Pipaluk Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/en-feilslatt-drom-om-et-annet-kjonn-1.14606077 jeg forstår at det må være tabuer knyttet til dette. Først få innvilget at man er født i feil kjønn, operere, og så angre. Er man trans eller bare forvirret? Vet dere om noen som har fått nytt personnummer, som har angret og gått tilbake til opprinnelig kjønn?
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Juridisk er det sikkert null problem å skifte tilbake. Fysisk er det jo litt verre, dersom man har gjennomgått en operasjon. Har man fått operert bort kjønnsorganer er det jo irreversibelt.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Tror vi vil høre mye om slike erfaringer i årene fremover. Anonymkode: fe3cf...854 11
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 Bare for å si det så er transpersoner ekstremt overrepresentert på statistikkene som gjelder selvmord, selvskading, depresjon osv. Og de aller, aller fleste får kun mindre symptomer på depresjon og selvskading etter de starter hormonbehandling. men så er det uheldigvis noen få som den stakkars personen i artikkelen her som angrer, og de må man fange opp før det er ofr sent Anonymkode: 86519...e96
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 Jeg tror ikke personer med kjønnsdysfori behandles riktig i det hele tatt. Det er den eneste psykiske lidelsen som behandles kirurgisk. Jeg er overbevist om at dette er mennesker som behøver terapi. Anonymkode: fe3cf...854 9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror vi vil høre mye om slike erfaringer i årene fremover. Anonymkode: fe3cf...854 Ja. De har mange som forteller av egne erfaringer, og som har angret i USA. Bare å Google. Men folk blir sinte når de står fram. YouTube har et par eksempler. Anonymkode: f2a7a...c49 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 Jeg lurer på hvorfor. Jeg har fått inntrykket av at man er meget bevisst på at man er et annet kjønn, og for meg blir det noe rart at man plutselig finner ut at det var feil. Vet man ikke hva man er, så bør man ikke få skifte kjønn før man er 100% sikker. (En digresjon, hva er greia med at veldig mange mtf kliner inn trynet med sminke og skal være så ekstremt feminine? De blir jo ikke mer kvinne av den grunn) Anonymkode: c0dc3...b24 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 Jeg tror nok det er flokkmentaliteten som spiller inn her. Og typisk ungdommer-oppførsel. Det har ingenting med "født i feil kropp" eller reell drag mot et annet kjønn. Det er nok dessverre dagens scene/emo fra tidlig 2000-tallet bare. Det som er det store og nye nå er dette med feil kjønn og "He/She/It/fluent/dog" tullet som går blant unge. Ser på tik tok at dette med "deadname" og nye kjønnspronomen og ofte begge to samtidig er det nye store. De har jo laget legninger for alt og ingenting nå til dags, og pronomen han og hun er jo helt vekke, nå er du enten hen, it, she but only on Wednesdays eller høns eller hva de nå finner på nytt hver måned. Det finnes ekte transevesitter, men en gedigen prosent andel av de unge er disse eks tumblr-folkene. Scene/emo var myspace folk før i tiden. non-binary og alt det tullet er tumblr folk. Hvor ungdommen henger og forpester hverandre i dag vet jeg ikke.Kanskje tik tok eller paypal. Da jeg var ung så var det på essoen i naboguttens volvo 340 vi forpestet hverandre med nikotin stjålet fra mix kiosken og utvannet vodka stjålet fra foreldrenes barskap. I mine tenårings år så var det samme essostasjon, bare scooter (helst 3 pers på hver scooter) og liksom-lesbisk for et par år til vi vokste opp. Jeg var i byens største lesbegjeng som var jævlig berykta når det kom til å kalle folk homofobe, samtidig som at de kastet ut alle heteroe fra gruppa og skambanket alle heterofile fordi alle som er hetero, de er homofober. Jeg var hemmelig hetero som aldri sa noe om jeg var verken hetero eller lesbisk. Frem til folk plutselig holdt på å skli utav lesbe-fasen og ble bifill. Samtlige høylytte lebsiske og bifile, og de få homofile, er i dag hetero. Det er et par som ikke var i denne gjengen og som unngikk dem... de kom ut som homofile i voksen alder. Så de som ropte høyest var så aldeles ikke ekte homofile, det var bare flokkmentalitet og det nye-nye den gang, som sagt, i dag er det dette med hvilken kjønn man har blitt etter fødsel. Ah tidene har forandret seg ja. De minnene har ikke dukket opp på lenge. Glad jeg vokste opp med noe så enkelt som homofil, lesbisk eller heterofil. slapp dette han, hun, hen, høns og it tullet de driver på med i dag. Det er svaret på hvorfor det plutselig har blitt så mange av dem. Og hvorfor enda flere angrer senere. Da jeg var ung så var det stygge hjemmetatoveringer og piercing over alt, også mellom fingrene med en egen rigga engangspistol i plastikk som ble delt med minst 5 pers. I dag så fjerner de brystene sine og tar hormonmedisiner. Samme greia. Anonymkode: 68e44...c38 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 Jeg skrev min erfaring og tanker om temaet, før jeg leste artikkelen. Sitter og leser den nå og der står det jo alt det jeg sier Alt fra nett-mentaliteten, dette nye kjønnspronomen og miljøet på nett. Forvirring fordi de bare ønsker seg venner, så de finner opp en bås å sette seg selv i, i min tid var det lesbisk og nå er det transe og kjønnsforvirret. Så noe alvorlig feil, det kan jeg ikke ta Anonymkode: 68e44...c38 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 Dette er en veldig bredt tema å skulle diskutere på et forum, for de fleste som deltar i slike diskusjoner har ikke peiling på hva de snakker om. Diskusjonene ender alltid opp med å være sexfokuserte, som f.eks "transkvinner er perverse menn som som ødelegger kvinners rettigheter", "skal vi liksom få pissoarer på dametoaletter da?!", "jeg kunne aldri hatt sex med en dame med kuk" og "jeg syns transer/transvestitter er fine å runke til" Jeg syns ikke det er så rart at dette skjer. Tenåringer er ekstremt sårbare, og lar seg fort påvirke av omverdenen. De siste 10 årene har det vært økt fokus på transseksuelle, og det er jo for så vidt bra, men ofte blir dette glorifisert av media. "Se så bra livet er som trans!". For de fleste som faktisk er transseksuelle så er det et helvete. Mange mister familien og vennene sine. Mange føler at de må flytte til et nytt sted. Media fremstiller det som et enkelt valg man tar. Problemet nå er at media samtidig har fokusert på hvor bra menn har det bl.a ved hjelp av #MalePrivilege og hvor fælt det er å være kvinne med bl.a #metoo. Er man en tenåringsjente, så høres det livsfarlig ut å være kvinne! Og helt fantastisk å være mann! Og media sier at alle transmenn har det kjempefint! Og er man da også på det autistiske spekteret OG lesbisk så kan man lett begynne å tenke at man er trans. Fordi man ikke passer inn andre steder. Samtidig så er LGBTQ+-miljøet ikke så åpent som de påstår. Alle skal puttes i EN bås, og folk i en bås omgås sjeldent folk i andre båser. Dette har bl.a ført til at de som før ble kalt traktorlesber nå kaller seg ikke-binære, for lesber godtar ikke at en lesbe er maskulin lenger. Nå er behandlingen i Norge strengere og grundigere enn i Sverige og USA så jeg tror ikke vi kommer til å se så mange angrende her til lands. Og for å ta grunnleggende info som folk flest burde vite nå: Transvestitt/transe = person kledd som det motsatte kjønn. Som en drag. Altså ikke en transseksuell. Man kan helt fint ha kjønnsdysfori uten å være trans, og dette blir ikke bedre av kirurgi. Meeeeeen man må ha kjønnsdysfori for å få diagnosen transseksuell, som ikke er en psykisk diagnose, og der hjelper det med hormoner og kirurgi. Denne diagnosen har eksistert i lang tid og folk har blitt behandlet for dette i Norge siden 1972, og det er så og si ingen som har angret. De fleste lever helt vanlige liv der de ikke prater om at de er trans til enhver tid, så det er kun de ekstreme man legger merke til. Anonymkode: 53efa...08d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 Så koselig at disse jentene har funnet hverandre. Som det står i slutten av artikkelen innser hun at hun er født som jente, men at hun er seg selv i dag og ikke et spesifikt kjønn. Så må vi jo også legge vekt på det at hun betalte selv for å få brystene fjernet og at hun kjøpte testosteron på nettet selv (og ga det til en annen). Det er en viktig debatt, men det er mye mellom linjene her. Leit at de ikke føler at de kan stå frem med ekte navn da. Anonymkode: 04090...c8e 4
miss summers Skrevet 13. januar 2020 #12 Skrevet 13. januar 2020 Artikkelen i NRK var veldig interessant. Håper den kan gi folk motet til å stå frem. Trist om de skulle angre noe slikt 🙁 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #13 Skrevet 13. januar 2020 Synes også det var en fin artikkel å lese! 😊 I kjønnsforskning defineres kjønn som noe man gjør, ikke noe man er. Anonymkode: 3e0db...74d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #14 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke personer med kjønnsdysfori behandles riktig i det hele tatt. Det er den eneste psykiske lidelsen som behandles kirurgisk. Jeg er overbevist om at dette er mennesker som behøver terapi. Anonymkode: fe3cf...854 Nå er vi mennesker også bygget slik at man ofte vil være det man ikke er selv... F.eks bølgete hår, skulle ønske jeg hadde rett, lys hud, skulle ønske jeg ble brun osv. Så jeg er enig. dette er nok en alvorlig form for kroppsdysfori. Anonymkode: 7aae7...12c 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #15 Skrevet 13. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er vi mennesker også bygget slik at man ofte vil være det man ikke er selv... F.eks bølgete hår, skulle ønske jeg hadde rett, lys hud, skulle ønske jeg ble brun osv. Så jeg er enig. dette er nok en alvorlig form for kroppsdysfori. Anonymkode: 7aae7...12c Ja, mye bedre å synse enn å høre på fagfolk Anonymkode: 53efa...08d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #16 Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, mye bedre å synse enn å høre på fagfolk Anonymkode: 53efa...08d Hva mener du? Det er delte meninger om hva ''fagfolk'' synes.. Anonymkode: 7aae7...12c 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #17 Skrevet 13. januar 2020 Det er vel og mange fagfolk som sier at vi ikke nødvendigvis har god forskning på senvirkningene av kjønnsskiftebehandling. Anonymkode: fe3cf...854
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #18 Skrevet 13. januar 2020 Du har ekte transkjønnede, som har vært fullt klar over det siden de var barn, så har du dagens "jeg føler meg litt annerledes" ungdom, som kanskje finner tilhørighet ved å tro at de er det - i en forvirret fase av livet. Personlig synes jeg det er ganske ødeleggende for de som faktisk har blitt født i feil kropp, som har operert seg, og kommet videre med livet sitt uten anger, og bli sidestilt med mye av dagens merkelige kjønnsidentiteter. Anonymkode: aec93...2d0 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #19 Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har ekte transkjønnede, som har vært fullt klar over det siden de var barn, så har du dagens "jeg føler meg litt annerledes" ungdom, som kanskje finner tilhørighet ved å tro at de er det - i en forvirret fase av livet. Personlig synes jeg det er ganske ødeleggende for de som faktisk har blitt født i feil kropp, som har operert seg, og kommet videre med livet sitt uten anger, og bli sidestilt med mye av dagens merkelige kjønnsidentiteter. Anonymkode: aec93...2d0 Ok, men hva med jenter som lekte mye med gutteleker da de var barn, men likevel vet at de er jente? Er det bare interessene som liksom betyr noe for hva man kan identifisere seg som? Hvordan vet man at noen er ekte trans som har vært klar over det så lenge de har levd?? Anonymkode: 7aae7...12c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #20 Skrevet 14. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Det er delte meninger om hva ''fagfolk'' synes.. Anonymkode: 7aae7...12c Fagfolk, altså psykologer, sykepleiere, psykiatere og endokrinologer, som jobber med (og forsker på) transseksuelle. Dessverre så er diskusjoner om dette fylt av folk uten peiling. Anonymkode: 53efa...08d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå