingen forskjell. 

Anonymkode: 9373f...df2

Er du ingeniør eller sivilingeniør? Du merker ikke noe forskjeller på de rundt deg?

Anonymkode: 812c3...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør er ikke en beskyttet tittel.

Hvis du ikke klarer det pga helsesituasjonen, hvordan blir det å skulle stå i full jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du ingeniør eller sivilingeniør? Du merker ikke noe forskjeller på de rundt deg?

Anonymkode: 812c3...464

Jeg er rådgivende ingeniør. Bachelor. Gjør akkurat det samme som de med master. 

Anonymkode: 9373f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år ekstra utdanning er verdt det for å få en beskyttet tittel 😎

Anonymkode: 22c8e...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Whistler skrev:

Ingeniør er ikke en beskyttet tittel.

Hvis du ikke klarer det pga helsesituasjonen, hvordan blir det å skulle stå i full jobb?

Det er det jeg ikke aner.. Jeg lurer jo på om det kanskje vil være bedre å være student siden jeg kan styre hverdagen litt mer selv? Men samtidig tenker jeg på hvor stressende det vil være.. 

Anonymkode: 812c3...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bachelor og master i petroleum. Er veldig glad for at jeg slet meg gjennom masteren. Det er mye mer avslappende å jobbe enn å studere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du i det hele tatt bli sivilingeniør hvis du ikke har gått en integrert (femårig) master? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er byggingeniør. I konsulentbransjen i Oslo var det nesten krise å bare være ingeniør. De skulle ha sivilingeniører. Litt utenfor byen går det helt fint.

Anonymkode: 71b88...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 år ekstra utdanning er verdt det for å få en beskyttet tittel 😎

Anonymkode: 22c8e...38a

Men nå heter det master over alt. Og man kan ta master i teknologi på nesten alle skoler. Vil nesten si det er bedre å kun ha bachelor enn master fra et annet sted enn NTNU innenfor byggebransjen. Gamlekara i bransjen rynker svært på nesen av det (var du ikke flink nok til å komme inn i Trondheim?). 

Men uansett: det er veldig avhengig av fagområdet (finnes feks ikke så mange med master innenfor RIBr). Dersom man jobber hos entreprenør er det egentlig mer kred med fagbrev før bachelor enn å tatt master, det er veldig ettertraktet. Og så har du sånne som meg, med veldig godt vitnemål fra bachelor, som valgte å ikke ta turen til NTNU. Så lenge man er faglig sterk går det meste...

Anonymkode: 9373f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber er det ingen forskjell. Altså at ingen stillinger vi lyser ut krever master. Noen stillinger krever derimot PhD, men det er jo en annen sak

Anonymkode: 3133a...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, L'amie said:

Kan du i det hele tatt bli sivilingeniør hvis du ikke har gått en integrert (femårig) master? 

Ja. Men du må ta matematikk 3 som valgfag siste semester i bacheloren for å komme inn. Ingengiør 3 årig har samme innhold de første 3 år som en 5 årig sivilingeniør. Forskjellen er to år ekstra med innhold.

Anonymkode: c44ba...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers det med beskyttet tittel. Har du tatt ingeniør bachelor så er du per definisjon høgskole ingeniør - som er en beskyttet tittel. 

Anonymkode: c44ba...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg ikke aner.. Jeg lurer jo på om det kanskje vil være bedre å være student siden jeg kan styre hverdagen litt mer selv? Men samtidig tenker jeg på hvor stressende det vil være.. 

Anonymkode: 812c3...464

Studentlivet er jo utrolig behagelig og avslappende sammenlignet med å jobbe som ingeniør...? 🤔 

Anonymkode: 9373f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 20.58, ablaze skrev:

Vi ansetter ingen ingeniører som ikke har master. Jobber i oljen

Bare tull! Har hundrevis av bachelor kollegaer som jobber i oljen..

Anonymkode: 98314...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull! Har hundrevis av bachelor kollegaer som jobber i oljen..

Anonymkode: 98314...874

Mitt operatørselskap ansetter ingen ingeniører som kun har bachelor - kun master. Det har de gjort siden 2013-ish. Hva andre selskaper gjør vet jeg ikke noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...