AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Del Skrevet 13. januar 2020 Jeg kjenner jeg blir så sint, frustrert og opprørt over at menn har så stor plass i den muslimske tro. Jeg så på muslimsk begravelse i dag, da mor og tre døtre ble begravet. Både under minnestunden og på kirkegården da kistene skulle nedsettes, stod alle menn fremme mens kvinnene satt langt bak oppe på tribunen eller sto et godt stykke bak mennene. Det var så vondt å se at en sørgende familie ikke kan stå sammen, men må splittes og sitte hver for seg. Hadde jeg vært muslimsk hadde jeg ikke klart å akseptere dette som kvinne, jeg hadde gjort opprør og sikkert blitt stevnet eller fengslet. Anonymkode: ee0e7...8d1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Del Skrevet 13. januar 2020 Hvis du hadde vært muslim og ikke akseptert at kvinner er mindreverdige så hadde familien mest sannsynlig reagert med å sende deg på koranskole, vold eller enda verre, æreskultur er et stort problem som myndighetene ikke tør ta tak i frykt for at det kan oppfattes som rasistisk. Islam og æreskultur kommer aldri til å passe inn i vestlige land så lenge de fortsatt lever etter 1400 år gamle religiøse lover. "Lørdag skrev Klassekampen om en 16 år gammel gutt som døde etter å ha blitt slått ned ved en skole på Holmlia i Oslo. Ifølge politiadvokaten var bakgrunnen for volden en mulig relasjon mellom 16-åringen og gjerningspersonens lillesøster. Folk på Holmlia forklarer voldshendelsen med at gjerningsmannen skulle forsvare familiens ære." Norge gjør ikke nok for å bekjempe æresvold. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/01/08/195639841/norge-gjor-ikke-nok-for-a-bekjempe-aeresvold Anonymkode: 132bd...697 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Del Skrevet 13. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner jeg blir så sint, frustrert og opprørt over at menn har så stor plass i den muslimske tro. Jeg så på muslimsk begravelse i dag, da mor og tre døtre ble begravet. Både under minnestunden og på kirkegården da kistene skulle nedsettes, stod alle menn fremme mens kvinnene satt langt bak oppe på tribunen eller sto et godt stykke bak mennene. Det var så vondt å se at en sørgende familie ikke kan stå sammen, men må splittes og sitte hver for seg. Hadde jeg vært muslimsk hadde jeg ikke klart å akseptere dette som kvinne, jeg hadde gjort opprør og sikkert blitt stevnet eller fengslet. Anonymkode: ee0e7...8d1 Dette gjør de ikke fordi islam sier det ( noe som ikke står i boka) dette er basert på kultur, og det er sånn de gjør det under begravelse, det er litt plagsomt når folk mikser og sier alle muslimer er sånn, ikke glem at dem som praktiserer Islam også kommer fra forskjellige land med forskjellige kulturer og normer... Anonymkode: 29228...00d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Del Skrevet 13. januar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjør de ikke fordi islam sier det ( noe som ikke står i boka) dette er basert på kultur, og det er sånn de gjør det under begravelse, det er litt plagsomt når folk mikser og sier alle muslimer er sånn, ikke glem at dem som praktiserer Islam også kommer fra forskjellige land med forskjellige kulturer og normer... Anonymkode: 29228...00d Men hvor kommer den kvinneundertrykkende kulturen fra da hvis den ikke kommer fra Islam? Anonymkode: ee0e7...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Del Skrevet 13. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvor kommer den kvinneundertrykkende kulturen fra da hvis den ikke kommer fra Islam? Anonymkode: ee0e7...8d1 Fra gamle menn for hundrevis av år siden som bestemte hvordan det skulle være. Anonymkode: 577c8...398 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Del Skrevet 13. januar 2020 Ser begravelsen og ser både kvinner og menn. Skjønner ikke problemet? Anonymkode: baa2d...55e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Del Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvor kommer den kvinneundertrykkende kulturen fra da hvis den ikke kommer fra Islam? Anonymkode: ee0e7...8d1 I mange kulturer er menn dominante, siden det er menn som har ledelsen i de fleste land så vil de holde ting som det er... og bruke koranen som en unnskyldning i noen land , jeg synes selvfølgelig at kvinnene burde gjøre opprør... men dessverre er vonde vaner vanskelig å endre. Det er ikke bare i muslimske land, India for eksempel strever en del med det... alt dette er bullshitt og har ingenting med religion osv.. men man gjør hva man kan for å hjernevaske mennesker Anonymkode: 29228...00d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Del Skrevet 13. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner jeg blir så sint, frustrert og opprørt over at menn har så stor plass i den muslimske tro. Jeg så på muslimsk begravelse i dag, da mor og tre døtre ble begravet. Både under minnestunden og på kirkegården da kistene skulle nedsettes, stod alle menn fremme mens kvinnene satt langt bak oppe på tribunen eller sto et godt stykke bak mennene. Det var så vondt å se at en sørgende familie ikke kan stå sammen, men må splittes og sitte hver for seg. Hadde jeg vært muslimsk hadde jeg ikke klart å akseptere dette som kvinne, jeg hadde gjort opprør og sikkert blitt stevnet eller fengslet. Anonymkode: ee0e7...8d1 Dette er deres kultur, det de er kjent med. I hvor stor grad tror du at de faktisk vil ha det sånn som oss? Er det fasiten at kvinner og menn må sitte sammen? Muslimer er da ikke de eneste som har denne kulturen. Alt dette hadde blitt så mye enklere hvis vi sluttet å mene noe om hvordan de skal ha det innen sin religion og heller tenke at hvis de har behov for det vil endringene komme før eller senere. Det er ikke sånn at våre vestlige verdier og tradisjoner nødvendigvis er mye bedre enn alle andres. Anonymkode: 4b5da...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #9 Del Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser begravelsen og ser både kvinner og menn. Skjønner ikke problemet? Anonymkode: baa2d...55e Kvinnene fikk komme frem etterhvert. Da kistene ble senket, var det kun menn.... Anonymkode: 609c9...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Del Skrevet 13. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra gamle menn for hundrevis av år siden som bestemte hvordan det skulle være. Anonymkode: 577c8...398 Akkurat... Anonymkode: 29228...00d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 13. januar 2020 #11 Del Skrevet 13. januar 2020 Tviler sterkt på at det er det de tenker mest på idag, altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #12 Del Skrevet 13. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er deres kultur, det de er kjent med. I hvor stor grad tror du at de faktisk vil ha det sånn som oss? Er det fasiten at kvinner og menn må sitte sammen? Muslimer er da ikke de eneste som har denne kulturen. Alt dette hadde blitt så mye enklere hvis vi sluttet å mene noe om hvordan de skal ha det innen sin religion og heller tenke at hvis de har behov for det vil endringene komme før eller senere. Det er ikke sånn at våre vestlige verdier og tradisjoner nødvendigvis er mye bedre enn alle andres. Anonymkode: 4b5da...8c7 Synes du at de vestlige samfunnene bare skal finne seg i at enkelte grupper tar med seg ukulturen med æresdrap, kvinneundertrykkelse og vold?. Fordi om dette er kulturen til enkelte så betyr ikke det at man skal godta det her i vesten, det er jo nettopp denne kulturen som er årsaken til at mange flykter fra sine land men de tviholder fremdeles på denne kulturen når de kommer til oppegående land i vesten. Hvis myndighetene ikke tar tak i dette så vil vi ende opp med enda større grupperinger av mennesker som lever i parallellsamfunn med egne lover og metoder for avstraffelse, integreringen fungerer ikke i dag. Å ja vestlig kultur og verdier er mye bedre, hadde ikke vesten hatt den kulturen og lovene vi har så hadde det stått like dårlig til her som i land i midt-østen og Afrika. Anonymkode: 132bd...697 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #13 Del Skrevet 13. januar 2020 Også kvinner sto i bønnerekken og ba. Anonymkode: baa2d...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #14 Del Skrevet 13. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du at de vestlige samfunnene bare skal finne seg i at enkelte grupper tar med seg ukulturen med æresdrap, kvinneundertrykkelse og vold?. Fordi om dette er kulturen til enkelte så betyr ikke det at man skal godta det her i vesten, det er jo nettopp denne kulturen som er årsaken til at mange flykter fra sine land men de tviholder fremdeles på denne kulturen når de kommer til oppegående land i vesten. Hvis myndighetene ikke tar tak i dette så vil vi ende opp med enda større grupperinger av mennesker som lever i parallellsamfunn med egne lover og metoder for avstraffelse, integreringen fungerer ikke i dag. Å ja vestlig kultur og verdier er mye bedre, hadde ikke vesten hatt den kulturen og lovene vi har så hadde det stått like dårlig til her som i land i midt-østen og Afrika. Anonymkode: 132bd...697 Altså jeg er ikke enig med æresdrap, kvinneundertrykkelse eller vold... men nå skakker vi vel om begravelsen eller hva? Anonymkode: 29228...00d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #15 Del Skrevet 13. januar 2020 Jeg var selv deltaker, og syns i grunn det er respektløst å diskutere nevnte begravelse. Dette er religion, hva du ville gjort, eller hvordan du ville hatt det; er revnende likegyldig. Spesielt at det er dette du blir sint, frustrert og opprørt over på en sånn dag. Anonymkode: 92830...8f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #16 Del Skrevet 13. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser begravelsen og ser både kvinner og menn. Skjønner ikke problemet? Anonymkode: baa2d...55e "Problemet" er at menn sto fremme ved kistene, mens kvinner og barn satt 30 m bak på tribunen. Ute på kirkegården sto mennene fremme mens kvinnene sto 10 m bak. Hvis du var i begravelsen til en av dine aller nærmeste, hadde du da likt å måtte stå langt bak mens de andre i din familie som var av riktig kjønn, fikk stå fremme ved siden av kistene og kransene? I don't think so... Ts. Anonymkode: ee0e7...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #17 Del Skrevet 13. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var selv deltaker, og syns i grunn det er respektløst å diskutere nevnte begravelse. Dette er religion, hva du ville gjort, eller hvordan du ville hatt det; er revnende likegyldig. Spesielt at det er dette du blir sint, frustrert og opprørt over på en sånn dag. Anonymkode: 92830...8f3 Jeg synes selvfølgelig det er helt ekstremt tragisk det som har skjedd, og kan ikke forstå hvor tøft de etterlatte har det nå. Jeg har selv mistet en lillebror i en tragisk ulykke og det var helt grusomt, men å miste 3 barn og en mor er helt ufattelig tragisk. Når jeg så begravelsen dukket disse tankene opp i hodet mitt, og det kan jeg ikke noe for. Jeg har en venninne som har vokst opp i Iran og som har kuttet nesten alle bånd til sin kultur og religion da hun flyttet til Norge, og da får hun svi for. Hun lever i dag på skjult adresse pga dette. Ts. Anonymkode: ee0e7...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #18 Del Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Problemet" er at menn sto fremme ved kistene, mens kvinner og barn satt 30 m bak på tribunen. Ute på kirkegården sto mennene fremme mens kvinnene sto 10 m bak. Hvis du var i begravelsen til en av dine aller nærmeste, hadde du da likt å måtte stå langt bak mens de andre i din familie som var av riktig kjønn, fikk stå fremme ved siden av kistene og kransene? I don't think so... Ts. Anonymkode: ee0e7...8d1 Sikkert som på alle deres bønner, menn i første rad. Respekter at folk er ulik. Anonymkode: baa2d...55e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #19 Del Skrevet 14. januar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Men hvor kommer den kvinneundertrykkende kulturen fra da hvis den ikke kommer fra Islam? Anonymkode: ee0e7...8d1 Hvordan var det norge så ut i gamle dager da? Kvinnen var faktisk under mannen her også og i de fleste andre land. Mye av det har med kultur og ikke religion og gjøre! Anonymkode: 23759...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #20 Del Skrevet 14. januar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Fra gamle menn for hundrevis av år siden som bestemte hvordan det skulle være. Anonymkode: 577c8...398 Det stemmer. Anonymkode: 23759...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå