Gå til innhold

Er redd katten min skal dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en katt som jeg er utrolig glad i, og hver gang hun er ute er jeg veldig bekymret for at hun skal bli påkjørt, tatt av en ørn e.l. Går bare og håper at hun skal komme inn, og hvis jeg kjenner at jeg blir for urolig for henne, går jeg ut og roper henne inn. Dersom det kommer noen og ringer på er alltid min første tanke "nå har noen kjørt på katta". 

Hun liker å være ute, men bruker som regel å finne ly i uthuset vårt eller andre steder, men krysser veien noen ganger. Det er ikke veldig mye trafikk her vi bor, og 50-sone. Har lurt på å sette opp et hjemmelaget fareskilt langs veien for å advare bilistene, men det er vel kanskje litt crazy..

Katten liker å være ute, men trives også inne. Hun liker best å tisse ute, så vil helst ut for å gå på do. Synes det er dårlig gjort å gjøre henne til fullstendig innekatt, men samtidig kjenner jeg at jeg blir så urolig for henne når hun er ute at det blir et problem for meg. Har hatt henne i to år og det har gått bra, men det har også vært noen nestenulykker. 

Vet ikke helt hva jeg lurer på.. Er det dårlig gjort å holde katten mye inne? Slipper henne ut når hun ber om det, og når jeg roper henne inn kommer hun av seg selv. Flere som har samme redselen?

Anonymkode: 0e81a...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg monterte kattluke, da kan hun komme og gå når hun vil. Tror katta har det best uten bekymret eier, og frihet til å komme seg ut. Det samme tenkte jeg om mine barn, men vi kan ikke bekymre oss om alt. Har du refleks på halsbåndet begrenser jo faren på overkjørsel betraktelig. Å ja, jeg er en skikkelig dyrevenn og er meget glad i dyr😋

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bamseklemmer skrev:

Jeg monterte kattluke, da kan hun komme og gå når hun vil. Tror katta har det best uten bekymret eier, og frihet til å komme seg ut. Det samme tenkte jeg om mine barn, men vi kan ikke bekymre oss om alt. Har du refleks på halsbåndet begrenser jo faren på overkjørsel betraktelig. Å ja, jeg er en skikkelig dyrevenn og er meget glad i dyr😋

Jeg slipper henne ut når hun ber om det. Ofte kommer hun og mjauer på døra og vil inn etter en stund, noen ganger (f.eks. på kvelden) går jeg ut og roper henne inn. Katteluke vil vi ikke ha, da hun drar inn mus. Sørger for at hun har muligheter til å aktivisere seg inne, men får som sagt komme ut når hun ber om det. 

Ts

Anonymkode: 0e81a...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja hun drar inn mus og fugl, hun vil nok stolt vise frem sine bytter, det er det negative med kattluke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på nøyaktig samme måte, spesielt på vinteren. Da er jeg redd han skal fryse og få frosten i seg når han kommer hjem, så da tuller vi ham inn i tepper :P 

Anonymkode: c4fc1...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lik.

Gikk over til å hente hjem små "prosjekter" fra dyrebeskyttelsen, som aldri kunne bli utekatter. 

Og valgte bort barn. Å leve med den bekymringen resten av livet hadde ødelagt meg. 

Anonymkode: 55485...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alltid litt ekstra bekymret hvis Ridder Pelsdott ikke kommer inn når jeg roper på ham, eller han ikke sitter på trappa i all sin majestet og venter når vi kommer hjem fra jobb, men det kunne aldri falle meg inn å holde ham inne bare på grunnlag av det.

Han får ikke være ute på natta fordi det er både en grevling i området som allerede har tatt tre huskatter, og en gaupe som skadet en annen katt så alvorlig at den måtte avlives.
Ja, både grevling og gaupe er skumringsdyr så vel som nattdyr, men det er mindre sannsynlighet for at pus blir skadet og ikke får hjelp om dagen, enn om natta, når vi ikke har noen muligheter for at han kommer inn uten hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bygge kattegård? Da er katten trygg men får mange spennende inntrykk, kan jakte på insekt og spise gress etc. Jo større plass jo bedre selvfølgelig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta har behov for å være ute,og de er som regel flinke til å passe seg, når du er så engstelig for katta, bør du faktisk ikke ha katt!

Anonymkode: c0523...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katteluke har en innstilling som gjør det mulig for oss å holde katten inne om natta 🙊 så etter 22 og frem til 06 går ikke luka opp. 

Anonymkode: 8c726...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katta har behov for å være ute,og de er som regel flinke til å passe seg, når du er så engstelig for katta, bør du faktisk ikke ha katt!

Anonymkode: c0523...6d8

For noe forbanna tull 🙄 må da bære lov å være bekymret for at noe skal skje med det kjæreste man har. 

Anonymkode: 8c726...fc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall i utlandet er det konsensus å holde katta 100% inne. Det er langt tryggere, og om du setter av tid til å leke og skape interessante omgivelser er dette det beste du kan gjøre for katta di. Jackson Galaxy ("kattehviskeren" på TLC) snakker mye om "catification" - å skape bra innemiljø for katten. Det krever mer av folk enn å bare sette opp ei katteluke, men er du såpass glad i katta di er det absolutt det beste for dere begge. Innekatter lever gjerne myyye lengre enn utekatter også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ungkatt som foreløpig bare er inne og ute på en terrasse vi har dekket med netting. Planen er at han skal få begynne å gå ute snart,men vi gruer oss nettopp for vi er redd for at noe skal skje med ham, selv om vi bor i et stille og rolig område med fine steder å være for en katt. Det er jo i tillegg til farer som biler, ville rovdyr og katter/hunder også mye syke folk der ute som plager dyr - og vår er ganske tillitsfull. Men det finnes jo mange forholdsregler man kan ta ihvertfall, så i starten har vi ihvertfall tenkt å

-vente med å slippe pus ut til det er lyst på kveldene. 

-lære innkalling og være mye ute med pus i starten.

-bare ha pus ute mens vi er hjemme  sånn at vi vet han er trygt inne mens vi ikke er hjemme

-bruke halsbånd med gps-brikke og refleks. Har blitt anbefalt Tractive av flere. 

Tror også at begrenset tilgang til å være ute er bedre enn ingenting :) Vår koser seg på terrassen der han kan se på filmer, herje rundt, fange insekter, spise gress og spionere på naboene. 

 

Anonymkode: d681d...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir litt det samme som med barn - foreldre kan ikke låse ungene inne fordi de er bekymra. Katter bør få være ute. Katter som har vært innekatter hele livet er én ting, men når katten er vant til å være ute er det dårlig gjort å stenge den inne bare fordi eieren er bekymret. 

Skaff katten chip og halsbånd med refleks, så har du gjort ditt for å minimere risiko. Ellers er dette faktisk noe du bare må leve med når du skal ha dyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig misforståelse at katter burde være ute. Det er en inngrodd holdning fra gammelt av når vi ikke hadde den kunnskapen om kattehele og -atferd som vi har nå. Katter som har vært ute bruker ei stund på å venne seg til innelivet, men det merkes godt at de gjerne er mindre stressa, ikke får like mange sykdommer, og ikke minst unngår kjipe folk, biler, gressklippere, og hva nå enn som beveger seg rundt omkring. Ikke ta valg basert på villedende råd om at katter kjeder seg inne. Det har ingenting med katten å gjøre, men eierene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, aazy skrev:

Det er en vanlig misforståelse at katter burde være ute. Det er en inngrodd holdning fra gammelt av når vi ikke hadde den kunnskapen om kattehele og -atferd som vi har nå. Katter som har vært ute bruker ei stund på å venne seg til innelivet, men det merkes godt at de gjerne er mindre stressa, ikke får like mange sykdommer, og ikke minst unngår kjipe folk, biler, gressklippere, og hva nå enn som beveger seg rundt omkring. Ikke ta valg basert på villedende råd om at katter kjeder seg inne. Det har ingenting med katten å gjøre, men eierene.

Kunne ikke vært mer uenig med deg og synes det er trist at du sprer slikt.

At katter trives som innedyr i en leilighet er en myte. Har så lange eksempler på det. Man kjøper ikke en hund for å ha en innehund heller.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som sprer dette, men dyrevernsorganisasjoner og eksperter verden rundt. Vi vet mye mer om katter nå enn før, og da sier det seg selv at gamle holdninger til kattehold ikke nødvendigvis holder mål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at det er sinnssykt uhygienisk å la katter gjøre fra seg inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg kjenner igjen dette. Jeg hadde en katt som ble 17 år, og hver dag i 17 år var jeg redd for at det skulle skje han noe. Vi hadde katteluke og han gikk inn og ut som han ville. Jeg tror han levde verdens beste liv, og han hadde ikke hatt god livskvalitet av å kun være inne/ute i bånd.

Så vi prøvde å tenke at hvis det skulle skje han noe, så hadde han i hvertfall levd et godt liv.

Han ble dog påkjørt en gang, og det var helt jævlig. Han ble operert og levde i flere år etter det. Men hver dag var vi bekymret. 

Han er død nå, og jeg savner han hver dag. Det var fantastisk å ha han, men jeg tror ikke at jeg skal ha katt igjen. Jeg var så jævlig bekymret for lille gullet hele tiden, tror ikke jeg orker det igjen :hjerte: 

Anonymkode: fbac5...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...