Gå til innhold

At noen kan ha en tro, være religiøs. Alt handler om hjernevasking.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er rart folk støtter seg på dette tullet i 2020. Gamle løgner.

Verste som finnes er jo religion, ingenting skaper med konflikter i verden.

Anonymkode: c76eb...004

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg det er mer rart at DU ser på det at noen har en tro som rart.

La nå folk få være i fred. Vi lever tross alt i et land hvor det er religion og ytringsfrihet.

Anonymkode: 2667a...a2f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart folk støtter seg på dette tullet i 2020. Gamle løgner.

Verste som finnes er jo religion, ingenting skaper med konflikter i verden.

Anonymkode: c76eb...004

Jeg er ikke religiøs og tror ikke på noen Gud og følger ingen religion. for meg kan folk tro hva de vil så lenge de ikke skader andre og tvinger andre til å tro det de tror. 

Men det at religion er den største årsaken til krig er rett og slett ikke sant, bare 6% av alle kriger i historien har vært på grunn av religion, og i de aller fleste av de krigene har det også vært andre grunner til krig f.eks makt, ressurser, territorier. Det som er riktig å si er at religion har ofte blitt brukt som motivator til å starte en krig men det er sjeldent at religion er det egentlige grunnen til krig mellom land. Religiøse konflikter er hovedsakelig konflikter inni et land. 

Ta f.eks den kanskje mest kjente religiøse krigen Tredevårskrigen som varte fra 1618 til 1648. Dette startet som en religiøskonflikt mellom Protestanter og katolikker men da kriger var over i 1648 hadde den ingenting med religionskrig å gjøre lenger. Den religiøse delen av krigen var over i 1632 og det var bare i de første 2-3 årene at det var en ren religions krig. Størstedelen av tredveårskrigen handlet mer om ressurser, makt og territorier enn det gjorde om religion etter 1623.

Ikke en gang korstogene var rene religions kriger, 

Det må bli slutt på denne framstillingen at religion er den eneste eller største årsaken til krig, Det er rett og slett ikke sant krig om territorier og resurser er historisk sett en langt større årsak til krig enn hva religion er. Nå kommer nok noen til å si midtøsten men ikke en gang det er rene religionskriger,

Ja religion skaper konflikter men som sagt religiøse konflikter er hovedsakelig innenfor landets egne grenser og ikke mellom 2 land. Politiske ideologier f.eks skaper faktisk langt flere konflikter en religion.

Religion brukes ofte som en unnskyldning men er i mange tilfeller ikke den egentlige årsaken.

 

Jeg beklager at jeg staver så elendig som jeg gjør og at jeg har en så dårlig grammatikk som jeg har. Men jeg har en IQ på 50 så jeg kan ikke noe for det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Ts, men samtidig, så lenge de holder religionen seg for seg selv og oppfører seg gjør det meg ingenting hva en velger å tro på. 

Anonymkode: b930e...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart folk støtter seg på dette tullet i 2020. Gamle løgner.

Verste som finnes er jo religion, ingenting skaper med konflikter i verden.

Anonymkode: c76eb...004

Så må man huske på at det finnes mange "religioner", ikke bare de vanlige. Er man f.eks sykelig opptatt av klima, sånn at det er alt man snakker om hele tiden, og man kanskje tror jorden går under om ti år, da er man på en måte også religiøs. Jeg har også støtt på enkelte ateister som er langt mer religiøse i oppførselen sin, enn troende jeg kjenner. Eksemplene er mange.

Jeg synes religion er spennende. Folks lengsel etter G-d gjennom historien, og de ulike formene denne lengselen har tatt. Fra sted til sted. Noen mer usunne enn andre. Det er jo også historie som vi selv er en del av.

 

Anonymkode: bca3b...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så må man huske på at det finnes mange "religioner", ikke bare de vanlige. Er man f.eks sykelig opptatt av klima, sånn at det er alt man snakker om hele tiden, og man kanskje tror jorden går under om ti år, da er man på en måte også religiøs. 

Nei, man er ikke religiøs om man er sykelig opptatt av klima.

Sitat

Jeg har også støtt på enkelte ateister som er langt mer religiøse i oppførselen sin, enn troende jeg kjenner.

Lær deg hva religiøs betyr. Ateister er ikke religiøse. 

Endret av abc123detvardet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.1.2020 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart folk støtter seg på dette tullet i 2020. Gamle løgner.

Verste som finnes er jo religion, ingenting skaper med konflikter i verden.

Anonymkode: c76eb...004

Så 90% av verdens befolkning tar feil altså? For dere ateister er og forblir en ubetydlig minoritet i verden

Anonymkode: e9919...e4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så 90% av verdens befolkning tar feil altså? For dere ateister er og forblir en ubetydlig minoritet i verden

Anonymkode: e9919...e4c

Disse 90% av verdens befolkning har blitt fortalt at det finnes religion. Hadde de ikke det, hadde hver eneste en av disse 90% ikke trodd på noe.

Anonymkode: 3b965...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så 90% av verdens befolkning tar feil altså? For dere ateister er og forblir en ubetydlig minoritet i verden

Anonymkode: e9919...e4c

Det var en gang i tiden at flertallet av befolkningen trodde at jorden var sentrum i universet, Det var også en gang i tiden da flertallet mente slaveri var rett, for 2000-3000 år siden trodde flertallet at jorden var flat, før i tiden trodde flertallet at et kvinnelig kjønnsorgan var et mannlig kjønnsorgan på vranga. før i tiden trodde flertallet at dyr ikke hadde følelser og kunne ikke kjenne smerte. Så argumentet ditt at religion er riktig fordi flertallet av mennesker tror på noe er et ikke argument siden selv om flertallet tror på noe så betyr ikke det at flertallet har rett. 

 

Dette er det siste jeg kommer til å si i denne tråden

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse 90% av verdens befolkning har blitt fortalt at det finnes religion. Hadde de ikke det, hadde hver eneste en av disse 90% ikke trodd på noe.

Anonymkode: 3b965...9ae

Hvem har fortalt kristne, jøder, muslimer, hinduer, buddhister etc. det da?

Anonymkode: e9919...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem har fortalt kristne, jøder, muslimer, hinduer, buddhister etc. det da?

Anonymkode: e9919...e4c

De som diktet det opp antar jeg.

Anonymkode: 9dc16...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det var en gang i tiden at flertallet av befolkningen trodde at jorden var sentrum i universet, Det var også en gang i tiden da flertallet mente slaveri var rett, for 2000-3000 år siden trodde flertallet at jorden var flat, før i tiden trodde flertallet at et kvinnelig kjønnsorgan var et mannlig kjønnsorgan på vranga. før i tiden trodde flertallet at dyr ikke hadde følelser og kunne ikke kjenne smerte. Så argumentet ditt at religion er riktig fordi flertallet av mennesker tror på noe er et ikke argument siden selv om flertallet tror på noe så betyr ikke det at flertallet har rett. 

 

Dette er det siste jeg kommer til å si i denne tråden

Hadde det vært feil, ville mennesker innsett det for lenge siden og vendt seg vekk fra religion. Isteden er religionen voksende, mens ateister blir en stadig mindre og mer høylytt minoritet som skriker høyere i mangel på argumenter for sitt syn.

 

Du kommer med en mening, men vil ikke diskutere mer? Typisk arrogante ateister.

Anonymkode: e9919...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som diktet det opp antar jeg.

Anonymkode: 9dc16...8e5

90% av verdens befolkning mener det ikke er diktet opp, at Gud har gitt oss troen. En høylytt liten og krympende minoritet av ateister endrer ikke på dette.

Anonymkode: e9919...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har fortalt kristne, jøder, muslimer, hinduer, buddhister etc. det da?

Anonymkode: e9919...e4c

Dette er også religioner og omfattes av de samme 90% først referert til.

Anonymkode: 3b965...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

90% av verdens befolkning mener det ikke er diktet opp, at Gud har gitt oss troen. En høylytt liten og krympende minoritet av ateister endrer ikke på dette.

Anonymkode: e9919...e4c

De kan mene hva de vil. Om ingen hadde fortalt dem det, hadde de ikke hatt peiling.

Anonymkode: 3b965...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.1.2020 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart folk støtter seg på dette tullet i 2020. Gamle løgner.

Verste som finnes er jo religion, ingenting skaper med konflikter i verden.

Anonymkode: c76eb...004

Din uvitenhet er stor. Også din ignoranse. Du sitter i Norge og har ikke peiling på hvor mange religiøse mennesker det fins i ulike land. 

Scandinavia skiller seg faktisk ut, og det er ikke sånn at det er stort flertall av intelligente mennesker her ift resten av verden altså. Og jeg skjønner ikke opphenget noen ateister har. Jeg vet at noen er bitre fordi alle religiøse miljøer ikke er bra, og at dere eller de har fått mye problemer pga det. Men tenk i litt større bilde. Det fins også bra religiøse miljøer. Og alle tilhører heller ikke noe miljø. Du må løfte blikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SoWhat? skrev:

Din uvitenhet er stor. Også din ignoranse. Du sitter i Norge og har ikke peiling på hvor mange religiøse mennesker det fins i ulike land. 

Scandinavia skiller seg faktisk ut, og det er ikke sånn at det er stort flertall av intelligente mennesker her ift resten av verden altså. Og jeg skjønner ikke opphenget noen ateister har. Jeg vet at noen er bitre fordi alle religiøse miljøer ikke er bra, og at dere eller de har fått mye problemer pga det. Men tenk i litt større bilde. Det fins også bra religiøse miljøer. Og alle tilhører heller ikke noe miljø. Du må løfte blikket. 

De fleste ateister i Norge og i verden bryr seg ikke om religion, det er som regel religiøse som tror at ateister er veldig opptatt av religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart folk støtter seg på dette tullet i 2020. Gamle løgner.

Verste som finnes er jo religion, ingenting skaper med konflikter i verden.

Anonymkode: c76eb...004

Det handler ikke så mye om hjernevask som om at folk liker å bli fortalt enkle løgner. Det er ikke folks feil - hjernen vår funker sånn. Det var slik vi overlevde ute i den ville natur - ved å ikke tenke så mye og så tungt sånn til hverdags.

Selvsagt er religion helt idiotisk. Men det kommer pakket inn i så god markedsføring at folk lar seg kjøpe. For du må ikke glemme at selv om religion er idiotisk så er religiøse firmaer (kristendom, katolisme, pinsekirken etc) tunge, multinasjonale selskaper med enorme summer å tjene på å overbevise nettopp deg om å kjøpe nettopp deres vrøvl.

Dersom jeg fortalte deg (eller enhver som kaller seg selv «religiøs») at jeg trodde på det hellige tekanne-vesenet som svevde oppe i rommet og så ned på oss med strenge øyne så ville du (og samtlige av de «religiøse») ledd godt og lenge. Men det hellige tekanne-vesenet er akkurat like ekte som Gud. (Altså finnes det selvsagt ikke andre steder enn i hodet mitt)

Poenget er at dersom du ønsker respekt for at du er overtroisk (eller «religiøs) så må du respektere folk som tror på tekanne-vesenet. Eller den gule badeball-guden. Eller annet vrøvl av tilsvarende kaliber som «Gud».

Så kan vi jo snakke om at den guden folke her i vesten har funnet opp (han i bibelen) er en sadistisk jævel. Og at å tilbe han ikke er helt riktig navla. Men det blir fort en diskusjon om menneskelig godhet. Og mennesket er ikke et «godt» dyr. Bare spør Australia.

Anonymkode: b799d...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 0.13, abc123detvardet skrev:

Lær deg hva religiøs betyr. Ateister er ikke religiøse

Det er mulig de ikke er religiøse, men oppførselen til mange minner veldig. 

Særlig deres iver i å overbevise andre om at deres livssyn er det eneste objektivt sanne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...