Gå til innhold

Kan far bare bytte fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Mine barn bor fast hos far og er på samvær hos meg annen hver helg. Dette på grunn av sykdom hos meg.

Vi har ikke en bra tone akkurat og nå vil han bytte fastlege på ungene. Jeg og barna har samme lege og han er utenom det vanlige dyktig. Jeg vil ikke bytte. 

Nå driver han og fakturerer meg for bompenger for den ene turen til lege i dag fordi det er jo jeg som "vil gjøre det vanskelig for han", og at hvis jeg ikke betaler så bytter han mot min vilje. 

La det bare være sagt at han psykisk mishandlet meg i alle år og han har bidratt stort til at jeg til slutt ble så syk. Så dette han driver med nå er typisk han. 

Vi har delt foreldreansvar.

Så det jeg lurer på er om han han bytte uten min samtykke? 

Anonymkode: 731e4...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det tror jeg. Jeg byttet fastlege uten at medforelder hadde noe å si på det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosa Sitron skrev:

Ja det tror jeg. Jeg byttet fastlege uten at medforelder hadde noe å si på det. 

Det var veldig synd. For dette handler om at han ikke liker at barna har samme fastlege som meg. Også kamuflerer han det med at det er upraktisk med 5 min ekstra kjøring for å komme dit. 

Anonymkode: 731e4...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan han absolutt. Han skal jo følge barna til legen og har det ansvaret, så da kan han også velge lege. Noe annet hadde vært rart. 

Anonymkode: 92ed5...bdc

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mest praktisk om barna har samme lege som far dersom de bor mest hos far da? 

Anonymkode: 42ee0...e38

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var veldig synd. For dette handler om at han ikke liker at barna har samme fastlege som meg. Også kamuflerer han det med at det er upraktisk med 5 min ekstra kjøring for å komme dit. 

Anonymkode: 731e4...0f7

Syns du er vrang. Far har for tiden hovedomsorgen siden du er ute av stand til å ha ungene. Far ønsker å bytte fastlege slik at han får kortere kjørevei og slipper bompenger. Selvfølgelig skal du la far få endre fastlege til barna. 

Anonymkode: e93d8...5bd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle hvilken fastlege barna har?

Anonymkode: f9281...9cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns du er vrang. Far har for tiden hovedomsorgen siden du er ute av stand til å ha ungene. Far ønsker å bytte fastlege slik at han får kortere kjørevei og slipper bompenger. Selvfølgelig skal du la far få endre fastlege til barna. 

Anonymkode: e93d8...5bd

Jeg er overhodet ikke vrang. Jeg har gode grunner til at det er best at de beholder samme fastlege. Og det er mye historikk her rundt hvordan han manipulerer og presser meg. Dette er ikke noe han gjør fordi det tar 5 min ekstra kjøring. Og så mye som han kjører så er han over maksbeløpet for bompenger hver måned så det gir han faktisk ikke ekstra utgifter. 

Når det er sagt så ønsker jeg ikke diskutere videre på hvem dere mener har rett her. Jeg har allerede diskutert dette med de som følger meg opp. 

Anonymkode: 731e4...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle hvilken fastlege barna har egentlig? Er det noen spesiell grunn til at det er viktig å beholde dagens fastlege? Synes i utgangspunktet den som har barna mesteparten av tiden bør få velge hvilket legesenter man skal bruke... Tror ikke dette er en kamp jeg ville tatt.

Hvis far mishandlet deg i mange år, så hadde det bekymret meg mye mer enn hvilken fastlege barna har.

Anonymkode: cf8b4...081

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan nok det. Jeg byttet fastlege på sønnen min ved å logge inn på meg selv. Vi var enige da, men far måtte ikke bekrefte på noen måte. Vi har felles foreldreansvar.

Anonymkode: e31a3...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. 

Mine barn bor fast hos far og er på samvær hos meg annen hver helg. Dette på grunn av sykdom hos meg.

Vi har ikke en bra tone akkurat og nå vil han bytte fastlege på ungene. Jeg og barna har samme lege og han er utenom det vanlige dyktig. Jeg vil ikke bytte. 

Nå driver han og fakturerer meg for bompenger for den ene turen til lege i dag fordi det er jo jeg som "vil gjøre det vanskelig for han", og at hvis jeg ikke betaler så bytter han mot min vilje. 

La det bare være sagt at han psykisk mishandlet meg i alle år og han har bidratt stort til at jeg til slutt ble så syk. Så dette han driver med nå er typisk han. 

Vi har delt foreldreansvar.

Så det jeg lurer på er om han han bytte uten min samtykke? 

Anonymkode: 731e4...0f7

Helt ærlig bør du bekymre deg mere over ar barna bor hos en far som har mishandler deg psykisk og har bidrat til å gjort deg syk. Ville heller konsentrert meg om å brukt krefter på å bli frisk så du kan få barna mere, enn å henge henge deg opp i bagateller. 

Anonymkode: f4d70...8e7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle hvilken fastlege barna har egentlig? Er det noen spesiell grunn til at det er viktig å beholde dagens fastlege? Synes i utgangspunktet den som har barna mesteparten av tiden bør få velge hvilket legesenter man skal bruke... Tror ikke dette er en kamp jeg ville tatt.

Hvis far mishandlet deg i mange år, så hadde det bekymret meg mye mer enn hvilken fastlege barna har.

Anonymkode: cf8b4...081

Ja det bekymrer meg selvsagt mer. 

Jeg har da planer om å bli frisk nok til å ha de boende hos meg igjen og det er viktig for meg å beholde samme fastlege da han er over gjennomsnittlig dyktig. Bare positiv kririkk på legelisten og han har da også kunnskap om meg som deres mor slik at det er mindre å forklare rundt senreakajoner som kan komme i kjølvannet av mitt sykdomsfravær. 

Anonymkode: 731e4...0f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det bekymrer meg selvsagt mer. 

Jeg har da planer om å bli frisk nok til å ha de boende hos meg igjen og det er viktig for meg å beholde samme fastlege da han er over gjennomsnittlig dyktig. Bare positiv kririkk på legelisten og han har da også kunnskap om meg som deres mor slik at det er mindre å forklare rundt senreakajoner som kan komme i kjølvannet av mitt sykdomsfravær. 

Anonymkode: 731e4...0f7

Men det er jo ikke garantert at du får tilbake hovedomsorgen når du blir frisk. 

Uansett er det jo far som tar de med til legen og da er det rett og rimlig at han får velge lege. Legejournalen kan sendes fra den legen du har nå til ny lege. 

Anonymkode: 92ed5...bdc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La akkurat den der gå, Ts.

Psykisk mishandling lar seg ikke lett bevise. Dere hadde kommet inn i et dårlig mønster. Historien kan bli gjenfortalt på svært forskjellige måter av to personer.

Det virker på meg som at du ønsker å detaljkontrollere hvordan han gir barna omsorg. At du ikke betaler for bompassering er bare smålig, når han likevel gjør som du ønsker.

Beklager, men i akkurat dette tilfellet virker det som at det er du som er vanskelig å ha med å gjøre.

Anonymkode: 8d01a...731

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det bekymrer meg selvsagt mer. 

Jeg har da planer om å bli frisk nok til å ha de boende hos meg igjen og det er viktig for meg å beholde samme fastlege da han er over gjennomsnittlig dyktig. Bare positiv kririkk på legelisten og han har da også kunnskap om meg som deres mor slik at det er mindre å forklare rundt senreakajoner som kan komme i kjølvannet av mitt sykdomsfravær. 

Anonymkode: 731e4...0f7

Bare positiv kritikk på legelisten sier ingenting om legens dyktighet. Folk gir positiv kritikk når de får viljen sin, og negativ når de ikke får det de vil ha (henvisning, sykemelding, piller).

For øvrig er det ingen garanti for at barna blir boende mest hos deg igjen når du blir bedre, selv om det er det du ønsker. Når far har den daglige omsorgen er det mest praktisk med lege nærmest han, så denne bør du droppe å kverulere på. Journalen til barna kan uansett overflyttes ny lege. 

Anonymkode: 89da6...9cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke garantert at du får tilbake hovedomsorgen når du blir frisk. 

Uansett er det jo far som tar de med til legen og da er det rett og rimlig at han får velge lege. Legejournalen kan sendes fra den legen du har nå til ny lege. 

Anonymkode: 92ed5...bdc

Har ikke sagt noe om hovedomsorg. Både jeg og han ønsker delt. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La akkurat den der gå, Ts.

Psykisk mishandling lar seg ikke lett bevise. Dere hadde kommet inn i et dårlig mønster. Historien kan bli gjenfortalt på svært forskjellige måter av to personer.

Det virker på meg som at du ønsker å detaljkontrollere hvordan han gir barna omsorg. At du ikke betaler for bompassering er bare smålig, når han likevel gjør som du ønsker.

Beklager, men i akkurat dette tilfellet virker det som at det er du som er vanskelig å ha med å gjøre.

Anonymkode: 8d01a...731

Nå pågår det en politietterforskning rundt dette da så det er ikke bare vi som har kranglet. 

Og nei jeg kontrollerer ikke en eneste ting i mine barns liv. At de går i hullete og for tynne klær, at eldste hele tiden får anmerkning for å ha glemt ting han trenger på skolen (han er for liten til å følge det opp selv), at han blir straffet med husarrest for den minste ting, at han omtrent aldri dusjer ungene (når de kommer til meg har de ikke dusjet siden sist) og lista fortsetter. Alt dette må jeg stå og se på fordi han klikker i vinkel hvis jeg prøver å ta opp noe. Jeg er helt maktesløs ovenfor barna. 

Den som er kontrollerende er ikke meg. Det er som sagt MYE historikk her som jeg ikke blir å legge ut. 

Og jeg betalte pengene. Det var ikke pengene som var problemet for meg, men at han valgte å ta i bruk utpressing som et nytt maktmiddel. 

Trekker meg herved ut av videre diskusjon. 

Anonymkode: 731e4...0f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan han det! Jeg har byttet fastlege mange ganger til sønnen min å ingen har spurt hva far måtte mene om det. Far har bare barnet annenhver helg så han har da ingenting han skulle sagt på hvilken lege sønnen min skal ha! Det er alltid jeg som følger barnet til lege å da er det en selvfølge at jeg velger legen jeg synes passer best. 

Anonymkode: f8ce0...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt noe om hovedomsorg. Både jeg og han ønsker delt. 

Nå pågår det en politietterforskning rundt dette da så det er ikke bare vi som har kranglet. 

Og nei jeg kontrollerer ikke en eneste ting i mine barns liv. At de går i hullete og for tynne klær, at eldste hele tiden får anmerkning for å ha glemt ting han trenger på skolen (han er for liten til å følge det opp selv), at han blir straffet med husarrest for den minste ting, at han omtrent aldri dusjer ungene (når de kommer til meg har de ikke dusjet siden sist) og lista fortsetter. Alt dette må jeg stå og se på fordi han klikker i vinkel hvis jeg prøver å ta opp noe. Jeg er helt maktesløs ovenfor barna. 

Den som er kontrollerende er ikke meg. Det er som sagt MYE historikk her som jeg ikke blir å legge ut. 

Og jeg betalte pengene. Det var ikke pengene som var problemet for meg, men at han valgte å ta i bruk utpressing som et nytt maktmiddel. 

Trekker meg herved ut av videre diskusjon. 

Anonymkode: 731e4...0f7

Men herremin, da melder du jo ifra til bv. Står du å ser på at barna dine blir utsatt for omsorgssvikt uten å gjøre noe? Hvor lenge har dette pågått? 

Anonymkode: 92ed5...bdc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herremin, da melder du jo ifra til bv. Står du å ser på at barna dine blir utsatt for omsorgssvikt uten å gjøre noe? Hvor lenge har dette pågått? 

Anonymkode: 92ed5...bdc

BV har vært i bildet. Jeg får ikke hjelp. Blir konsekvent henvist til FVK. Min eks er meget god til å prate for seg. Jeg er maktesløs og jeg rives i stykker av skyldfølelse ovenfor mine barn. 

Anonymkode: 731e4...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...