Gå til innhold

Sunne middagstips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sunne og gode middagsretter for 2 personer! Er veldig dårlig på å finne noe til middag. Helst vil jeg ha det litt enkelt!

 

Noen gode tips? :) 

Anonymkode: 67add...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest mulig grønnsaker er viktig. Det gir masse næringsstoffer. Gjerne supper, og en skive grovbrød (med smør) til den som ønsker det. Er det kjøtt, kan dere bytte ut litt av kjøttet med mer grønnsaker eller bønner, linser eller erter.

Vi tilpasser oppskrifter slik at alle liker det (mannen er kresen), om det så innebærer litt sukker. Heller hjemmelaget tomatsuppe med masse tomat og litt sukker, enn posetomatsuppe eller pizza. Grovbrød eller grove rundstykker (fryste og nystekte) med smør er tilbehør. Hos oss går det lite i salat, da det ikke er så veldig populært.

Anbefaler deg å lage "vanlige" porsjoner til 4, 6 eller det som står i oppskriften og fryse ned halvparten/det dere ikke spiser. Det er gull å bare hente opp en annen dag. Ta det opp kvelden i forveien eller samme morgen, og sett det i kjøleskapet for tining. Det går fort å varme opp. 

 

Hjemmelaget tomatsuppe med egg: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/tomatsuppe-med-kokt-egg/ (vi dropper basilikum pga. pris, og tar i en teskje mer sukker slik at mannen skal like det)

Grønnsakssuppe f.eks. her: https://www.bama.no/lisesblogg/rotgronnsaker/oppskrift-gronnsaksuppe-rett-i-kroppen (tilpass med grønnsaker du har eller liker/ikke liker. Vi dropper kål og grønnkål, og har i sellerirot og pastinakk, da vi synes det smaker bedre.)

Lapskaus, gjerne med litt mindre kjøtt og litt mer grønnsaker https://www.nrk.no/mat/brun-lapskaus-1.14188817

Ratatouille og torsk. Går superfort siden grønnsakene kan kuttes veldig grovt. F.eks. her: https://trinesmatblogg.no/2010/03/torsk-og-ratatouille/ (vi bruker masse timian og oregano i stedet for fersk persille og basilikum pga. pris, og vi grovkutter. Man kan fint bruke vanlige hermetiske tomater).

Anonymkode: 3c6d7...186

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg ha lakseburger med wokblanding og hoisinsaus. Sunt, godt og lettvint. 

Jeg lager også mye suppe, gjerne med lårfilet av kyling og kokosmelk + krydder og, selvfølgelig, masse grønnsaker. Jeg fryser ned i passe porsjoner og har lettvint mat tilgjengelig.

Bruk litt av helgen på å lage en stor porsjon tomatsaus som kan brukes til forskjellige pastaretter. Da har du en del av middagen ferdig og kan variere. Husk løk og gulrøtter i sausen. (Jeg er ikke så glad i stangselleri ;) )

Nesten all fisk er fort gjort å lage og forholdsvis sunt. Seibiff med masse stekt løk, poteter og råkostsalat. Laks bakt i ovnen på en seng av rotgrønnsaker. Ha gjerne litt creme fraiche over som saus.

Pannestekt laks med fiskekrydder, kok ut panna med litt creme fraiche og server med couscous og salat.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av fisk er jo sunt. Og kylling. Og så pøser du på med løk/hvitløk og grønnsaker. Kokte, stuede eller rå. Det skal ikke mer til. Og hvis du ikke er hysterisk 🙂 , så kan du ha litt smeltet smør og saus til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Alt av fisk er jo sunt. Og kylling. Og så pøser du på med løk/hvitløk og grønnsaker. Kokte, stuede eller rå. Det skal ikke mer til. Og hvis du ikke er hysterisk 🙂 , så kan du ha litt smeltet smør og saus til. 

Dette stemmer ikke

Anonymkode: 10f94...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke

Anonymkode: 10f94...dea

Å...hvordan da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SoWhat? skrev:

Å...hvordan da? 

Miljøgifter

Anonymkode: 10f94...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...