Jump to content
AnonymBruker

Husker du din stemor/stefar?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg har vært stemor til en liten en. Jeg var i livet til dette barnet fra h*n var ca 2/3-6/7 men det ble slutt mellom meg og far for ca 1 år siden. 

Hele situasjonen var bare vanvittig trist.. jeg og barnet hadde et utrolig godt forhold, og jeg kjenner at lengselen og savnet etter dette barnet er like stort i dag som det var den dagen jeg dro. Dette barnet ble også vanvittig lei seg.. og tryglet i lang tid om at jeg måtte komme tilbake. 

(Føler bare litt behov for å si at jeg virkelig, virkelig kjempet for å få det til å gå. Men far var utro blant annet.. og han var virkelig ikke grei mot meg).

Jeg vet at det kanskje er for det beste at dette barnet ikke husker meg etterhvert som tiden går.. men ja. Det gjør på en måte ganske vondt det også.. alle minnene, det tette båndet.. når jeg møter dem tilfeldig nå så kommer barnet løpende mot meg med armene i været.. kjenner at hjertet mitt knuser. 

Far ønsker ikke at jeg skal treffe barnet med mindre det skjer tilfeldig. Han har fått seg ny kjæreste og han ønsker å unngå at barnet prater unødvendig mye om meg til hun nye.......

Så jeg bare lurer.. dere som har opplevd det. Husker dere stemor/far? Hva slags følelser sitter dere igjen med? Bærer dere mye nag for at hun/han forsvant ut av livet? Tanker?

Anonymkode: 558c7...24b

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, og jeg har forsatt kontakt med min stefar.

Anonymkode: 9e3e5...fde

AnonymBruker

Jeg har vært i litt samme situasjon som deg. Kan du ikke prate med mor? Være venner med henne og tilby deg som barnevakt? Da kan ikke far blande seg, og barnet mister ikke en viktig person i livet sitt. 

Anonymkode: b47c6...3e0

AnonymBruker

Moren min døde da jeg var syv år og nå er jeg voksen og det er dessverre ikke så mye jeg husker av henne. Det er nok delvis fordi pappa ikke var så flink til å snakke om henne. Tror ikke du kan regne med at barnet kommer til å huske deg når det blir voksen hvis du forsvinner ut av livet dets nå.

Anonymkode: 9bee0...8ce

AnonymBruker

Mitt barn hadde en stefar. Var ikke sammen med barnefar da barnet ble født, men har kontakt og hatt annenhver helg siden fødsel med sin far.

Bruddet med stefar skjedde for 6 år siden og de har fremdeles kontakt. Da barnet mitt kjente han fra 0 til 5 år nesten. Selv har jeg ny samboer, og min eks som ikke er far har også. Hun har ett problem med at min eks har kontakt med ett barn som ikke er hans så de ses ett par ganger i året bare. 

Barnet mitt elsker min eks. 

Også sin far. 

Og liker min nye samboer, men vil aldri stå så nært som min eks som hadde farsrollen de første årene. 

Anonymkode: c389e...924

AnonymBruker

Jeg holder med den over som foreslår å ta kontakt med mor. Denne mannen høres ikke ut som mye til omsorgsperson og da kan det være fint å ikke miste kontakten med deg.

Anonymkode: 6e07b...9a9

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn hadde en stefar. Var ikke sammen med barnefar da barnet ble født, men har kontakt og hatt annenhver helg siden fødsel med sin far.

Bruddet med stefar skjedde for 6 år siden og de har fremdeles kontakt. Da barnet mitt kjente han fra 0 til 5 år nesten. Selv har jeg ny samboer, og min eks som ikke er far har også. Hun har ett problem med at min eks har kontakt med ett barn som ikke er hans så de ses ett par ganger i året bare. 

Barnet mitt elsker min eks. 

Også sin far. 

Og liker min nye samboer, men vil aldri stå så nært som min eks som hadde farsrollen de første årene. 

Og familien til min eks er fremdeles tanter og onkler, bestemor, Oldemor ect. Så er veldig fint. Barnet har familie på både min og far sin side + min samboers familie er også veldig inkluderende så barnet har mange rundt seg. Så vi er ikke som alle andre, men her er det plass til alle. Og veldig takknemlig for at faren til barnet liker også min eks sin familie veldig godt og min nye samboers familie. Så vi er en one Big happy family, utenom samboeren til min eks. Hun skjønner ikke hvorfor de skal bry seg om ett barn som ikke er blod. 

AnonymBruker

Takk for svar dere..

Jeg har snakket med mor, men hun støtter far i hans avgjørelse.. i den forstand at hun stoler på at han tar det rette valget. Hun hadde nok latt meg ha kontakt med barnet dersom far hadde ”godkjent” det. 

Jaja.. kjenner at det er godt å få lufta følelsene litt.. for en vanvittig vond situasjon:/ Selv 1 år etter.. 

ts

AnonymBruker

Når det allerede er gått et helt år er du nok glemt. Med det mener jeg at barnet ikke lenger savner deg slik det savnet deg den første tiden. Så små barn glemmer fort. 

Anonymkode: 0b8c8...2fd

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det allerede er gått et helt år er du nok glemt. Med det mener jeg at barnet ikke lenger savner deg slik det savnet deg den første tiden. Så små barn glemmer fort. 

Anonymkode: 0b8c8...2fd

Det stemmer (dessverre) ikke. Møtte de for kun noen få uker tilbake.. barnet kom løpende, ville sitte på fanget lenge, klemte meg i det uendelige.. og lurte på når jeg skulle få baby fordi h*n fortsatt ønsker seg søsken.. 

.. Så glemt er jeg ikke. 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer (dessverre) ikke. Møtte de for kun noen få uker tilbake.. barnet kom løpende, ville sitte på fanget lenge, klemte meg i det uendelige.. og lurte på når jeg skulle få baby fordi h*n fortsatt ønsker seg søsken.. 

.. Så glemt er jeg ikke. 

Jeg vet om noen besteforeldre som nektet å ta et nei for et nei da de mistet kontakten med barnebarnet (som de ikke var i biologisk slekt med). De fortsatte å kontakte mor på en vennlig måte. Etter utallige oppfordringer fikk de ha kontakt med barnebarnet, og det var virkelig et barn som trengte all omsorg han kunne få.

Det er ikke min oppgave å fortelle deg hva du skal gjøre TS, men hvis du føler at det er til barnets beste synes jeg du skal fortsette å kontakte mor. På en hyggelig måte.

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om noen besteforeldre som nektet å ta et nei for et nei da de mistet kontakten med barnebarnet (som de ikke var i biologisk slekt med). De fortsatte å kontakte mor på en vennlig måte. Etter utallige oppfordringer fikk de ha kontakt med barnebarnet, og det var virkelig et barn som trengte all omsorg han kunne få.

Det er ikke min oppgave å fortelle deg hva du skal gjøre TS, men hvis du føler at det er til barnets beste synes jeg du skal fortsette å kontakte mor. På en hyggelig måte.

Takk for det.. skal prøve igjen!! Jeg tenker jo at det er det beste for barnet. Vanskelig når en forelder er såpass bastant på det motsatte.. men skal ikke gi meg! Godt å få litt støtte, takk for det! 

ts

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det.. skal prøve igjen!! Jeg tenker jo at det er det beste for barnet. Vanskelig når en forelder er såpass bastant på det motsatte.. men skal ikke gi meg! Godt å få litt støtte, takk for det! 

ts

Ikke gi deg? Altså.. Hvilken barnemor vil ha barnefar på nakken pga en eks som vil ha kontakt med barnet. Let It to. Barnet fortjener god stemning mellom sine foreldre, så se på deg som en tidligere "barnehagetante" heller

Annonse

RødeFare

Alle gode tanker til deg TS. Dette var vonde greier. Sier som de andre: fortsett å ta kontakt med mor.

Hvis det ikke fører fram hadde jeg tatt kontakt med barnet selv om noen år når det er større. Men håper du slipper å vente så lenge. ❤️

AnonymBruker

Jeg husker alle mine stemødre og stefedre. Bærer ikke nag, for man forstår jo at livet går videre. Jeg husker de gode minnene og de fine opplevelsene vi hadde sammen. Har ikke kontakt i dag. 

Anonymkode: c2066...d6c

AnonymBruker

Husker fremdeles ei som var kjæreste med onkel da jeg var 5 år. Hun var ei hyggelig dame. Ellers fikk jeg steforeldre da jeg var 17 år av mamma og da jeg var 20 år av pappa. Begge to var og er folk jeg ikke liker. Mamma er sammen med stefar ennå. 

Anonymkode: 4d725...061

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke gi deg? Altså.. Hvilken barnemor vil ha barnefar på nakken pga en eks som vil ha kontakt med barnet. Let It to. Barnet fortjener god stemning mellom sine foreldre, så se på deg som en tidligere "barnehagetante" heller

En barnemord som er opptatt av barnets beste og vet at far kan være en drittsekk.

Anonymkode: f2d9c...aee

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

En barnemord som er opptatt av barnets beste og vet at far kan være en drittsekk.

Barnemor selvsagt 

noragrets

Å for en trist situasjon! Aner ikke hvordan du kan løse dette, men støtter forslaget om å prøve å snakke med mor igjen. Barnet kommer nok ikke til å glemme deg, men savnet vil bli lettere å leve med over tid.

Jeg husker fortsatt de mennene mamma datet rett etter skilsmissen. Jeg var ca 9-10 år. Min søster var 6-7 og hun husker de nok også. Ingen av de varte lenge nok til å bli en "stefar", så da er det klart du ikke bare blir glemt når dere er så nære.

Jeg og min søster har fortsatt ganske mye kontakt med vår mammas eks-samboer, og vi møtes regelmessig for middag. Men vi bodde sammen med han i ca 10 år og både jeg og min søster var voksne da det ble slutt mellom dem. Det er jo veldig annerledes når barnet er såpass lite og ikke selv kan velge når de vil ha kontakt.

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh. Min eks har begrenset kontakt med sitt forrige stebarn og det er begrenset fordi den nye samboeren egentlig ikke tåler dette, så han må alltid tenke smart når de skal møtes.. Og jeg har sagt jeg forstår hvis han føler ikke han kan, fordi han må tenke på seg og sitt. 

Kan godt være det er farens nye dame som bestemmer dette og selvfølgelig velger far den nye damen over sin eks. Ikke greit gjort av den nye damen, men ikke alle som klarer å forstå, slik som feks den nye samboeren til min eks. Hun kan ikke skjønne hvorfor han skal ha noe med mitt barn å gjøre. 

Jeg skjønner ikke at hun ikke skjønner. Hun er pedagogisk leder i bhg også. Hun skjønner det vel bare den dagen hun knytter seg til ett stebarn selv......