Gå til innhold

[Bilkyndig hjelp ønskes] Er dette dynamoreimen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å ha bilen på service snart og prøver å huske alt som må gjøres. Denne reimen her lager mye lyd:

https://streamable.com/r22xc

Er det dynamoreimen? -beltet? Hva kalles det? Skiftes det ut sammen med rullene eller noe annet? Er det fast vedlikeholdsintervall på dette?

Det er en Toyota bensinmotor. 

Anonymkode: abad9...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er den som driver dynamo m.m. Den kalles poly-v rem, og den går over hvertfall en rull som lager lyd før eller seinere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viftereim, multireim, dynamoreim - kjært barn har mange navn. Det er som regel ikke faste intervaller på bytte av denne, byttes rett og slett ut ved behov. I ditt tilfelle kan det være reima som lager lyd, men det kan også være strammer og/eller løpehjul som er synderne. 

Nevn dette når du møterr opp til service, så er jeg sikker på at verkstedet er behjelpelig med å finne ut hvilke deler som må byttes.

Anonymkode: 3ce3a...d7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en multireim/dynamoreim. Skiftes etter behov, men alle løpehjul og strammehjul må sjekkes samtidig. Høres ut som ett eller flere av dem har dårlige lager som bør byttes samtidig. Ser også at kompressoren til ac-systemet drives av samme reim, og clutchen til denne kompressoren er en svakhet, og lager ofte slik lyd. 

Er du heldig så holder det bare å bytte reim, + ett løpehjul. 

Er du uheldig så må du bytte ac-kompressor, reim, løpehjul og strammehjul. 

Hvis du velger å kjøre med denne lyden kan ett strammhjul låse seg. Da ryker reima, og flere skader kan forekomme. Du mister også ladingen, og som regel også servostyring. 

Prismessig kan dette bli allt fra ca. 1000,- til 10 000,- avhengig av hva som er feil og bilmodell. 

Anonymkode: 9d6eb...bee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at når denne reima røyk på bilen til min eks, også en toyota bensin, så slo den av ett stykke av ett deksel, dette stykket havnet inn i registerreima slik at denne røyk. Resultat ble totalt motorhavari. Reparasjon kom på pene 80 000,-. 

Anonymkode: 9d6eb...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svar hos AB over her!

Jeg har også en Toyota bensin, og på min røyk dynamoreima. Årsaken var et utslitt lager på kompressoren til AC. Når aircondition ikke er i bruk løper dette lageret rundt hele tiden. 

Denne reima er også til lading av batteriet, servostyringen og kjøling av motoren. 

 

Anonymkode: a812b...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er en multireim/dynamoreim. Skiftes etter behov, men alle løpehjul og strammehjul må sjekkes samtidig. Høres ut som ett eller flere av dem har dårlige lager som bør byttes samtidig. Ser også at kompressoren til ac-systemet drives av samme reim, og clutchen til denne kompressoren er en svakhet, og lager ofte slik lyd. 

Er du heldig så holder det bare å bytte reim, + ett løpehjul. 

Er du uheldig så må du bytte ac-kompressor, reim, løpehjul og strammehjul. 

Hvis du velger å kjøre med denne lyden kan ett strammhjul låse seg. Da ryker reima, og flere skader kan forekomme. Du mister også ladingen, og som regel også servostyring. 

Prismessig kan dette bli allt fra ca. 1000,- til 10 000,- avhengig av hva som er feil og bilmodell. 

Anonymkode: 9d6eb...bee

Tusen takk, du er gull! :) ACen har ikke virket på fem år, selv om kompressoren sveiver rundt. Ikke noe vi trenger her på Vestlandet, egentlig. Men denne reimen skal altså så avgjort med på servicelisten! Bilen har snart gått 300.000 km, men den har så lave driftskostnader, at vi skifter det som trengs fortløpende. 

Anonymkode: abad9...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

AC-en koster ikke allverden å få i gang igjen, de lekker ørlitegrann fra kompressoren, særlig etter at miljøvennlig kjølemiddel erstattet freon.  Må ha service hvert 5. år ca.  Når det er for lite gass igjen kopler AC ikke inn, og du må klare deg uten effektiv kjøling og avdugging.  Koster en drøy tusenlapp på f.eks Svendsen Eksos å tømme anlegget, trykkteste og fylle det opp igjen til korrekt mengde, så er AC-en iskald igjen, og du får avdugget bilen når det ikke er varmt ute.  AC virker helt til 3-4 varmegrader, tørker kupeluften, så du ikke får så mye dugg inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fantorang1 skrev:

AC-en koster ikke allverden å få i gang igjen, de lekker ørlitegrann fra kompressoren, særlig etter at miljøvennlig kjølemiddel erstattet freon.  Må ha service hvert 5. år ca.  Når det er for lite gass igjen kopler AC ikke inn, og du må klare deg uten effektiv kjøling og avdugging.  Koster en drøy tusenlapp på f.eks Svendsen Eksos å tømme anlegget, trykkteste og fylle det opp igjen til korrekt mengde, så er AC-en iskald igjen, og du får avdugget bilen når det ikke er varmt ute.  AC virker helt til 3-4 varmegrader, tørker kupeluften, så du ikke får så mye dugg inne i bilen.

Koster det virkelig så lite der? Gjorde nylig det samme , på en Volvo hos mekonomen og betalte 4000kr , det var påfylling av ny gass som dro opp prisen betraktelig 🙄

Anonymkode: 64844...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Svendsen Eksos:  "Vi har fast lavpris på AC/klimaservice, kr. 1 890,- inklusive gass* og arbeid "

Sikkert billigere om man sjekker litt rundt, jeg betalte 1400,- for 2 år siden på min forrige bil på Svendsen Eksos, de hadde x kr pr gram, ser de har fått fastpris på hele greie nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen er blitt noen røvere; de har ofte deler som er dyrere enn original, selv på sine superlørdager hvor du får de med 40% rabatt er de fortsatt dyrere enn originaldelene.  Merkes godt på verkstedbesøk, det blir fort dyrt selv for småtterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeforhandler så på bilen da ACen sluttet å virke. De kommenterte at kompressoren går rundt, men fant altså ingen årsak til feilen. Om der bare var å fylle på gass ville de vel ha skjønt det?

Anonymkode: abad9...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten nok gass virker det bare ikke, kan ikke se på det, det må tømmes for kjølemiddel og trykktestes, finner man lekkasje utbedres den, og man da fylle opp og alt burde virke, nokså enkelt prinsipp på kjøling, den andre normale feilen er at kompressoren er gåen, heller ikke den er særlig kostbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fantorang1 skrev:

uten nok gass virker det bare ikke, kan ikke se på det, det må tømmes for kjølemiddel og trykktestes, finner man lekkasje utbedres den, og man da fylle opp og alt burde virke, nokså enkelt prinsipp på kjøling, den andre normale feilen er at kompressoren er gåen, heller ikke den er særlig kostbar

Trykktestes? Hvor har du det fra? AC anlegget blir tømt, satt under vakuum en stund for at all uønsket fukt skal være borte, så blir det fylt opp med korrekt mengde. Er det mistanke om lekkasje, blir det tilsatt sporstoff, og man kjører og bruker anlegget, for så ta turen til verkstedet så de kan se hvor det lekker. Har vert gjennom to omganger med slik test, på to forskjellige biler. 

Anonymkode: 7df76...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet er det samme, om det er høyest trykk utenfor eller inni, en trykkmåler vil vise om trykket endrer seg på de ca 15 min anlegget er avstengt.  Endrer det seg, lekker det et sted, på min bil brukte de en sterkt grønnfarget gass for å finne lekkasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Prinsippet er det samme, om det er høyest trykk utenfor eller inni, en trykkmåler vil vise om trykket endrer seg på de ca 15 min anlegget er avstengt.  Endrer det seg, lekker det et sted, på min bil brukte de en sterkt grønnfarget gass for å finne lekkasjen.

Du vet jo ikke hva du snakker om heller

Anonymkode: 7df76...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dumt å kaste ut påstander for å diskreditere meg; jeg har både gjort dette selv og vært med på å lete feil.  Umulig å vite om AnonymBruker er samme kverulant eller to forskjellige, du lurte på hvor jeg har det i fra, det er tallrike forum for dette for de mest vanlige bilmerker; Mercedes forum, VCCN (Volvo), VW, Audi, Toyota, Amcar osv...

Klippet dette fra et av forumene; "dra innom noen som driver med kulde. det må hektes på et manometer for å sjekke at det er nok trykk når kompressoren går. man ser også på manometret om komp er defekt iforhold til om den komprimerer "  Ditt sludder om å sette anlegg under vacuum for å bli kvitt fukt....  hvor har du det fra da?   Alle verkstedmanualene jeg har hjemme hos meg nevner ingenting om vacuumering for å fjerne fukt, det er for å sette nullpunkt for tomt anlegg og følge manualen på hvor mange gram gass som skal inn det som var beskrevet.

Her er om man virkelig vil kjøre sparemodus på å fylle opp anlegget; man gjør det selv

https://fylldinac.nu/sv/home/74-premium-kit-2-burkar.html

Et anlegg som er funksjonelt har ca 2 bar hviletrykk og da freser det bra når du trykker inn ventilnåla.  Gassen har additiver som bl.a. smører kompressoren.

Vacuumering av anlegget krever utstyr, og er som svenskene påpeker i linken ovenfor ikke alltid nødvendig, settet innholder et manometer, et fungerende anlegg har et visst overtrykk.  Er det ikke noe trykk er det vel greit å finne ut hvor trykket forsvinner før man fyller opp, det er vel det verkstedet sjekker før de fyller opp.

Link for feilsøk på A/C (Delphi teknisk manual 409)

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjZpZT74KTnAhUPAhAIHd5IAP4QFjAAegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.romnes.no%2Fcontent%2Fdownload%2F2328%2F24249%2Ffile%2FTeknisk%20info%20-%200409.pdf&usg=AOvVaw17pKqrTX-Bp2aKKiV6Hf68

Vil også nevne avslutningvis at utetempmåleren må virke for at ac skal blåse kaldt på enkelte bilmodeller, mens biler med todelt system trenger at temperatursensoren inne i bilen er OK. Ved feil på innesensoren kan man erfare på f.eks Volvo at det full varme på en side, og kjøling på den andre som ikke kan justeres.

 

Endret av Fantorang1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fantorang1 skrev:

dumt å kaste ut påstander for å diskreditere meg; jeg har både gjort dette selv og vært med på å lete feil.  Umulig å vite om AnonymBruker er samme kverulant eller to forskjellige, du lurte på hvor jeg har det i fra, det er tallrike forum for dette for de mest vanlige bilmerker; Mercedes forum, VCCN (Volvo), VW, Audi, Toyota, Amcar osv...

Klippet dette fra et av forumene; "dra innom noen som driver med kulde. det må hektes på et manometer for å sjekke at det er nok trykk når kompressoren går. man ser også på manometret om komp er defekt iforhold til om den komprimerer "  Ditt sludder om å sette anlegg under vacuum for å bli kvitt fukt....  hvor har du det fra da?   Alle verkstedmanualene jeg har hjemme hos meg nevner ingenting om vacuumering for å fjerne fukt, det er for å sette nullpunkt for tomt anlegg og følge manualen på hvor mange gram gass som skal inn det som var beskrevet.

Her er om man virkelig vil kjøre sparemodus på å fylle opp anlegget; man gjør det selv

https://fylldinac.nu/sv/home/74-premium-kit-2-burkar.html

Et anlegg som er funksjonelt har ca 2 bar hviletrykk og da freser det bra når du trykker inn ventilnåla.  Gassen har additiver som bl.a. smører kompressoren.

Vacuumering av anlegget krever utstyr, og er som svenskene påpeker i linken ovenfor ikke alltid nødvendig, settet innholder et manometer, et fungerende anlegg har et visst overtrykk.  Er det ikke noe trykk er det vel greit å finne ut hvor trykket forsvinner før man fyller opp, det er vel det verkstedet sjekker før de fyller opp.

Link for feilsøk på A/C (Delphi teknisk manual 409)

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjZpZT74KTnAhUPAhAIHd5IAP4QFjAAegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.romnes.no%2Fcontent%2Fdownload%2F2328%2F24249%2Ffile%2FTeknisk%20info%20-%200409.pdf&usg=AOvVaw17pKqrTX-Bp2aKKiV6Hf68

Vil også nevne avslutningvis at utetempmåleren må virke for at ac skal blåse kaldt på enkelte bilmodeller, mens biler med todelt system trenger at temperatursensoren inne i bilen er OK. Ved feil på innesensoren kan man erfare på f.eks Volvo at det full varme på en side, og kjøling på den andre som ikke kan justeres.

 

Og da har du jo bevist at du er en inkompetent selvmekker, uten å ha peiling i det hele tatt! For den metoden du bruker, brukes IKKE på et godkjent bilverksted. Trenger over hodet ikke klikke på de linkene du har lagt ved, for å vite at du er avslørt. For når det er snak om ”två burkar“ er det hjemme-mek på lavt nivå i denne sammehengen. Du har nok aldri sett det apparatet som bilverkstedene bruker. Stikk innom der en dag du, så lærer du noe nytt!

 

Anonymkode: 7df76...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel poenget at den som spurte har kjørt i årevis uten AC av frykt for at det var dyrt. Og ja, jeg gjør litt fusk & mekk uten fancy maskiner. Annet enn bildiagnose, hvor jeg bruker obd leser og fjerner irrelevante feilkoder. Kjører gamle biler og mekker selv. Ville bare dele at ac service ikke trenger koste 4000,- som en her har betalt. De som spør her ser etter alternativer til blodprisene verkstedene tar, fungerer det etterpå og er trygt utført er vel problemene løst tenker jeg.

Meningsløst å rakke ned på folk som vil hjelpe, bidra heller positivt fremfor å angripe folk med fornærmelser og nedlatelser. Det er derfor det er moderatorer her, noen opptrer som idioter anonymt på nett og er redde som mus irl.  Du risikerer å bli kastet ut med slik opptreden, eller kanskje derfor du er anonym etter å ha blitt lempet ut et par ganger andre steder, hva vet vel jeg?

 

 

Endret av Fantorang1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fantorang1 skrev:

Nå var vel poenget at den som spurte har kjørt i årevis uten AC av frykt for at det var dyrt. Og ja, jeg gjør litt fusk & mekk uten fancy maskiner. Annet enn bildiagnose, hvor jeg bruker obd leser og fjerner irrelevante feilkoder. Kjører gamle biler og mekker selv. Ville bare dele at ac service ikke trenger koste 4000,- som en her har betalt. De som spør her ser etter alternativer til blodprisene verkstedene tar, fungerer det etterpå og er trygt utført er vel problemene løst tenker jeg.

Meningsløst å rakke ned på folk som vil hjelpe, bidra heller positivt fremfor å angripe folk med fornærmelser og nedlatelser. Det er derfor det er moderatorer her, noen opptrer som idioter anonymt på nett og er redde som mus irl.  Du risikerer å bli kastet ut med slik opptreden, eller kanskje derfor du er anonym etter å ha blitt lempet ut et par ganger andre steder, hva vet vel jeg?

 

 

Det viktigste er å si at det du gjør, på din måte, er ikke ihh til hvordan det SKAL gjøres. Og det er faktisk ikke alt av mekanikk som fungere like bra etter at det har vert selvmek inni bildet. Å bli sur for at du er avslørt som en hobbymekaniker, burde du holde deg for god til!

Anonymkode: 7df76...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...