Jump to content
Maleficenta

Bytte av barnehage

Recommended Posts

Maleficenta

Hei. Vi skal flytte og pga dette, må vi bytte barnehage, da den vi bruker nå derfor blir for langt borte. Jeg forsøkte å høre med kommunen men følte ikke det hørtes ut som hun hadde helt peiling. Så jeg spør. Hvordan går man fram for å bytte barnehage? Og dersom den barnehagen man skal bytte til ikke har ledige plasser, beholder barnet den gamle plassen inntil man får ny? Eller må barnet gå uten plass til da? 

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du sender inn søknad på den/de barnehagene dere ønsker på vanlig måte med ønsket oppstartdato og gruppe "bytte barnehage" . Barnet beholder plassen sin til dere får tilbud om ny plass. Vær obs på at i noen kommuner mister barnet plassen det har når dere får tilbud i ny barnehage. 

Anonymkode: 7c0ac...03b

Maleficenta
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sender inn søknad på den/de barnehagene dere ønsker på vanlig måte med ønsket oppstartdato og gruppe "bytte barnehage" . Barnet beholder plassen sin til dere får tilbud om ny plass. Vær obs på at i noen kommuner mister barnet plassen det har når dere får tilbud i ny barnehage. 

Anonymkode: 7c0ac...03b

Ok så dersom barnet får tilbud om barnehage men så er det ikke oppstart på den plassen før august f. Eks, så risikerer vi at ungen må gå noen mnd uten plass? 

AnonymBruker

Er det samme kommune? I såfall søker du om ny plass og beholder gamle plassen til du får den nye. Verre om det er en annen kommune.

Anonymkode: d195e...769

Maleficenta
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det samme kommune? I såfall søker du om ny plass og beholder gamle plassen til du får den nye. Verre om det er en annen kommune.

Det er en annen kommune... 

AnonymBruker

Hvis det er i ny kommune, må du søke plass i hovedopptaket. Her i kommunen er fristen 15 april. Du kan søke om plass før første august, men lite trolig at du får det. I denne kommunen (Tønsberg), kan du beholde plassen ut påbegynte halvår dersom du flytter ut av kommunen. Mulig det er andre regler i andre kommuner. 

Anonymkode: befad...5de

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det er i ny kommune, må du søke plass i hovedopptaket. Her i kommunen er fristen 15 april. Du kan søke om plass før første august, men lite trolig at du får det. I denne kommunen (Tønsberg), kan du beholde plassen ut påbegynte halvår dersom du flytter ut av kommunen. Mulig det er andre regler i andre kommuner. 

Edit: 15 februar er fristen 

AnonymBruker
47 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvis du ikke kan risikere å stå uten plass, kan du kanskje søke i ny kommune med forbehold om adresseendring når plassen tas i bruk? Anbefaler å ringe barnehage opptakskontoret i begge kommunene og rådføre deg. 

Maleficenta
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke kan risikere å stå uten plass, kan du kanskje søke i ny kommune med forbehold om adresseendring når plassen tas i bruk? Anbefaler å ringe barnehage opptakskontoret i begge kommunene og rådføre deg. 

Ok.. Huff herregud jeg blir sykt stressa nå. Alle sier det er null stress å bytte barnehage og jeg tenkte at så klart han beholder den gamle plassen liksom. Syns det er merkelig at han ikke får være i den gamle barnehagen i overgangen når han har rett på plass. De må jo skjønne at ikke alle har råd til å gå flere mnd hjemme uten jobb.. Huff nå må jeg vel tenke på dagmamma nå.. 

Rosa Sitron
3 hours ago, Maleficenta said:

Da vi flyttet måtte vi si opp når vi byttet og håpe på ny plass i ny kommune. Kunne risikert å gå uten plass å.

Rosa Sitron
1 hour ago, Maleficenta said:

Ok.. Huff herregud jeg blir sykt stressa nå. Alle sier det er null stress å bytte barnehage og jeg tenkte at så klart han beholder den gamle plassen liksom. Syns det er merkelig at han ikke får være i den gamle barnehagen i overgangen når han har rett på plass. De må jo skjønne at ikke alle har råd til å gå flere mnd hjemme uten jobb.. Huff nå må jeg vel tenke på dagmamma nå.. 

Mange kommuner lar deg beholde plassen noen måneder etter flytting. Vi valgte å ikke melde flytting før vi hadde fått plass.

Maleficenta
12 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Mange kommuner lar deg beholde plassen noen måneder etter flytting. Vi valgte å ikke melde flytting før vi hadde fått plass.

Ok. Men hva gjorde dere da ifh til post og slikt? 

AnonymBruker

Hvilken kommune flytter dere til?

Anonymkode: c9ef6...a35

Annonse

Maleficenta
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kommune flytter dere til?

Stavanger

AnonymBruker
9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Stavanger

Hør med de private barnehagene rundt omkring der, det er alltid noen som har plass :) Så slipper du å gå gjennom søknadsprosessen.

Maleficenta
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med de private barnehagene rundt omkring der, det er alltid noen som har plass :) Så slipper du å gå gjennom søknadsprosessen.

Ok. Da skal jeg ringe rundt og forhøre meg litt. Takk

Rosa Sitron
2 hours ago, Maleficenta said:

Ok. Men hva gjorde dere da ifh til post og slikt? 

Vi hadde overtagelse etter at vi fikk plass, men det hadde jo bare vært å melde endring av postadresse og så melde til folkeregisteret senere. De to er jo ikke avhengig av hverandre:)

Maleficenta
26 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Vi hadde overtagelse etter at vi fikk plass, men det hadde jo bare vært å melde endring av postadresse og så melde til folkeregisteret senere. De to er jo ikke avhengig av hverandre:)

Ok. Men tror du og det er mulig å be om overtakelse av nytt hus senere sånn at vi får mer tid på oss. For nå er det sånn at vi har overtakelse i slutten av neste mnd. Blir jo litt drit om kiden ikke får plass før august og vi mister den gamle plassen i april eller mai. Eller om det går an å melde til folkeregisteret noen måneder seinere så går det gjerne

Edited by Maleficenta

tirben

Tidspunkt for overtakelse må dere avklare med selger.  

Maleficenta
15 minutter siden, tirben skrev:

Tidspunkt for overtakelse må dere avklare med selger.  

Ja det vet jeg. Håper de er litt romslige på dette